Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk






Team Essex har testet på Estoril

Det danske Le Mans Series deltager Team Essex har i weekenden været på Estoril banen og teste deres nye Porsche RS Spyder.

Holdet består af Teamchef John Nielsen og førstekører Casper Elgaard. Desuden er der 3 faste mekanikere tilknyttet.

Team Essex er ejet og delvist sponseret af Essex ejendomsgruppen, som har domicil i Aarhus. Ejer af Essex Ejendomsinvest og Team Essex er ejendomsspekulanten og finansmanden Peter Halvorsen.

Peter Halvorsen stammer fra Randers og har udover ejendomsinvesteringer i Storkøbenhavn og Aarhus også interesser i ejendomssektoren i Randers. Den selvlærte ejendomsspekulant startede ifølge ErhvervsEjendom.dk med at købe et hotel i Hadsund sidst i 80'erne, som han derefter solgte videre og udstykkede grunden. Se artikel om Peter Halvorsens karriere i artikel på ErhvervsEjendom.dk. Peter Halvorsen er også indvolveret i fodboldklubben Randers FC.

Team Essex i Le Mans Serien
Det er planen at Team Essex med Casper Elgaard som førstekører og erfarne John Nielsen som andenkører stiller op i den prestigefyldte Le Mans Series.

Klassen, som Team Essex kører hedder Le Mans Prototype 2 eller forkortet LMP2. Bilen Team Essex anvender er en Porsche RS Spyder, som Porsche fabrikkerne sælger eller leaser til velbeslåede teams.

LMP2 er hundedyrt at deltage i, men dog stadigvæk billigere end LMP1, som er Le Mans seriens fornemste klasse. LMP2 er tænkt som en 'privatist' klasse, mens LMP1 er tænkt som en fabriks-serie, hvor de allernyeste og mest hemmelige teknologiske udviklinger kan afprøves.

En LMP2 racer har en motor på maksimalt 3,4 liter, mens LMP1 racerne kan anvende motorer på op til 6,0 liter. Der kan dog anvendes motorer i LMP2 på op til 4,0 liter såfremt bilen også opfylder LM GT2 reglementet.

Klasserne i Le Mans Serien
For udenforstående er klasserne i Le Mans Serien en gåde at finde rundt i.

Det oprindelige klassiske Le Mans løb bliver i juni hvert år kørt som et 24 timers løb ved byen Le Mans sydvest for Paris. Det har det gjort siden 1920'erne dog med pause under 2. verdenskrig og genopbygningen af Europa indtil 1949.

Siden løbet gennem mange år har været en stor succes, besluttede det internationale motorsportsforbund FIA at oprette en serie (løbs-klasse) for biler, som kunne bruges i det oprindelige 24-timers Le Mans løb. Det blev til de 'gamle' relativt ukomplicerede GT1 og GT2 biler. GT står for Grand Touring. I 1970'erne og 80'erne vandt 'de langsomme' GT biler (typisk en Porsche 935) faktisk af og til 24 timers løbet Le Mans på grund af bedre holdbarhed og dermed færre og kortere pitstop.

I USA havde The American Le Mans serie stor succes. Det kunne Automobile Club de l'Ouest eller ACO (som kan oversættes med Automobilklubben for den vestlige del af Frankrig) se, og de opfandt derfor den såkaldte europæiske Le Mans serie for at tiltrække sponsorer og tilskuere ved også i Europa at brande en serie med en kendt bane.

Le Mans serien køres ikke over 24 timer, men derimod over 1.000 kilometer. Der køres løb flere steder i Europa. Første løb i 2008 sæsonen er på Catalunya i Spanien d. 5. april. Klasserne i Le Mans serien omfatter:

  • Le Mans Series P1 (LM P1)
  • Le Mans Series P2 (LM P2)

Det første FIA GT Championship løb i 2008 er på Silverstone banen i England d. 20. april. FIA GT serien køres som et 2-timers løb i klasserne:

  • GT1 (LM GT1)
  • GT2 (LM GT2)
  • GT3 (relativt tæt på standardbiler, som køres seperat)

Forskellen mellem GT biler og prototyper (P1 og P2) biler er at GT bilerne i det mindste af udseende 'ligner' dyre serieproducerede sportsvogne, som dem, man kan købe hos Ferrari forhandleren i Allerød eller hos Aston Martin i København. Det er FIA som regulerer GT klasserne.

Prototype klasserne er biler, som set udefra, er opbygget som 'rene racere'. Det er GT1 bilerne efterhånden dybest set også, men hvem har sagt at det skal være let at kende forskel. ACO regulerer Le Mans Prototype klasserne P1 og P2. Den hurtigste og fornemste klasse er P1.

GT klasse bilerne skal have 2 sæder, mens Le Mans serie bilerne kan nøjes med ét sæde. GT bilerne skal (i teorien) kunne indregistreres til gadebrug. Den slags abstrakte hensyn trækkes Le Mans Serie bilerne ikke med.

Se mere om LM P1 og LM P2 klasserne (med billeder) i vores Le Mans 2008 artikel.

Udvikling i motorsportens fornemste klasser
Teknologisk udvikling gør at der med mellemrum må ændres i reglementet i langt de fleste motorsportsklasser. Siden 1997 har FIA utallige gange ændret på reglementet i de respektive GT klasser. En del af ændringerne har udelukkende haft kommercielle hensyn og har fra tid til anden favoriseret visse bilmærke(r).

Det åbnede omkring år 2001 en mulighed for ASO, som til FIA's store fortrydelse fik nogle store bilfabrikkers støtte til at oprette den 'konkurrerende' Le Mans serie i Europa. De velbetalte FIA ledere ryster formodentlig allerede i bukserne ved tanken om at det samme en dag kan ske i bilsportens fornemste klasse Formel 1.

GT1 bilerne er i øvrigt igen ved at blive så dyre og teknisk komplicerede at man forventer at FIA - endnu en gang - snart vil ændre på GT klasserne.

Team Essex i Estoril

Foto: Team Essex
Se også Team Essex hjemmeside med flere fine billeder af den flotte Porsche RS Spyder.

Den portugisiske kører Pedro Lamy deltager i øvrigt også i Le Mans Serien.

UPDATE 20. februar 2008:
Det blev i går bekræftet at Team Essex er godkendt til deltagelse i årets 24 timers Le Mans løb i Frankrig d. 14. og 15. juni 2008. Se artikel om Team Essex og de andre danske kørere i Le Mans 2008.

UPDATE 16. juli 2008
Team Essex har igen været på Estoril - se artikel med billeder af Team Essex i Dunlop dæktest.

UPDATE 15. august 2008
Se baggrundsartikel om Team Essex konkurrenten team Quifel ASM fra Portugal.


Kommentarer

Endnu ingen kommentarer
Opret en kommentar
(Påkrævet)  
(Valgfri)
(Påkrævet)  
Tilføj(Publiceres på denne side efter godkendelse)