Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk



juni 2008 - Indlæg

Verdensnaturfonden anbefaler Portugal at plante flere kork-træer

Kork-egens bark omdannet til blandt andet sandaler, isoleringsmateriale og naturligvis kork-propper er allerede én af Portugals største eksportartikler.

Omkring 2,7% af landets eksport udgøres af kork-produkter.

Kork-egen god til at forhindre ørkendannelse
Verdensnaturfonden WWF opfordrede tirsdag d. 17. juni 2008 Portugal til at øge antallet af kork-plantager med det formål af forhindre ørkendannelse i det sydlige Portugal.

Kork er en specielt hårdfør ege-art, som kan vokse i selv meget tørre områder. Man høster kun kork hvert 9. år og træerne er gode til at holde på den sparsomme vandforsyning. Endvidere viser WWF's undersøgelser at når træerne taber deres blade forbliver vandet fra bladene i området. Derved er kork-egen blandt de mest modstandsdygtige plante-arter overfor tørke.

WWF's undersøgelser viser endvidere, skriver Reuters, at blot en 20% forøgelse af Portugals korkplantager vil kunne stoppe ørkendannelse i Portugal på det nuværende niveau i år 2020.

Korkegen producerer som alle andre træer ilt og forbruger kuldioxid (co2) til gavn for miljøet.

På hjemmesiden www.realcork.org kan man se, hvordan man høster og forarbejder kork i Portugal. Se også siderne på Realcork.com om 5 gode vine fra Portugal (som naturligvis anvender korkpropper) heriblandt vingården Cortes de Cima's Touriga Nacional Alentejo 2002.

Relaterede artikler:
Kork fra Portugal
Julefrokost på vingården Cortes de Cima december 2007

Din vurdering:



Den 20. Internationale Lusitano festival i Cascais

Eva Ørndrup, der var i Cascais i juni, har skrevet denne artikel om Lusitano festivalen i Cascais 2008.

Den 20. Internationale Lusitano festival (XX Festival International do Cavalo Puro Sangue Lusitano) blev i år afholdt d. 5.-7. juni 2008 på Hipódromo Municipal Manuel Possolo, der ligger i den luksuriøse badeby Cascais lidt udenfor Lissabon - Portugal.

Festivalen arrangeres af APSL, (Associação Portuguesa do Cavalo Puro Sangue Lusitano) som står for alt det praktiske omkring avlen af Lusitano heste i Portugal. Festivalen er det årlige officielle arrangement for avlerne og Lusitano interesserede fra hele verden. Her afholdes morfologiske konkurrencer og kåringer, uddeles avlspræmier, ærespræmier og meget mere. Det er et fascinerende arrangement, hvor man har mulighed for at lære de ældgamle stolte Portugisiske ridetraditioner at kende, og opleve den livsstil og atmosfære der omhylder disse heste.

I boderne langs banen finder man stande der sælger det traditionelle udstyr, tøjet, bøger og kunst alt sammen relateret til Lusitano hestene.

Festival Internacional do Cavalo Puro Sangue Lusitano 2008 havde følgende ting på programmet:

Klasserne

Equitação de Trabalho - på dansk er det noget i stil med arbejdsridning, men vi kender det bedre som Working Equitation (WE).

Der var både konkurrencer på begynder og højere niveau, med blandt andet speed test.

Disse klasser blev redet i traditionel portugisisk optømring og påklædning.

Concurso de Modelo e Andamentos - på dansk Type og Bevægelser, som er Morfologisk konkurrencer for Lusitano hopper og hingste i klasserne 1, 2, 3 og 4 års.

Fremvisning sker på en trekants-bane, hvor de mønstres i skridt og trav og bagefter bliver de bedømt stående, fra alle sider af alle 3 dommer-par.

Derudover var der en klasse med samlinger. Det vil sige fremvisning af 3 hopper med føl - for at vise den ensartede blodlinie-avl fra stutterierne. Her bliver hopperne fremvist i sammenhængende halsremme med f.eks. de traditionelle klokker og gerne med deres føl springende omkring dem.

Der er også en klasse for ældre hopper med føl, en for hingste i forskellige aldre og en for fremvisning af avlshingstenes afkom.
Som noget nyt, er der også en klasse med redne hopper. Der er ikke tradition i Portugal for at ride hopperne, de primært er avlsdyr.

Admissão de Machos ao Livro de Reprodutores - var klassen for kåringer og avlsgodkendelse af Lusitano hingste. Klassen foregik ved, at hingstene bliver vist redet på en 20x60 bane og med traditionel fletning og optømring og derefter bedømt stående af samtlige dommer-par. Man forsøger her, at vise så meget af det hesten kan som muligt. Men da aldersforskellen på de tilmeldte hingste kan varierer vældigt, er der også stor forskel på hvad de kan præsterer.

Hvis der bliver givet et 4 tal, eller to 5 taller, så bliver hesten afvist, i år var der en der blev afvist. Ellers blev der givet fra 60,5 og til 71,5 point, hvilket ikke er særlig højt. En hingst kåret med 60 point, vil man normalt ikke bruge til avl.

Man skal ikke fremvise hestene for tidligt eller uden ordentlig forberedelse, da det bare vil give dårlige point

Til sidst var der selvfølgelig kåringen af årets champion - altså den bedste af alle vinderne i de forskellige klasser, og i år vandt Veiga hingsten Uivador da Broa (fra avler Manuel Tavares Veiga).

Hingsten er ejet af det engelske stutteri Pen Llyn Stud, og der var høj jubel og udbrud som: "Oh my good... I can't believe it..", da hans navn blev råbt op.

Det var også Manuel Tavares Veiga stutteriet, der løb af med avler prisen, stærkt forfulgt af Quinta da Terras og på 3. pladsen Coudelaria Monte Velho.

Politik

I år var der et sparsomt antal heste tilmeldt, blandt andet på grund af forholdene i Cascais (mange avlere ønsker, at festivalen blev afholdt i Lissabon, som før i tiden). Men også i Portugal er der meget politik og store følelser indblandet i Lusitano avls- og hesteverdenen, og efter der har været noget ballade med APSL, som står for arrangementet, havde en del valgt at blive hjemme.

Kritikken af APSL går i korte træk ud på, at der har været en pinlig sag omkring en fra APSL's bestyrelse der snød med hans avlshingst. Derudover er foreningen beskyldt for at være gammeldags og ikke aktive nok i promoveringen af racen. Der har så også været en del kritik af pointgivningen til de sidste års kåringer.

Angående kåringerne og avlernes synspunkt, så kan man opdele parterne i to. Dem der ønsker at bibeholde den oprindelige funktionelle lidt mindre tyrefægter hest, og dem der ønsker Lusitano hestene større og mere egnede til sports- og konkurrencebanerne. Men mon ikke parterne kan mødes, da de er enige om at bibeholde Lusitano racens arbejdsvilje, samarbejdsiver, funktionalitet, smidigheden og det gode temperament.

Hestene - billeder af Lusitano heste på festivalen i Cascais


Generelt var det meget store heste, avlerne havde valgt at fremvise. 1 års heste lignede 2 års og 2 års lignede fuldvoksne heste på nær af halen.

Stangmål på Lusitano heste er gennemsnitligt 1,60 m for hingste og 1,55 m for hopper, målt i stangmål ved 6 års alderen. Men man ser også Lusitano heste fra pony mål og op til 1,72 m, hvor de stadig bibeholder Lusitano racens standard.

Modefarverne i Lusitano racen var i år Isabel (Cremello) og Lazão (fuks/rød) farvede og som altid Baio (Dun/buckskin), som racen er særlig kendt for.

Hopper og føl tog det utroligt pænt, og som tilskuer var det sjovt at se føllenes krumspring og hvordan et af dem hele tiden blev væk fra sin mor. Det er meget lærerigt at se racen i alle aldre. Det giver en bedre ide om, hvad de der kortryggede, langbenede føllebasser bliver til en dag.

Kendetegnende for alle de fremstillede Lusitano heste var deres super flotte svævende frie trav og det gode temperament. Selvom nogle af dem er taget lige ind fra det vilde liv på gigantiske landområder og sat midt i storbyen og blandt mange fremmede heste, så opførte de sig eksemplarisk.

Working Equitation (WE)

Udover de mange morfologiske klasser var der også Working Equitation (WE) på programmet både torsdag, fredag og lørdag, og det var nok det der trak flest tilskuere til.

Der var også blandinger og ikke kun Lusitano heste. Det foregik også på flere niveauer. Der var en trænings klasse, hvor der blev redet med to hænder og noget foregik i trav, men der var bestemt også ridning på højt plan hvor alt foregik i galop og med en hånd. Det er rigtig godt og sjovt at se Lusitano hestene i Speed test, da vi nok er mere vant til at se dem pakket sammen i meget samlende øvelser. Her kom de pløjende for fuld skrue hen til opgaverne, som kræver total kontrol og samling, og så videre bagefter i FULD FART. Det er noget Lusitano hestene mestrer til fulde.

Der er for nylig dannet en forening eller interesse gruppe for Working Equitation i Danmark. I Europa findes der kun fem lande: Portugal, Spanien, Frankrig, Italien og England, der konkurrerer indenfor Working Equitation. Det første verdensmesterskab blev holdt i Portugal i 2002, så det er stadig en hel spæd sportsgren, hvor Portugal ligger helt fremme.

Showet

Festivalen blev sluttet af med et fint show, og da Portugal lige havde vundet EM fodboldkampen mod Tyrkiet med 2-0, var humøret i top.

Showet startede med et voltigenummer. En ung pige i sort traditionel portugisisk ridenederdel startede med at ride ind på en fin lille hvid hest. Hun tog nederdelen af, og lavede derefter meget kunstneriske øvelser på ryggen, siden og bagdelen af hesten. Musikken var god og pigen var dygtig.

Næste indslag var de brune Alter Real hingste fra Escola Portuguesa de Arte Equestre (EPAE), som er den portugisiske version af de kongelige rideskoler i stil med Den spanske rideskole i Wien. EPAE bruger kun hingste af typen Alter Real, som avles og udvælges fra det statsejede stutteri i Alter do Chão. Alter Real er nogle gange beskrevet som en race for sig selv, men de er godkendt i Lusitano avlen som en af de betydningsfulde blodlinier.

EPAE viser øvelser fra den klassiske dressur med den høje skole og skolen over jorden, øvelser som Levade, Piaf, Passage og Kapriole til hest og fra jorden.

Det sidste nummer var et kvadrille/Karrusel-nummer med 11 ryttere på Lusitanohingste og med Garrocha lanser under den ene arm. Først red de indviklede mønstre og øvelser med alle 11 heste hvilket var et imponerende syn. Rytterne der alle var mænd, udstrålede selvtillid, maskulinitet og masser af stolthed over deres hest og equipagens færdigheder. Her kunne den danske hesteverdenen godt lære lidt - det kan faktisk være maskulint med mænd til hest!

Nummeret sluttede af med at to ryttere mere kom ind på hvide hingste, og red øvelser fra den høje skole - uden hænder. Tøjlerne var sat fast i et bælte om livet og hingstene blev redet i piruetter, passage, piaf og Garrocha - uden brug af hænder. Der var store klapsalver da alle mand red ud.

Arrangementet

Et portugisisk arrangement adskiller sig meget fra et dansk dyrskue.

Programmet, der var oplyst på APSL's hjemmeside, blev ændret radikalt mange gange. Det er typisk portugisisk og tåler ingen sammenligning med de danske dyrskueforhold.

Som tilskuer til Festival Internacional do Cavalo Puro Sangue Lusitano har man mulighed for at lære en masse omkring blodlinierne, avlernes kendetegn og brændemærke og de forskellige blodlinier. Her kan man hurtigt pejle sig ind på hvilken blodlinie eller avlere man foretrækker. Det er en meget vigtig begivenhed for dem der ønsker at se, opleve og lære om denne skønne race og kulturen og livsstilen der ofte følger med.

Festivalen adskiller sig lidt fra det andet store årlige Lusitano arrangement i Golegã i november måned. Golegã er mere uofficielt, hvor APSL er klart det officielle, men ellers er det stort set det samme type arrangement. Golegã er mere et sted hvor man går ud og drikker og spiser med avlerne og kommer hinanden mere personligt ved. Her kan alle medbringe deres egen hest og ride den rundt mellem og efter de forskellige indslag.

Vil du vide mere?
Læs også Eva Ørndrups øvrige artikler om Lusitano heste her på Portugalnyt.

Evas egen hjemmeside: http://www.lusitano.dk/

Din vurdering:



Færre engelske turister på Algarvekysten i 2008

Turistorganisationen AHETA, som samler informationer om turisme på Algarve, har udsendt ny statistik, som viser at antallet af turister med stor sandsynlighed falder på Algarvekysten i år 2008 i forhold til år 2007.

Englænderne udgør fortsat 1/3 eller mere af turisterne i distrikterne Albufeira, Loulé og Portimão-Moniche. Tilbagegangen mærkes blandt andet i byerne Lagos, Sagres, Vilamoura, Quarteira og Quinta do Lago.

Som følge af, at de engelske turister udgør en stor andel af det samlede antal turister på Algarve, forudser AHETA (på engelsk Algarve Hotel and Resort Association) at det samlede antal turister på Algarve bliver mindre i 2008 end i 2007.

Kun de dyreste fire og fem-stjernede hoteller og resorts synes visse steder at have fremgang. Lokalområderne omkring Portimão og Praia da Rocha kan specielt mærke at antallet af turister er væsentligt lavere end i 2007, skriver Portugal News.

Årsager til faldet i antallet af turister på Algarve i 2008
Der er ingen tvivl om at årsagen primært skyldes økonomisk afmatning i store dele af Europa, og som altid er England det første land i Europa, 'som bliver forkølet' , når USA 'nyser'.

Briterne slås med faldende huspriser (langt værre end i Danmark), faldende værdi af pundet i forhold til Euro (fordi britiske pund har en tendens til at følge dollar mere end euro), og de høje oliepriser har også gjort rejsen dyrere end mange feriegæster fra England er vant til.

Statistikken fra AHETA kan findes på nettet på hjemmesiden http://www.aheta.pt/. Klik på menupunktet 'Últimos dados'. Alt er på portugisisk.

Din vurdering:



FC Porto alligevel med i Champions League 2008/2009

Se også: FC Porto's kamp mod Fernebache i Champions League 17. sept. 2008

Se også: Champions League grupper 2008/2009 

Siden skandalen omkring Den Gyldne Fløjte sagen i Portugal, har FC Porto modtaget en udelukkelse fra Champions League turneringen.

For Porto klubben var en udelukkelse fra CL-turneringen i høj grad en trussel mod klubbens økonomi.

Denne trussel er nu væk. FC Porto har succesfuldt gjort indsigelse mod diciplinærudvalgets afgørelse, skriver DR mandag d. 16. juni 2008.

UEFA's afgørelsen om udelukkelse omstødes derved. Der vil være stor glæde i Porto i aften, og man må håbe at Porto's præsident Jorge Pinto da Costa har lært noget af sagen.

Se omtale af UEFA afgørelsen på DR

UEFA's hjemmeside angives grunden til at FC Porto slipper med skrækken til at 'sagen i Portugal ikke er endelig afsluttet'

Overblik over Den-Gyldne-Fløjte sagen på:
Bestikkelse og match-fixing i portugisisk fodbold
FC Porto udelukket fra Champions League

Din vurdering:



Ny færgerute mellem Algarve og Madeira

Der har i 35 år ikke været færgeforbindelse til Madeira fra Portugal. Eneste alternativ af søvejen var egen båd eller et cruise med én overnatning i Funchal. Det ændres der på nu med indsættelse af det gode skib Volcán de Tijarafe på ruten Portimão-Madeira-Portimão.

Sejlturen tager lidt under 24 timer, og undervejs har passagererne mulighed for at gå i biografen, på diskotek, i swimmingpool (den ser nu lille ud) eller at se show ombord i skibets underholdnings lounge.

Den nye færgerute, som drives af det spanske selskab Naveira Armas er også interessant på den måde at passagerer har mulighed for at medbringe egen bil til Madeira (Funchal), hvilket uden tvivl vil tiltale mange portugisere både i hovedlandet og på Madeira.

Den 154 meter lange færge har plads til 300 biler. Priserne starter ved 82 euro for en enkeltbillet, hvor man sidder i en stol og sover. Køretøjer koster fra 110 euro (enkeltbillet).

For at booke færgebillet skal man gå ind på det spanske selskabs Naveira Armas hjemmeside (også på engelsk).

En hurtig test af hjemmesidens bookingfacilitet viste d. 16. juni 2008 at en familie på fire (to voksne+to børn) kan komme fra Algarve til Maderia med bil og tilbage igen for i alt 1.100 euro i 4-mands kabine. Kan familien holde til at sidde i 'armchairs' på overfarten er prisen for 2 voksne med 2 børn (op til 11 år) samt en bil dog kun 650 euro for en returbillet.

Se også:
Guide til feriøen Madeira
Din vurdering:



Tyrefægtning bliver sidestillet med voldelige film i portugisisk TV

Retten i Lissabon har i juni 2008 truffet en epokegørende afgørelse, som henviser de traditionelle og spektakulære TV-visninger af tyrefægtning på den nationale RTP kanal til sent på aftenen efter 22.30. RTP svarer til Danmarks Radio i Portugal.

Afgørelsen er en stor sejr for dyrevelfærdsgruppen ANIMAL, som har indklaget RTP for brud på den regel, som foreskriver at udsendelser som potentielt kan have en negativ effekt på børn og teenagerre kun kan sendes mellem kl. 22.30 og kl. 6 om morgenen.

RTP blev pålagt at betale 15.000 euro i bøde såfremt påbuddet overskrides, og det blev desuden fra rettens side understreget at en overtrædelse af påbuddet er en forseelse, som kan give de ansvarlige op til 3 års fængsel.

Det ser ud til at ANIMAL gruppen denne gang har vundet en sejr, som kan give den mere indflydelse, hvilket ellers i mange år har været svært specielt på landet i Portugal, hvor befolkningen er meget konservativ.

Den store landsdækkende avis Jornal de Notícias har udtalt at avisen støtter forbuddet mod at sende tyrefægtning tidligt på aftenen.

ANIMAL vil fortsætte kampen for totalt at forbyde tyrefægtning i Portugal. I de større byer i Portugal og i Nordportugal (hvor man ikke har megen tyrefægtning) er der allerede mange støtter.  Samtidig har der været protester fra tyrefægtnings interessegrupper, som mener at tyrefægtning er med til at støtte kultur og erhvervsliv på landet i den sydlige del af Portugal.

ANIMAL holder protestdemonstration d. 19. juni 2008 ved tyrefægterarenaen Campe Pequeno i Lissabon. Hjemmesiden er www.animal.org.pt, og der er også en introduktion på engelsk på siden.

Se også vores detaljerede gennemgang af, hvordan tyrefægtning foregår i Portugal på Tyrefægtning i Portugal.

Din vurdering:



Billig leje af bil i Tyskland

I stedet for at køre i egen bil til Spanien, Portugal, Frankrig eller Italien, er der ofte sund økonomisk fornuft i at leje en bil i Tyskland. Samtidig kan man vælge en udlejningsbil, som passer præcis til ens behov på ferieturen.

Prøv selv at se, hvad en billig udlejningsbil i Flensborg, Berlin eller Hamborg kan lejes for her:

Hamborg Biludlejning (klik for at beregne pris)

Flensborg Biludlejning (klik for at beregne pris)

Berlin Biludlejning (klik for at beregne pris)

Tyske biler er ikke belagt med de ekstreme danske afgifter og kan derfor ofte udlejes til under halv pris af, hvad danske udlejningsselskaber kan tilbyde.

Samtidig er der i Tyskland fri kilometer ved leje af bil, hvilket gør ferieturen til Italien til et spørgsmål om blot at betale lejen for de 10-14 dage, som turen varer plus selvfølgelig vejafgifter og diesel eller benzin til bilen.

Billigere at leje bil i Tyskland
Sommerens bilferie til sydligere himmelstrøg kan med de høje danske afgifter på biler i Danmark vise sig at bilive en dyr fornøjelse.

Regner man på hvad afskrivning, slid, dæk osv. er kilometerprisen for en normal ny eller næsten ny dansk mellemklassebil til omkring 200.000 kroner i omegnen af 0,75 kroner per kilometer eller 750 kroner for 1.000 kilometer.

Har man en bil til omkring 300.000 i garagen er den variable udgift per kilomter eksklusiv benzin/diesel omkring 1 krone per kilometer eller 1.000 kroner per 1.000 kilometer. For dyrere biler er regnestykket som regel endnu værre da 5-10.000 kilometer ekstra per år i løbet af en kort årrække kan tippe det samlede kilometertal over 100.000, og dermed forringe værdien betydeligt på for eksempel en Honda Accord, BMW 1-serie, Audi A3 eller en VW Passat.

Se priseksempler på billig leje af bil i Tyskland nedenfor.

Med tog eller fly til Tyskland
Fra København er Hamborg let at nå med tog, og man kan faktisk vælge at få bilen stillet til rådighed ved Hamborgs hovedbanegård - (Hamburg Hauptbahnhof i vores billeje søgemaskine).

En anden mulighed er at flyve med eksempelvis Air Berlin eller Easyjet til Tysklands hovedstad Berlin, hvortil der som regel er billige flybilletter af finde fra Københavns Lufthavn.

I Berlin er man ikke langt fra kulturbyerne Wien i Østrig (650 km), Krakow i Polen (600 km) og Muchchen i Sydtyskland (600 km). En tur fra Berlin til Rom vil med små 1.600 kilometer let kunne gøres med én overnatning undervejs, og er man flere til at køre udlejningsbilen, er det også muligt at køre fra Berlin til Rom uden længerevarende stop da vejnettet er godt (se rute på Via Michelin). 

I egen bil til Flensborg og videre i udlejningsbil
Fra Jylland er den nærmeste større tyske by ikke længere væk end den dansk-tyske grænse. I Flensborg, som I sig selv er et besøg værd, er det muligt at parkere ens egen bil og tage en lejebil videre på ferie.

Flensborg har efterhånden et godt udvalg af udlejningssteder og nogen af øjeblikkets billigste udlejningsbiler i Flensborg kan findes på vores billeje søgemaksine CarTrawler.  En Audi A4 stationcar kan for eksempel lejes i 7 dage i juli måned for under 2.700 kroner i Flensborg. En BMW 3-serie eller Mercedes C-klasse udlejningsbil kan findes til en pris af under 3.000 kroner for en uge fra Flensborg.

Sammenligner man priserne på billeje i Tyskland med priser på billeje i Danmark, er der i den grad penge at spare ved at køre over grænsen.

Et par eksempler på billeje:

Leje af bil ved Avis i København
Lejer man en bil ved eksempelvis udlejningsselskabet Avis (via internettet - det angives som værende billigst) kan man få den mindste udlejningsbil i én uge for 2.687 kroner. Billeje aftalen er dog på ingen måde så fordelagtig som i Tyskland. Hos Avis i Danmark får man for sine små 2.700 kroner følgende:

  • En VW Fox 3-døre (absolut mindste VW model produceret i Brasilien)
  • Forsikring (skade/tyveriforsikring) er inkluderet, selvrisiko 3,750 kroner
  • 700 fri kilometre - alt herover koster 1,80 kroner per kilometer + 25% moms
  • Én fører - en ekstra fører koster 50 kroner per dag op til 1.000 kroner.
  • Udstyr: Kun det mest basale og der er stort set ingen plads på bagsædet.
  • Udlevering af lejebil i city. Lufthavnsudlevering koster ekstra mellem 156 og 375 kroner

Samlet pris for leje af VW Fox med 3.000 kilometer i 7 dage med én ekstra chauffør: 8.212 kroner.

Leje af bil i Hamburg af et udlejningsselskab på hovedbanegården i Hamburg
 
I Hamborg Lufthavn kan man eksempelvis leje følgende bil i en uge for 2.759 kroner:

  • Mercedes C-klasse 4-dørs (eller alternativt en BMW 3-serie)
  • Forsikring (skade/tyveri) er inkluderet, selvrisiko 950 euro eller 7.100 kroner
  • Fri kilometer. I Tyskland lejer man en bil og skal ikke betale ekstra for at køre i den
  • Én fører - en ekstra fører koster 785 kroner i alt uanset lejeperiodes længde.
  • Udstyr: Alt hvad hjertet kan begære inklusive fartpilot og god plads på bagsædet, og dette tilbud har navigation inkluderet i prisen.
  • Udlevering ved Hamburg hovedbanegård inkluderet i prisen

Samlet pris for leje af Mercedes C-klasse/BMW 3-serie med 3.000 kilometer i 7 dage med én ekstra chauffør:  3.544 kroner.

Leje af bil i Flensborg
Lige over grænsen til Tyskland kan man finde følgende udlejningsbil til ferien sydpå i 7 dage for 2.656 kroner:

  • Audi A4 stationcar med 5 døre
  • Forsikring (skade/tyveri) er inkluderet, selvrisiko 750 euro eller 5.600 kroner
  • Fri kilometer. I Tyskland er en udlejningsbil ikke en taxa
  • Frit antal førere. I dette tilbud fra Flensborg skal man blot huske at opgive til udlejningsselskabet, hvilke personer, som vil føre bilen.
  • Udstyr: Det er jo en Audi A4 så den er sandsynligvis en 'skrabet' basismodel, men komforten er der ikke noget i vejen med, og der er plads til en familie med bagage.
  • Udlevering i Flensborg, hvor man let kan parkere egen bil i en uge.

Samlet pris for leje af Audi A4 med 3.000 kilometer i en uge med det antal chauffører man har lyst til: 2.656 kroner.

Leje af bil i Berlin
I Berlin kan man ind imellem finde meget billige udlejningsbiler. Vi fandt følgende:

  • VW Polo med air condition
  • Forsikring (skade/tyveri) er inkluderet, selvrisiko 750 euro eller 5.600 kroner
  • Fri kilometer
  • Fri ekstra fører
  • Udstyr: basalt, men udlejningsbilen har A/C
  • Udlevering: Berlin lufthavn (Tegel eller Tempelhof)

Samlet pris for 7 dage i en VW Polo udlejningsbil fra Berlin lufthavn (Tegel eller Tempelhof) er kun 1.553 kroner.

I egen bil til Barcelona i Spanien - eksempel på hvor dyr ferien er i egen bil
Ferien sydpå kan blive dyr i afskrivning på bilen. Følgende regnestykke er for en ny VW Passat 1,6 4 dørs i standardudgave til en nypris af omkring 320.000 danske kroner:

Vi beregner afstanden fra Kolding i Danmark og baserer eksemplet på 10 dages ferie i bil til Sydeuropa med Barcelona som mål og stop i Bordeaux og Paris på hjemvejen.

Hele turen kan beregnes til:
Kolding-Barcelona: 2.050 kilometer
Barcelona-Bordeaux: 550 kilometer
Bordeaux-Paris: 600 kilometer
Paris-Kolding: 1.150 kilometer
TOTALT: 4.350 kilometer

Afskrivning og slid på bilen vil ifølge FDM koste omkring 4.350 kroner. Den billigste benzindrevne Passat 1,6 går omkring 13 kilometer på literen. Lejer man en bil i Tyskland er langt de fleste udlejningsbiler dieselbiler, som er bedre bygget til at køre lange stræk og kan holde 16-20 kilometer på hver liter diesel.

De omkring 335 liter benzin den næsten nye benzin Passat vil bruge vil med en dieselbil reduceres til mellem 220 og 250 liter diesel, hvilket vil give en brændstof besparelse på mindst 650 kroner.

Samlet udgift ved egen bil er derfor minimum 5.000 kroner (eksklusive benzin, motorvejsafgifter m.v.). Vi fandt en Passat Stationcar udlejningsbil (eller tilsvarende) i Flensborg til 3.438 kroner for 10 dage med fri ekstra chauffør og naturligvis med fri kilometer. Man skal dog bevæge sig til Flensborg og skifte bil, men får til gengæld en rummelig stationcar til ferieturen.

Går turen til den sydlige del af Italien eller Sydspanien/Portugal, er fordelen ved at leje bil i Tyskland endnu større.

Lej en sportsvogn i Tyskland 
Er man kun to personer på ferieturen, og vil man gerne prøve noget helt specielt er en lejet Mercedes SLK et godt bud.

Vi har set en SLK 200 Mercedes med foldetag og fri kilometer i Tyskland via vores billeje søgemaskine til kun 4.237 kroner for 7 dage.



Alle overstående eksempler er beregnet via vores billeje søgemaskine d. 15. juni 2008. Lejeperioden er i hvert eksempel med start per 1. juli 2008 og førerens alder er angivet til 35 år. Til sammenligning har vi via biludlejningsselskabet Avis i Danmarks hjemmeside fundet Avis billigste internetpris (uden rabatordning).

Portugalnyt har siden starten af 2008 lejet biler ud i Portugal og Spanien via den internationale bilsøgemaskine Cartrawler. Cartrawler finder og sammenligner tilbud fra billeje selskaber som Sixt, National, Hertz, Europcar og andre af de mange nationale og internationale Rent-A-Car selskaber. Der kan derfor godt være forskelle i betingelserne (eksempelvis gratis ekstra fører) på de enkelte tilbud, som rangordnes efter pris. Moms og bilens basale forsikring (ansvar + kasko med angivet selvrisiko) er dog altid inkluderet med mindre andet specifikt er angivet. Selvrisikoen angives ofte med ordet 'ekstra' på grund af den engelske betegnelse 'excess'. Betingelserne for hver enkelt bil kan ses under punktet 'lejebetingelser'.

Diesel-biler er markeret med et 'grønt benzintank-ikon' i søgemaskinen. På visse lokationer i Tyskland kan man opleve at få en dieselbil uden at det er angivet på forhånd.

Bemærk at ved booking i ferie-perioder, hvor mange danskere lejer biler i eksempelvis Flensborg, kan priserne svinge en del. Det er en god idé at være tidligt ude (booke 6-8 uger i forvejen) idet man på den måde som regel kan booke billigt til juli og august måneder. 

Vær desuden opmærksom på at når man lejer bil i Tyskland skal man på udlejningsstationen betale depositum med kreditkort. Bestillingen på nettet kan som oftest foretages med dankort, VISA-elektron (dankort) eller lignende debet kort (ikke kreditkort). Når bilen afhentes i Tyskland SKAL man have et kreditkort med tilstrækkelig kredit til at dække depositumet. 

Se også vores sider om:
Billig billeje i Spanien
Billig billeje i Lissabon
Billig billeje i Porto (Nordportugal)
Billig billeje i Faro (Algarve)
Billeje på Azorerne (det er ikke så billigt at leje bil på Azorerne, men trods alt billigere end i Danmark)
Billig billeje på Madeira

 

Book en Billig flybillet

Din vurdering:



EM 2008 - Portugal møder Schweiz d. 15. juni

Portugals landshold møder værterne fra Schweiz i den sidste spillerunde før kvartfinalerne. På forhånd er Portugal kvalificeret og vil med blot et uafgjort mod Schweiz med sikkerhed vinde gruppe A.

Schweiz er allerede ude af turneringen med nul point for to kampe og spiller desuden uden holdets måske bedste spiller Alexander Frei, som blev skadet i første kamp mod Tjekkiet.

Selv om Schweiz ikke har været udsat for de store nederlag (0-1 mod Tjekkiet og 1-2 mod Tyrkiet) er holdet styrkemæssigt 2-3 niveauer under Portugals landshold, og set ud fra den betragtning skulle der være plads for den portugisiske landstræner Scolari til at eksperimentere lidt med uprøvede spillere.

Kampen spilles i Basel i Schweiz kl. 20.45 centraleuropæisk tid, hvilket er 19.45 i Portugal.

Portugals landstræner Scolari har i øvrigt fået nyt job siden Portugals sidste kamp i EM 2008 slutrunden. Se mere om Scolari's fremtidige karriere i engelske Chelsea.

Portugals landskampe kan ses i Cascais Cidadela
For dem som er på ferie på Lissabonkysten eller tager herned i næste uge er Cidadela de Cascais som noget nyt åbent under EM 2008 fodboldkampene.

Der er opstillet storskærm, og specielt under Portugals kampe er der masser af stemning i det gamle fort ved marinaen i Cascais.

Relaterede artikler:
Opdaterede stillinger i grupperne til EM 2008
Portugals landshold med profiler på de enkelte spillere
TV kampe til EM 2008 - sendeplan for EM slutrunden

UPDATE 16. juni 2008
Portugal tabte 2-0 til Schweiz, men vandt alligevel gruppe A. Træner Scolari satsede på at give sine normale udskiftningsspillere chancen for at vise, hvad de kunne og det var ikke nok mod et veloplagt og til tider heldigt Schweizisk mandskab.

Portugal møder Tyskland i kvartfinalen. Læs artikel

Din vurdering:



Portugal seeded over Danmark til EM i kvindehåndbold

Det overrasker mange håndboldeksperter at det danske kvindelandshold må se sig overhalet af Portugals kvinder. 

Det danske landshold er seedet i tredje lag ved EM, hvorimod Portugals kvindelandshold i håndbold er i andet lag. Lodtrækningen til slutrunden i Makedonien foretages d. 20. juli 2008.

EM i kvindehåndbold afvikles i december 2008.

Seedningslag til EM i kvindehåndbold 2008

1. lag
Norge
Rusland
Frankrig
Tyskland

2. lag
Ungarn
Sverige
Kroatien
Portugal

3. lag
Danmark
Østrig
Spanien
Makedonien

4. lag
Rumænien
Hviderusland
Serbien
Ukraine

UPDATE 20. juli 2008
Se resultatet af lodtrækningen til EM i håndbold for kvinder.

Din vurdering:



Pedro Lamy og Tom Kristensen med i front i tidskørsel til Le Mans 24 timers løbet

Årets Le Mans løb (2008) starter lørdag d. 14. juni klokken 15 og fortsætter til søndag d. 15. juni samme tid.

Der er afholdt indledende tidskørsler onsdag og torsdag, og fredag er som altid hviledag for kørene, inden de skal ud i det fysisk krævende Le Mans løb i Frankrig. Hver bil har dog 3 kørere, som skiftes til at sidde bag rattet over de 24 timer løæbet varer.

Der køres i 4 forskellige klasser i det berømte 24-timers Le Mans løb:

  1. LM P1
  2. LM P2
  3. LM GT1
  4. LM GT2

Le Mans P1 klassen
Den fornemste klasse er Le Mans P1 racerne, som er langt de hurtigste og mest komplicerede biler. De fabriksejede LM P1 teams vinder som oftest, da det kræver en særdeles god portion penge at forberede en bil optimalt til løb.

Vigtigste konkurrenter i år er Audi og Peugeot. Peugeot har satset meget på deres Peugeot 908 HDi FAP racer, som man i øvrigt kunne se i live på den store biludstilling i Lissabon i 2008.

Peugeot 9008 - Biludstilling i Lissabon

Chaufførerne i LM P1 klassen er professionelle højtbetalte racerkørere. I år vil man kunne følge blandt andet:

Sådan ser en Peugeot 908 HDi FAP ud, når den bliver flyvende med 270 km/t under en træning for nyligt:




Le Mans P2 klassen
LM P2 klassen er en anelse langsommere end LM P1 og består af private teams med en meget professionel tilgang til racerløb (for ellers får de ikke lov at købe én af de seriøst hurtige racere, som kun produceres i begrænsede serier).

Set fra dansk synspunkt er LM P2 klassen spændende i år fordi der er dansk deltagelse med Team Essex.

Den danske multimillionær Peter Halvorsen har i bedste Karsten Ree stil (det er ham med Den Blå Avis) kastet sig over Le Mans racing med en spritny og hundedyr Porsche RS Spider. Den bil ser hurtig ud selv når den holder stille, og Team Essex tog den med til Portugal for nyligt for at teste på Estoril banen. Vi fik lov at låne et par billeder. Se dem i artiklen om Team Essex shake-down test på Estoril.

De danske kørere i LM P2 i Le Mans 2008 er:

  • John Nielsen i Porsche RS Spyder
  • Casper Elgaard i Porsche RS Spyder
  • Juan Barazi i Zytek 07S/2
  • Allan Simonsen i Lola Mazda

Le Mans GT1 klassen
I LM GT1 klassen konkurrerer biler i sportvognsklassen og alle modellerne kan i princippet købes af fabrikkerne. GT1 klassen er dog efterhånden så avanceret at også biler som Aston Martin DBR9 og Corvette C6-R er forbeholdt topprofessionelle teams med særdeles dybe lommer.

Den danske kører i LM GT1 i Le Mans 2008 er:

  • Jan Magnussen i Corvette C6-R

Le Mans GT2 klassen
I den langsomste klasse i Le Mans køres der i relativt normale standard-sportsvogne som Ferrari F430 GT og Porsche 911 GT3-RSR. Det sker også at en rigmand forsøger sig med andre eksotikere som eksempelvis Lamborghini Mucialago eller Spyker C8, men de fuldfører som regel ikke, og selv Ferraris gadebiler har også svært ved at holde til 24 timer med klampen i bund.

Det er faktisk kun Porsche som siden de glade Porsche 935 dage (en Porsche 935 i GT2 klassen vandt i 1979 hele Le Mans på grund af overlegen holdbarhed) har formået at skrue en 'privat-racer' sammen, som kan holde til 24-timers Le Mans løbet.

Den danske kører i Le Mans GT2 klassen i 2008 er:

  • Lars-Erik Nielsen i Ferrari F430 GT
Tidskørslens resultater
Pedro Lamy fra Portugal har med omgangstiden 3:23.954 opnået den 8. hurtigste tid i sin Peugeot 908 FAB LM P1 racer. Lamy blev nummer to ved sidste års Le Mans løb.

Tom Kristensen har med omgangstiden 3:24.432 i sin Audi R10 TDi den 10. hurtigste tid.

João Barbosa fra Portugal har med omgangstiden 3:35.020 d. 40. bedste tid.

Team Essex har med den tyske kører Maasen næstbedste tid i LM P2 klassen (og flot nummer 34 generelt foran mange LM P1 racere) i tiden 3:33.441. John Nielsen i samme bil kørte en omgang til tidstagningen på 3:38.621. Casper Elgaard kørte i tiden 3:40.072.

De 5 hurtigste omgange til tidskørslen blev alle kørt i Le Mans P1 raceren Peugeot 908 FAP. Se dokument med resulteterne fra Le Mans hjemmesiden (åbner i pdf).

Peugeot's gode tider betyder at bilen med Pedro Lamy starter i Pole Position. Pedro Lamy's Peugeot har nummer 8 på siden. De øvrige to Peugeot 908 HDi FAP starter på plads 2 og 3. Tom Kristensen er med sit Audi Team (i vognen med nummer 2 på siden) nummer 4 til starten i 2008 Le Mans 24 timers løbet.   

UPDATE 15. juni 2008
Tom Kristensen vandt overraskende sit 8. Le Mans løb i vogn nummer 4. Peugeot bilerne var ganske vist hurtigere, men Tom K's Audi var mere stabil og kunne bedre lide (eller også var det Hr Kristensen som kunne) regnvejret som lagde sig over Le Mans natten til d. 15. juni. 

Danske Team Essex blev flot nummer to i Le Mans LM P2 klassen. Din vurdering:



Flere Indlæg « Forrige side - Næste side »