Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk



juli 2008 - Indlæg

Den portugisiske stat fortsætter privatiseringen af olieselskabet Galp

Portugals største olieselskab Galp er stadig 7% ejet af den portugisiske stat.

Ejerskabet er et levn fra Salazar regimet, som afsluttedes med Nellike-revolutionen i Portugal og tabet af de afrikanske kolonier i 1974-75.

De sidste aktier vil efter planen blive udbudt som konvertible obligationer til institutionelle investorer i ind- og udland.

Olieselskab med vidt forgrenede interesser
Galp Energia har derefter to hovedaktionærer i ENI (italiensk olieselskab) og Amorim Energia (et 50/50% joint venture mellem Portugals rigeste mand Amérigo Amorim og Angolas statslige olieselskab Sonangol) med hver 33% af aktierne.

Det portugisiske selskab med godt 5.000 medarbejdere har nydt godt af Portugals gode forbindelser til Angola og Brasilien, hvor olieselskabet står stærkt og er involveret i olieudvinding. For nyligt gjorde Galp sammen med det brasilianske partner Petrobras et større fund i Brasilien i Tupi feltet.

Desuden har Galp afdelinger i Venezuela, Angola og East Timor, og olieselskabet er også involveret i eftersøgning efter olie og gas udfor Portugals kyster.

I Portugal har Galp raffinaderier i Sines og Porto, hvor der blandt andet produceres benzin, dieselolie og jet-brændstof. Efter de første 3 måneder af 2008 steg Galps omsætning i øvrigt hele 27%.

Salget af de sidste 7% af Galp Energia er den femte og sidste del af den omfattende privatisering af Portugals største olieselskab.

Der er dog ikke fuld tilfredshed fra den italienske storaktioner olieselskabet ENI. Formanden for ENI's bestyrelse Paolo Scaroni udtalte onsdag at ENI vil eje 100% af Galp eller afhænde sine aktier. Se mere om uenigheden blandt de store aktionærer på Macauhub.

Relaterede artikler:
Olieefterforskning ud for Portugals kyst
Portugal indfører Robin Hood skat på olieselskaber

Se også:
Galp Energia på Euronext børsen i Lissabon

Din vurdering:



500.000 PC'ere til portugisiske skolebørn

En digital revolution er på vej til den portugisiske folkeskole. Premierminister Sócrates og computergiganten Intel har underskrevet en aftale om at Intel skal levere 500.000 ClassMate PC'ere til Portugal over de næste to år.

De mange PC'ere til portugisiske børn i alderen 6-10 år er en del af Portugals Magellan Initiativ eller på portugisisk Iniciativa Magalhães under e-Escolas programmet, som har til formål at forbedre portugisiske børn og unges IT-færdigheder.

Børnene (og deres forældre) kan vælge mellem en computer med Windows operativ-systemet eller en Classmate PC med Linux installeret. De specialbyggede undervisnings-PC'ere til Portugal er indtil videre Intels største enkelt-ordre af billige bærbare PC'ere og repræsenterer en værdi af 188 US $ stykket.

Portugisiske forældre vil maksimalt skulle betale 50 euro for computeren, og for de økonomisk dårligst stillede familier i Portugal vil PC'en til børn blive stillet til rådighed gratis.

Intel Classmate PC

Produktion af ClassMate PC i Portugal
De mange bærbare PC'ere vil for en stor dels vedkommende blive samlet i Portugal. En ny fabrik i byen Matosinhos få kilometer syd for Porto vil blive opført til formålet i samarbejde med den portugisiske PC producent JP Sá Couto. Der forventes at kunne skabes 1.000 jobs i den nye PC produktion.

Intels banebrydende ClassMate computer er allerede i brug i 30 lande, og der forventes en betydelig eksport af Classmate PC'ere fra fabrikken i Portugal, som vil blive i stand til at spytte 4 millioner bærbare computere ud om året.

Billige computere i Portugals undervisningssektor
Der er allerede ordninger i Portugal som gør at lærere, gymnasieelever og universitetsstuderende kan købe (kraftigere) computere med statstilskud under det såkaldte K12 program med en udbetaling på 150 euro.

Skoool.pt
Der er også tænkt på støtte online. Selv om mange portugisiske familier endnu ikke har broadband kan portugisiske børn nu i skolen eller andre steder med adgang til nettet gå på www.skoool.pt og finde hjælp til blandt andet matematik, biologi, portugisisk og naturligvis IT.

Hjemmesiden støttes af EU og af Intel, som er rådgiver for den portugisiske stat i IT-undervisningsspørgsmål.

Se også: Oversigt over samtlige Portugalnyts artikler om børn i Portugal og børneoplevelser i Portugal .

Herunder en video fra præsentationen af Iniciativa Magalhães:



Din vurdering:



Olie efterforskning udfor kysten ved Alentejo i Portugal

Olieselskabet Galp vil i august 2008 påbegynde off shore efterforskning efter olie udfor Portugals vestkyst i den sydlige Alentejo region, skriver portugisiske aviser onsdag d. 30. juli.

Portugal er stærkt afhængig af import af olie og har derfor knyttet stærke bånd til lande som Venezuela og Libyen.

Samtidig forsøger man i Portugal med succes at udnytte vedvarende energi så meget som muligt, men både industrien og private forbrugere i Portugal er stadig voldsomt afhængige af importen af det sorte guld.

Galp CEO Manuel Ferreira de Oliveira offentligjorde planerne ved en pressekonference i byen Sines i Algarve.

I øjeblikket finder en seismologisk kortlægning af kysten omkring Portugal sted, og såfremt resultaterne er positive vil man i de mest lovende områder fortsætte efterforskningen efter olie.

Den seismologiske kortlægning forventes afsluttet i 2009 og eventuelle prøveboringer vil gå igang fra år 2010.

UPDATE 11. august 2008
De seismiske undersøgelser af undergrunden udfor Portugals kyst foretages af det norske skib Geo Searcher, som sejler for selskabet Scan Geophysical ASA i Norge.

Se mere om skibet Geo Searcher (åbner som pdf). 

Da undersøgelserne gik i gang udsendte det børsnoterede norske selskab følgende pressemeddelelse.

Se mere på Scan Geophysical ASA hjemmesiden.   

Din vurdering:



Det portugisiske sundhedsvæsen i forhold til andre lande

Der er i portugisiske medier ofte kritik af det offentlige sundhedsvæsen. Specielt i mindre udviklede egne af landet har manglende ekspertise ført til fejlbehandlinger og dødsfald. Samtidig er der mærkbar forskel mellem private og offentlige sygehuse. Med et godt job i Portugal følger der ofte en privat sundhedsforsikring med i købet.

I en stor undersøgelse har The Commonwealth Fund kortlagt sundhedsvæsenets udvikling over en 5-årig periode i en række lande, som USA normalt sammenligner sig med herunder Portugal og de skandinaviske lande.

Tallene i undersøgelsen er fra 1998 og fra 2003 og illustrerer dermed kun udviklingen i de forskellige lande i perioden og ikke den aktuelle situation i et lands sundhedsvæsen.

Forventet levetid med godt helbred for en 60 årig person
Denne måde at måle på illustrerer, hvad en 60-årig kan forvente af levetid uden større skavanker. Den 60-årige kan totalt forvente længere levetid, men vil her opleve sundhedsmæssige problemer, som sundhedssystemet ikke kan afhjælpe.

Tallene refererer til forventet levetid i sund tilstand for mænd/kvinder.

60 årige kvinder lever længst og har også længere levetid med et godt helbred:

  • USA forventet sund levetid 15/18 år
  • Danmark forventet sund levetid 15/17 år
  • Sverige forventet sund levetid 17/20 år
  • Norge forventet sund levetid 16/19 år
  • England forventet sund levetid 16/18 år
  • Portugal forventet sund levetid 15/18 år

Efter denne opgørelsesmetode er der faktisk kun ét land ud af 19, som er ringere end Danmark. I Tjekkiet vil mænd efter det 60. år i gennemsnit leve 14 år uden problemer og kvinder 17 år.

Man fristes til at bemærke at debatten om sundhedsvæsenet i Danmark indimellem bærer præg af uvidenhed om at dén position, som Danmark havde i Europa for mange år tilbage er ændret.

Der er i Danmark ringe opmærksomhed på at de fleste lande i Vesteuropa nu har overhalet Danmark inden for sundhed og hospitalsbehandlinger. På et område som ældrepleje er Danmark dog stadig særdeles godt placeret. 

Se også: Ros til Portugals sundhedsvæsen fra WHO

Dødsfald med kraftig afhængighed af sundhedsvæsenet for personer yngre end 75 år

Ser man på udviklingen i de enkelte lande, kan et sundhedsvæsen eksempelvis måles på, hvor mange dødsfald inden 75 år der forekommer på grund af en række sygdomme, som kan behandles herunder: hjerte- og kredsløbssygdomme, diabetes, infektioner og slagtilfælde.

En del af dødsfaldene inden det 75. år må naturligvis tilskrives livsførelse, men statistikken giver alligevel et nogenlunde afbalanceret billede af, hvorledes et lands sundhedsvæsen performer.

Tallene er opgjort som dødsfald per 100.000 indbyggere. 2003-tallene nævnes først med fed skrift, dernæst angives 1998 dødsfald af ovennævnte årsager under 75 år per 100.000 indbyggere.

  1. 65 / 71 - sundhedsvæsenet i Frankrig forbedret 8%
  2. 71 / 81 - sundhedsvæsenet i Japan forbedret 12%
  3. 71 / 88 - sundhedsvæsenet i Australien forbedret 19%
  4. 74 / 84 - sundhedsvæsenet i Spanien forbedret 12%
  5. 74 / 89 - sundhedsvæsenet i Italien forbedret 17%
  6. 77 / 89 - sundhedsvæsenet i Canada forbedret 13%
  7. 80 / 99 - sundhedsvæsenet i Norge forbedret 24%
  8. 82 / 97 - sundhedsvæsenet i Holland forbedret 15%
  9. 82 / 88 - sundhedsvæsenet i Sverige forbedret 7%
  10. 84 / 97 - sundhedsvæsenet i Grækenland forbedret 13%
  11. 84 / 109 - sundhedsvæsenet i Østrig forbedret 23%
  12. 90 / 106 - sundhedsvæsenet i Tyskland forbedret 15%
  13. 93 / 116 - sundhedsvæsenet i Finland forbedret 20%
  14. 96 / 115 - sundhedsvæsenet i New Zealand forbedret 17%
  15. 101 / 113 - sundhedsvæsenet i Danmark forbedret 11%
  16. 103 / 130 - sundhedsvæsenet i England forbedret 21%
  17. 103 / 134 - sundhedsvæsenet i Irland forbedret 23%
  18. 104 / 128 - sundhedsvæsenet i Portugal forbedret 19%
  19. 110 / 115 - sundhedsvæsenet i USA forbedret 4%

USA 'taber' som det kan ses i denne form for sammenligning og ville tabe endnu mere såfremt økonomiske data var en del af ovenstående sammenligning.

Samtidig kan det ses at England, Irland, Danmark og Portugal sundhedmæssigt er i 2. division og har svært ved at få styr på deres sundhedsvæsener. Det danske sundhedsvæsen har i perioden 1998-2003 ikke kunnet indhente nabolandene Sverige og Norge.

Sundhedsvæsenerne i England, Irland og Portugal har dog forbedret sig kraftigt, mens det danske i perioden 1998-2003 er nationen med den 4. ringeste forbedring ud af i alt 19 lande.

Undersøgelsen skal naturligvis tages med alle mulige forbehold for data'enes validitet. Hele undersøgelsen kan findes i en powerpoint-præsentation fra The Commonwealth Fund. Se også organisationens hjemmeside.

Relaterede artikler:
Klik her for oversigt over artikler om leveforhold i Portugal

Din vurdering:



Krigserklæring fra Ryanair

Det irske lavprisselskab Ryanair har netop annonceret at flyselskabet forventer at tabe penge i 2008 - mere præcist omkring 60 millioner euro.

Mange flyselskaber kæmper med de høje oliepriser, som for Ryanairs vedkommende har betydet at omkostningerne til brændstof er fordoblet.

Det får imidlertid ikke den karismatiske og hårdtslående Ryanair topchef Michael O'Leary til at ryste på hånden. Han har meldt ud at Ryanair vil sænke priserne på flybilletter med 5% istedet for som planlagt at hæve dem med 5%. Ydermere forlyder det fra O'Leary at selv om de sidste 6-8 uger har budt på en forværring af markedet for flyrejser i England og Irland, er Ryanair indstillet på at flyve med tab for at vinde markedsandele.

De fleste markedsanalytikere i luftfartsbranchen er forbløffede over O'Leary's udmelding, som bliver anset for meget usædvanlig i et svært marked.

Ryanairs aktiekurs faldt 20% da aktiehandlerne fik kendskab til O'Leary's offensive strategi, men der er ingen tvivl om at mange mindre luftfartsselskaber frygter det aggressive irske flyselskab, som let kan blive medvirkende årsag til at flere af de økonomiske ustabile selskaber lukker til vinter.

Se også artikel om Ryanair i engelske The Times.

BBC kunne man mandag læse om aktieanalytikernes reaktion på Ryanairs annoncerede sænkning af billetprisen.

Nye ruter fra England, Skotland og Tyskland til Algarve (Faro)
Ryanair åbner sidst i oktober 2008 nye ruter til Faro lufthavn fra følgende byer:

  • East Midlands ved Birmingham
  • Liverpool
  • Glasgow-Prestwick
  • Düsseldorf-Weeze

Eksisterende ruter til Portugal med Ryanair per august 2008

  • Frankfurt-Faro
  • Brussel-Faro
  • Stansted-Faro (London-Stansted)
  • Dublin-Faro
  • Shannon-Faro
  • Valencia-Porto
  • Madrid-Porto
  • Girona-Porto
  • Marseille-Porto
  • Paris-Porto
  • Pisa-Porto
  • Milano-Porto
  • Brussel-Porto
  • Stansted-Porto (London-Stansted)
  • Bristol-Porto
  • Birmingham-Porto
  • Liverpool-Porto
  • Dublin-Porto

Bemærk at ruten Stockholm-Porto ikke længere eksisterer med Ryanair, og at Ryanair ikke flyver til Lissabon.

Relateret artikel:
Billund lufthavn presses af Ryanair

Din vurdering:



Rally Vinho Madeira 31 juli - 2 august 2008

For turister på Madeira med benzin i blodet byder ferieøen fra d. 31. august på lidt publikumsvenligt gratis underholdning.

IRC rally-løbsserien indeholder igen i år et løb på Madeira. Den i motorsportssammenhæng relativt billige Intercontinental Rally Challenge (IRC) køres i de såkaldte S2000 rallybiler, som ligner standardbiler, men som dog har omkring 280 hestekræfter - og larmer derefter.

I 2008 er der tilmeldt følgende mærker:

  • Abarth Grande Punto Super 2000 - naturligvis med Fiat støtte
  • Honda Civic Type-R
  • Ralliart Lancer Evolution - Mitsubishi's rally-afdeling
  • Peugeot 207 Super 2000
  • VW Polo Super 2000 - oprindeligt en sydafrikansk udviklet Polo rallybil

Se mere om bilerne i tidligere artikel om IRC Rally de Portugal i Algarve i maj 2008.

Hvor kan man se rally
Er man i Funchal torsdag d. 31. juli vil man nok nærmest ikke kunne undgå at høre rally bilerne. Rali Vinho de Madeira starter nemlig med en Super-Special etape - d.v.s. løb på en lille bane til lejligheden lavet i Funchal by.

Hele foretagenet er lidt af en publikumsmagnet. Sådan så Rally Vinho Madeira i Funchal ud i 2007:


De to efterfølgende dage foregår løbet på klippeøens snoede veje. En del af udfordringen på Madeira er de store højdeforskelle i terræn'et, som godt kan overraske uerfarne kørere.

Der er garanti for spænding og dramatik, men som regel går det ikke særligt galt når rally-bilerne af og til 'parkerer i naturen'.

Se herunder en uheldig Fiat Punto kører i Madeira Rally 2006:


Portugisisk deltager i IRC Rally serien
Portugal har et godt kort på hånden i Bruno Magalhães, som ligger som nummer 11 ud af 19 deltagere i den samlede IRC løbs-stilling.

Bruno Magalhães kører Peugeot 207 S2000. Her ses han under en test i Algarve i 2008:

Din vurdering:



Biludlejning i Portugal

I Portugal er det langt de fleste steder let at finde en udlejningsbil. Der kan til gengæld være stor forskel på priserne på at leje bil i Portugal.

Biludlejning i Portugal: - Gå til beregning af pris 

Vi gennemgår herunder de to mest populære lokationer for biludlejning i Portugal.

Biludlejning i Lissabon Lufthavn
I Lissabon lufthavn finder man de sædvanlige store internationale biludlejningsselskaber som Avis, Hertz, National (som også hedder Alamo), Sixt, Budget og desuden lokale portugisiske selskaber som Auto Jardim.  Det er også muligt at få leveret udlejningsbilen til lufthavnen uden beregning af et selskab som Aluvia, som med 25 udlejningstationer i den centrale Portugal er et af de største portugisiske billeje selskaber, som ikke har kontor i lufthavnen.

Sammenligning af priser og eventuel booking kan gøres på CarTrawler søgemaskinen, som automatisk lister udlejningsselskabernes tilbud på billeje efter pris. Udlejningsbilen, som bookes via CarTrawler kommer ofte fra et af de store internationale billeje selskaber, men kan også være fra en lokal biludlejning.

Biludlejning i Lissabon lufthavn er dyrest i juni, juli og august, men af og til har nogen af udlejningsselskaberne også billige tilbud i sommerperioden.

Såfremt man blot går hen til skranken og beder om en udlejningsbil, risikerer man dog som oftest at få en pris, som ikke er konkurrencedygtig. Sådan er det i det meste af Europa, og Lissabon lufthavn i Portugal er ingen undtagelse.

I Lissabon lufthavn kan man i sommerperioden som regel få en billig udlejningsbil med plads til 5 personer (VW Polo, Ford Fiesta eller lignende) fra omkring 170 euro for en uge ved at booke på nettet i forvejen. Vinterprisen for en udlejningsbil i Lissabon er væsetlig lavere og starter ofte omkring 100 euro for en uge.

Biludlejning i Algarve - Faro Lufthavn
Algarves lufthavn ligger i Faro og modtager endnu flere turister end lufthavnen i Lissabon. Konkurrencen om billeje i Faro er lidt større i Faro sandsynligvis fordi der er mindre biludlejning til erhvervskunder i Algarve.

I Faro lufthavn finder man de samme biludlejningsselskaber som i Lissabon (Avis, Hertz, Budget, Alamo/National, Sixt, AutoJardim) og desuden det portugisiske Rentauto. Hertil kommer en del mindre biludlejningsselskaber uden kontor i selve lufthaven.

I Faro er det som regel lidt billigere at leje bil end i Lissabon. Vi har set priser helt ned til 75-80 euro om vinteren for en uges billeje i Algarve, hvilket det knap kan lade sig gøre at holde egen ny bil i Portugal for. Se pris-sammenligning på biludlejning i Faro lufthavn på CarTrawler.

Leje af minibus til 9 personer er i forhold til Danmark billigt i både Faro lufthavn på Algarve og i Lissabon Lufthavn. Priserne starter ofte ved omkring 460 euro for en uges leje af minibus i oktober. I sommerperioden kan man få plads til en stor familie i en 9 personers minibus (Toyota Hi-Ace eller Mercedes Sprinter) fra omkring 520 euro. En 7 personers MPV (VW Sharan, Ford Galaxy eller lignende) fås til samme pris. MPV'erne er mere behagelige at køre som chauffør, men anvender man alle 7 sæder i en MPV begrænses bagagepladsen, og det kan være værd at overveje at leje en minibus istedet til samme pris.

Lej en Cabriolet i Portugal
I både Faro og Lissabon lufthavne kan man også leje en cabriolet. En familie med to voksne og to (ikke alt for store) børn kan fint være i en Renault Megane Cabriolet, VW Eos eller i den nye Ford Fokus med foldetag.

Renault Megane Cabriolet

Prisen for cabriolet fornøjelsen starter omkring 400 euro svarende til små 3.000 danske kroner for en uge med luft til håret i Algarve. I Lissabon er leje af cabriolet som regel lidt dyrere. Se priser på cabriolet biludlejning i søgemaskinen CarTrawler.

Lej en BMW motorcykel i Portugal 
Udlejningsselskabet Hertz har i sommeren 2008 været på MC indkøb hos BMW og kan nu tilbyde 4 forskellige slags motorcykler til kunder i Portugal.

Vil man leje MC hos Hertz Motorbike Collection kan man vælge mellem følgende motorcykler:

  • BMW F 650 Xcountry
  • BMW R 1200 R
  • BMW R 1200 GS
  • BMW R 1200 RT - BMW's touring maskine

Udlejning kan ske fra Lissabon, Porto og Algarve (Faro).

Motorcyklerne til udlejning kan desværre kun køres inden for Portugals grænser (men i Spanien har Hertz også motorcykler), og man skal være mindst 28 år for at leje en BMW F 650 Xcountry. De øvrige MC kræver en alder på minimum 30 år.

Priserne starter fra 68 euro om dagen for BMW F 650 Xcountry cyklen. Der er 300 kilometer inkluderet i lejen per dag. Mere info om leje af motorcykler på Hertz Motorbike Collection hjemmeside.

Se også:

Din vurdering:



Flere turister til Madeira

Den populære ferieø Madeira oplevede i 2007 en omsætningsfremgang i turistsektoren på 7,4%, skriver den portugisiske turistorganisation.

Antallet af turister steg samtidigt med 6,9% i forhold til året før til samlet 996.000 turister på Madeira i 2007.

Én af årsagerne er åbningen af 5 nye hoteller i 2007 på Madeira med i alt 3.500 sengepladser. Turismen på Madeira står for omkring 20% af øens økonomi.

Se også: Billig rute direkte fra København til Madeira.

Ferie på Madeira
Der kræses om gæsterne på Madeira med mange forskellige oplevelser og events over hele året.

Nytår på Madeira er et af højdepunkterne. Når øens årlige pyrotekniske show går i gang nytårsaften brændes der krudt af i et tempo, som får Tivoli i København's fyrværkeri til at ligne en fuser.

Blomsterfestivallen i april på Madeira i er ligeledes verdensberømt. Hvert år afholdes den med nordeuropæiske øjne ganske overvældende blomserfestival i Funchal.  

Se mere om events på Madeira (opdateres løbende).

Der er flest gæster på Madeira fra landene Tyskland, England, Skandinavien og naturligvis fra Portugal. I Danmark har Madeira haft en tendens til mest at appellere til et modent publikum. I andre lande, som for eksempel i Portugal, er Madeira en populær ferieø for alle aldersklasser.

Madeira har i de senere år gjort meget for at tiltrække børnefamilier og de nye hoteller på øen er i vid udstrækning bygget til at huse turister på familieferie. Se mere under Oplevelser for børn på Madeira.

Mode på Madeira
Måske den mest berømte person fra Madeira er fodboldspilleren Cristiano Ronaldo, som sammen med sin søster har en modebutik med ungt tøj i hovedbyen Funchal. Se mere om butikken CR7 på Madeira.

Mode er i det hele taget vigtigt for Madeira, hvor der i øvrigt også produceres sko. Den i Portugal verdensberømte designer Fatima Lopez kommer fra Madeira.

I Funchal finder man blandt andet modeforretningerne Zara, Mango, og Salsa Jeans (klik på links for at se hjemmesider).

Herunder video med kreationer af modedesigner og forretningskvinde Fátima Lopez fra Madeira:


Se også:
Madeira - blomsterøen med det milde klima
Funchal seværdigheder
Ny færgerute fra Algarve til Madeira

Din vurdering:



Stor brasiliansk investering i produktion af flydele i Portugal

Den store brasilianske flyproducent Embraer, som er relativt ukendt i Europa, har besluttet at bygge to fabrikker i Portugal til produktion af dele til fly.

Embraer står for Empresa Brasileira de Aeronáutica S.A og er én af Brasiliens største exportvirksomheder.

Nye fabrikker i Evora
Begge de nye Embraer-fabrikker kommer til at ligge i Évora i den sydlige Alentejo region. Produktionen på den ene fabrik vil blandt andet omfatte store metaldele til vinger og fly-krop.

En anden fabrik vil producere dele i kompositmaterialer til Embraer flyene. I alt forventer Embraer at investere 148 millioner euro i Portugal, heraf de 100 millioner i fabrikken, som vil producere store metaldele.

Fabrikkerne i Portugal bliver den første Embraer produktion i Europa, hvor virksomheden dog allerede har aktiviteter inden for servicering af fly.

Embraer E-Jets
Den brasilianske flyproducent virksomhed blev grundlagt i 1969 og har stor succes med sin E-Jets serie af mindre passagerfly med plads til op til 100 passagerer.

E-Jets anvendes fortrinsvis på kortere ruter og konkurrerer blandt andet med den canadiske flyproducent Bombardier, amerikanske Boeing og med Airbus 318 flyet. De første E-Jets gik i produktion i 2002.

I Europa har det polske luftfartsselskab LOT en flåde på 25 fly og yderligere 12 fly i ordre. LOT flyver med E-Jets flyene på indenrigsruter i Polen og på kortere distancer i Europa.

Engelse FlyBE har 12 E-Jets og flyselskabet Niki i Østrig (Ex-Formel-1 kører Niki Laudas selskab) har 10 E-Jets. Finair har 17 E-Jets og yderligere 6 i ordre.

Herunder en video med E-Jet seriens passagerfly:

Din vurdering:



Rideskole i Portugal med royal lærer

I nærheden af Portugals hovedstad Lissabon kan man nu få pudset sine færdigheder til hest af med royal assistance.

Rideskolens ejer Dom Francisco de Bragança er fætter til arvringen til Portugals trone Dom Duarte Pio. Monarkiet blev dog afskaffet i Portugal i 1910, men familien nåede at repræsentere Portugal i 270 år fra år 1640.

På rideskole med lusitano heste
Lusitano hesten er Portugals kendteste og fornemste hesterace, og på rideskolen Quinta do Archino omkring 45 kilometer nord for Lissabon anvendes der selvfølgelig udelukkende lusitano'er.

Rideskolen modtager gerne alle ryttere uanset tidligere erfaring, men prisen fordrer dog en vis heste-enthusiasme idet en dag med Dom Francisco og de fantastiske kloge lusitano'er koster 200 euro. Inkluderet i prisen er en middag på quinta'en sammen med ridelæreren.

Grupper på op til 4 personer kan deltage sammen, og har man lyst til yderligere ridetimer koster 6 dages kursus 1.275 euro inklusive overnatning og forplejning.

Se mere om den royale rideskole på Quinta do Archino hjemmesiden.

Herunder Lusitano vinen fra Ervideira vingården i Portugals Alentejo region:

Lusitano


Se også:
Introduktion til lusitano hesten af Eva Ørndrup

Relaterede artikler:
Duarte Pio vil gerne være konge af Portugal Din vurdering:



Flere Indlæg Næste side »