Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk



juli 2008 - Indlæg

Svagt stigende arbejdsløshed og stigende priser i Portugal

Arbejdsløsheden i Portugal i maj 2008 blev ifølge OECD på 7,5%. Det er en stigning på 0,1% point i forhold til marts 2008. Den gennemsnitlige arbejdsløshed i EU var i maj 2008 på 7,2%

Prisstigninger under EU niveau
Det portugisiske forbrugerprisindeks ligger til gengæld under gennemsnittet i EU.

Se også: Portugal billigste land i Vesteuropa

Siden september 2007 er priserne i Portugal steget mindre end EU gennemsnittet. De gennemsnitlige prisstigninger (per år) i juni var i EU 4,0%, mens forbrugerprisindekset i Portugal steg 3,4%.

Prisstigningerne i Portugal i 2008 kommer primært fra fødevarer, herunder specielt fisk og frugt samt naturligvis brændsstof og transport, skriver Portugals statistiske institut INE.

Varer som falder i pris
Samtidig er der konstateret fald i priserne på nye biler, mejeriprodukter herunder mælk og ost, æg og forsikringsprodukter til transport. Desuden skriver INE at det er blevet billigere at få ordnet have i Portugal.

Bilerne er primært blevet billigere som følge af afgiftsomlægninger, som bevirker at det nu har betydning for bilafgifterne i Portugal, hvor meget en bil forurener. Den nye afgiftsberegning baseret på co2 har vist sig at være en fordel for specielt tyske producenter, idet blandt andet VW/Audi, BMW og Mercedes med forspring i teknologisk udvikling har nogen af de reneste dieselmotorer på markedet. I Portugal sælges der langt flere dieseldrevne biler end benzindrevne. 

Relaterede artikler:
Arbejdsløshed i Portugal - sammenligning med andre EU-lande

Din vurdering:



WTCC debut for Kristian Poulsen på Estoril

Den danske racerkører Kristian Poulsen i Team Poulsen fik hård konkurrence i sit debut løb på Estoril banen i Portugal søndag d. 13. juli 2008.

Specielt Chevrolet Lacetti'erne var flyvende og formåede sammen med Seat León TDi racerne at holde alle BMW 320si kørerne i baggrunden herunder Kristian Poulsen.

Det var Team Poulsens første WTCC løb og som sådan kan man vel ikke kalde det en skuffelse at fuldføre med en 14. plads i første løb og en 22. plads i andet løb på banen vest for Lissabon. I første løb formåede Poulsen sågar at blive 4. bedste BMW 320si kører, mens han i 2. løb blev sat af og måtte se én af feltets Lada 110s russisk sponserede racerbiler komme over målstregen foran på 21. pladsen.

Herunder en video kollage fra WTCC Estoril. Man kan skimte Poulsens lyseblå BMW racer et par gange.

 


Vinder af WTCC på Estoril
Første løb blev vundet af svenskeren Rickard Rydell i Seat TDi med Nicola Larini på 2. pladsen i en Chevrolet Lacetti. Yvan Muller tog 3. pladsen i første løb i en Seat TDi.

I 2. løb sejrede den tidligere portugisiske Formel 1 kører Tiago Monteiro i Seat Leon TDi med Yvan Muller på 2. pladsen i samme biltype. Andy Priaulx i en BMW 320si sluttede på 3. pladsen. Samlet vinder på point i denne WTCC løbsweekend blev derfor franskmanden Yvan Muller fra Seat Sport team'et.

Dansk succes i Formula Master
Den unge danske kører Kasper Andersen leverede en solid præstation med en 5. og en 6. plads i Formula Masters på Estoril i weekenden efter at have kvalificeret sig til start som nummer 7. 

Relaterede artikler:
Kristian Poulsen stiller op i WTCC på Estoril - med video
Kasper Andersen i Formula Master på Estoril 
WTCC diesel til Portugals bedste Formel1 kører Din vurdering:



Krisen kradser også hos TAP - Portugals nationale luftfartsselskab

UPDATE: Se tilbud på rejser med TAP købt inden nytår 2008/2009

I juli 2008 har TAP luftfartsselskabet i Portugal meddelt at man skærer ned i antallet af flyvninger på 16 destinationer i Europa i landene Spanien, Holland, Frankrig, Schweitz, Tyskland, Italien, Belgien og England.

Desuden vil også antallet af flyvninger til USA og Brasilien blive reduceret. I alt 60 ugentlige afgange (heraf 42 i Europa) på i alt 29 destinationer vil blive skåret væk fra og med oktober 2008, rapporterer portugisiske aviser.

Meddelelsen kommer efter at TAP har oplevet et større underskud end normalt i årets første måneder. Det er ikke usædvanligt for liuftfartsselskaber at have underskud på flyvninger i den europæiske vinter, men underskuddet for TAP i årets første 5 måneder blev med omkring 102 millioner euro dobbelt så højt som ventet.

TAP luftfartsselskabet i bedre situation end mange andre flyselskaber
Det portugisiske flyselskab har udover beskæringen i antallet af ruter også foretaget justeringer i driften. I alt 84 forskellige tiltag udgør selskabets såkaldte plano de emergência.

TAP har dog på mange måder færre problemer end eksempelvis SAS har. Flåden af fly i det portugisiske selskab er gennemsnitligt yngre og mere økonomiske end i SAS. TAP flåden består næsten udelukkende af nyere fly fra Airbus A320 serien, som også anvendes af lavprisselskaberne Ryanair og Easyjet. Se liste over TAP's fly på selskabets hjemmeside. Desuden har TAP airline flere langdistance-ruter, hvor det alt andet lige er lettere at tjene penge.

Endelig er TAP ikke som SAS tynget af meget høje pilotlønninger, og kabinepersonalet i TAP arbejder også til en væsentlig mindre betaling end de skandinaviske kolleger. Se f.eks. artikel i Berlingske Tidenden fra d. 30. juni 2008 samt indlæg på Take Off af Uffe Gadbjerg fra Kulturrejser Europa. Fra den anden side af bordet mener man i vid udstrækning at lønningerne ikke er urimelige. HK Privat havde i marts 2008 en artikel om lønninger for udenlandsk (kinesisk) kabinepersonale. Der er dog tegn på opblødning, og på at både medarbejdere og ledelse har opdaget at det er ved at være sidste udkald, hvis SAS skal overleve. Se nyeste kommentar fra fagforeningsformand Nicolas Fisher på Take Off. Spørgsmålet er, om det er for sent.
 
TAP CEO Fernando Pinto i stormens øje
Koncernchef i TAP Fernando Pinto er om nogen klar over at luftfartselskaberne inklusive TAP Portugal er under pres på grund af de kraftigt stigende oliepriser. På et pressemøde for nyligt om besparelserne lovede han at ingen i TAP ville blive fyret i den nuværende situation, men at dem som gerne ville forlade selskabet heller ikke skulle regne med at kunne blive genansat.

Der er desuden spareplaner på bordet, som omfatter fastfrysning af lønninger i TAP's bagagehåndterings virksomhed Ground Force Portugal. Medarbejdere fra Ground Force har allerede protesteret uden for TAP's hovedkvarter ved Lissabon lufthavn, og d. 19. juli 2008 er der varslet en 24-timers strejke mod omlægninger af arbejdet.

I Kastrup lufthavn får TAP snart et nyt selskab til at stå for bagagehåndteringen. Den nuværende operatør Nordic Aero er nemlig gået i betalingsstandsning og vil helt afvikle aktiviteterne i København. Bagagehåndteringen for TAP Portugals flyruter overtages af engelske Menzies, skriver Erhvervsbladet d. 10. juli 2008. 

Flyrute direkte til Portugal med TAP
TAP er indtil videre det eneste luftfartsselskab, som flyver direkte mellem Lissabon og København. Fra d. 15. september til 31 oktober er der særdeles gode tilbud på flyrejser til blandt andet København fra Lissbon. Se mere om TAP tilbud i efteråret 2008.

Priserne kan svinge lidt, men en returbillet i august måned (som er højsæson i Portugal) vil i juli 2008 en måned før afrejse kunne købes fra priser omkring 310 euro svarende til 2300 danske kroner for en direkte forbindelse fra København til Lissabon med TAP. 

Er man som udlandsdansker i Portugal fleksibel og kan planlægge lidt i forvejen, kan man i august 2008 (bookning per 13. juli 2008) få en returbillet fra Lissabon til København med udrejse d. 10. august og hjemrejse 29. august for kun 221 euro svarende til 1.650 danske kroner. 

Herunder et interview med Fernando Pinto (på portugisisk fra SIC TV), hvor han fortæller om den aktuelle krise og opfordrer til samarbejde mellem ledelsen og personalet om at gennemføre rationaliseringer: 

 

Se også:
Oversigt over flyruter til Portugal
Find billig flybillet til Portugal Din vurdering:



Ny portugisisk landstræner - Carlos Queiroz

Portugals nye landstræner bliver Carlos Queiroz, der har tegnet en 4-årig kontrakt med det portugisiske fodboldforbund. Carlos Queiroz afløser brasilianske Scolari, der under EM 2008 annoncere sit skifte til det varme sæde i Chelsea efter at have fuldført sin kontrakt med Portugals fodboldsforbund.

Carlos Queioz har indtil nu været assistenttræner for Alex Ferguson i Manchester United i to omgange siden 2002. I perioden 2003 - 2004 trænede Queiroz i 10 måneder selveste Real Madrid, så det er ikke en helt uerfaren herre der i første omgang skal koncentrere sig om at føre Portugal til VM i 2010. Tiden i Real Madrid blev dog ikke succesfuld, så Queiroz vendte retur til assistent-jobbet i Manchester United.

De portugisiske medier har siden Scolaris afsked med Portugals landshold spekuleret i mange mulige emner til landstrænerposten - herunder brasilianske Zico, der nyligt blev fyret i Fenerbahce. Flere engelske medier rapporterer at det portugisiske fodboldforbund skal betale en kompensation på mellem 10 og 15 millioner kroner for at få Queiroz fri af sin kontrakt med Manchester United.

En af Queiroz første udfordringer bliver VM-kvalifikationskampen Portugal - Danmark, der spilles i Lissabon den 13. september 2008.

I den forløbne uge afslørede den afgående portugisiske landstræner Scolari for øvrigt, at han allerede før VM i 2006 var klar til at takke ja til jobbet som engelsk landstræner. Scolaris eneste krav var, at det engelske fodboldforbund ikke måtte afsløre, at han skulle udnævnes som ny engelsk landstræner før enten England eller Portugal var sendt hjem fra VM-turneringen. Det ønskede det engelske fodboldforbund imidlertid ikke at vente på, og aftalen gik i vasken, hvorefter England missede  kvalifikationen til EM 2008 under træner Steve McClaren, der i slutningen af 2007 blev afløst af italieneren Fabio Capello.

Læs også Portugalnyts tidligere portræt af Carlos Queiroz: Den ukendte portugiser i Manchester United

Din vurdering:



Middelaldermarked i Obidos 10-20 juli 2008

I den charmerende gamle by Óbidos kun 80 kilometer nord for Lissabon afholdes i juli det årlige middelaldermarked.

Byen Óbidos er speciel derved at store dele af byen ligger inden for en gammel og meget velbevaret bymur. Kulissen er derfor perfekt når mange af byens borgere klæder sig i middelalderens tidstypiske gevanter.

Óbidos har fra torsdag d. 10. juli forvandlet sig til en middelalderby komplet med stort marked, 'Castello' d.v.s. fort, adelsfolk, tiggere, munke, riddere, 'kampe' til fods og til hest, musik, dans og meget mere.

I weekenden har markedet åbent fra 12.00 til 24.00. På hverdage starter markedet kl. 17.00 og varer til kl. 24.00. Entré er kun 5 €. Børn under 12 år og gæster, som er klædt i middelaldertøj kommer gratis ind. Se mere på Óbidos egen hjemmeside (på portugisisk), og der er også en mere summarisk engelsk version

Årets Óbidos Mercado Medieval løber fra 10. juli til 20. juli 2008. Se video fra Óbidos middelaldermarked 2007 herunder:

Din vurdering:



Robin Hood skat på olieselskaber i Portugal

Den portugisiske regering har besluttet at indføre ekstra skat på olieselskaber i Portugal. Beslutningen er taget efter at olieprisen er steget til rekordhøjde i 2008.

Den ekstra skat på 25% vil blive pålagt selskabernes værdistigninger på aktiver (lagre af olie) og ikke deres overskud. Derved undgås det at selskaberne formelt flytter deres aktiviteter til et land med lavere skat.

Skat på stigninger i olielagrenes værdi
Premierminister José Sócrates gav torsdag d. 10. juli 2008 i det portugisiske parlament meddelelsen om Robin Hood skatten, som vil betyde at olieselskaberne Galp, BP og Repsol, som alle har anlæg med lagre i Portugal, vil bidrage til at finansiere den støtte, som Portugal har været nødt til at give eksempelvis fiskere og vognmænd for at undgå kaos i landet.

Skatten på olielagrene beregnes efter FIFO metoden - dvs, first-in-first-out således at en værdistigning på 100 euro på eksempelvis 10000 liter olie opnået mens den har ligget på lager vil blive beskattet med 25 euro.

Ideén har også været diskuteret i Italien, men i det portugisiske parlament med José Sócrates flertalsregering ved magten er sagen nemmere at afgøre.

Forgyldte olieselskaber
Der er ingen tvivl om at olieprisens himmelflugt har gjort mange olieselskaber til så indbringende forretninger at der er sket en betydelig omfordeling af værdier. Amerikanske Fortune Magazine har i juli 2008 udgivet en ny liste over de 500 største virksomheder i verden målt på omsætning. Ud af de 10 største selskaber i verden er de 5 olieselskaber:

  1. Exxon Mobil er verdens 2. største selskab kun overgået af supermarkedskæden Walmart
  2. Shell er verdens 3. største selskab
  3. BP er verdens 4. største selskab
  4. Chevron er verdens 6. største selskab
  5. ConocoPhilips er verdens 10. største selskab

Til sammenligning var der i år 2005 kun 3 olieselskaber i Top 10 over verdens største selskaber.

I Danmark er der to virksomheder, som i år 2008 kvalificerer sig til Fortune Magazine Top 500. Den højst placerede danske virksomhed på plads nummer 131 er naturligvis A.P Møller Maersk (som også er et olieselskab). Danske Bank er nummer 238.

Portugal har en enkelt virksomhed i Top 500. Olieselskabet Galp Energia er efter Fortune Magazine's opgørelsesmetode nummer 484.

Norge har to selskaber i Top 500: Statoil er nummer 59 og Norsk Hydro er nummer 472 - begge er olieselskaber.

Svenskerne har altid været gode til at opbygge store virksomheder. Der er hele 6 i verdens Top 500 målt på omsætning:

  • Volvo er nummer 107
  • L.M. Ericsson er nummer 289
  • Nordea er nummer 354
  • Vattenfall er nummer 396
  • Skanska er nummer 411
  • Skandinaviske Eskilda Banken er nummer 471       
Din vurdering:



Elbiler er fremtiden - Portugal tilslutter sig Project Better Place

Den portugisiske premierminister José Sócrates vil snart underskrive en erklæring, som forpligter
Portugals deltagelse som stat i Project Better Place, skrev avisen Diário Económico d. 30. juni 2008.

Project Better Place er et californisk initiativ, som sigter mod at gøre verden og specielt store byer renere og samtidig skære ned på forbruget af fossile brændstoffer som olie og benzin ved at anvende elektrisk drevne køretøjer i så stort omfang, det er muligt. Her er Project Better Place visionen:

Vision 

We see an oil-free future and a healthier, safer planet. In 2008, Project Better Place will start providing an electric alternative to high-consumption professional automobiles, like taxis and delivery vehicles. We will then grow from country to country, metropolis to metropolis. Each step of the way, we’ll move closer to making electric vehicles available to the public

Indtil videre har en række større virksomheder underskrevet hensigtserklæringen, som blandt andet indebærer at der skal opsættes ladestationer til elbiler.

Bilproducenten Renault-Nissan har forpligtet sig til som partner at udvikle effektive elbiler, som forbrugerne kan betale. Se mere om elbiler fra Nissan-Renault, som kan købes i Portugal fra år 2011.

Shai Agassi
Grundlæggeren af Project Better Place hedder Shai Agassi og er israeler. Agassi er en ambitiøs tidligere topchef i Europas største IT virksomhed SAP AG.

Den 40-årige israeler var tæt på at blive CEO for SAP, men blev vraget, hvilket fik ham til at sige sit job op. Se også artikel i Computerworld om energibundtet Agassi. Siden har han koncentreret sig om Project Better Place, hvor det på diverse internetmedier forlyder, at han per maj 2008 har fremskaffet investorer i størrelsesordenen 200 millioner dollars. 

De øvrige underskrivere og investorer tæller blandt andet følgende virksomheder:

  • Israel Corp, som er én af de største virksomheder i Israel og aktiv indenfor kemiske produkter, energi samt transport og gødningsproduktion - se mere
  • Vantage Point er en større pengetank eller kapitalfond, som primært investerer i innovative virksomheder - se mere 
  • Morgan Stanley er én af verdens største finansielle rådgivere og driver desuden mange andre former for bankvirksomhed - se mere
  • Maniv Energy Capital er en del af en amerikansk investeringsvirksomhed inden for vedvarende energi - se mere
  • Dong er den største danske energivirksomhed - se mere

Lande som har underskrevet Project Better Place:

  • Israel
  • Danmark - se artikel på Plentymag.com.
  • Portugal - der håbes på en delproduktion af elbiler i Portugal
  • flere lande skulle være på vej

Sådan præsenteres Project Better Place samarbejdet med Israel:

 

Virkeliggørelse af visionen
Det er ofte set at en stor flot vision om elbiler og grøn energi er ført til torvs under stor mediebevågenhed. Resultaterne har dog i stor udstrækning været begrænsede.

I Danmark kunne Ellerten først i 90'erne ikke stå distancen hverken teknisk eller økonomisk, og i USA skrinlagde amerikanske General Motors i 1999 deres EV-1 elbil, som kunne leases til enthusiastiske energisparere i Californien og Arizona i perioden 1996-1999.

Deutsche Bank har udtalt stor tiltro til Project Better Place. Se artikel på Wired og udover Renault-Nissan er også bilproducenten Mercedes (Daimler) interesseret.

Shai Agassi ses her under en præsentation af Project Better Place:

 

Din vurdering:



Boligmessen Bolig i Udlandet i Fredericia 20-21 september 2008

Antallet af danskere med bolig i udlandet har aldrig været større. Skat anslår at 80.000 danskere med dansk folkeregisteradresse ejer bolig i udlandet.

Den 20. og 21. september 2008 slår Fredericia Messecenter dørene op for messen Bolig i Udlandet. Som sædvanligt vil der blandt udstillerne være ejendomsmæglere med speciale i rådgivning og salg af boliger i udlandet i blandt andet Spanien, Tyrkiet, Bulgarien, Frankrig og Italien. Entré er 75 kroner. Børn kommer gratis ind.

De mest populære lande at købe bolig i er Spanien, Frankrig, Tyrkiet og Bulgarien, men mange er også begyndt at se på USA, hvor dollarkursen og generel krise har gjort det muligt at få rigtig meget for pengene. Det er dog stadig Europa, som er mest populært og med de høje oliepriser og dermed dyrere flybilletter, vil denne tendens sandsynligvis forstærkes.

Program for messen Bolig i Udlandet i Fredericia kan ses på Boligmesse-program. Se også Bolig i Udlandet udstillerliste.

Priserne på ferieboliger er pressede på Solkysten
Ligesom på det danske sommerhusmarked, hvor priserne ifølge ejendomsmæglerkæden Home i løbet af 2008 er faldet med gennemsnitligt 7 %, er den økonomiske krise heller ikke gået ubemærket forbi lande som Spanien og Tyrkiet. Se artikel om sommerhuspriser i Danmark fra d. 9. juli 2008.

I Spanien har ferieboliger på solkysten i løbet af det sidste par år tabt op til 30% i værdi, skriver Berlingske Tidende i artikel om tab på ferieboliger i udlandet d. 4. juli 2008.

Boliger i Tyrkiet i massive prisfald 
Tyrkiet er også ramt af store prisfald i størrelsesordenen 20-30%. Dertil kommer at de seneste
terrorhandlinger i Tyrkiet mod blandt andet et amerikansk konsulat samt kidnapningen af 3 tyske turister d. 9. juli 2008 i det østlige Tyrkiet alt andet lige også har en modererende effekt på udlændinges lyst til at købe bolig i Tyrkiet. 

Situationens alvor understreges af at udenrigsministeriet i juli 2008 opfordrer danskere på ferie i Tyrket til at være påpasselige, da myndighederne frygter et eventuelt terroranslag mod turistområder i landet. Direktøren for Star Tour Stig Elling mener dog ikke at det vil have effekt på danske turisters rejselyst.
Se udtalelse fra Stig Elling.

Portugals ferieboliger falder også i pris
Boligmarkedet i Portugal kan være relativt uigennemskueligt. Huse købes ofte af velhavende portugisere som investering og kan fint ligge et stykke tid uden at der nødvendigvis bor nogen i dem i lange perioder.

Samtidig er der en tendens til uigennemsigtighed i priserne på fast ejendom i Portugal. Hvad et hus er udbudt til er ikke nødvendig en indikation af husets værdi, men kan ofte være et udslag af ejerens mere eller mindre helhjertede forsøg på at sælge til en god pris.

Trenden i Portugal går dog alt andet lige i samme retning som det øvrige Sydeuropa uden at der endnu er tale om helt så store prisfald, som i Spanien. De dyreste boliger er ifølge ejendomsmægleren Ole Jespersen endda steget en del. Ifølge den danske ejendomsmæger i Portugal med speciale i dyrere ejendomme er luksushuse i de mest eftertragtede områder i Portugal i 2007 er steget 18-19% i værdi (bemærk at denne udtalelse er fra juni 2008). Se artikel om priser på liebhaverboliger i Portugal på Udvandrerne.dk.

UPDATE: Midt i september 2008 forsøgte vi på Portugalnyt at skabe et overblik over prisudviklingen på ferieboliger i Sydeuropa inklusive Portugal, Frankrig, Spanien og Italien. Se artikel om fald i boligpriser på solkysten

Se mere om: Bolig og investering i Portugal

Din vurdering:



Stor økonomisk usikkerhed blandt Portugals befolkning

Genworth Financial har i samarbejde med blandt andet Bristol University i England og Københavns Universitet i Danmark undersøgt, hvordan den aktuelle kreditkrise påvirker den almindelige befolknings økonomi i 10 lande i Europa.

Den generelle konklusion er at befolkningerne i Danmark, Norge og Sverige vurderer risikoen for at skulle opleve 'hårde tider' i de næste 12 måneder som værende langt mindre end eksempelvis i Portugal og Italien.

Der har desuden i de forløbne 12 måneder været langt flere økonomiske problemer for Portugals, Italiens og til en vis grad Tysklands og Spaniens borgere. Sydeuropas borgere er med andre ord de mest sårbare økonomisk set og vil alt andet lige blive mest berørte af en generel økonomisk krise.

De 10 lande i undersøgelsen omfatter Portugal, Italien, Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Frankrig, Spanien, Irland og England.

Inddeling i økonomiske risikogrupper
Indledningsvis blev hver respondent i undersøgelsen bedt om at placere sig selv i én af følgende grupper:

A: Finansiel usikkerhed høj. Der har været problemer med at betale regningerne inden for de sidste 12 måneder, og der er ingen bedring i sigte

B:  Finansiel usikkerhed medium til høj. Der har været problemer med at betale regningerne inden for de sidste 12 måneder, men situationen er i bedring

C: Finansiel uskkerhed lav-medium. Denne store gruppe har fra tid til anden oplevet usikkerhed med at kunne betale alle regninger inden for de sidste 12 måneder, men generelt opfattes det ikke som et voldsomt problem. På den anden side ventes den privatøkonomiske situation for denne gruppe ikke at forbedre sig.

D: Finansiel usikkerhed lav. Denne gruppe har meget sjældent eller aldrig i løbet af de sidste 12 måneder oplevet økonomisk usikkerhed. Nogle forventer endog at den økonomiske situation forbedrer sig.

Familier i Portugal og Italien mest i klemme økonomisk
For at beregne den gennemsnitlige økonomiske usikkerhed har Genworth Financials valgt at sætte antallet af besvarelser i gruppe A i forhold til besvarelser i gruppe D, som et mål for den økonomiske usikkerhed for et lands befolkning som helhed.

Værdien er derefter blevet indekseret således at værdien 100 står for den mest usikre økonomi, hvor alle er i gruppe A, og værdien -100 (minus 100) står for den mest sikre økonomi, hvor alle er i gruppe D. 

Den økonomiske 'usikkerheds' rangliste er følgende:

  • Italien økonomisk indeks 39 (mest økonomisk usikkerhed for den enkelte borger)
  • Portugal økonomisk indeks 34
  • Tyskland økonomisk indeks 16
  • Spanien økonomisk indeks 15
  • Frankrig økonomisk indeks 7
  • Irland økonomisk indeks -16
  • England økonomisk indeks -19
  • Danmark økonomisk indeks - 37
  • Norge økonomisk indeks - 41
  • Sverige økonomisk indeks - 46 (mindst økonomisk uskkerhed)

Det skal tilføjes at indekstallet for det enkelte land dækker over store forskelle mellem aldersklasser og mellem mænd og kvinder. I Danmark er mænd eksempelvis mere end dobbelt så ofte i gruppe D (30 %), som kvinder (14%).

Portugals andel af befolkningen i gruppe D er kun 6% og Italiens er 4%. Det er mest normalt i alle 10 lande at tilhøre gruppe C, men derefter hører ligheden op mellem Syd- og Nordeuropa.

Hele 29% af Portugals voksne befolkning placerer sig i gruppe A og har dermed en meget usikker økonomi. I Italien er andelen i gruppe A 24%, mens andelen af personer tilhørende gruppe A er meget lille i Sverige (3%), Norge (4%) og Danmark (4%).

Frankrig er det land, hvor flest mennesker føler en forbedring i forhold til tidligere dårlig økonomi. 18% af franskmændene befinder sig i gruppe B.

Se hele undersøgelsens resultater fra Genworth Financial, som indeholder mange flere interessante betragtninger om privatøkonomien i ovennævnte 10 lande. Undersøgelsen kan downloades her: The Genworth Index (åbner som pdf på engelsk).

Din vurdering:



Malacca udnævnt til World Heritage

Den gamle portugisiske koloni Malacca i Malaysia er blevet udnævnt til World Heritage af UNESCO.

Malacca har små 800.000 indbyggere og ligger i den syd-vestlige del af Malaysia omkring 300 kilometer fra Singapore.

Portugisisk handelsstation
I år 1511 ankom Afonso de Albuquerque til Malacca fra Goa i det vestlige Indien, som allerede var under portugisisk kontrol. Med sine 18 skibe og 1200 mænd underlagde den portugisiske adelsmand, krigshelt og opdagelsesrejsende sig i juli 1511 Malacca efter en kort, men blodig kamp.

Malacca blev oprindeligt grundlagt i omkring år 1400 som et sultanat, der levede af handel med blandt andet Kina og med europæerne, som havde fået smag for krydderier fra østen. Sultanen flygtede da portugiserne kom og endte med i landflygtighed at blive den sidste sultan i Malacca.

Den berømte portugisiske apoteker, forfatter og ambassadør i Kina Tomé Pires skrev dengang i 1500-tallet at 'Den der sidder på Malacca handelen har hånden omkring struben på Venedig'. Den italienske handelsby Venedig blev nemlig i 1500-tallet set som den værste konkurrent til Portugals status som stormagt.

Det lykkedes dog kun portugiserne at holde Malacca i 130 år, selvom Afonso de Albuquerque lagde ud med at dræbe et stort antal muslimer i den tro at så ville hinduerne og de overlevne muslimer konvertere til kristendom. 

Hollandsk handelsstation
I år 1641 smed hollænderne portugiserne ud af Malacca. Det havde vist sig at være svært for Portugal at holde besiddelsen militært, og meget energi blev brugt på at patruljere det berømte og strategisk vigtige Malacca Stræde mellem Indonesien og Malaysia.

Malacca Strædet er stadig et af verdens hovedfærdselsårer på havet med over 50.000 gennemgående skibe per år. Samtidig er det igen ved at blive plaget af pirater. Både i 2006 og i 2007 blev over 200 skibe overfaldet af sørøvere i strædet. Se også artikel om nutidens pirater i National Geographic.

Britisk herredømme over Malacca
Briterne overtog Malacca i marts 1824 efter at hollænderne i realiteten havde forladt området omkring år 1795 for at koncentrere sig om Indonesien. Som britisk koloni blev Malacca styret af udnævnte guvernører sammen med blandt andet Singapore helt op til 2. verdenskrigs slutning. I 1946 overgik Malacca til at blive en del af den britisk kontrollerede Malayiske Union, som i 1957 blev selvstædig under navnet Malaysien.

Selve området Malacca på kun 1650 kvadratkilometer er overordentligt tæt befolket. Samtidig er Malacca måske Malaysiens flotteste by med bygninger fra sultanernes tid samt fra portugisisk, hollandsk og engelsk kolonitid.

UNESCO lægger i sin begrundelse for udnævnelsen vægt på den multikulturelle verdensarv i Malacca. Byen Malacca kaldes også Maleka på malay sproget og mange bygninger er af portugisisk oprindelse. Der er dog kun meget få efterkommere af de portugisiske sejlere tilbage. Den nyere George Town bydel er af engelsk oprindelse. Se mere om Malacca's udnænelse på UNESCO World Heritage hjemmesiden og gode billeder kan findes på f.eks. Molon.de.

Herunder ses en video om Malaccas historie:

Din vurdering:



Flere Indlæg « Forrige side - Næste side »