Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk






Touring Car Cup baneløb i Portugal 17 oktober 2009

For et land med små 11 millioner indbyggere er Portugal særdeles godt forsynet med racerbaner.

Ud over den klassiske tidligere F1 bane Estoril, har Porto en bane og desuden ligger der en bane ved byen Braga i Nordportugal - begge med dimensioner godkendt af det internationale motorsportsforbund FIA. Porto banen (Circuito Urbano da Boavista) er dog ikke permanent, men en bybane, som åbnes ved særlige lejligheder, eksempelvis til en afdeling af WTCC i 2007.

Man må selvfølgelig heller ikke glemme Portugals nyeste motorsports-mekka Autódromo Internacional do Algarve ved byen Portimão på Algarvekysten, som netop er blevet indviet og har kostet et par hundrede millioner euro at bygge.

Banen i Algarve er godkendt til F1 løb ligesom Estoril var i sin tid inden en efter hvad de lokale siger 'nærig' ejer undlod at foretage opgraderinger til moderne F1 standarder. Bystyret i Cascais/Estoril forsøger stadig at 'opfinde' en fremtidssikret løsning for Estoril, men det er en anden historie.

FIA ETCC løb i Braga
Hvert år afholdes der ét såkaldt FIA European Touring Car Cup løb. Som altid i motorsport er klasse-betegnelserne så kryptiske at det kræver et nærmere studie at forstå meningen.

Først og fremmest er FIA ETCC løbet et Cup-løb (ikke en serie) åbent for biler fra hele 3 klasser:

  • Super 2000 (S2000)
  • Super Production
  • Super 1600 (S1600)

Sidste år blev Touring Car Cup løbet kørt i Saltzburg i Østrig (og vundet af danske Michel Nykjær), og det har tidligere været kørt i Italien og på Estoril i Portugal i 2006.

I 2009 køres FIA ETCC løbet i Braga i Nordportugal.

Touring Car motorsports-klasser
I Tyskland køres der DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) med blandt andet den danske kører Tom Kristensen. Løbene er efterhånden blevet en kedelig affære med udelukkende Audi og Mercedes som deltagere. DTM har intet at gøre med ETCC.

I England findes under navnet British Touring Car Championship en racer-serie, som anvender de samme S2000 biler, som er tilladt i ETCC. Englænderne har dog ofte rattet i den 'forkerte' side, og som oftest er der få deltagere fra Storbritanien i ETC Cup løbet, som afholdes i Europa.

I mange andre europæiske lande køres der nationale Touring Car klasser. I Danmark hedder klassen Danish Touring Car Championship og køres nu under S2000 reglement.

De mest velhavende private kørere i de nationale Touring Car Championship klasser deltager sammen med fabriksteams (som ingen kan slå) i WTCC, som står for World Touring Car Championship. Danskeren Kristian Poulsen har blandt andet forsøgt sig, men det er meget dyrt og tidskrævende at fragte bil, reservedele, mekanikere osv rundt i Europa for slet ikke at tale om omkostningerne til deltagelse i de fire ud af 12 WTCC løb, som køres i Japan, Macau(Kina), Brasilien og Mexico.

S1600 biler findes der ikke så mange af, men klassen har en vis popularitet i Tyskland og Frankrig som 'billig-klasse' for unge kørere.

Super Production klassen er for biler produceret i minimum 2500 (ens) eksemplarer. Tuning er tilladt efter nærmere regler. For tiden er Honda Civic Type-R den hurtigste af de forholdsvis få Super Production biler.

Braga ETC Cup i oktober 2009
Der køres som altid i Touring Car regi to løb, og der kåres en vinder i alle tre klasser. FIA ETCC i Braga finder sted lørdag den 17. oktober 2009 på den 3 kilometer lange Vasco Sameiro bane ved Braga.

Se mere på European Touring Car Cup hjemmesiden. Kravet for at deltage er at kørerne har deltaget i mindst 50% af deres hjemlige Touringcar-serie løb. Vi opdaterer her, når vi ved hvilke danske racerkørere, som stiller op.

Allerede den 4-5 juli 2009 køres der i øvrigt en afdeling af WTCC på Estoril-banen ved Lissabon.

Track Day i Braga
Circuito Vasco Sameiro ved Braga er i høj grad en lokal bane drevet af byens enthusiaster.

Der afholdes ofte Track Day, hvor klubmedlemmer kan lufte deres private biler. Desuden findes ligesom i Cascais/Estoril/Lissabon området et stort antal ældre klassiske racerbiler, som klubmedlemmer hygger sig med på banen.

De ældre biler er billigere at holde kørende. Det går knap så stærkt, men fornøjelsen er lige så stor.

I Portugal er der næsten altid i veteranbilløb en håndfuld gamle Datsun 1200 med til start. Datsun 1200 findes i Portugal i alle mulige afskygninger endda af og til i den ultimative Datsun 1200 S1 udgave med hele 79 vilde heste. Årsagen er at netop Datsun 1200 modellen i 1960erne og 1970'erne blev samlet på en fabrik i Portugal, og der er stadig mange af bilerne som fungerer fint. Rust er heldigvis et mindre problem i Portugals klima.

Se video herunder fra klassisk motorløb i Braga:


Se også:
Kristian Poulsen kører WTCC i Portugal
Indvielse af ny Formel-1 bane på Algarve

Klik på følgende link for at se alle artikler om Motorsport i Portugal:
Motorsport i Portugal
(opdateres løbende)



Kommentarer

Endnu ingen kommentarer
Opret en kommentar
(Påkrævet)  
(Valgfri)
(Påkrævet)  
Tilføj(Publiceres på denne side efter godkendelse)