Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk



februar 2009 - Indlæg

Portugisisk admiral overtager kommando over NATO flådestyrke

NATO råder i fredstid over circa 25.000 mand i forsvarsalliancens NRF (Nato Response Force).

En del af styrken er maritim og består af de to kampenheder SNMG1 og SNMG2 på hver 4-10 skibe.

Nato landene bidrager efter evne og størrelse med skibe til flåderne.

De mindste lande som Danmark og Portugal bidrager på skift sammen med Belgien, Norge, Polen og Spanien til SNMG1.

NATO sender SNMG1 til sydøstasien
Sidst i januar 2009 fik SNMG1 ny chef i form af den portugisiske admiral José Pereira da Cunha.

Pereira da Cunha skal fra det portugiske flagskib Alvares Cabral lede SNMG1 (Standing NATO Maritime Group 1) og afløser efter tur den spanske admiral Juan Rodriquez. Se billeder fra overdragelsen af kommendoen til Portugal i den spanske havneby Ferrol på NATO's hjemmeside.

NATO flådens opgave er blandt andet at sikre skibstrafikken mod pirater. SNMG1 vil snart afgå mod et hjørne af verden, som tidligere var portugisisk, nærmere bestem den gamle koloni Malacca i Malaysien.

Farvandet mellem Indonesien og Malaya halvøen (Malacca Strædet) er berygtet som værende ét af de de mest pirat-fyldte farvande i verden.

På vej dertil planlægger SNMG1 at slå et smut omkring farvendet ud for Somaliens kyst i Østafrika. Lovløsheden har også her gode kår i det stærkt trafikerede farvand på grund af manglende kontrol med landet Somalien, som 'styres' af forskellige klaner og krigsherrer.

NATO SNMG1 flåden
På missionen til sydøstasien vil SNMG1 bestå af 4 skibe:

  • NRP Alvares Cabral - Flagskib (portugisisk - med kendemærket F 331)
  • USS Taylor (amerikansk - med kendemærkerne FFG 50)
  • FGS Emden (tysk - med kendemærket F 210)
  • HMCS Winnipeg (canadisk - med kendemærket FFH 338)

Det portugisiske flagskib Alvares Cabral
Den 116 meter lange fregat er én af de 3 største skibe i den portugisiske flåde. Alvares Cabral tilhører ligesom fregatterne Vasco da Gama og Corte-Real den såkaldte Vasco da Gama klasse. Alle skibene er bygget af værftet Blohm & Voss i Kiel.

Herunder en optagelse med fregatten Alvares Cabral på Azorerne:


Relaterede artikler:
NATO hovedkvarteret JC Lisbon

Din vurdering:



Cristiano Ronaldo køber hotel

Den 23-årige portugisiske fodboldspiller Cristiano Ronaldo har købt et hotel, skriver The Telegraph.

Endnu har den unge Ronaldo ikke investeret særligt mange af sine penge, men istedet købt lystigt ind ved Ferrari og Bentley bilforhandlere i England og Lissabon.

Se også: Cristiano Ronaldo smadrer sin nye Ferrari

Hjem på Madeira, i Portugal og i Cheshire
Fodbold-ikonet har dog ikke smidt alle sine pengene væk på fornøjelser - og det er i øvrigt også svært med en indkomst som Ronaldos og et professionelet liv som fodboldspiller i Manchester United at passe.

Cristiano Ronaldo ejer ejendomme i Cheshire, England, Lissabon (flere) og på Madeira - og dertil sikkert et par stykker som pressen ikke er vidende om.

Hotel på Porto Santo
Ifølge den normalt særdeles pålidelige engelske avis The Telegraph har Cristiano Ronaldo i februar 2009 brugt 8 millioner pund svarende til godt 60 millioner danske kroner på et luksushotel på Porto Santo øen ved Madeira.

Der er endnu ingen detaljer om hvilket hotel - vi opdaterer naturligvis når vi ved mere.

Porto Santo
Porto Santo er en idyllisk ø med en 9 kilometer lang sandstrand godt 50 kilometer fra Madeira.

Turismen på Porto Santo er meget anderledes end på Madeira, hvor der næsten ingen strande findes. Porto Santo er stadig relativ billig at besøge og har foruden stranden en golfbane og flere topklasse hoteller.

Der går færge til Porto Santo fra hovedbyen Funchal på Madeira.

Din vurdering:



Levende køer i Lissabon rundkørsel

Børn i Lissabon behøvede i slutningen af januar 2009 ikke at tage på landet for at se levende køer.

De kunne bare tage metroen til Praça de Espanha stationen og udenfor - ja faktisk midt i den store Praca de Espanha rundkørsel, gik 10 store velnærede sortbrogede køer og tyggede drøv.

Rundkørslen ved Praça de Espanha er næst efter Marquês de Pombal Lissabons travleste rundkørsel og indeholder et grønt areal i den midterste del.

Kampagne for Azorerne
De 10 køer blev placeret midt i trafikken af Azorernes turistorganisation i forbindelse med BTL 2009 Turistmessen, som for nyligt blev afholdt i Lissabons FIL messecenter.

Azorerne havde én af de største stande, og den var naturligvis pyntet op med netop køer - dog ikke levende.

Se mere om: Ferie på Azorerne 

Om mange trafikanter har lagt mærke til det relativt beskedne Açores skilt i rundkørslen er tvivlsomt. Til gengæld blev der lagt mærke til køerne, som var som taget ud af en dansk Morten Korch film.

Køer i portugisisk TV
De 10 kreaturer nåede at komme i portugisisk TV indtil flere gange med behørige kommentarer fra Lissabon borgere, som skiftevis fandt det synd for køerne og en sjov idé at anbringe køer midt i storbyen. 

Lissabon har sjældent under 10 graders varme selv om vinteren, og der var på forhånd indhentet tilladelser fra Câmara de Lisboa (kommunen) og fra dyrevelfærdsmyndigheder.

Siden der nu var så meget opmærksomhed om køerne, syntes dyrevelfærdsorganisationen ANIMAL, som mest er kendt for skarpt at kritisere tyrefægtning i Portugal, at dyrene i rundkørslen blev dårligt behandlet på grund af for meget larm og bil-os. ANIMAL's mening om de 10 køer medvirkede til at skabe endnu mere presseomtale.

Lissabons top-politikere var svært tilfredse, da køerne gav god PR til Lissabon og i øvrigt ekstra 180.000 euro i den slunkne kommunekasse for leje og logi til køørerne i rundkørslen.

Turistorganisationen på Azorerne håber på mere turisme, da den sortbrogede kampagne har givet en masse presseomtale.

Og køerne, som faktisk ikke kom fra Azorerne, syntes at være fuldstændigt ligeglade med det hele - bortset fra deres vand, foderpiller, halm og hø, som der var masser af i rundkørslen i de 5 dage køerne besøgte Lissabon.

Herunder video med 10 køer i Lissabons myldretrafik:


Din vurdering:



Vandkraft projekt i Nordportugal

Den spanske Iberdrola energivirksomhed skal stå for bygningen af Alto Támega komplekset i Nordportugal.

Det store vandkraft-projekt omfatter 4 dæmninger i et tyndt befolket område i det nord-østligste Portugal ved grænsen til Galicien i Spanien.

Dæmningerne skal bygges ved byerne Gouvães, Padroselos, Alto Támega og Daivões.

3% af Portugals elektricitetsforbrug fra Alto Támega
Når projektet står færdigt i år 2018 vil omkring 3% af Portugals nuværende elektricitetsforbrug svarende til én million menneskers elektircitetsforburg kunne dækkes af det nye anlæg, som forventes at koste 1,7 milliarder euro.

Iberdrola går igang med byggeriet i år 2012. Det nye vandkraft projekt er det største i Europa i 25 år.

Se også:
Vandkraft i Alentejo i Sydportugal

Din vurdering:



Stor ordre på Scania busser til Angola

Den svenske producent af lastbiler og busser Scania har modtaget den hidtil største ordre fra den tidligere portugisiske koloni Angola.

I alt 250 intercity busser skal leveres i første halvdel af 2009 og vil blive produceret af Scania's afdeling i Brasilien.

Bag ordren står en afdeling af den portugisiske bank Banco Espirito Santo, som via selskabet GTD Goods finansierer busserne.

Banco Espirito Santo har ifølge Macaohub.com været aktiv i Angola siden 1993.

Scania er i øvrigt ikke længere 100% svensk, men hovedkvarteret ligger dog stadig i Sverige. Siden 2008 har over 2/3 af aktierne i Scania været ejet af Volkswagen koncernen.

Angolas oliepenge flyder stadig
Angola rider fortsat på en bølge af olie-velstand.

I 2009 forventer Verdensbanken dog at den galopperende vækst i 2008 afløses af mere normale tilstande. Angolas bruttonationalprodukt er i meget stor udstrækning påvirket af olieprisen på verdensmarkedet.

Alt er basalt set muligt, mener verdensbankens cheføkonom. Med lave oliepriser risikerer Angola et direkte fald i BNP i 2009, men man anser det for mest sandsynligt at Angola fortsat vil kunne holde en real vækst i 2009 på over 10%.

Din vurdering:



Korruptionsrygter i Lissabon

Den portugisiske premierminister José Sócrates er kommet under voldsom beskydning efter at der i England er blevet indledt undersøgelser af finansieringen af det store outlet center Freeport i Alcochete få kilometer syd for Lissabon.

Freeport bygget på trods af fredningsbestemmelser
Det grundlæggende i sagen er at de engelske stiftere af Europas største factory outlet Freeport på grund af fredningsbestemmelser havde besvær med at få tilladelse til at placere det 75.000 m2 store center, hvor det nu ligger.

Fredningsbestemmelserne blev i sidste øjeblik ændret, og der er mistanke om at én eller flere modtog bestikkelse samt at én eller flere i personkredsen omkring Freeport-projektet var vidende om eller havde noget at gøre med bestikkelsen.

Problemer for José Sócrates
Den engelske stats Serious Fraud Office har ikke anklaget Sócrates, men der er to omstændigheder, som gør det svært for den portugisiske premierminister at vige helt uden om anklagerne.

For det første var Sócrates miljøminister da tilladelsen blev givet. For det andet har Sócrates onkel, fætter og rygtet siger også mor, måske været involveret i ulovligheder.

Alt er fortsat meget speget, men briterne har så stor en mistanke, at de har anmodet om at få adgang til José Sócrates bankkonto-oplysninger. Denne anmodning er indtil videre afvist med den begrundelse at Sócrates ikke er mistænkt.

Til gengæld er onklens hjem blevet ransaget, hvilket tyder på at der må være relativt håndgribelige beviser mod Sócrates familie.

Den engelske kongefamilie medejer af Freeport
Som endnu en krølle på historien har den engelske kongefamilie tidligere haft en stor ejerandel i Freeport og var endog med til at kaste lidt royal glans over åbningen af Freeport i år 2004. Se artikel på Mail Online.

Freeport har i øvrigt aldrig været en god forretning for ejerne, men man kan ofte finde meget billige mærkevarer i Freeport Factory Outlet centret.

Afvisning af anklager fra José Sócrates
I en for premierministeren meget sjælden ytring på TV sidst i januar 2009 nægtede Sócrates konsekvent at have noget med sagen at gøre, hverken som miljøminister eller som familiemedlem. 

Han blev støttet af flere oppositionspolitikere.

Det er almindeligt kendt i Portugal at portugisiske politikere ofte har givet fordele til familie, venner og forretningsforbindelser.

Mange store hoteller i både Algarve og omkring Lissabon ville ikke kunne være blevet bygget uden velvillig lovgivningsmæssig bistand - desuden mener mange portugisere at der i talrige tilfælde har været 'penge under bordet', når store projekter skulle godkendes.

Det skal dog tilføjes at korruptionen i Portugal efter de flestes mening var langt værre før i tiden.

Mange siddende politikere i Portugal har dog større eller mindre sager på samvittigheden, som de helst vil glemme. En af disse 'sager', som blev ekspederet 'uden om' omhandler efter sigende et større golfcenter på Lissabonkysten.

Se mere om Freeport-sagen på den engelske avis The Independent.

Din vurdering:



Portugal i kridthuset hos Formel 1 boss Bernie Ecclestone

Ejeren af størstedelen af TV-rettighederne til Formel 1 løbene Bernie Ecclestone er en bekymret mand.

For nyligt forlod Honda med kort varsel den ultimative motorsports-klasse, og Formel 1 kan formodentlig ikke bevare sin magiske tiltrækningskraft, hvis endnu to eller flere teams vælger at trække sig.

Der er endnu ikke noget, som tyder på at flere Formel1 teams følger i Honda's fodspor, men den slags dårligt nyt kommer nu også altid som et lyn fra en klar himmel. Samtidig lurer en finansiel krise af ukendte dimensioner.

Såfremt Toyota i 2009 får store underskud på sin produktion af familiebiler og må fyre mange medarbejdere, vil der med stor sandsynlighed komme pres på verdens største bilproducent for at opgive den dyre Formel 1 sport.

Formel 1 i Portugal
Tidligere bilforhandler Bernie er med andre ord nervøs for sin forretning, som han med lige dele snuhed og kold kalkulering har opbygget til et imperium, som har gjort ham til én af verdens rigeste mænd (det vil sige indtil hans igangværende skilsmisse måske bliver en realitet).

Bernie Ecclestone er derfor gået på charmeoffensiv overfor de tilbageblevne 9 Formel1 teams, hvoraf det nye Forca India team med Mercedes motor endnu ikke har materialiseret sig fuldstændigt med en bil og efter al sandsynlighed er uden nogen som helst chance for at blande sig i forreste række.

Når Portugal måske står til at drage fordel af situationen skyldes det at Algarve på grund af en enthusiastisk portugisisk milliardær, har en funklende ny og køremæssig spændende top-moderne bane at tilbyde.

Autodromo International de Algarve banen ligger få kilometer fra en international lufthavn, der er i omegnen af 1000 hoteller til rådighed i Algarve og sidst, men ikke mindst: Vejret på Algarvekysten er så varmt at man kan køre uden den store risiko for regn og kulde i marts/april og september/oktober.

Formel 1 vinterbane i Portugal
Samtidig har de (få) tilbageblevne teams, hvoraf langt de fleste har europæisk base, sandsynligvis fået rigeligt af konstant at farte rundt til nye baner i alle mulige verdensdele for at tjene penge til Herr Ecclestone.

Set i det lys ville en 'vinterbane' i Portugal passe alle fint - og specielt de teams, som allerede anvender banen som testbane (og har rost den meget) ville sandsynligvis stemme for Portugal - hvis de kunne stemme.

Nu er det imidlertid Bernie (og dermed pengene) som bestemmer. Se mere om Portugals Formel 1 chancer i artikel på Grandprix.com, hvor onkel Bernie i vanlig stil efterlyser lidt cool cash fra Portugal.

Din vurdering:



Karneval på Madeira 21-24 februar 2009

Karnevallet på Madeira er inspireret af Mardi Gras (Frankrig og New Orleans) og naturligvis også af det berømte karneval i Rio de Janeiro i Brasilien.

På Madeira er karnevallet et 4-dages event, hvor hovedattreaktionen i 2009 er den professionelle parade i Funchal lørdag den 21. februar. 

Se også:
Madeira karneval 2010 på aktivitetskalender for Madeira.

Mardi Gras og Karneval
De forskellige traditioner overlapper hinanden. Oprindeligt var karneval en italiensk opfindelse og betyder ifølge de fleste kilder 'farvel til køddet' på italiensk (carne vale). 'Carne' betyder i øvrigt også kød på portugisisk.

Mardi Gras betyder 'fede tirsdag' og hentyder til den sidste dag inden de 40 dages faste (og aske-onsdag), hvor man må fylde sig med bordets glæder, som man lyster. I Danmark kommer det ifølge traditionen til udtryk med fastelavnsboller.

Karneval på Madeira
Selv om antallet af deltagerne i karnevallet på Madeira ikke kan hamle op med hverken London, Venedig eller Køln - for blot at nævne nogen af de mest kendte karneval i Europa, gør indbyggerne på Madeira meget ud af karnevalstiden.

Optoget, som indleder karnevallet i Funchal på Madeira er et udstyrsstykke af format, og allerede inden optoget har man gjort brug af de mange flotte kostumer til at promovere festlighederne på Funchals hoteller og restaurationer.

Efter den indledende parade festes der weekenden igennem og tirsdag den 24. februar (i år 2009) afsluttes der med såkaldt 'slapstick'-kortege gennem byen, hvor alle kan deltage - lidt a lá Mardi Gras i byen New Oleans i den amerikanske stat Louisiana.

Karnevallet på Madeira rangerer dermed i samme (velanskrevne) kategori som Portugals karneval i Loulé på Algarvekysten, i Torres Vedras nord for Lissabon, i byen Ovar i Nordportugal og naturligvis ikke at forglemme karnevallet i Lissabon, som er det oprindelige karneval.

Lissabon-karnevallet blev for mange år siden 'kopieret' af brasilianerne - og siden forbedret så meget at Lissabon siden har forsøgt at kopiere kanevallet i Rio de Janeiro.

Herunder 7 minutters optagelse af karnevallet på Madeira i 2007:




Se mere om:
Events på (og om) Madeira
(opdateres løbende)

Din vurdering:



Flere Indlæg « Forrige side