Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk






Portugals premierminister beskyldes for at censurere TV-program om Freeport sagen

Der er valg i Portugal den 27. september 2009.

Efter 4 år ved magten og med et komfortabelt flertal i det portugisiske parlament baseret udelukkende på egne parlamentsmedlemmer er PS partiet med premierminister José Sócrates i spidsen presset som aldrig før.

Oppositionen er klar over at Sócrates popularitet er under pres og forsøger naturligt nok på alle måder at puste til ilden.

Beskyldninger om magtmisbrug over for TV-station
Den private TV station TVI har tilsyneladende taget et program ud af sendeplanen.

Det er der ikke noget usædvanligt i, men netop dette program omhandler den såkaldte Freeport-sag – som mange medier efterhånden benævner Freeport-skandale - og som flere og flere portugisere synes klæber lidt for meget til José Sócrates og ikke mindst dennes familie.

Politiske tjenester
I Portugal har der siden nellike-revolutionen i 1974-1975 gennem årene og i skiftende regeringer af såvel socialister som liberale/konservative været ‘stor tradition’ for at hjælpe venner og familie med lukrative aftaler og tilladelser.

De mange ‘tjenester’ har omfattet alt fra på kommunalt niveau at få lov til at opføre en benzintank i et tæt bebygget område (normalt ulovligt på grund af eksplotionsfare) til på nationalt niveau at få tilladelse til bygning af meget store hotel-komplekser og shopping centre (normalt ulovligt på grund af planlægnings- og fredningsbestemmelser).

José Sócrates var miljøminister i 2002 og har - måske, måske ikke - via familiemedlemmer været indvolveret i at modtage bestikkelse for at godkende byggeriet af det enorme Freeport-center factory outlet syd for Lissabon i et beskyttet naturområde.

Såfremt Sócrates er skyldig, er han formodentlig hverken værre eller bedre end mange lokale og nationale portugisiske politikere. Der er dog en gryende folkestemning i Portugal mod at magtfulde politikere beriger deres nærmeste (og sig selv), og denne stemning kan ramme Sócrates for sin håndtering af byggesagen fra 2002.

Se også: Freeport sagen

TVI tv-stationen i orkanens øje
TVI har som mange andre medier rapporteret fra Freeport-sagen og kunne som et scoop i marts 2009 vise optagelser af involverede britiske forretningsmænd, som beskylder den portugisiske premierminister for via sin fætter at modtage bestikkelse.

Optagelserne stammede fra britisk politi, som havde interviewet den i Portugal bosiddende brite Charles Smith, som var ansat som konsulent til at få tilladelserne til det britisk finansierede Freeport byggeri, hvor også medlemmer af det britiske kongehus havde penge i klemme.

Det er denne for José Sócrates ‘dårlige sag’, som TV-stationens program handler om. Sagen er allerede belyst (så meget som det nu er muligt) i mange medier, og TVI programmet indeholder så vidt vides ikke noget nyt.

Tilsyneladen har et par programplanlæggere/producere i TVI valgt at tage deres afsked, da ledelsen af TVI valgte at droppe udsendelsen af programmet lige før valget.

Oppositionen har grebet sagen med kyshånd, og påstår at Sócrates er involveret i beslutningen om ikke at sende programmet, hvilket regeringschefen hårdnakket benægter.

TVI ejes af selskabet Media Capital, som kontrolleres af den spanske medievirksomhed PRISA.    



Kommentarer

Endnu ingen kommentarer
Opret en kommentar
(Påkrævet)  
(Valgfri)
(Påkrævet)  
Tilføj(Publiceres på denne side efter godkendelse)