Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk






Co2 udledning fra biler mindst på nye biler solgt i Portugal – se hvorfor co2 afgift på biler virker

For tredje år i træk er Portugal den co2 mæssigt reneste nation målt på udledning af co2 fra nye biler solgt i 2008 i 25 EU lande.

Den årlige undersøgelse af co2 udledning fra nye biler laves af European Federation for Transport and Environment, som er en EU støttet organisation med base i Brussel.

T&E uafhængig af politiske interesser
Bæredygtig transport (på engelsk: sustainable transport) er det centrale for European Federation for Transport and Environment også kaldet T&E.

Organisationens formål er støtte nationale politikker på transport- og infrastrukturomådet, som er med til at forbedre sundhed og miljø og samtidig sparer energi og giver befolkningen et effektivt transportsystem.

T&E er således en politisk uvildig institution med en tendens til at indtage et kollektivt syn på transportproblemer, men uden på nogen måde at forlange at alle skal skal køre i el-biler og højst flyve én gang hvert femte år.

En stor del af T&E’s arbejde består i at fremskaffe de informationer, der kræves, for at tage de rette beslutninger. 

Se hele rapporten fra T&E (åbner som pdf)

Portugal i forhold til andre lande – målt på co2 udledning fra nye biler
Salget af nye personbiler i Portugal lå i 2008 på omkring 205.000 stk.

En bil har typisk en levetid på 12-15 år afhængig af mærke og model. Hvad der bliver købt af nye biler nu er derfor afgørende for co2 udledningen i mange år fremover.

Det er derfor særdeles interessant at Portugal for 3. år i træk formår at indtage førstepladsen i EU sammenligningen med den gennemsnitligt mindste co2-udledning fra nye personbiler solgt i Portugal.

I Danmark har det boomende 2008 salg af små citybiler såsom Citroen C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo indflydelse på den pæne 2008 placering.

Kilde: T&E

Sådan laver man et afgiftssystem med fokus på co2
Den portugisiske afgiftsmodel for biler bygger på på tre antagelser:

A) Det er skidt for miljøet at udlede co2
B) Det er bedst at folk ikke kører i store benzinslugende biler (for Portugal har ingen olie selv)
C) Det skal være dyrt at bruge meget benzin som følge af B (men ikke nødvendigvis koste ekstra i strafafgift at have en Ferrari holdende i garagen)

Ergo besluttede man i 2007 at det skulle være ekstra dyrt at købe en ny bil, som udleder meget co2, og at det desuden skulle koste ekstra at købe en ny bil med en stor motor i Portugal.

Dyr benzin i Portugal
Prisen på benzin og diesel i Portugal var allerede høj – i 2009 er den voldsom høj.

Brændstofprisen i Portugal er sådan set på linje med dansk niveau, men da portugiserne i gennemsnit tjener væsentlig mindre, svarer prisen på benzin og diesel for mange portugisere til en dansk benzinpris på 15-20 kroner literen.

Afgiftssystem uden misundelsesafgift
Der er ikke nogen ‘misundelsesafgift’ indbygget i det portugisiske afgiftssystem.

Man bliver således ikke beskattet af at bestille sin nye bil med navigationsanlæg (som sparer brændstof), og man bliver helller ikke beskattet af at udstyre sin nye Audi med et fabriksmonteret (og selv uden afgift hundedyrt) B&O anlæg eller for den sags skyld beskattet (udover moms 20%) på at bestille andet dyrt fabriksmonteret ekstraudstyr til sin nye bil.

Resultatet er at der sælges en stor mængde nye biler i Portugal med teknisk set meget moderne motorer med følgende karakteristik:

1) biler med lav co2 udledning
2) biler med lille slagvolumen - motorerne er ofte små, men til gengæld højtydende ‘state of the art’ motorer
3) biler med god benzinøkonomi
4) veludstyrede biler

Afgiftssystemet forhindrer imidlertid ikke den almindelige portugiser i at købe biler af en vis fysisk størrelse. De allermindste bilmodeller er ikke særligt populære i Portugal, men man ser dog mange Smart biler i byerne.

Se også bilsalg Top 10 i april 2009 i Portugal og Danmark.

I den lidt dyrere klasse er de mest benzinøkonomiske og co2 venlige Mercedes, BMW og Audi modeller (med små motorer) oftere og oftere et rigtigt godt køb i Portugal. De tre tyske producenter forsker meget i effektive motorer og anvender i stor udstrækning ny teknologi i deres teknisk mest avancerede modeller, som ikke brandbeskattes i det portugisiske afgiftssystem. 

Co2 afgiftssystemet i tal
Siden juli 2007 er nye biler i Portugal pålagt følgende to former for registreringsafgift:

Motorstørrelse registrerings-afgift
Motorer indtil 1250 cm3 slagvolumen: 0,90 euro per cm3
Motorer over 1250 cm3 slagvolumen: 4,25 euro per cm3 (de første 1250 cm3 til billig takst)

Co2 registrerings-afgift benzinbiler:
Under 115 g/km co2: 3,50 euro per g/km co2
116-145 co2: 31,50 euro per g/km co2
146-175 co2: 38 euro per g/km co2
176-205 co2: 90 euro per g/km co2
Over 205 co2: 125 euro per g/km co2

Co2 registrerings-afgift dieselbiler:
Under 95 g/km co2: 10 euro per g/km co2
96-120 co2: 48 euro per g/km co2
121-140 co2: 98 euro per g/km co2
141-170 co2: 119 euro per g/km co2
Over 170 co2: 168 euro per g/km co2

Som det kan ses, vil en ny dieselbil med en forurenende (stor) motor blive beskattet kraftigt i Portugal.

Billigt at eje, men dyrt at bruge bilen i Portugal
Et andet vigtigt element i den portugisiske afgiftspolitik er den udbredte brug af vejafgifter på de store hovedfærdselsårer. Det koster eksempelvis omkring 32 euro i vejafgift at køre fra Lissabon-området til Porto og retur, hvor distancen samlet er omkring 650 km.

Den årlige brugsafgift, som i Danmark hedder vægtafgift eller grøn afgift, er til gengæld særdeles rimelig i Portugal. En ny Audi A4 koster fra 182 euro årligt i IUC afgift. En Smart eller en anden lille ny city-bil koster mindste takst på 78 euro årligt at eje i Portugal.

Der gives i Portugal rabat på ejerskab af lidt ældre biler i forhold til den årlige ejerafgift på nye eller næsten nye biler. Det gøres udfra hensyntagen til indkomstniveauet i Portugal – langt fra alle har råd til en ny bil.

En stor mellemklassebil fra år 2004 koster derfor typisk ikke mere end 130 euro i Portugals IUC afgift årligt at eje svarende til omkring 970 kroner.

Alle afgiftstakster i denne artikel er aktuelle per september 2009.



Kommentarer

Endnu ingen kommentarer
Opret en kommentar
(Påkrævet)  
(Valgfri)
(Påkrævet)  
Tilføj(Publiceres på denne side efter godkendelse)