Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk






TAP privatisering måske ikke så langt ud i fremtiden – det portugisiske luftfartsselskab gøres klar til salg

Det portugisiske statsejede luftfartsselskab TAP står måske foran privatisering.

TAP’s øverste chef klar på privatisering
CEO Fernando Pinto har ved flere lejligheder i december 2010 udtalt at TAP er parat til at indlede en privatiserings-process i første kvartal 2011.

Den 13. december 2010 holdt han frokostmøde med en række journalister i Lissabon og fremlagde her sine tanker om privatisering.

At Fernando Pinto havde koordineret med sine foresatte i statsministeriet inden mødet, er der nok ingen tvivl om.

Om TAP står foran at blive privatiseret hurtigt er dog mere end tvivlsomt, idet flere forhold taler for at TAP og den portugisiske stat måske er bedre tjent med at vente til der blæser mildere vinde over luftfartsbranchen.

Store lønomkostninger i TAP
I forhold til piloterne hos lavpris-flyselskaber i Europa er de portugisiske piloter relativt vellønnede.

Der er dog stor utilfredshed blandt piloterne med at TAP som en statsvirksomhed vil skære op til 10% af lønnen for de højst-lønnede i TAP (over 4220 euro per måned) som følge af regeringens sparebudget for år 2011.

Piloterne og andre personalegrupper hos TAP har relativt ofte strejket i protest mod forringede vilkår.

En eventuel køber vil skulle sikre sig at spørgsmålet om lønstigninger eller det modsatte ikke eskalerer ud af kontrol ved et salg.

TAP som et portugisisk luftfartsselskab
Der er få internationale virksomheder i Portugal, som kan betragtes som vigtige for nationens nationale stolthed. TAP er én af dem.

Traditionelt har den portugisiske regering haft en vis kontrol over de største virksomheder i Portugal herunder EDP, Portugal Telecom, REN energidistributions-selskabet, Caixa Geral de Depósito banken og TAP. Statens kontrol af virksomhederne har ofte bestået af en stor aktiepost eller en form for ‘gylden aktie’, hvilket EU-reglerne på området dog ser ud til at ville ændre på.

Under spanske Telefonica’s ‘belejring’ af Portugal Telecom’s (PT) og efterfølgende overtagelse af PT’s mest profitable brasilianske aktiviteter i efteråret 2010, var det tydeligt at den portugisiske regering følte Portugals interesser gået for nær. Se mere om 'slaget' mellem Telefonica og Portugal Telecom.

Langt ind i de konservative politikeres rækker i Portugal er man usikker på, om det er fornuftigt at afgive kontrol med ‘national-klenodierne’.

Blandt socialisterne ser man i Portugal stor modvilje mod privatisering, idet man er klar over at en virksomhed som TAP med mange ansatte vil skulle drives på langt mere markedsmæssige vilkår og desuden være underlagt beslutninger truffet i England (British Airways), Frankrig/Holland (Air France/KLM) eller Tyskland (Lufthansa).

Disse beslutninger forventes måske nok at kunne styrke TAP som luftfartsselskab, men ikke nødvendigvis at være til fordel for de portugisiske medarbejdere – i hvert fald ikke på kort sigt.

Der har også været spekulation om det brasilianske selskab TAM, som sammen med det chilenske selskab LAN Airlines udgør LATAM Airlines Group, ville opkøbe TAP eller en andel heraf. Herfor taler at TAP er særdeles stærke på ruter til Brasilien, hvorfra en stor del af TAP's overskud stammer. Se også artikel på ATW.

Enorme godtgørelser ved afskedigelse i Portugal
En eventuel køber af TAP vil fra dag et skulle håndtere en enorm forpligtigelse overfor de mange TAP-ansatte, som har arbejdet i virksomheden i mange år.

I Portugal optjener man nemlig en måneds fratrædelsesgodtgørelse ved fyring for hvert år, man har arbejdet for en virksomhed.

Hvis Portugal ikke formår at ændre på sine stive arbejdsmarkedsregler, vil en eventuel overtagelsespris for TAP skulle reflektere denne forpligtigelse.

I og med at Portugal sandsynligvis bliver nødt til at ændre på reglerne om fratrædelsesgodtgørelser inden så længe, vil man kunne argumentere for at det vil være en foræring af den portugisiske regering at sælge TAP inden reglerne er ændret.

Ground Force Portugal
I 2005 blev bagagehåndterings-divisionen udskildt som selvstændig virksomhed fra TAP.

TAP ejer sammen med en gruppe banker bagagehåndteringsvirksomheden Ground Force Portugal, som udover at stå for bagagehåndteringen i de portugisiske lufthavne også har afdelinger i Spanien og i tidligere kolonier i Afrika.

Personalet i Ground Force har været mindst lige så utilfredse, som TAP personalet med udsigten til et salg og strejker relativt ofte. Til gengæld er der sandsynligvis flere interesserede købere til Ground Force, som har vundet flere priser for punktlighed og effektivitet, end til selve flyselskabet TAP.

Det taler naturligvis til fordel for at salg af TAP at den portugisiske regering i 2011 vil være i stort bekneb for indtægter.



Kommentarer

Endnu ingen kommentarer