Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk






Portugal og Toyota i top med energieffektivitet for nye biler – lav co2 udledning højt på EU’s ønskeliste

Portugal er det første land i EU, som har nået Den Europæiske Unions grænseværdi på gennemsnitligt 130 gram co2 per kilometer for nye biler inden år 2015.

Med et udslip på i snit på 127,4 gram co2 på alle nye personbiler i 2010 er Portugal endda et godt stykke under EU’s 2015 mål.

Intelligent afgiftssystem bag succes i Portugal
Afgifter på biler er høje i Portugal, men dog stadig væsentligt lavere end i lande som Danmark og Norge.

Populært sagt betaler man én gang for en ny bil i lande som Tyskland og England, 2 gange i Portugal og 3 gange i Danmark, når registreringsafgiften er afregnet.

I Portugal er der til gengæld ingen afgift på ekstraudstyr udover moms. Ekstraudstyr koster i Danmark normalt 3,5 gange mere end nødvendigt, når staten har fået sit.

En del af afgiften på biler i Portugal udgøres af skat på motorens angivne udledning af co2, d.v.s. netop, hvad der miljømæssigt er mest hensigtsmæssigt.

En anden stor del af agiften afhænger af motorstørrelse, hvilket også favoriserer økonomiske og moderne motorer – for kun en moderne lille motor har kræfter nok til at tunge biler spækket med sikkerhedsudstyr også er sjove at køre.

I Portugal undgår man dermed i meget stor udstrækning gamle miljømæssigt dårlige motor-konstruktion, som man i Danmark gennem mange år på det nærmeste har tiltrukket salget af, da kostprisen per produceret enhed (af en gammel model) har været lav. I Danmark præmieres det med andre ord stadig afgiftsmæssigt at forurene – så længe bilen kører langt på literen.

Se mere om co2 udledning fra biler i Portugal i 2008.

Populære biler i Portugal
Blandt de mest populære biler i Portugal finder man et stort antal dieselbiler med relativt små motorer under 1,6-1,7 liter.

Netop de moderne dieselmotorer er eminent gode til at begrænse co2 udlejningen, og de fleste har desuden partikelfilter som standard.

Som eksempel har den nye Alfa Romeo Giulietta fået godt vind i sejlende i Portugal efter introduktiuonen i 2010.  Der sælges mange af denne sportslige italiener, men langt de fleste med Alfa Romeo/Fiat dieselmotor med 105 hestekræfter og en relativ begrænset udledning på 114 gram co2 per km.

En anden model, som er medvirkende til at trække den gennemsnitlige udledning ned i Portugal er BMW 520d, som sælges i relativt store antal med en co2 udledning på 129 gram per km.

Absolut bedst sælgende bilmodel i Portugal er dog fortsat Renault Megane, der stort set kun bliver importeret i diesel-udgaver med udledning af co2 på mellem 115 (de billigste og mest populære Megane diesel) og 155 (topmodellen med 2,0 dieselmotor).

Til gengæld er der ikke endnu så godt gang i salget af elbiler i Portugal, som oprindeligt forventet.

Co2 udlejning Top 10 i Europa
I 2010 så Top-10 listen for co2-udledning fra nye personbiler således ud:

  1. Portugal – 127,4 g/km

England: 144,2 g/km
Danmark, Italien, Frankring under 133 g/km
Sverige og Tyskland over 150 g/km

(opdateres)

Toyota bedst til motorer med lav co2 udledning
Blandt bilfabrikkerne er Toyota den mest miljøvenlige, når man måler på udledning af co2.

Toyota nåede i 2010 en gennemsnitlig udledning fra sine nye personbiler på 130 g/km ikke mindst takket være et stort salg af den miljøvenlige hybridbil Toyota Prius, som indtil videre har meget få konkurrenter.



Kommentarer

Endnu ingen kommentarer