Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk






Time Out Global overtager franchise i Portugal og dermed Time Out Mercado da Ribeira i Lissabon

Alle sejl var sat til for at spinde en super-postiv pressemeddelelse, da Time Out Global i november 2015 annoncerede overtagelsen af Time Out Portugal; et selvstædigt franchise af storebror Time Out Global koncernen med base i London.

Men fakta er nok nærmere at Time Out som alle andre trykte medier kæmper gevaldigt med at omstille sig til en tid, hvor både lokale og turister søger al deres information på smartphones og tablets og så vidt muligt undgår at slæbe rundt på papir.

Time Out på skrump – med gratis-udgaver
Udviklingen har gjort at Time Out har set sig nødsaget til at begynde at udgive gratis magasiner til omdeling og fri afbenyttelse på barer, café’er, restauranter og sågar leveret gratis til folks privatadresser.

London-udgaven af Time Out ‘gik gratis’ i september 2012, og april 2015 fulgte Time Out New York efter.

Det koster endnu et par euro at købe de portugisiske udgaver af Time Out, hvor Time Out Lisboa er langt den største publikation. I mindre oplag findes også Time Out Porto og Time Out Algarve på engelsk.

 


Nye tiltag – Time Out Mercado da Ribeira markedet i Lissabon
I Portugal valgte man at gå nye veje, da oplagstallet var under pres.

Det gamle traditionsrige Mercado da Ribeira marked ved Cais de Sodré blev opkøbt og omdannet til food-court. Time Out Mercado da Ribeira åbnede i sin nye inkarnation i 2014 – se artikel 

Måske det kom som en overraskelse for Time Out ledelsen i London at der syntes at være mulighed for under Time Out brandet af drive restaurant.

Salg af aktier i Time Out
Time Out blev startet af en ung studerende, som i 1968 skulle til Frankrig for at studere og være med i ungdomsoprøret i Paris.

Den unge studerende nåede dog aldrig længere end til London, hvor han opdagede at der ikke fandtes en liste over events. Med et lån fra sin tante blev amatør-skribenten selvstændig.

Den unge studerende og grundlægger af Time Out hedder Tony Elliott.

Elliott er per 2015 blevet 63 år. Den succesfulde iværksætter følte sig i 2010 nødsaget til at sælge halvdelen af Time Out aktierne til kapitalfonden Oakley Capital. Medvirkende årsag var at der var blevet oparbejdet en gæld på 10 millioner britiske pund – omkring 100 millioner kroner i Time Out selskabet.

Hvad der førhen i høj grad var et alternativt projekt drevet af gode viljer og med en sund skepsis mod pengemænd og kapitalisme, blev omdannet til en normal kapitalistisk forretning. Tresser-hippien Elliott havde inden da været nødt til at give banken sikkerhed i sit private hus i London for at klare nedgangen i læsertal og annonceindtægter.

Nu har Elliott og Oakley Capital øjensynligt set lyset i Lissabon. Konceptet med en food court er allerede rullet ud i London og New York.

Se historen (frem til 2010) om Time Out grundlægger Tony Elliott på The Guardian.



Kommentarer

Endnu ingen kommentarer