Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk



Portugal og Toyota i top med energieffektivitet for nye biler – lav co2 udledning højt på EU’s ønskeliste

Portugal er det første land i EU, som har nået Den Europæiske Unions grænseværdi på gennemsnitligt 130 gram co2 per kilometer for nye biler inden år 2015.

Med et udslip på i snit på 127,4 gram co2 på alle nye personbiler i 2010 er Portugal endda et godt stykke under EU’s 2015 mål.

Intelligent afgiftssystem bag succes i Portugal
Afgifter på biler er høje i Portugal, men dog stadig væsentligt lavere end i lande som Danmark og Norge.

Populært sagt betaler man én gang for en ny bil i lande som Tyskland og England, 2 gange i Portugal og 3 gange i Danmark, når registreringsafgiften er afregnet.

I Portugal er der til gengæld ingen afgift på ekstraudstyr udover moms. Ekstraudstyr koster i Danmark normalt 3,5 gange mere end nødvendigt, når staten har fået sit.

En del af afgiften på biler i Portugal udgøres af skat på motorens angivne udledning af co2, d.v.s. netop, hvad der miljømæssigt er mest hensigtsmæssigt.

En anden stor del af agiften afhænger af motorstørrelse, hvilket også favoriserer økonomiske og moderne motorer – for kun en moderne lille motor har kræfter nok til at tunge biler spækket med sikkerhedsudstyr også er sjove at køre.

I Portugal undgår man dermed i meget stor udstrækning gamle miljømæssigt dårlige motor-konstruktion, som man i Danmark gennem mange år på det nærmeste har tiltrukket salget af, da kostprisen per produceret enhed (af en gammel model) har været lav. I Danmark præmieres det med andre ord stadig afgiftsmæssigt at forurene – så længe bilen kører langt på literen.

Se mere om co2 udledning fra biler i Portugal i 2008.

Populære biler i Portugal
Blandt de mest populære biler i Portugal finder man et stort antal dieselbiler med relativt små motorer under 1,6-1,7 liter.

Netop de moderne dieselmotorer er eminent gode til at begrænse co2 udlejningen, og de fleste har desuden partikelfilter som standard.

Som eksempel har den nye Alfa Romeo Giulietta fået godt vind i sejlende i Portugal efter introduktiuonen i 2010.  Der sælges mange af denne sportslige italiener, men langt de fleste med Alfa Romeo/Fiat dieselmotor med 105 hestekræfter og en relativ begrænset udledning på 114 gram co2 per km.

En anden model, som er medvirkende til at trække den gennemsnitlige udledning ned i Portugal er BMW 520d, som sælges i relativt store antal med en co2 udledning på 129 gram per km.

Absolut bedst sælgende bilmodel i Portugal er dog fortsat Renault Megane, der stort set kun bliver importeret i diesel-udgaver med udledning af co2 på mellem 115 (de billigste og mest populære Megane diesel) og 155 (topmodellen med 2,0 dieselmotor).

Til gengæld er der ikke endnu så godt gang i salget af elbiler i Portugal, som oprindeligt forventet.

Co2 udlejning Top 10 i Europa
I 2010 så Top-10 listen for co2-udledning fra nye personbiler således ud:

  1. Portugal – 127,4 g/km

England: 144,2 g/km
Danmark, Italien, Frankring under 133 g/km
Sverige og Tyskland over 150 g/km

(opdateres)

Toyota bedst til motorer med lav co2 udledning
Blandt bilfabrikkerne er Toyota den mest miljøvenlige, når man måler på udledning af co2.

Toyota nåede i 2010 en gennemsnitlig udledning fra sine nye personbiler på 130 g/km ikke mindst takket være et stort salg af den miljøvenlige hybridbil Toyota Prius, som indtil videre har meget få konkurrenter.

Din vurdering:



Socrates genvalgt til formand for PS-partiet i Portugal

Få dage efter at have trukket sig fra landets mest magtfulde post som premierminister i Portugal er José Sócrates blevet genvalgt som formand for sit parti.

Partido Socialista – PS
PS partiet, der er en forkortelse af Partido Socialista, blev grundlagt i 1973 et år før Nellike-revolution i Portugal.

Dengang var de ledende partimedlemmer langt mere socialistisk indstillede end nutidens PS socialister.

Mario Soares
Blandt de kendteste ledere af PS arbejder-partiet gennem tiderne finder man én af grundlæggerne Mário Soares, som stadig har lidt at skulle have sagt via sin lange periode som præsident (1986-1996) og premierminister (1976-1978 og 1983-1985).

På trods af sin alder på 86, blander Mario Soares sig stadig engang imellem i politik og synes ganske tilfreds med at have pressens bevågenhed.

Blandt den aldrende leders største bedrifter var at få Portugal tilsluttet EF på et tidligt tidspunkt på trods af oprindelig stor skepsis i den portugisiske befolkning.

PS leder José Sócrates
José Sócrates har været leder af PS partiet siden 2004 og er en langt mere moderne ledertype, der med sin ulastelige fremtoning og store talegaver kan minde lidt om britiske Tony Blair.

Blandt Sócrates resultater er en øget fokus på uddannelse (herunder IT) i Portugal, samarbejde med tidligere portugisiske kolonier herunder up-and-comming superpower Brasilien og øget fokus på investeringer i alternativ energi.

Der er ingen umiddelbar afløser til PS-partiets lederpost, og José Sócrates fik da også hele 93,3% afstemmerne ved genvalget til PS-leder i marts 2011 – hele 10% mere end ved sidste formandsvalg.

Herunder José Sócrates som gæstetaler på Columbia University i USA, hvor Sócrates taler om energipolitik i Portugal (hvor Danmark også nævnes):

Din vurdering:



Rally Portugal 2011 – fransk dominans i årets WRC Rally event i Sydportugal

De to topkørere fra Frankrig; Sebastien Ogier og Sebastien Loeb har lagt afstand til de øvrige deltagere i 2011 WRC Rally Portugal.

Se også:  Introduktion til Rally Portugal 2011.

Citroën DS3 WRC biler i front
Begge franskmænd kører for Citroën Total World Rally Team i Citroën DS3 WRC specialbyggede rallybiler med omkring 300 hestekræfter fra en 1,6 liter turbomotor.

Afstanden ned til 3 pladsen, der indtages af finnen Jari-Matta Latvala (Ford Fiesta RS WRC), er inden søndagens afslutning over 3 minutter, hvilket er så godt som umuligt at indhente med mindre de franske biler får tekniske problemer.

Solrigt rally event i Sydportugal
Man kan stadig komme meget tæt på bilerne ‘in action’ i Portugal, men det er intet i forhold til, hvad der tidligere var muligt.

Motorsport er populært og velbesøgt i Sydportugal, hvor markveje og og lokale ‘b'-roads’ udgør et perfekt område for de små toptunede rallybiler.

Herunder billeder fra tilskuer-pladserne i Sydportugal under WRC Rally de Portugal 2011:

 

Rally-katastrofen i 1986 i Portugal
Meget er ændret i 2011 i forhold til for godt 25 år siden, hvor bilerne havde mange væsentligt flere kræfter, og sikkerheden for tilskuerne var ufattelig ringe – måske specielt i Portugal og i de øvrige sydeuropæiske lande.

I år 1986 indtraf ét af de største uheld i rallysportens historie under Rally Portugal ved Sintra nord for Cascais.

Uheldet var i stor udstrækning et udslag af tilskuernes ringe hensyntagen til egen sikkerhed og de portugisiske arrangørers manglende crowd-control.

Den forfærdelige ulykke, hvor den portugisiske rally-mester Joaquim Santos i sin Ford RS200 uden at kunne undgå det ramte en stor gruppe tilskuere, resulterede i 3 dræbte og 31 sårede.

Rally Portugal 1986 blev stoppet af kørere og team-ledere, som allerede inden starten i Sintra i 1986 havde været utilfredse med sikkerheden.

Da et alvorligt uheld få måneder senere skete i Frankrig - dog uden dræbte tilskuere, blev rallysporten så rystet at man opgav de kraftige Gruppe B biler, som mange bilfabrikker ellers havde investeret store summer i.

Herunder billeder fra Sintra i 1986, som var stærkt medvirkende til at de super-hurtige Rally gruppe B biler såsom Ford RS200, Audi Sport Quattro S1 (SWB) med over 600 hestekræfter, Lancia Delta S4, MG Metro 64R og andre højteknologiske rally-specialmaskiner blev lagt i mølposen – og aldrig taget frem igen.

I dag indbringer disse biler en formue på auktioner, idet de dels er populære blandt samlere af klassiske racerbiler og dels kan anvendes til prestigefulde events som Goodwood Festival of Speed i Sydengland, hvor de mange hestekræfter bliver lukket ud af stalden på en sikker bane, én bil ad gangen. 

 

Rally Portugal 2011 video
Den aktuelle stilling i årets WRC Rally-serie kan ses på på WRC-hjemmesiden.

Herunder Rally Portugal video fra første dag af det portugiske rally-event 2011:

Din vurdering:



Vodaphone Rally Portugal 24-27 marts 2011

Det nationale Vodahone Portugal Rally er igang.

Med 1360 kilometer over 4 dage sætter rally’et kørernes evner og udholdenhed på prøve.

Hovedparten af Vodaphone Rally Portugal foregår i Alentejo og Algarve.

Løbet er en del af World Rally Championsship (WRC), som inden Portugal rally’et føres af finnen Mikko Hirvonen i en Ford Fiesta RS WRC.

Den finske kører udtalte før løbsstart i Portugal af forholdenen i Algarve og Alentejo minder om forholdene under WRC rally’et i Mexico, bortset fra at der i Portugal køres i et lavere-liggende terræn, hvilket giver bilerne flere hestekræfter i forhold til i Mexico’s tynde luft.

Portugals Armindo Araujo i Mini Clubman
Den portugisiske kører Armindo Araujo deltager i S2000 klassen i sin nye Mini Clubman John Cooper Works bil.

Inden løbet gik igang var det portugisiske team dog nødt til at udskifte Mini’ens motor, der under træningen fik tekniske problemer.

Herunder billeder fra løbsstarten i Lissabon, der bestod af en specialprøve på asfalten omkring de mange kulturelle seværdigheder i Belém ved Lissabon.

Din vurdering:



Meningsmåling i Portugal giver PSD oppositionspartiet 47% af stemmerne

Der skal være valg i Portugal i 2011. 

En meningsmåling foretaget 18-23 marts 2011 giver oppositionen i Portugal en sikker sejr.

Hvis der var valg i marts ville resultatet ifølge meningsmålingen blive følgende:

  • Regeringspartiet PS – 24,5%
  • PSD socialdemokraterne – 46,7%
  • BE Venstreblokken (socialister) -  8,9%
  • CDU Kommuniser/grønne – 6,7%
  • CDS-PP liberale/konservative/kristendemokrater – 6,3%

En sandsynlig regering efter det kommende valg vil bestå af PSD med støtte af CDS-PP.

Den Europæiske Centralbank klar til at hjælpe Portugal
Valgets tema bliver Portugals skrantende økonomi og ikke mindst de nødvendige besparelser, som skal gennemføres.

De fleste anser det for usandsynligt at Portugal beder om hjælp fra udlandet inden et valg.

EU og IMF har allerede indikeret at en økonomisk hjælpepakke er klar i størrelsesordenen 75 milliarder euro.

Bloomberg bragte den 24. marts følgende indslag om Portugals økonomiske problemer. Se også analyse at situationen i Portugal på The Huffington Post.

Din vurdering:



Portugal kreditvurdering nedgarderet af Fitch og Standard & Poor’s

Den politike uro i Portugal har kostet tillid på de internationale finansmarkeder.

Moody’s nedgraderede allerede den 15. marts 2011 Portugal til A3 med negative forventninger.

Fitch nedgradering til A-
Fitch nedjustering af Portugals såkalde sovereign debt til A- kom den 24. marts 2011 efter at regeringschef José Sócrates havde valgt at kaste håndklædet i ringen.

Denne vurdering er et et fald på 2 niveauer i forhold til den tidligere Fitch A+ kreditvurdering.

Standard & Poor’s nedgradering til BBB
Vurderingen fra den tredje store internationale kreditvurderingsvirksomhed Standard & Poor’s er den ringeste.

Med BBB (i forhold til tidligere A-) er Portugal nu meget tæt på såkaldt ‘junk’ status hos Standard & Poor’s – dvs. papirer, som må forventes med høj sandsynlighed ikke at have fuld værdi.

Både Fitch og Standard & Poor’s har i øvrigt angivet negative forventninger til Portugal.

Det forventes at der afholdes valg i Portugal i maj eller juni.

Kommende sparetiltag i Portugal
Intet er sikkert udover at der vil komme flere besparelser.

Oppositionslederen Pedro Passos Coelho har nævnt en (højeste) momssats på 24% eller 25% som en del af et muligt spareprogram. I marts 2011 er højeste momssats i Portugal 23%.

Din vurdering:



Portugals regering træder tilbage – dato for valg kendes sandsynligvis 25. marts

Den portuigisiske regering har besluttet at træde tilbage.

Det stod klart efter at premierminister José Sócrates onsdag den 23. marts ikke kunne få flertal for yderligere spareforslag, der blandt andet ville beskære offentlige ansattes pensioner.

Som følge heraf valgte han onsdag aften at udsende pressemeddelelse om sin afgang.

Sandsynlig krisehjælp fra IMF og EU til Portugal
Portugal er dermed sandsynligvis på vej til at acceptere hjælp fra EU’s krisefond og Verdensbankene (IMF).

På kort sigt vil hjælp udefra stabilisere landets gældssituation, men samtidig står den portugisiske befolkning til at skulle imødese store besparelser dikteret af IMF og ECB;  Den Europæiske Centralbank.

Portugals gældsproblemer er dog ikke værre end at EU og IMF med lethed kan støtte den portugisiske stats finanser i lighed med, hvad der i 2010 blev gjort i Grækenland og Irland.

Der er også stadig en lille chance for at Portugal faktisk formår at klare sig igennem ved egen hjælp, såfremt en ny regering formår at rebe sejlene i den portugisiske økonomi betydeligt.

Opposition har ingen anden udvej end at spare
Årsagen til PS-regeringens afgang var i øvrigt ikke uvilje fra hovedparten af oppositionens side til at spare, men tilliden til José Sócrates og hans ledende ministre har i lang tid været svækket både blandt de venstreorienterede og blandt centre-højre partierne i det portugisiske parlament.

Der er også i befolkningen i Portugal stor utilfredshed med regeringen Sócrates, og oppositionen håber givetvis at et hurtigt valg vil ændre parlamentets sammensætning betydeligt.

Sandsynligvis vil et kommende spare-oplæg fra en ny regering i Portugal indeholde nogen af de samme elementer, som spareforslaget, der blev forkastet den 23. marts 2011.

Se artikler om regeringens afgang i Portugal i marts 2011 på BBC og på Forbes.

Din vurdering:



TAP begynder flyvninger fra Lissabon til São Vicente øen i Kap Verde i juli 2011

Det portugisiske flyselskab TAP har allerede ruter til Kap Verde øerne Praia og Sal, som de fleste turister, som rejser til Kap Verde, besøger.

Fra juli 2011 vil det være muligt at flyve med TAP fra Lissabon til øen São Vicente på Kap Verde.

São Vicente i Kap Verde
Den 227 km2 store ø São Vicente (ca. 16 gange 24 km) er blandt andet kendt for at have udmærkede surf-områder – eksempelvis ved São Pedro stranden.

Der er desuden anlagt en 18-huls golfbane på São Vicente, hvis klima året rundt er behageligt varmt omkring 24-26 grader.

Med godt 75.000 beboere er São Vicente på Kap Verde den næstmest befolkede ø efter Santiago, der har omkring 240.000 indbyggere.

Flyruten fra Lissabon forventes udover at styrke turismen på São Vicente også at kunne lette rejsen til Kap Verde for immigranter i Portugal, der besøger familien på São Vicente.

Se mere om tropiske Kap Verde.

Omkring 150.000 immigranter fra Kap Verde lever i Portugal. Den tidligere portugisisk koloni fik selvstændighed i 1975.

TAP vil flyve til São Vicente, der er én af Barlavento øerne (nord-vestlig øgruppe) på Kap Verde, to gange ugentligt.

Mere information om Kap Verde kan findes i Kap Verde artikler (opdateres løbende).

Herunder video med steminings-indtryk fra São Vicente på Kap Verde:

Din vurdering:



Sandsynlighed for valg i Portugal i 2011 kraftigt forøget – afstemning om PEC IV

Den politiske situation i Portugal er mere ustabil end sædvanligt.

Mindretalsregering i Portugal siden september 2009
Gennem halvandet år har en PS mindretalsregering ledet af premierminister José Sócrates været garant for en vis stabilitet.

Regeringen introducerede sidst i 2010 ganske skrappe besparelser.

Besparelserne er gennemført, men har vist sig ikke at være nok for at holde underskuddet på de offentlige budgetter nede.

Fejlen er måske i mindre grad den nuværende PS regerings, men nok så meget tidligere portugisiske regeringers (herunder også PS regeringers) manglende mod til at balancere statens udgifter og indtægter – et ikke ukendt mønster i mange andre lande i Europa.

Finanskrise kan tvinge Portugal til at modtage hjælpepakke
I 2008 blev Portugal ligesom resten af verden ramt af finanskrisen, og enhver besparelse har herefter haft den virkning at sætte økonomien yderligere i stå på et tidspunkt, hvor der er brug for fremdrift.

Portugal er således ved at blive ‘tabt bag af vognen’ i forhold til vækstøkonomier som Tyskland og Sverige, som har formået at vende udviklingen.

Samtidig presser de internationale finansmarkeder Portugal i en grad, så landet står i et vadested mellem at klare sig selv eller modtage hjælp fra EU og IMF med dertil hørende meget skrappe betingelser.

Ny regering sandsynligvis ledet af PSD
Såfremt den nuværende regering kommer i mindretal over nye foreslåede besparelser og stramninger – i Portugal kaldet PEC IV (for Programa de Estabilidade e Crescimento nummer 4), vil regeringsleder José Sócrates formodenligt ikke have andre muligheder end at udskrive valg.

Lederen af PSD partiet Pedro Passos Coelho satser på at utilfredsheden med regeringen er så stor at hans centre-højre parti måske kan redde sig op mod halvdelen af pladserne i parlamentet ved et kommende valg.

En meningsmåling i februar 2011 giver PSD gode chancer, men meget kan i det ustabile politiske forår i Portugal nå at ændre sig.

Afstemning onsdag om PEC IV
Med fare for at kaste Portugal ud i en yderligere forværret gældskrise, har Passos Coelho bebuddet at ville stemme imod regeringens spareforslag onsdag.

De fleste øvrige partier i det portugisiske parlament har heller ikke meget til overs for den nuværende Sócrates-regering, hvis liv dermed hænger i en tynd tråd.

Såfremt regeringen i Portugal falder onsdag den 23. marts 2011, er det op til præsident Anibal Cavaco Silva at fastsætte en valgdato.

Se også artikel på Bloomberg.

Din vurdering:



Almada ved Lissabon vinder af europæiske miljøtrafikuge 2010 + oplev Cristo Rei

Hvert år siden 2002 har der været afholdt en konkurrence om at være den by i EU, som fremmer alternativer til bilen bedst og fremhæver den positive indflydelse, andre transportmidler kan have for sundhed og miljø.

EU’s miljøtrafikuge – European Mobility Week
Miljøtrafikugen arrangeres af EU og de enkelte byers tiltag bedømmes af uafhængigt panel af trafikeksperter.

Se mere om European Mobility Week, som i 2011 afholdes 16-22 september.

Tidligere års vindere inkluderer Købenahvn (2005), Nantes, Frankrig (2004) og Budapest, Ungarn (2008).

EU’s miljøtrafikuge er en udspringer af Den Bilfri Dag som blev lanceret som ide af den tidligere svenske EU-kommissær Margot Wallström.

For at fejere Milijøtrafikugens 10-års jubilæum satte byen Almada i Portugal alle sejl til og arrangede i september 2010 en uge med masser af aktiviteter herunder en demonstration den 18. september 2010 med gademarkeder, optog med elbiler, cykelmesser, optræden i Almada og meget mere.

Almada benyttede desuden lejligheden til at forbedre infrastrukturen for cyklister og el-køretøjer.

Se mere på EU’s pressemeddelelse om Miljøtrafikuge 2010.

Almada ved Lissabon
Almada ved Lissabon er en by med godt 100.000 indbyggere.

Mange bor i Almada og arbejder i Lissabon eller på Lissabonkysten i de større byer Algês, Carcavelos eller Oeiras.

Årsagen er ofte at priser på boliger og dermed husleje er væsentlig lavere i Almada end på den anden side af Tejo-floden i Lissabon.

Almada er for turister relativt ukendt som by, men er faktisk inbyggertals-mæssigt dobbelt så stor som Horsens i Danmark.

De fleste passerer forbi uden at bemærke Almada på vej over 25. April Broen enten med tog eller i bil.

Cristo Rei i Almada
Almada’s absolutte hoved-seværdighed er Jesus-statuen, som skuer over på den anden side af Tejofloden til Lissabon.

Statuen kaldes i Portugal for Cristo Rei og er med sine 113 meter blandt de højeste menneskeskabte konstruktioner omkring Lissabon.

Cristo Rei i Lissabon blev indviet i år 1959 og er bygget for penge indsamlet blandt borgere i Almada og Lissabon.

Statuen blev bygget som en tak til Gud for at Lissabon undgik krigens rædsler under 2. verdenskrig. Med til historien hører at Cristo Rei nok ikke var blevet bygget med mindre den daværende diktator Salazar havde syntes, det var en god idé.

Man kan ligesom i orrginalen i Rio de Janeiro i Brasilien komme op i ‘tårnet’ og opleve udsigten. Entré er 4 euro. Se mere på Jesus-statuens hjemmeside (også engelsk).

Uanset, hvilket højdepunkt man befinder sig på i Lissabon, vil statuen kunne ses. Det kan den i øvrigt også under de fleste indflyvninger til Lissabon lufthavn.

Herunder video med Almeda statuen af Jesus ved Lissabon:

Din vurdering:



Flere Indlæg « Forrige side - Næste side »