Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk



Top 10 bilsalg i Danmark og Portugal i første halvår af 2010 – kraftigt ekspanderende bilsalg

Bilsalget buldrer derudaf i Portugal.

Efter et par magre år i 2008 og 2009 er der i første halvdel af 2010 (januar til juni) indregistret 57,7% flere nye personbiler end i samme periode i år 2009.

Top 10 bilsalg i Portugal 2010
Den absolut mest populære bilmodel i Portugal er fransk og hedder Renault Megane III.

I 2010 er den indtil videre solgt i over 8000 eksemplarer, heriblandt mange til flådeejere og biludlejningsselskaber.

De franske bilproducenter Renault, Peugeot og Citroen (og specielt Renault) har altid haft fantastisk godt fat i de portugisiske kunder.

Det er dog sjældent at Renault er så dominerende, som tilfældet er i år 2010.

Den 2. mest solgte bilmodel i Portugal 2010 (3. mest solgte i juni måned) er nemlig Renault Clio III med over 5000 enheder.

Top 10 bilsalg i Portugal 2010 ser således ud:

  1. Renault Megane III – 8029 biler
  2. Renault Clio III – 5163 biler
  3. Ford Fiesta – 4798 biler
  4. Seat Ibiza – 4513 biler
  5. VW Golf – 4303 biler
  6. Opel Corsa – 3954 biler
  7. Peugeot 207 – 3385 biler
  8. VW Polo – 3211 biler
  9. Opel Astra – 3051 biler
  10. Fiat Grande Punto – 2723 biler

I alt er der i årets første 6 måneder solgt 115.258 personbiler i Portugal

Top 10 bilsalg i Danmark 2010
I Danmark er salget af nye biler ligeledes forbedret i 2010. Indtil videre (januar til juni 2010) har 72.711 nye personbiler i Danmark fået nummerplader.

Det er en stigning i forhold til samme periode i 2009 på 32,7%.

Top 10 bilsalg i Danmark 2010 fordeler sig således på modeller:

  1. Fiat 500 – 2044 biler - den nye retro-Fiat produceret i Polen
  2. Opel Corsa – 1956 biler
  3. Ford Fiesta – 1929 biler
  4. Toyota Aygo – 1890 biler
  5. VW Polo – 1857 biler
  6. VW Golf – 1849 biler
  7. Citroen C1 – 1841 biler
  8. Peugeot 207 – 1776 biler
  9. Toyota Avensis – 1711 biler
  10. Hyundai i30 – 1690 biler

Meget usædvanligt er det at den største og dyreste bil på de to lister figurerer på den danske bilsalgs Top 10 - ikke på den portugisiske.

Japanske biler populære i Danmark
Den britisk producerede Toyota Avensis kom i starten af 2009 i et radikalt nyt design, som tilsyneladende falder i danskeres smag.

Toyota står traditionelt meget stærkt i Danmark, hvorimod japanske biler i Portugal ofte omgæres med en vis skepsis (og deraf lavere brugtpriser).

I bilsalg Top-10 i Portugal figurerer således ikke én eneste japansk bil. Først på 12. pladsen finder man den i Portugal ret populære urban lifestyle bil Nissan Qashqai.

Kilder: De portugisiske og danske sammenslutninger af bilimportører.

Renault Megane cabriolet
Portugals i særklasse mest populære bil Renault Megane fås i et utal af versioner.

Den nyeste cabriolet-udgave er populær som udlejningsbil i Sydeuropa.

Se også: Lej en cabriolet i Portugal

Herunder video med Portugals mest populære bil i 2010 i den nye sommerlige cabriolet version:

Din vurdering:



Portugal Telecom sælger VIVO andel til Telefonica for 7,5 milliarder € – og køber andel i Oi

Slaget mellem de to store telekommunikationsvirksomheder på den iberiske halvø Telefonica (Spanien) og Portugal Telecom (Portugal) har fundet en afgørelse.

Begge virksomheder ender med en acceptabel løsning – og Portugal Telecom’s aktionærer desuden med en stor portion penge.

Konflikt med den portugisiske regering bilagt
Da den portugisiske regering i juli 2010 blokerede for salget af Portugal Telecoms (PT) andel i brasilianske VIVO til spanske Telefonica, var sagen tæt på at gå i hårdknude.

Se også: Portugisisk veto mod VIVO-salg.

EU overrulede efter få dage den portugisiske regering, som ikke havde lov at anvende sin såkaldte ‘Golden Share’ i PT til at blokere for generalforsamlingens flertalsbeslutning om salg. Med EU rettens afgørelse stod Portugal over for muligheden for eventuelt at trække sagen i langdrag uden dog at have udsigt til at vinde.

Aktionærerne i PT havde allerede med stor majoritet accepteret det generøse bud på 7,5 milliarder euro for PT’s andel i VIVO.

Sagen var nok så alvorlig for Portugal, da det brasilianske tele-eventyr er et af ganske få højteknologiske internationale kasse-succes’er for portugisiske virksomheder i udlandet.

Nu ser det ud til at der er fundet en løsning. 

Oi andel går til Portugal Telecom
PT overtager i stedet en 35% andel i selskabet LF Tel S.A., som er storaktionær i selskabet Telemar Participacoes S.A i Brasilien for 4,8 milliarder USD – svarende ca. halvdelen af, hvad salget af VIVO andelen indbringer.

Dette selskab ejer selskabet Telemar Norte Leste S.A. Samlet er gruppen kendt som ‘Oi Group’ og har aktiviteter indenfor såvel mobiltelefoni som fastnettelefoni.

Når alle aktieposter lægges sammen ejer PT herefter 22,4% af Oi i Brasilien.

Samlet set (når man lægger fastnet og mobilabbonnementer sammen) er Oi den største teleudbyder i Brasilien. Oi var tidligere kendt som Telemar.

Handelen med Oi er kommet i stand efter kontakter på højeste niveau mellem premierminister Sócrates fra Portugal og premierminister Lula fra Brasilien. Det er meningen at Portugal Telecom skal bistå med at videreudvikle og udbrede Oi internet broadband.   

Oi i Brasilien
Oi har blandt andet følgende varemærker i Brasilien:

  • Oi Fixo (landline service, tidligere Telefone Telemar)
  • Oi Móvel (mobil service)
  • Oi Velox (bredbånd)
  • Oi Internet (ISP)
  • 31 (long distance og international calling)
  • Oi Voip
  • Oi Wi-Fi 
  • Oi TV (Betalings-TV)
  • Brasil Telecom (teleselskab opkøbt af Oi)

'Oi' betyder i øvrigt 'hej' på brasiliansk-portugisisk, hvorimod formen 'Olá' er mere brugt i Portugal (og Spanien).

Se mere om teleselskabet Oi på dets brasilianske hjemmeside

Telefonica i Sydamerika
Med købet af PT’s andel i VIVO kontrollerer Telefonica nu Brasiliens største mobil-selskab.

Telefonica planlægger at ekspandere yderligere i Chile, Colombia, Mexico, Peru, Venezuela og Brasilien.

Din vurdering:



EØS aftale med EU sikrer Portugal, Spanien og Grækenland støtte fra Norge til udvikling

Nordmændene valgte i 1994 ved en folkeafstemning fortsat at stå uden for EU.

52,2% af de norske vælgere (som stemte) sagde nej til EU medlemsskab i 1994.

I 1972 stemte man, som i Danmark, om EF i Norge. Dengang blev nej-procenten 53,5 af de afgivne stemmer i Norge.

Norsk erhvervsliv har dog altid haft en meget stor interesse i at have fri samhandel med EU-landene, hvilket oprindeligt var én af de vigtigste grunde til at EU (EF – det europæiske fællesmarked) blev oprettet.

EØS (EEA) aftalen
Norge indgik derfor sammen med Liechtenstein og Island allerede i 1992 en aftale med EU om fordelagtige handelsrelationer. Denne aftale, som blev underskrevet i Porto i Portugal, kaldes på dansk EØS aftalen og på engelsk EEA aftalen (European Economic Area).

Som en del af aftalen må Norge og de øvrige EØS lande efter formåen (Norge formår en del med sin store olieproduktion) afregne med EU for at få adgang til EU’s indre marked på priviligerede betingelser.

I perioden 2009-2015 beløber det norske bidrag til et ‘gæstemedlemskab’ af EU sig til 1,79 milliarder euro.

Der er mange andre betingelser knyttet til EØS samarbejdet, men i direkte betaling er ‘the Norway Grants’ den største post. Både Liechtenstein og Island bidrager i øvrigt også til The Norway Grants.

De relativt mange penge bliver fordelt mellem 15 lande i EU. Hovedparten går til det tidligere Østeuropa, og landene Grækenland, Spanien og Portugal i Sydeuropa kommer også i betragtning. Pengene er øremærkede og går til projekter indenfor social- og økonomisk udvikling i de enkelte lande.

Se mere om The Norway Grants.

Norge i EU
Helt afvisende overfor EU medlemskab er Norge ikke.

Eksempelvis deltager Norge i EU agenturet European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA), som er ét af to EU agenturer med hovedsæde i Lissabon.

Se mere om EMCDDA.

Norsk erhvervsliv i Portugal
Norge har et ganske betragteligt overskud på samhandelen med Portugal.

Udover olie og olieprodukter er norske fisk den helt store artikel.

Når man køber den portugisiske nationalspise bacalhau (tørret torsk) i Portugal, kommer produktet i rigtig mange tilfælde fra Norge.

Bacalhão eksporten er så vigtig for Norge at man fra fiskeeksportørernes forenings side har oprettet en hjemmeside på portugisisk med opskrifter på bacalhão.

Den norske ambassade i Lissabon har endog en særskilt medarbejder til fiske-eksport området.

Kronen på værket i de norske bestræbelser for at dyrke det portugisiske marked var da den norske Kong Harald sammen med Dronning Sonja i 2008 var på officiel udflugt til et Continente-supermarked i Portugal – herunder til den på lugten let genkendelige bacalhão afdeling - for at støtte norsk fiskeindustri med lidt royal omtale.

Se også: Det norske kongepar besøger Portugal (2008)

Din vurdering:



Rige oliefonde fra De Forenede Emirater overvejer investeringer i Portugal

Et antal fonde fra de olierige Forenede Emirater (UAE) overvejer at investerer i Portugal.

Ifølge avisen Diário Notícia’s finanssektion er fondene specielt interesserede i den planlagte privatisering af aktieposter i store portugisisk virksomheder herunder EDP (energivirksomhed – Portugals største), REN (eldistribution), ANA (Portugals lufthavne) og teknologivirksomhederne Ydreams og Alert.

De to fonde Qatar Holding and Mubadala nævnes som meget interesserede. De har begge sent repræsentanter til Lissabon for at undersøge mulighederne, skriver avisen.

De Forenede Emirater (UAE)
De Forenede Emirater er en union af små tidligere britiske kolonier på den arabiske halvø.

UAE består af:

  • Abu Dhabi – langt det største og rigeste emirat
  • Dubai – det mest kendte emirat – satser kraftigt på finans og turisme
    (tæt på at gå fallit i 2010 - blev reddet af storebror Abu Dhabi) 
  • Sharjah
  • Aiman
  • Ras al-Khaimar
  • Fujairah
  • Umm al-Quwain

Dubai er det befolkningsmæssige største emirat med omkring 1,8 millioner indbyggere.

De Forenede Emirater og især Abu Dhabi satser hårdt på at udvikle nye energi-teknologier til dén dag olien slipper op.

Selv om Dubai fører sig frem som regionens finans-centrum, er det i Abu Dhabi at pengene findes.

Den statsstyrede ADIA (Abu Dhabi Investment Authority) er blandt de rigeste fonde i verden og er kendt for at træde til sammen med regionens andre fonde ved investeringer i udlandet.

Se udsendelse (3 video’er) fra BBC om emnet:



Din vurdering:



Madeira oplevelser – rallyløb på Madeira starter i Funchal by – Ralli Vinho Madeira 5-7 august

Rally Vinho Madeira løber af stablen 5-7 august på ferieøen Madeira.

Det årlige event er en publikumsmagnet. Især specialprøven i Funchals afspærrede gader er populær.

IRC – Intercontinental Rally Challenge
Madeira rally’et en en del af IRC serien, som køres i ‘husholdningsbiler’ også kaldet klasse S2000.

S2000 klassen svarer udover bilernes flotte bemaling på mange områder ganske godt til normale Fiat Punto, Peugeot 207 eller Skoda Fabia biler.

‘Husholdningsbilernes’ motorer er dog kraftigere end normalt og yder omkring 280 hestekræfter.

Mange hestekræfter i Funchal
Løbet indledes med en specialprøve i Funchals gader.

Se også video i artikel om Ralli Vinho Madeira 2008.

Program og mere information om 2010 løbet kan findes på Ralli Vinho Madeira 2010 hjemmesiden

Stolte traditioner
Ralli Vinho Madeira er blevet afholdt siden 1959 bortset fra i år 1974.

I de første år var motorsport på Madeira i høj grad et anliggende for portugisiske rigmænd.

Blandt de tidlige vindere finder man adelsmanden Horacio Carvalho de Macedo, som i 1960 vandt Ralli Vinho Madeira i sin Mercedes SL Coupé ‘mågevinge’ - en klassiker som i dag er mere end 400.000 euro værd i god stand (og i god restaureret stand klassifikeres næsten alle tilbageværende af de oprindelige 1400 eksemplarer produceret i perioden 1954-1957). Et schweizisk ejet eksemplar af 'mågevingen' blive gennemhøvlet på det groveste på Cascais Marina i 2009 i forbindelse med det årlige rally event. Vi vender tilbage med billeder i.f.m. næste Ralli Classico de Portugal 2010.

Se også: Klassisk rally i Cascais 2008

For ligesom at markere at sejren i 1960 ikke var tilfældigt, vandt Horacio Carvalho de Macedo igen i 1962 og 1963 – denne gang i sin Ferrari 250 GT SWB (short wheel base) - en klassisk Ferrari produceret i kun 175 enheder i perioden 1959-1962. Dette unikke italienske ikon (ét af de første af en lang række fremragende eksempler på tidløst bildesign af Pininfarina) har i 2010 en værdi mellem 1,4 og godt 2 millioner euro afhængig af stand.  

Herunder PR video for Madeira Rally løbet:

Din vurdering:



Rejser til Faro i september-oktober – Ryanair tilbud fra Billund til Faro i Algarve

Har man lyst til at besøge det solrige Algarve i september eller oktober 2010, er der lige nu mulighed for at købe særdeles billige fly-rejser til Faro i Portugal hos Ryanair.

Portugal rejser i september-oktober
Den mest populære solferie destination i Portugal er Algarvekysten i den sydligste del af landet.

Langt de fleste vælger at flyve til Faro lufthavn, som ligger centralt for alle feriestederne i Algarve.

Faro i Portugal
Faro er en stor by på godt 40.000 indbyggere.

Blandt byens seværdigheder finder man den store marina i Faro centrum.

Faro er desuden berømt for sin årlige motorcykel-festival (den største i Europa - se mere) og for at være vært for sportsarrangementer på det nye Algarve stadion med plads til 30.000 tilskuere.

Langt de fleste turister tager dog videre fra Faro til et af de mange mindre og fra et strand og badeferie-synspunkt langt mere spændende byer.

Rejser man til Faro med fly fra Danmark kan man inden for en time i bil være fremme ved stort set ethvert ferieområde i Algarve.

Herunder kort over Algarvekysten med byen Faro:



Se Algarve-Faro i større format

 

Rejser til Faro billige med Ryanair
Rejser til Faro lufthavn fra Billund med lavprisselskabet Ryanair er ofte meget billige.

Ved booking af flybillet til Faro i perioden 27. juli til 29. juli kan man booke en retur-rejse til Faro fra Billund fra kun 648 kroner.

Prisen inkluderer lufthavnskatter og online-checkin, men ikke bagagegebyr, betalingsgebyr og andre ekstra ydelser.

De billige rejser til Faro skal dog foretages i september eller oktober 2010.

Se de aktuelle priser på Ryanairs hjemmeside.

Algarvekysten i september og oktober
Juli og august er højsæson, men mange portugisere foretrækker at holde ferien i september, hvor der er knap så mange turister på Algarvekysten og en anelse mere svalt.

Temperaturen er stadig høj i september-oktober i Algarve – typisk mellem 23 og 27 grader midt på dagen. Badevandet i Middelhavet er desuden ofte lidt varmere i sensommeren i forhold til i juni-juli.

Det bedste ved at rejse til Algarvekysten er at man næsten er garanteret solskin på ferien. Det sydlige Portugal har det højeste antal solskinstimer i Europa.

Se også: Temperaturtabel og solskinstimer på Algarvekysten (Faro)

Billigt at rejse til Algarve og selv booke hotel
I september og oktober kan man finde gode tilbud på hotel-overnatning i Algarve.

Se eksempelvis det 4-stjernede Hotel Baia Cristal i Carvoeiro, hvor man kan få et familieværelse (2 voksne + 2 børn op til 11 år) i en uge i september til 833 euro. Samme type værelse i en uge i oktober koster kun 623 euro. Priser er set på Hotel Baia Cristal d. 27. juli 2010.

Inden man booker ferie på et stort hotel i Algarve kan vi anbefale at kaste et blik på det lille hyggelige danskejede Hotel Vila Lido i Praia da Rocha, som ligger eminent godt og har meget rimelige priser. Se mere om booking af overnatning på Hotel Vila Lido.

Billig feriebolig på Algarvekysten i september-oktober
Det er som regel stadig lidt billigere at leje en ferielejlighed i forhold til at bo på hotel, specielt hvis man er en familie på 4 eller flere personer.

Udvalget af ferieboliger på Algarvekysten er stort, og områderne ret forskellige.

I byen Albufeira finder man nogen af de billigste ferielejligheder i Algarve – se eksempelvis ferielejlighed i Albufeira/Montechoro for kun 350 euro per uge (plads til 4 personer).

Familieferie på Algarvekysten
Carvoeiro er mere rettet mod familier omend der stadig er fest i gaden i weekenden i bymidten.

Se eksempelvis ferielejlighed med udsigt fra 580 euro per uge i Carvoeiro i september-oktober.

Praia da Rocha er et attraktivt område med sin fine brede sandstrand. Se eksempelvis billig penthouse-ferielejlighed med fantastisk udsigt i september-oktober fra kun 415 euro per uge i oktober.

Øst for Faro i Tavira er der ofte færre nordeuropæiske turister og derfor ofte lidt billigere. Se eksempelvis feriehus i Tavira fra 630 euro per uge (4 personer) i september-oktober.

Rejser til Faro med Norwegian fra København
Lavprisselskabet Norwegian flyver fra København til Faro to gange ugentligt.

Billiste rejse til Faro med Norwegian fra København koster fra omkring 1340 kroner i september og fra 1640 kroner i oktober (priser set på Norwegians hjemmeside d. 27. juli 2010).

Der er ofte special-tilbud til Faro lufthavn, så det betaler sig at holde øje med såvel Norwegian som Ryanairs hjemmesider, hvis man har en ferie på Algarvekysten i tankerne.

Se også: Flyruter til Algarve (Faro)

Herunder video fra Algarve:

Din vurdering:



Mindre skovbrande flere steder i Portugal – høj UV stråling på Madeira

Sæsonen for skovbrande er igang i Portugal.

Antallet af igangværende brande er søndag aften d. 25. juli ifølge ANCP (det portugisiske civilforsvar) omkring 10. Alle er under kontrol.

Tidligere på søndagen var op til 196 brandfolk i aktion i Malveira da Serra ved Cascais til dagens største udrykning. Denne brand er allerede nedkæmpet.

De fleste brande er opstået i ubeboede områder med lav bevoksning eller skov.

Se også: Status på skovbrande i august 2010 i Portugal.

Situation normal efter årstiden 
I den kommende uge forventes der flere brande som følge af det varme klima – vejrudsigten indtil fredag byder på temperaturer mellem 33 og 40 grader i hele Portugal.

De højeste temperaturer forventes i Lissabon-området og i det indre Portugal. Se 10 dages vejrudsigt.

Turister og lokale opfordres til ikke at smide cigaretskod eller aske ud af biler, da der kun skal en lille gnist til at antænde det tørre løv.

Er man i et område med skovbrand, kan man finde mere information om den aktuelle situation på ANCP hjemmesiden.

Meget høj UV stråling på Madeira
På øen Madeira advarer myndigheder om usædvanlig høj ultraviolet stråling (UV stråling) søndag, mandag og tirsdag 25-27 juli 2010.

På en skala på 1-11 forventes strålingsniveauet at blive 11 (farligt niveau i direkte sol). Se mere på Portugals meteologiske instituts hjemmeside.

Et så højt UV strålings-niveau betyder at man skal tage sig i agt og dække sig til udendørs. Det anbefales altid ved dette UV srålingsniveau at opholde sig i skyggen.

Herunder video produceret af myndigheder for at opfordre bilister til at tænke sig om og undgå antændelse:

Din vurdering:



Stresstest bestået – Portugals og Danmarks største banker i god form

Fredag aften d. 23. juli 2010 blev den længe ventede stress-test af de 91 største europæiske banker offentliggjort.

De fire store portugisiske banker Caixa Geral de Depósito, BCP Millenium, Banco Espirito Santo (BES) og Banco BPI gik alle glat igennem stresstesten ligesom Danske Bank, Jyske Bank, Sydbank og (fra Sverige) Nordea gjorde det.

Bankernes problem
De finansielle markeder i EU er meget tæt forbundet.  Det er en fordel i opgangstider at kapital flyder frit, men når der går panik i markedet, bliver fordelen lynhurtigt til en voldsom ulempe.

Et eksempel: Omkring 33% af Portugals statslige lån er optaget i Spanien. Spanien har som stat til gengæld obligationslån i Tyskland svarende til 10% af den samlede årlige tyske økonomi. Hvis Portugal ikke kan betale, kan Spanien i en i forvejen presset situation potentielt få så store problemer at betalingen til Tyskland kommer i fare.

At Italien, Grækenland, England, Frankrig og Irland også kører med kraftige statsunderskud, som løbende skal lånefinansieres, gør ikke sagen bedre.

Se mere om økonomiske problemer i de såkaldte PIIGS- lande.

Man kan argumentere for at bankerne ikke er en del af denne låneoptagning mellem stater, men det holder ikke. De store banker er ofte dybt involverede i finansiering af EU landenes statsgæld og såfremt et land har problemer (som eksempelvis Spanien), slår det straks igennem på ejendomspriserne og de private husholdningers økonomi, hvor bankernes eksponering er endnu større.

Ydermere låner banker i stor udstrækning penge af hinanden, hvilket i løbet af kort tid overfører problemer fra én bank til den næste, når betalinger udebliver.

Stresstest ikke bestået – 7 banker behøver mere kapital
I alt 7 store banker og sparekasser i EU ud af de 91 testede bestod ikke prøven.

Ingen af de 7 ikke beståede banker kommer som den store overraskelse for finansverdenen.

Det drejer sig om tyske Hypo Real Estate, om 5 store regionale spanske banker/sparekasser Diada, Espiga, Banca Civica, Unnim og Cajasur. Desuden fik den græske bank ATEbank prædikatet ‘ikke bestået’.

For de 5 spanske bankers vedkommende er det kollapset på det spanske ejendomsmarked, som har trukket dem ud i problemer.

Mere en 1 million boliger står i 2010 usolgte hen i Spanien og meget igangværende byggeri er simpelt hen stoppet på ubestemt tid. Blandt de 91 testede banker i EU var de 27 spanske.

Generelt klarede de skandinaviske og engelske banker sig godt, mens de spanske, italienske og græske banker lå tættere på testens mindste kapital-krav.

De 7 banker, som ikke bestod stresstesten, behøver et kapitalindskud på 3,5 milliarder euro for at komme inden for minimumskravet i stresstesten.

Banker i stress-test for at afsløre ustabilitet
Den store test af de europæiske banker blev sat i værk af den såkaldte Committee of European Banking Supervisors (CEBS).

CEBS er en uafhængig rådgvningskomité for Europa Kommissionen. Den består af udvalgte repræsentanter fra nationalbanker og finansstyrelser i hele EU.

Formålet med stresstesten var at blotlægge svagheder i EU’s banksystem.

Svagheder i systemet hos enkelte banker vil i teorien, når de kommer til offentlighedens kendskab, betyde at sunde ‘ikke stressede’ banker vil få lettere ved at operere på grund af den større gennemsigtighed i markedet.

Under finanskrisen var det netop frygten for ‘usynlige’ problemer, som fik bankerne til at holde op med at låne penge ud til hinanden. Dermed accelererede krisen ud af kontrol.

Er stresstesten god nok?
Fra flere sider har der været stillet spørgsmål ved om stresstesten af EU’s største banker var god nok.

Testen gik ud på at stille et tænkt scénarie op – og derefter udsætte banken for dette scenarie (dvs. store tab, forværrede makroøkonomiske forhold, forværrede lånemuligheder osv. osv.).

Det vigtigste målepunkt for soliditet er i bankverdenen den såkaldte ‘Tier 1’ kapital. ‘Tier 1’ står for bankens kerne-egenkapital og er et begreb, som udelukkende anvendes i finansielle virksomheder.

CEBS satte ‘underliggeren’ i stress-testen til 6% – hvorimod EU’s nuværende regler kun forlanger 4% i ‘Tier-1’ kapital. Alle banker under 6% i stresstesten ville ikke bestå.

Den europæiske centralbank lægger dog vægt på at ingen af bankerne i testen lå under de i lovgivningen minimumskrav om 4%.

På grund af danske regler på bankområdet lå de danske banker forventeligt højt med 10%-12,5% i ‘tier-1’ kapital. Også den portugisiske bank BPI kom ud med et pænt resultat på 10,2%.

Det omtalte scenarie i stresstesten svarer til en såkaldt "double-dip" recession over de næste 2 år, samt en statsgældskrise for et europæisk land med tab på landets lån i udlandet (eksempevis Grækenland) – men ikke en total statsbankarot.

Kritikere har anført at hvis økonomien i et land som Grækenland igen ‘vakler’, som den gjorde for nyligt, vil den ‘falde’ hurtigere næste gang – og de græske statsobligationer vil i så fald måske være fuldstændig eller næsten værdiløse - en såkaldt default.

Se mere EU bankernes stresstest i år 2010 på CEBS hjemmesiden.

Herunder indslag på Al Jazeera med bl.a. portugisiske Vitor Constâncio, Vice President i den europæiske centralbank ECB:

 

 

Din vurdering:



Billigste flybillet til Algarvekysten – Ryanair fly til Algarve fra Billund for under en plovmand

Ryanair er i juli 2010 på banen med super-billige flybilletter til Algarvekysten i september.

Bestiller man senest mandag d. 26. juli, kan man købe en flybillet fra Billund til Algarvekysten fra kun 421 danske kroner (returbillet).

Det har vi aldrig nogensinde set billigere.

Der er få billetter tilbage til denne ekstremt lave pris til Algarvekysten i september, men der skulle være gode muligheder for at finde en billig flybillet til under 1000 kroner for en retur-rejse til Faro fra Billund i september.

Se også: Find billig flybillet til Portugal.

Billeje med Hertz-Ryanair
Billeje er også ofte billigt med Ryanair, som benytter partneren Hertz.

Det er dog en god idé at dobbeltchecke priser på billeje andre steder.

Specielt selvrisiko’en på Hertz-billeje via Ryanair kan af og til være højere end ved andre billeje-selskaber. Se direkte link til Ryanair-Hertz selvrisiko (som godt kan være lidt svært at finde på sitet).

Desuden har Ryanair og Hertz i 2010 ‘opfundet’ diverse gebyrer såsom at leje med fuld tank og aflevere med tom tank (med ekstra betaling af en tank brændstof uden mulighed for udligning af tilbageværende brændstof i tanken ved aflevering). Betaling for fuel findes så vidt vides per juli 2010 endnu ikke hos Ryanair i Portugal.

Se mere om Ryanair brændstof priser i udlejningsbiler.

Der kan desuden i 2010 forekomme kilometerbegrænsninger på visse destinationer, når man lejer med Hertz-Ryanair – dog så vidt vides ikke i Portugal endnu.

Sammenligning billeje Ryanair-Hertz i Faro med søgemaskinen Cartrawler
Ved en sammenligning foretaget d. 23. juli 2010 kostede en uge (10-17 september) i Hertz-Ryanair bil (Renault Clio eller lignende) på Ryanair hjemmesiden 259 euro (1926 kroner).

På Cartrawler-Portugalnyt kunne man finde en Ford Fiesta eller lignende til 1089 kroner i samme periode.

Ryanair-Hertz bilen havde sandsynligvis 1000 euro i selvrisiko på skade og tyveri (det fremgår ikke 100% klart af ovenstående selvrisiko-link), mens Cartrawler-Portugalnyt bilen havde 750 euro i selvrisiko.

Man kan eliminere selvrisiko ved at købe en ekstra forsikring. Selvrisikoforsikring kostede ved Ryanair 84 euro (625 kroner) for 7 dage. På Cartrawler søgemaksinen kostede den samme periode 287 kroner i selvrisiko-forsikring.

Se mere om priser på billeje i Faro lufthavn i Algarve.

Hotel booket hos Ryanair
Flyselskabet Ryanair vil gerne have sine kunder til at booke hotel på www.Ryanair.com.

I juli 2010 kunne man eksempelvis finde en uge på Falesia Mar hotellet i Albufeira (10-17 september) til 5164 kroner for 2 personer i dobbeltværelse med morgenmad.

Samme pris kunne findes ved booking på hotel-søgesiden på Portugalnyt.

FDM Travel sender mange gæster til Algarvekysten og anvender også hotel Falesia Mar.

Prisen for hotelophold på Algarvekysten set 23. juli 2010 hos FDM Travel var for perioden 10-17 september 6560 kroner (for 2 personer) uden fly. Fly fra Billund kostede med FDM Travel 5312 kroner (over København).

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Ovenstående sammenligning af priser er foretaget 23. juli 2010. Priser ændrer sig løbende og der kan let være forskel i, hvad der er inkluderet hos de forskellige udbydere. Vi tager desuden forbehold for fejl og udeladelser i artiklen.

Din vurdering:



Backlight – ny portugisisk Hollywood film med Joaquim de Almeida

Det er sjældent at portugisisk film når ud til et bredere publikum i udlandet.

Endnu sjældnere er det at en portugiser er instruktør på en Hollywood produktion, men det er hvad Fernando Fragata har været på thrilleren ‘Backlight’, som i portugisisk udgave hedder ‘Contraluz’.

'Contraluz' markedsføres i Portugal som den første Hollywood-film af en portugisisk instruktør.

Backlight - Contraluz
’Backlight’ er svær at kategorisere som film.

Den er nærmest en science fiction thriller, men samtidig et romantisk drama.

Filmen handler om 6 personer, som alle må ændre deres liv radikalt, når noget uventet sker.

Se mere på Contraluz hjemmesiden.

Hovedrollen i Backlight
Hovedrollen i 'Backlight' spilles af den internationalt kendte portugisiske skuespiller Joaquim de Almeida.

Den 53-årige Joaquim de Almeida udvandrede til Wien som 18-årig og senere til USA.

Han har blandt andet medvirket i utallige amerikanske TV-serier herunder Miami Vice (på dansk Miami Patruljen), 24 Hours (på dansk: 24 Timer), CSI Miami m.fl.

I serien ‘24 Timer’ er han en mexikansk narko-terrorist, og dermed oppe mod den hårdtslående helt Jack Bauer.

Almeida er desuden kendt fra spillefilm som ‘Clear and Present Danger’ med Harrisson Ford, ‘Desperado ‘med Antonio Banderas og ‘Behind Enemy Lines’ med Gene Hackmann

Joaquim de Almeida spiller meget ofte en latinsk udseende ‘skurk i pæn indpakning’, men har dog også haft flere pænere filmroller – specielt i Portugal.

I 2011 er Joaquim de Almeida aktuel som medvirkende i bil- og ungdomsfilmen 'The Fast & The Furious 5'.

Herunder Joaquim de Almeida i trailer til filmen Backlight, som havde premiere den 22. juli 2010 i Portugal:

Din vurdering:



Flere Indlæg « Forrige side - Næste side »