Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk



Ret til tolkebistand for EU borgere i andre EU lande

Europa-parlamentet har den 16. juni 2010 vedtaget nye regler, der sikrer at EU borgere i fremtiden vil kunne kræve tolke- og oversættelsesbistand i straffesager i andre EU lande.

I parlamentet stemte 637 af de i alt 736 parlamentsmedlemmer (677 til stede ved afstemning) for at indføre de nye rettigheder for EU borgere. 

Direktivet skal indføres af medlemslandene i løbet af de kommende 3 år.

Også Irland og England er med på trods af at landene har en ‘opt-in’ klausul for retslige EU bestemmelser.

Danmark står udenfor på grund af det danske EU-retsforbehold, men danske statsborgere i eksempelvis Portugal må forventes at have samme rettigheder som andre EU borgere. I tvivlsspørgsmål bør man kontakte Den Danske Ambassade.

Se også pressemeddelelse fra Europa-parlamentet.

EU borgere beskyttes bedre
Hensigten med de nye regler er at give en sigtet i en straffesag mulighed for at udøve retten til at forsvare sig selv herunder at kommunikere med sin advokat. Der gives allerede tolkebistand i langt de fleste lande, men de nye EU regler sikrer et minimum af tolke- og oversættelsesbistand og desuden en klagerettighed, hvis der nægtes bistand.

Det bliver de enkelte medlemslande, hvor retssagerne foregår, som skal dække udgifter til tolk.

Britisk hooligan i klemme i Portugal
I de senere år har der været eksempler på at borgere på grund af sproglige problemer har følt sig dårligt behandlet i andre EU lande.

Én af de mest kendte sager omhandler den britiske brandmand og hooligan Gerry Mann, som i år 2004 under EM i Portugal blev anholdt i Albufeira sammen med 11 andre englændere.

Gerry Mann blev i juni 2004 udvist af Portugal i løbet af 48 timer i en såkaldt ‘fasttrack’ retssag under fodboldturneringen, som var sat op for at holde styr på de mange fodboldfans i Portugal.

Årsagen til udvisningen (han blev sendt hjem sammen med yderligere to hooligans) var at portugisisk politi mente at Gerry Mann havde medvirket til uroligheder (riots) under slutrunden. Retten i Portugal dømte Mann til 2 års fængsel, men gav briten lov til at afsone i Storbritanien.

Det britiske retssystem ville dog ikke opretholde den portugisiske dom, og Gerry Mann var derfor hurtigt efter hjemkomst til England en fri mand.

Senere blev Gerry Mann givet udrejseforbud af britisk politi under de såkaldte hooligan-love, hvilket han dog ikke accepterede og fik medhold i retten i England med dén begrundelse at den portugisiske retssag ikke var afsluttet.

Gerry Mann i fængsel i Portugal i maj 2010
Choket for den nu 51-årige brite kom i 2009, hvor Portugal anmodede om udlevering af Mann til afsoning. Denne anmodning efterkom England i maj 2010. 

Gerry Mann er kendt af britisk politi og sandsynligvis ikke uskyldigt dømt. Til gengæld har han formodentlig ikke forstået meget af sin portugisiske retssag i år 2004, som altså i år 2010 koster ham 2 år i brummen i Portugal.

Se mere om Gerry Mann sagen på Fair Trails International (set overvejende fra Gerry Mann’s side).

Din vurdering:



Stigende inflation i Portugal – højeste samlede prisstigninger i 18 måneder for maj 2010

Inflationen i Portugal steg i maj måned med hvad der samlet svarer til 1,1% på årsbasis.

Det var den største prisstigning registreret i 18 måneder efter prisstigningen i april, som på trods af at være høj kun svarede til 0,8% på årsbasis.

Fødevarer og drikkevarer faldt faktisk i pris i maj 2010, men transportomkostninger i Portugal steg i maj 2010 med hele 5,4% på årsbasis.

Tøj og sko falder også i pris i Portugal med hvad der i maj 2010 svarede til 1,5% på årsbasis.

Svage tegn på fornyet vækst i Portugals økonomi
I første kvartal 2010 (Q1 2010) er den portugisiske økonomi vokset med 1,8% i forhold til Q1 2009.

Den portugisiske nationalbank forventer en samlet økonomisk vækst i 2010 på 0,4% efter at Portugal i år 2009 oplevede et fald i den økonomiske aktivitet på 2,7%

Positive portugisiske forbrugere køber biler igen
Bilsalget i Portugal har i årets første kvartal (Q1 2010) udvist en samlet stigning på 59,1% i forhold til Q1 2009. I alt blev der solgt 16.202 nye personbiler i april 2010.

Stigningstakten er dog aftaget idet april måned 2010 kun steg med 32,9% i forhold til april i det for bilbranchen meget svære år 2009.

Mindre biler populære i år 2010
Portugiserne er også blevet mere økonomisk bevidste.

Bilmærkerne med de højeste stigningstakter inkluderer Nissan, Chevrolet og Skoda (alle med stort salg af små og/eller lavt prissatte biler i mellemklassen) og desuden Volvo, som har en relativ beskeden markedsandel i Portugal. Alle 4 mærker har haft fremgang på over 100% i antal solgte biler fra Q1 2009 til Q1 2010.

I den anden ende af skalaen har Honda som det eneste bilmærke i Portugal tabt afsætning i første kvartal 2010 i.f.t. første kvartal 2009.

De allermindste city-biler (Peugeot 107, Citroen C1 med flere), som er voldsomt populære i Danmark, figurerer fortsat meget sjældent på Top-20 bilsalgslisten i Portugal.

Din vurdering:



Azorerne i juni – Sanjoaninas festival på øen Terceira

På øen Terceira på Azorerne afholdes der i juni måned festivallen Sanjoaninas.

Festivallen løber i år 2010 fra 19. til 27. juni.

Sanjoaninas festival på Azorerne - oprindelse
Sanjoaninas er den største ikke-religiøse festival på Azorerne.

Festivallen kan dateres tilbage til det 16. århundrede, hvor den dog havde en vis forbindelse med det religiøse liv.

En adelsmand ved navn João Vieira – også kaldet ‘João den gamle’ igangsatte opførelsen af en lille kirke i det østlige hjørne af bymidten på gaden Rua de São João i Terceiras hovedby Angra til ære for den bibelske figur Johannes Døberen.

Johannes Døberen kaldes på engelsk for Skt. John og på portugisisk São João – heraf navnet på festivallen Sanjoaninas.

Kampsport foran kirken
Efter at kirken var bygget på João Vieira’s foranledning og for egne penge forespurgte andre adelsmænd, om de måtte afholde øvelser i nærkamp og til hest på byens torv tæt på kirken. Det måtte de godt, og øvelserne blev efterhånden til, hvad der i dag kendes som Azorernes specielle form for tyrefægtning.

Som en del af adelsfolkenes forberedelse til konkurrencen i militære dicipliner tog deltagerne hvert år den 24. juni til messe i den nye kirke på torvet for at bede til fordel for en succesfuld konkurrence.

Senere er musik, parader og diverse sportsaktiviteter kommet til. Sanjoaninas festivallen var tidligere først og fremmest en opvisning i gammel krigskunst. Nutildags har tyrefægtning (samt tyreløb) og processioner dog taget over som festivallens højdepunkter - se video med processioner nedenfor.

Se program for Sanjoainas tyrefægtning sommer 2010 (åbner som pdf - desværre kun på portugisisk).

Mere information om de øvrige aktiviteter kan findes på Sanjoaninas festivallens hjemmeside (også kun portugisisk).

I år giver den verdensberømte fado-sangerinde Mariza koncert på Sanjoaninas festivallen d. 20. juni.

Angra do Heroísmo på Terceira
Byen Angra på Terceira hedder i dag Angra do Heroísmo. Æren som ‘heroisk by’ blev tildelt Angra af dronning Maria II (regent i Portugal 1834-1853).

Det fornemme tilnavn blev givet af dronning Maria II til byen og byens borgere efter at hun i perioden 1830-1834 hvade været i eksil på Terceira inden hun i år 1834 kunne indtage tronen i Lissabon og erklære Portugal for et konstitutionelt monarki. Det varede dog kun til år 1910.

Byen Angra ligger ved kysten på øens sydlige del, som udgør en naturlig havn. Rejser man til Azorerne er et besøg på Terceira blandt turisternes favioritter.

Angra på Terceira var oprindeligt hovedstad på Azorerne og huser stadig øgruppens højesteret. Angra’s oprindelige status som hovedstad eller hovedby på Azorerne er nutildags overtaget af Ponte Delgada på den større ø São Miguel.

Den gamle by i Angra do Heroísmo (centrum) blev i 1983 udnævnt til World Heritage af UNESCO. Der er 13 World Heritage (verdensarv lokationer) i alt i Portugal.

Herunder video fra Sanjoaninas 2007 festivallen:

Din vurdering:



Portugal-Elfenbenskysten 0-0 – Portugals landshold fik uafgjort i første VM 2010 kamp i Sydafrika

Portugals landshold fik kun uafgjort mod Elfenbenskysten i VM slutrunde kampen i gruppe G tirsdag d. 15. juni.

Cristiano Ronaldo havde et enkelt godt forsøg på Elfenbenskystens mål, men på trods af en underholdende kamp blev slutresultatet 0-0

“If you need me Boss…”
Didier Drogba fra Chelsea er den største stjerne hos den nyudnævnte svenske træner Sven Göran-Erikssons tropper fra det lille afrikanske land ved ækvator.

Chelsea angriberens skadede albue var ikke i helt i orden, men Drogba havde alligevel lovet at spille – refereret i engelske aviser sagde Drogba til Eriksson 'Boss, if you need me, I am there.'

Det gjorde Sven-Göran, hvilket efter kampen blev påtalt af den portugisiske træner Quiroz, som mente at Drogbas specialfremstillede armskinne var farlig for de portugisiske spillere.

Se også: VM 2010 grupper.

Brasilien vandt over Nordkorea med 2-1
Som ventet vandt Brasilien over Nordkorea d. 15. juni i VM gruppe G.

Brasilien fører dermed VM gruppe G efter første spillerunde med maksimalpoint 3 efterfulgt af Elfenbenskysten og Portugal med hver 1 point.

Portugal-Nordkorea 21. juni
Portugals næste kamp er den 21. juni mod VM gruppe G’s på papiret svageste hold Nordkorea.

En sejr mod Nordkorea er med stor sandsynlighed er nødvendig for Portugal, hvis chancen for at gå videre skal bevares.

Se også: Opdateret VM stilling.

Herunder Cristiano Ronaldos skud på mål, som tager stolpen efter kontakt med Elfenbenskystens målmand i VM 2010 kampen Portugal-Elfenbenskysten:


Din vurdering:



Le Mans 2010 resultater - Audi i 3-dobbelt sejr - portugisisk team på 20. pladsen

Den franske flåde af Peugeot 908 HDi racere magtede ikke at fuldføre Le Mans 2010.

Som den første Peugeot udgik bil nummer 3 med portugisiske Pedro Lamy allerede i starten af løbet.

Da Le Mans var ved sin afslutning søndag eftermiddag d. 13. juni 2010 var alle Peugeot-racere udgået med holdbarhedsproblemer.

Se også: Oplev Le Mans Series natteløb 15-17 juli 2010 i Algarve.

Resultater Le Mans 2010
Eftersom løbet aldrig havde mere end to favoritter i de overlegne Audi og Peugeot racere, blev det Audi, som med 3 fabriksteams besatte de første pladser.

Herunder resultat af Le Mans 2010:

  1. Audi R15 TDi nummer 9 - LM P1
  2. Audi R15 TDi nummer 8 - LM P1
  3. Audi R15 TDi nummer 7 - LM P1 med bl.a. Tom Kristensen
  4. Oreca 01-AIM - AIM Team ORECA-Matmut LM P1
  5. HPD (Honda Power Development) ARX.01 - Strakka Racing (en LM P2 bil)
  6. Lola B09/60 Aston Martin - Aston Martin nummer 007 LM P1
  7. Pescarolo 01 Judd - team OAK Racing - LM P2
  8. Lola B08/80 HPD - team RML LM P2
  9. Pescarolo 01 Judd - team OAK Racing LM P2
  10. Ginetta Zytek 09S - Team Bruichladdich LM P2
  11. Porsche 911 GT3 RSR - Team Felbermayr Proton - GT2
  12. Ferrari F430 GT - Hankook Team Farnbacher GT2 - med bl.a. Allan Simonsen
  13. Saleen S7R - team Larbre Competition GT2
  14. Porsche 911 GT3 RSR - BMS Scuderia Italia GT2
  15. Chevrolet Corvette C6.R - Luc Alphand Aventures GT2
  16. Ferrari F430 GT - team AF Corse - GT2
  17. Porsche 911 GT3 RSR - IMSA Performance Matmut GT2
  18. Radical SR9 Judd - Race Performance AG LM P2
  19. BMW M3 GT2 - BMW Team Schnitzer GT2
  20. Ginetta Zytek 09S - team Quefel ASM - LM P2 fra Portugal
  21. Porsche 911 GT3 RSR - team Prospeed Competition GT2
  22. Aston Martin DBR9 - Young Driver Competition GT1 - med bl.a. Christoffer Nygaard
  23. WR Zytec - team WR / Salini LM P2
  24. Porsche 911 GT3 RSR - team Team Felbermayr Proton GT2
  25. HPD ARX.01 - team Highcroft Racing LM P2
  26. Lola B08/47 Judd - team KSM LM P2
  27. Spyker C8 Laviolette - team Spyker Squadron GT2
  28. Lola B10/60 Aston Martin - Drayson Racing LM P1 (dog ikke kvalificeret pga. for få omgange)

Se mere på Le Mans hjemmesiden om det endelige resultat af Le Mans 2010.

De øvrige deltagende biler udgik af Le Mans 2010.

Blandt kørerne hos de ikke fuldførende team var danskerne Juan Barazi, Christian Bakkerud og Jan Magnussen i sin gule Corvette med nummer 63.

Tom Kristensen kan nu tælle 11 podiepladser i Le Mans blandt sine imponerende resultater. Tom Kristensen har vundet Le Mans 8 gange ud af 11 forsøg.

Din vurdering:



Thomas Bjørn fører golfturneringen Estoril Open

Golfspilleren Thomas Bjørn fra Danmark fører Estoril Open golfturneringen i Portugal.

Estoril Open er i PGA Tour regi en 'lille' turnering med kun 1.000.000 euro i pengepræmier. I 2010 udgaven spilles turneringen på Penha Longa banen i Sintra.

Thomas Bjørn ligger til at vinde
Før sidste runde søndag i Estoril Open er Thomas Bjørn foran med 19 slag under par.

Næstbedste spiller Richard Green fra Østrig er på andenpladsen med samlet 16 huller under par.

Thomas Bjørn gik endnu en gang lørdag banen ved Sintra i 7 slag under par, hvilket er en særdeles god omgang.

Danskeren Mads F. Haastrup, som tidligere har boet i Portugal, ligger inden søndagens spil på en delt 9. plads. Søren Juul ligger næstsidst på en 77. plads efter at have klaret cuttet.

Se også Live Scoring Console på den afgørende sidste dag af Estoril Open.

Din vurdering:



Le Mans 2010 - Peugeot favoritter - portugisiske Pedro Lamy starter forrest efter tidskørslen

Når 24 timers Le Mans løbet starter lørdag d. 12. juni kl. 14 vil 6 danskere og 2 portugisere deltage i det 54 vogne store felt (oprindeligt 55, men en enkelt bil er allerede forulykket under træning).

Le Mans 2010 favoritter
Sidste års dobbeltvinder (plads 1 og 2) Peugeot 908 HDi racerne er favoritter til at gentage succesen med sidste års nummer tre Audi RS15 racerne som outsidere.

Peugeot deltager med 4 teams, hvoraf portugiseren Pedro Lamy sidder i den ene vogn nummer 3 sammen med frankmændene Sébastien Bourdais og Simon Pagenaud.

Se også: Resultater Le Mans løb 2010.

Portugisisk Team i LMP2 klassen
Racer nummer 40 er Team Quifel - ASM fra Portugal med kørerne Miguel Amaral (Portugal), Olivier Pla (Frankrig) og Warren Hughes fra newcastle i England.

Se mere om Team Quifel.

Danskere i 24-timers løbet Le Mans 2010
Der er som sædvanligt fire klasser i Le Mans. Se oversigt over klasser.

Følgende danskere deltager i 2010 løbet:

  • Bil nr. 7 med Tom Kristensen - Audi R15 Plus
  • Bil nr. 15 med Christian Bakkerud - Audi R10
  • Bil nr. 009 med Juan Barazi - Lola/Aston Martin
  • Bil nr. 52 med Christoffer Nygaard - AMR DBR9
  • Bil nr. 63 med Jan Magnussen - Corvette C6 ZR1
  • Bil nr. 89 med Allan Simonsen - Ferrari F430GT

Bil-numrene er ikke fortløbende.

Tidskørsel Le mans 2010
Efter tidskørslen ser startopstillingen således ud:

  1. Peugeot 908 - med bl.a. Pedro Lamy - bil nummer 3
  2. Peugeot 908 - bil nummer 1
  3. Peugeot 908 - bil nummer 2
  4. Peugeot 908 - bil nummer 4
  5. Audi RS15 TDi - bil nummer 9
  6. Audi RS15 TDi - bil nummer 7 - med bl.a. Tom Kristensen
  7. Audi RS15 TDi - bil nummer 8
  8. Lola-Aston martin - bil nummer 007
  9. Lola-Aston martin - bil nummer 009 - med bl.a. Juan Barazi
  10. ORECA 01-AIM - bil nummer 6
Din vurdering:



VM stilling - den bedste oversigt over VM 2010 kampe og resultater


Aktuel VM stilling ved VM 2010 i Sydafrika
Hurtig oversigt over VM odds, resultater, kommende kampe ved VM samt VM 2010 stillingen:

   Online VM stillingen ovenfor opdateres automatisk.


Den bedste oversigt over VM 2010 kampe og resultater
En helt unik oversigt over VM 2010 stillingen finder man hos det spanske fodboldsite Marca.com (kræver Flash)

Marca har skabt en interaktiv VM 2010 spilleplan, der indeholder følgende elementer:

  • VM 2010 kalender med oversigt over kampdatoer ved VM samt resultater per kampdag.
  • Oversigt over stadions i Sydafrika, og VM resultater per stadium.
  • Oversigt over VM grupper samt finale-runder
  • Komplet liste over landshold og deltagere i Verdensmesterskabet 2010 i Sydafrika.

Alle oversigter over VM 2010 er samlet på én side hos Marca, som også har en separat og meget overskuelig VM 2010 resultatoversigt

FIFA har desuden lavet en print-venlig kampoversigt: VM 2010 kampoversigt (PDF)

Se også:
VM grupper 2010 lodtrækning
Flere artikler om VM 2010

Din vurdering:



Skat i Portugal, Danmark, Tyskland og England - OECD sammenligning af effektive skattesatser

Danmark er vidt berømt for at have verdens højeste skattetryk.

Når man korrigerer for statens udbetalinger af støtte til borgerne, ser skatten i Danmark imidlertid ud til at være på niveau med mange andre lande i OECD.

For de lavere indkomstgrupper er den danske skattebetaling endda under OECD gennemsnit. Til gengæld betaler man som enlig uden børn med højindkomst forholdvis meget skat i Danmark i forhold til de fleste andre OECD lande.

Portugal er langt mere gennemsnitlig i forhold til resten af OECD.

I denne artikel er Tyskland medtaget som et land med høj skattebetaling og England, som et land, hvor staten blander sig mindre i borgernes økonomi.

Skat i OECD lande i 2009
Rapporten er offentliggjort af OECD i maj 2010.

Den generelle konklusion er at lande som Belgien, Ungarn (med store nationaløkonomiske problemer), Tyskland og Frankrig har de højeste effektive skattetryk.

I den anden ende af skalaen udmærker lande som Island, Luxembourg, Irland og England sig (set med europæiske øjne) med skatteprocenter under OECD gennemsnittet for stort set alle indkomstgrupper.

Skat i Portugal ifølge OECD sammenligning
Følgende effektive skattesatser er ifølge OECD gældende for indbyggere i Portugal, når man regulerer for statens tilskud:

Enlig person uden børn med 67% af en gennemsnitsindkomst
Skat: 32,3% (OECD gennemsnit 32,7%)

Enlig person uden børn med en gennemsnitsindkomst
Skat: 37,2% (OECD gennemsnit 36,4%)

Enlig person uden børn med 167% af en gennemsnitsindkomst
Skat: 43% (OECD gennemsnit 41,1%)

Enlig person med 2 børn og 67% af en gennemsnitsindkomst - en måske typisk 'enlig mor situation' 
Skat: 20,6% (OECD gennemsnit 16,9%)

Gift par med 2 børn med en gennemsnitsindkomst for 2 voksne
Skat: 26,3% (OECD gennemsnit 26%)

Gift par med 2 børn med 133% af gennemsnitsindkomsten for 2 voksne
Skat: 28,4% (OECD gennemsnit 28,2%)

Gift par med 2 børn med 167% af gennemsnitsindkomsten for 2 voksne
Skat: 32,5% (OECD gennemsnit 31,3%) 

Gift par uden børn med 133% af gennemsnitsindkomsten for 2 voksne
Skat: 32,3% (OECD gennemsnit 33,2%)

Portugal er særdeles gennemsnitlig i OECD sammenhæng. Portugal har i den forbindelse meget til fælles med Polen og Slovakiet, som også ligger tæt på gennemsnittet af OECD landenes effektive skatteprocenter.

Skat i Danmark ifølge OECD sammenligning
Følgende effektive skattesatser er gældende for indbyggere i Danmark, når man regulerer for statens tilskud:

Enlig person uden børn med 67% af en gennemsnitsindkomst
Skat: 37,7% (godt 5% mere skat i velfærdsstaten Danmark for enlige i lavindkomstgruppen end i Portugal)

Enlig person uden børn med en gennemsnitsindkomst
Skat: 37% (samme niveau som Portugal)

Enlig person uden børn med 167% af en gennemsnitsindkomst
Skat: 48,6% (næsten 6% skat mere i Danmark end i Portugal)

Enlig person med 2 børn og 67% af en gennemsnitsindkomst - en måske typisk 'enlig mor situation' 
Skat: 13,2% (Super fordel på over 7% skat ved at være enlig mor med arbejde i Danmark i forhold til i Portugal)

Gift par med 2 børn med en gennemsnitsindkomst for 2 voksne
Skat: 33,2% (markant dyrere i skat med over 4% at bo i Danmark)

Gift par med 2 børn med 133% af gennemsnitsindkomsten for 2 voksne
Skat: 35% (rigtigt dyrt i skat at tjene relativt godt i Danmark og samtidigt have børn - forskel næsten 5%)

Gift par med 2 børn med 167% af gennemsnitsindkomsten for 2 voksne
Skat: 35% (moderat forskel på skatten i højindkomstgrupper med børn på kun små 3% - men dog dyrere i Danmark) 

Gift par uden børn med 133% af gennemsnitsindkomsten for 2 voksne
Skat: 37,9% (dårlig skattemæssig disposition at bo i Danmark som par uden børn med forskel 5,5% ift. Portugal)

Den danske model går ud på at klippe alle relativt meget i skat. Til gengæld får man en del tilbage via overførselsindkomster og andre støtteordninger (børnecheck, boligstøtte m.v.). Har man ikke børn får man dog ekstra kærlighed at mærke fra skattefar i Danmark næsten uanset indkomst. 

Det er med andre ord rigtig dyrt i skat ikke at have børn i Danmark. Enlige mødre får skattemæssigt set en excellent behandling i Danmark i forhold til i Portugal.

Se mere om OECD's skatte-sammenligning.

Skat i Tyskland ifølge OECD sammenligning
Følgende effektive skattesatser er gældende for indbyggere i Tyskland, når man regulerer for statens tilskud:

Enlig person uden børn med 67% af en gennemsnitsindkomst
Skat: 46%

Enlig person uden børn med en gennemsnitsindkomst
Skat: 50,9%

Enlig person uden børn med 167% af en gennemsnitsindkomst
Skat: 53%

Enlig person med 2 børn og 67% af en gennemsnitsindkomst - en måske typisk 'enlig mor situation' 
Skat: 31,3%

Gift par med 2 børn med en gennemsnitsindkomst for 2 voksne
Skat: 33,7%

Gift par med 2 børn med 133% af gennemsnitsindkomsten for 2 voksne
Skat: 39,1%

Gift par med 2 børn med 167% af gennemsnitsindkomsten for 2 voksne
Skat: 43,1% 

Gift par uden børn med 133% af gennemsnitsindkomsten for 2 voksne
Skat: 46%

I Tyskland finder der en stor omfordeling sted via skatten til børnefamilier og enlige med børn, som dog også betaler meget i skat. Til gengæld er momsen lav og dermed er dagligvarer som oftest billige i Tyskland. 

Skat i England ifølge OECD sammenligning
Følgende effektive skattesatser er gældende for indbyggere i England, når man regulerer for statens tilskud:

Enlig person uden børn med 67% af en gennemsnitsindkomst
Skat: 29,2%

Enlig person uden børn med en gennemsnitsindkomst
Skat: 32,5% (samme niveau som Portugal)

Enlig person uden børn med 167% af en gennemsnitsindkomst
Skat: 37% (her slår det engelske skattesystem for alvor igennem til fordel for høje indkomster)

Enlig person med 2 børn og 67% af en gennemsnitsindkomst - en måske typisk 'enlig mor situation' 
Skat: 8,9% (enlige mødre i England betaler stort set ingen skat)

Gift par med 2 børn med en gennemsnitsindkomst for 2 voksne
Skat: 26,4%

Gift par med 2 børn med 133% af gennemsnitsindkomsten for 2 voksne
Skat: 24,6% (markant forskel i effektiv skat fra Danmark og Tyskland - her ligner England mere Portugal)

Gift par med 2 børn med 167% af gennemsnitsindkomsten for 2 voksne
Skat: 28,2% 

Gift par uden børn med 133% af gennemsnitsindkomsten for 2 voksne
Skat: 29,2% (også her ligger england tættest på Portugal)

Med til fakta om skattesystemet i England hører at arbejdsgiver betaler et ganske stort socialbidrag samt at mange lønninger i England er lave (og lavt beskattede) i forhold til andre lande i Europa med lignende prisniveau.

Se også: Skattesatser og skattetryk i EU.

Din vurdering:



Ny 2011 Volvo S60 præsenteret - journalister i solskin på Lissabonkysten i guldmetallic Volvo biler

Motorjournalister fra hele Europa har været i Portugal til introduktionen af den nye Volvo S60 model 2011.

På vejene omking Cascais og Estoril samt på den gamle F1 bane ved Estoril prøvekørtes den nye Volvo i maj og juni 2010 i flere versioner – de fleste i den karakteristiske nye Volvo orange-guldmetallic farve, som den svensk-kinesiske koncern omtaler som ‘Vibrant Copper’.

Om bilen er køn i denne ‘brændte orange’ farve er en smagssag, men iøjnefaldende er den i hvert fald.

Volvo S60 (2000-2010)
Volvo S60 har i de fleste lande levet en stille tilværelse som et fornuftigt, men lidt kedeligt alternativ i prestige-klassen.

Kræfter har Volvo S60 altid haft rigeligt af i alle på nær de svageste motorversioner.

Karisma har den til gengæld manglet – i Portugal så meget i forhold til BMW, Mercedes og Audi at man let kan finde en Volvo S60 fra årgang 2001-2003 med rimelige kilometertal for et godt stykke under 10.000 euro. Det nærmer sig halv pris af de tilsvarende tyske prestigemodeller fra samme årgang (og til stort set samme nypris).

Faktisk er de halvstore Volvo biler (Volvo S60 og Volvo S40/V40) og de store Volvoer (Volvo S70 og S80) blandt de sikreste og mest driftsikre bud på en billig brugt bil i Portugal med mange hestekræfter under hjelmen.

En 2004-2005 Volvo S60 T5 med 250 hestekræfter eller hvis man er heldig (der er få af dem) en Volvo S60 T5 R (topmodel med 300 hk) kan i 2010 findes brugt i Portugal til omkring 15000 euro.

Manglende karisma – bedre køreegenskaber
Volvo S60 har altid lidt under mangel på karisma, og den væsentligste grund har været de sikre, men kedelige køreegenskaber.

Med de nye kinesiske ejere (Geely) står Volvo i Europa over for en endnu større udfordring på image-fronten.

Volvo vil dog, siger kineserne, vedblive at være svensk. Den nye Volvo S60 er udviklet i Sverige, men bygges på Volvos fabrik i den belgiske by Gent.

Med den nye Volvo S60 model har den svenske mellemklassebil ifølge europæiske motorjournalister fået en tiltrængt forbedring af køreegenskaberne, således at man ved rattet føler sig næsten på BMW niveau.

Den kraftigste benzin-motorversion er nu på hele 304 hestekræfter (Volvo S60 T6) og kraftigste S60 med dieselmotor til 534.000 kroner i Danmark yder 205 hestekræfter. Samme model, som forventes at blive den mest populære, vil i Portugal i basisudgave koste (opdateres så snart pris foreligger).

Automatiske bremser i ny Volvo S60
Ekstraudstysprogrammet er omfattende (og smådyrt – her tager man virkeligt store afskrivninger).

Blandt Volvos sikkerhedsmæssige landvindinger findes en automatisk bremsefunktion, som kan ‘se’, hvis man er ved at køre ind i en fodgænger.

Den nye Volvo S60 model 2010-2011 introduceres i Danmark i september.

Herunder hollandsk video med den nye Volvo S60 fra Portugal:

 

Herunder video om Volvo’s nye bremse-automatik, som Volvo forventer kan redde mange fodgængeres liv:

Din vurdering:



Flere Indlæg « Forrige side - Næste side »