Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk

hushandel og advokatbistand

Sidste indlæg 03-08-2015 11:33 af campingole. Antal svar: 4.
Side 1 af 1 (5 poster)
Forrige Næste
  • 16-06-2011 13:32

• Minjo
    • Top 500 Bidragsyder
    • Aabenraa, Danmark
    • Aktiv siden:
      15-06-2011
    • Indlæg 1

hushandel og advokatbistand

Hvem har erfaringer - og hvilke - når talen er om køb af bolig eller grund i Portugal ? Er nogle advokater bedre eller biligere end andre, og hvad skal man regne med af udgifter hertil ved køb af bolig ?

Er det normalt at bruge en lokal advokat som kontaktmand når man som (sommer)husejer ikke er bosiddende i Portugal ? Og i bekræftende fald hvad koster denne ydelse ? Eller er der andre muligheder ?

Vi taler om området omkring Porto og Braga.

mvh  Minjo 

Sønderjyden

• 16-06-2011 15:44

Sv: hushandel og advokatbistand

Jeg har én gang købt hus i Braga og bag efter i Caldas da Rainha. Man handler direkte med ejendomsmagler uden advokatbistand. Det er praksis at bruge advokat. En anden sag er hvis du køber privat, og ved jeg ikke hvordan man bære sig af.

mvh

Fernando

Lusodana

• 16-06-2011 23:32

• campingole
    • Top 25 Bidragsyder
    • Albufeira - og Bornholm
    • Aktiv siden:
      02-12-2009
    • Indlæg 17

Hej...

Jeg er selv "vinterhusejer" i Algarve.

Du slipper ikke for at have et "firma" i Portugal som klare dine indberetninger til SKAT i Portugal. Jeg hverken arbejder, har løn, udlejer, opholder mig mere end 3 måneder ad gangen, får hjælp mv.... og alligevel skal en masse "O"-er indberettes - vel en slags selvangivelse.

Egendomsskat skal du også betale dernede. Lidt lavere i Portugal (0,4%) - men så skal du betale resten (op til dank niveau) i Danmark. Til gengæld kan du nedskrive ejendommen til 2001 portugisisk pris pga. skattestoppet her i Danmark - og betale ejendomsskat derefter. Det bedste er at du trække renten i Portugal fra her i Danmark.

Jeg har købt en lejlighed i Algarve. Ejendomsmøgleren / agenten kom fra en Irsk firma IMR som "skaffede" mig en advokat. For en sikkerheds skyld fandt jeg en advokat i Roskilde som kunne spansk og en del portugisisk. Alle papirer gik gennem ham til mig - og jeg skrev under og skaffede de rigtige papirer som de ønskede i Portugal. Det var specielt omk. banklånet hvor der skulle skaffes dokumenter til. Selve handelen af lejligheden gik glat da pengene var "i hus".

Forvent 10% af huset/lejlighedens værdi til skat, fical-nummer, stempelmærker, advokat, dokumenter, mægler mv. i Portugal - og så lidt ekstra med en advokat i Danmark.

Portugal elsker papirer .... så der bruges meget til frimærker .. ;-)

Ole

• 02-08-2015 17:50

hej Ole. Hvem er din advokat i Roskilde? Har også skrevet en mail til dig; men den vil tilsyneladende ikke "ryge" ud. M.v.h. karl.e.knudsen@gmail.com

• 03-08-2015 11:33

• campingole
    • Top 25 Bidragsyder
    • Albufeira - og Bornholm
    • Aktiv siden:
      02-12-2009
    • Indlæg 17

Jeg ved ikke om det er det samme advokatfirma længere, ny ejer, nyt navn - men det er på den samme adresse som Forumadvokaterne ligger http://www.forumadvokater.dk/

Kan ikke umiddelbart ikke se at han er medarbejder længere. 

Deres hjemmeside er også på spansk .... så hvem ved?

Jeg har skiftet computer siden - så når jeg får den gamle XP tændt, kan jeg lige finde hans navn.

Ole