Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk

Bilforsikring

Sidste indlæg 15-11-2015 13:43 af Sean Dahl. Antal svar: 1.
Side 1 af 1 (2 poster)
Forrige Næste
  • 15-11-2015 6:05

Bilforsikring

Jeg overvejer at købe Renault GTL fra 1987. I den forbindelse er jeg på udgik efter en den billigste ansvarsforsikring. Som jeg har forstået det, vil nogle gamle biler blive regnet for veteranbiler og kunne få en billigere forsikring? Samtidig er der en grænse for, hvor gamle biler må være for at køre i fx Lissabon? Er der måske andre ting jeg skal være opmærksom på? Jeg er fastboende dansker i Lissabon. Venligst, Mia
    Mia Schlosser

• 15-11-2015 13:43

Sv: Bilforsikring

Hej Mia,

Denne bilårgang er netop, hvad myndighederne i Lissabon forsøger at undgå. Bilen er fra før 1991 og derfor uden katalysator (med mindre den er eftermonteret). Resultatet er at den gamle Renault forurener uforholdsvis meget uanset at den måske har en lille motor.

I Lissabons ZER miljøzone i det historiske centrum (Baixa-Avenida Liberdade) dvs. Zone 1 kan kun køre biler produceret i år 2000 eller derefter. I den ydre zone ud til omkring Alcantara (Zone 2) kan kun køre biler produceret i år 1996 eller derefter. Se Journal de Negocios.

Der er undtagelser for historiske køretøjer, men det er ikke så let at blive godkendt. Så vidt vides, skal køretøjet være mindst 30 år gammelt, være registreret som historisk køretøj/klassiker hos automobilklubben ACP og desuden være 'køretøj nummer 2' for ejeren. Se ACP-link.  Man får i øvrigt en lille fin bronzelignende plade at sætte på instrumentpanelet, hvis bilen er godkendt af ACP - så det er let at se, om den er det. 

Hvis man bor i Lissabon, som du gør, er man undtaget for Zone 2 reglen, men regn ikke med at det bliver ved at være sådan. Alle benzinbiler fra før 1991 må sandsynligivs snart betragtes som værdiløse med mindre de på anden måde har en værdi for samlere eller bilenthusiaster - som bil nummer 2 basalt set.   

Med hensyn til forsikring, kan man opnå rabat ved eksempelvis forbrugerorganisationen Deco, hvis man er medlem. 

Måske andre har tip til billig forsikring af bil i Portugal?

Mvh

Sean  

Sean
    Portugalnyt