Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk



Berøringsflader mellem Danmark og Portugal gennem tiderne

Sidste indlæg 02-11-2007 11:54 af Fernando C. Kvistgaard. Antal svar: 0.
Side 1 af 1 (1 poster)
Forrige Næste
  • 02-11-2007 11:54

    Berøringsflader mellem Danmark og Portugal gennem tiderne

    Globalisering er ikke en ny opfindelse indenfor de politiske ideologier.

    Da Portugalnyt er en hjemmeside rettet mod danskere, som af en eller anden grund interesserer sig for Portugal, kan det også have interesse at belyse at disse to lande har haft historiske relationer. Kendskab til den slags forhold mellem to lande, fremmer en følelse af nærhed og mere interesse i at kende hinanden bedre.

    Går man meget længere tilbage end den tid Danmark og Portugal havde et tæt forhold, hvor begge disse to søfarendes nationer sejlede havene, kommer man til vikingetiden.

    (se tidligere indlæg om Portugal relationer med Danmark på denne hjemmeside) http://www.portugalnyt.dk/content/relationermellemportugalogdanmark.aspx

    De som har været på besøg i Portugal og specielt i byen Porto, har måske undret sig over nogle træskibe, som sejler op og ned af Douro floden, og ligner noget man har set før. Portugiserne kalder dem "barco rabelo" men en dansker vil måske sige, at de er en slags vikingeskib. Og det kan måske være rigtigt.

    Man ved, i hvert fald, at vikingerne har sejlet langs den portugisiske kyst, syd på og til middelhavet, op til Sevilla og endda til Nordafrika så langt tilbage som det VIII århundrede. De har ikke haft meget held med plyndringer, og begyndte senere at handle i stedet for.

    Man ved at de havnede i Porto og her handlede de med pels fra de nordiske dyrearter mod salt som de sejlede til Norden. Nogen blev måske her med deres skibe, ellers har de lokale bare kopieret designet. De har i hvert fald mange fælles træk i deres opbygning, som f.eks. flad bund, firkantet sejl.

    Disse skibe, som kunne være på op til 23 meter lange og med besætning på 7 mænd, blev indtil ca. 1995 brugt til at transportere Portvin i tønder ned af Douro floden til Gaia til forskellige lagerhuse, og efter reglementet, kunne Portvinen kun kaldes for Portvin (vinho do Porto), hvis de havde været transporteret i disse særlige skibe. Skibene kunne transportere op til ca. 47.800 liter vin.

    Og lidt mere historie:
    I den tidligere middelalder har Valdemar Sejr (1170-1241) giftet sig med Berengaria Sanches af Portugal*, datter af den portugisiske konge Sancho I og dronning D. Dulce Berenguer af Barcelona. Valdemar Sejrs søn, Valdemar den unge (1209-31) gifter også sig med en portugisisk prinsesse Eleonor datter af D. Afonso II og dronning D. Urraca af Aragon.

    I 1619 giver Christian den 4. tilladelser til at mange portugisiske handlende bosætter sig i Glücktadt (Schelswig-Holstein) med henblik på at udkonkurrere Hamburg og Amsterdam.

    *Takket være dronning Berengarias indflydelse og medvirken, fik Danmark mulighed for at erobre Estland i 1210 med hjælp af portugiserne. Siden middelalderen har der været en del trafik af portugisiske skibe til og fra havnen i Tallinn.

    Lusodana