July 2007 - Indlæg
Der er en reaktion igang mod stærke multinationale brands. Store virksomheder som McDonalds, Tommy Hilfiger, Adidas og Nike er efterhånden ved at miste taget i de mest rebelske unge forbrugere – specielt dem fra de større europæiske og amerikanske byer.
Blackspot bevægelsen er et godt eksempel på at unge vender sig mod kapitalismens højborge. Blackspot opstod oprindeligt som et undergrunds-statement, som gik ud på at strege mærkerne på sneakers ud med touch i protest mod de multinationale.
Blackspot-kampagnen videreføres af Adbusters (www.adbusters.org), som har som mål at give magten tilbage til forbrugerne. Adbusters driver bl.a. et reklamebureau for non-profit organisationer og udgiver desuden magasinet Adbusters, som sælges i bl.a. USA, England og Japan i et oplag på over 120.000 eksemplarer. Nu har Adbusters kastet sig over skoproduktion med anti-brand’et Blackspot.
Esteren Kalle Lasn er hovedkraften bag Adbusters, og har bl.a. stået for kampagner som ’Buy Nothing Day’ og ’TV Turnoff Week’. Som udgangspunkt er ”The Blackspot Anticooperation” et open-source brand som alle kan bruge.
Adbusters har valgt Felgueiras området i Portugal omkring 50 kilometer nord-øst for Porto som produktionssted på grund af den store ekspertise området besidder. Omkring 50% af Portugals samlede skoeksport kommer fra Felgueiras området.
Kalle Lasn fotæller på Adbusters hjemmeside, at han fik et tilbud på produktion af sneakers fra Indonesien på $5 per par (som vel er mere hvad Nike og Adidas betaler), men valgte Portugal, hvor produktionsprisen er $30. Fabrikken i Felgueiras er familie-ejet og har høje standarder i forhold til såvel medarbejdere som for brug af miljøvenlige materialer i produktionen.
Som et ekstra pift forsynes alle Blackspot sneakers med en lille rød plet på snuderne – håndmalet naturligvis – som skal symbolisere anti-brand’ets evne til at ’kicke ass’ på virksomheder som Nike, Adida o.s.v. Hjemmesiden Blackspot sneakers anviser nærmeste forhandler.
Din vurdering:
I Sagres på den syd-vestligste spids af Algarve har en englænder ved navn Jim Dewhurst åbnet en alternativ og miljøvenlig gocart bane.
Banen som er på 20.000 m2 ligger i et vindblæst område tæt ved en naturpark. De foreløbig 8 køretøjer er 3-hjulede og drives frem af vinden – og det går stærkt ind imellem. Man sidder meget lavt i de små køretøjer, som farer afsted hen over den røde jord.
Repræsentanter for British Land Speed Sailing Association har allerede været på besøg og var ovenud begejstrede for banen, som blev godkendt (forsikringsmæssigt er det nødvendigt).
Det tager kun omkring 5 minutters instruktion og en god ½ time træning at blive fuldbefaren blokart surfer. Børn ned til ca. 10 år kan som regel også godkendes som ’chauffører’ – men ring lige og spørg Jim først.
Det blæser som regel en del i Sagres, men hvis det ikke gør, er man lidt på spanden – så interesserede bedes ringe til Jim på (00351) 913 372 332 eller 967 460 989 for at høre om der er vind i sejlene inden man begiver sig på vej. Som en lille appetitvækker kan det anbefales at kaste et blik på : Algarve Blokarting.
Din vurdering:
Portugiserne fremstår som regel som nogen af de mest enthusiastiske tilhængere af den Europæiske Union. Der er ingen tvivl om at den støtte, som i mange år har tilflydt Portugal fra EU (og tidligere EF) har haft en positiv indflydelse på landets infrastruktur og portugisernes generelle levestandard.
Kommissionsformand José Manuel Barosso er portugiser (og tidligere premierminister og partileder for PSD). Portugal har netop indledt sit EU formandskab per 1. juli 2007 og er i et halvt år en stor aktør på den internationale politiske scene. Premierminister José Sócrates har i forbindelse med formandskabet således allerede i starten af juli haft besøg af Tony Blair, Anders Fog Rasmussen, USA’s udenrigsminister Condoleeza Rice, den russiske udenrigsminister Sergey Lavrov og De Forenede Nationers generalsekrætær sydkoreaneren Ban Ki-Moon.
På trods af Portugals kraftige eksponering til omverdenen skriver Internationeal Herald Tribune skriver d. 20. juli 2007 at det portugisiske folk aldrig helt har lært at elske medlemskabet af EU.
Man citerer Salazar-eksperten Jaime Nogueira Pinto, som udtaler at ”Portugal var det første europæiske land som havde et emperium og det sidste land I Europa, som opgav sit emperium”. Han fortsætter med at konkludere at ”Portugiserne er mere sensitive end de fleste andre folkeslag i forhold til at miste national identitet”.
Der anføres videre at Portugal i forhold til Spanien over årene har haft en lavere økonomisk vækst som følge af EU-støtten, og at det i stor udstrækning skyldes, at prioriteringen af de enkelte områder for tiltrængte investeringer i Portugal har været stærkt påvirkede af lokale interesser, og at fremtidsorienterede investeringsområder som uddannelse har haft mindre fokus i Portugal end i Spanien.
Hele den velskrevne artikel fra International Herald Tribune findes på følgende link: Artikel i International Herald Tribune.
Premierminister José Sócrates offentliggjorde i øvrigt på et TV-transmiteret pressemøde d. 21. juli at den portugisiske regering med programmet ’Novas Oportunidades’ (nye muligheder) ønsker at støtte udbredelsen af internet og opgradere portugisernes generelle uddannelsesniveau.
Din vurdering:
APED, som er den portugisiske sammenslutning af virksomheder inden for detailhandel, har meddelt af salget i 2006 steg med 14% i forhold til 2005.
Sonea med kæderne Continente, Modelo og Modelo Bonjour er den førende dagligvare-virksomhed, Jerónimo Martins med Pingo Doce, Feira Nova og Recheio er nummer to, mens Auchan med Jumbo kommer ind på tredjepladsen. Herefter følger Lidl og Minipreco (ejet af Carrefour) og Carrefour.
Gør man størrelsen af en kæde op efter antallet af forretninger er Minipreco størst med 416 forretninger efterfulgt i Pingo Doce med 202 og Lidl med 182.
Jumbo (udtales 'sjumbo' på portugisisk) har i øvrigt et udemærket website, hvor man kan finde portugisiske priser (ikke discount) på stort set alt inden for dagligvarer. Se det her: www.jumbo.pt .
Din vurdering:
Den svenske børsnoterede virksomhed Precise Biometrics skal levere ID kort til Portugal baseret på biometriske data. Ordren kom i hus i april 2007 og var virksomhedens første ordre på nationale biometriske ID kort i Europa.
Et pilotprojekt er allerede sat i værk på Azorerne og i selve Portugal begynder udstedelsen af kortene i 2008. Man regner med at udstede i alt 14 millioner ID kort over kontraksperioden på 7 år.
Portugals nye borgerkort vil erstatte de traditionelle identitetspapirer (bilhete de identidad), og det er meningen at ID-kortet på sigt vil bære alle oplysninger om borgernes interaktion med det offentlige herunder identifikation, skat, sociale ydelser og helbredsoplysninger. Desuden vil kortet som baseres på fingeraftryks-teknologi senere kunne anvendes som vælger-kort.
Den franske multinationale virksomhed Gemalto er Precise Biometrics partner i Portugal og har i øvrigt tidligere medvirket i et lignende projekt med den svenske virksomhed i Golfstaten Qatar.
Din vurdering:
Flere Indlæg
« Forrige side -
Næste side »