Der er en reaktion igang mod stærke multinationale brands. Store virksomheder som McDonalds, Tommy Hilfiger, Adidas og Nike er efterhånden ved at miste taget i de mest rebelske unge forbrugere – specielt dem fra de større europæiske og amerikanske byer.
Blackspot bevægelsen er et godt eksempel på at unge vender sig mod kapitalismens højborge. Blackspot opstod oprindeligt som et undergrunds-statement, som gik ud på at strege mærkerne på sneakers ud med touch i protest mod de multinationale.
Blackspot-kampagnen videreføres af Adbusters (www.adbusters.org), som har som mål at give magten tilbage til forbrugerne. Adbusters driver bl.a. et reklamebureau for non-profit organisationer og udgiver desuden magasinet Adbusters, som sælges i bl.a. USA, England og Japan i et oplag på over 120.000 eksemplarer. Nu har Adbusters kastet sig over skoproduktion med anti-brand’et Blackspot.
Esteren Kalle Lasn er hovedkraften bag Adbusters, og har bl.a. stået for kampagner som ’Buy Nothing Day’ og ’TV Turnoff Week’. Som udgangspunkt er ”The Blackspot Anticooperation” et open-source brand som alle kan bruge.
Adbusters har valgt Felgueiras området i Portugal omkring 50 kilometer nord-øst for Porto som produktionssted på grund af den store ekspertise området besidder. Omkring 50% af Portugals samlede skoeksport kommer fra Felgueiras området.
Kalle Lasn fotæller på Adbusters hjemmeside, at han fik et tilbud på produktion af sneakers fra Indonesien på $5 per par (som vel er mere hvad Nike og Adidas betaler), men valgte Portugal, hvor produktionsprisen er $30. Fabrikken i Felgueiras er familie-ejet og har høje standarder i forhold til såvel medarbejdere som for brug af miljøvenlige materialer i produktionen.
Som et ekstra pift forsynes alle Blackspot sneakers med en lille rød plet på snuderne – håndmalet naturligvis – som skal symbolisere anti-brand’ets evne til at ’kicke ass’ på virksomheder som Nike, Adida o.s.v. Hjemmesiden Blackspot sneakers anviser nærmeste forhandler.