Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk



September 2007 - Indlæg

Modeshow i Cascais

Den 11.-14. oktober 2007 afholdes Moda Lisboa Estoril. Modeshowet finder sted tæt på Cascais Marina i den restaurerede Cidadela bygningen i Cascais.
I 4 dage byder Cascais på catwalk show med designere som José António Tenente, Luís Buchinho, Miguel Vieira, Nuno Gama, Ana Salazar, Maria Gambina, Katty Xiomara og mange flere.

Showet starter torsdag d. 11. oktober klokken 19 til 23 og fortsætter fredag fra 18.30 til 23, lørdag fra 12 til 23 og søndag fra klokken 15 til 23. Moda Lisboa Estoril er en prestigefyldt begivenhed for modeindustrien i Portugal. Der vil i lighed med tidligere år finde en talentkonkurrence sted under titlen ’Sangue Novo’ (på dansk: ’nyt blod’), som giver unge udvalgte tøj designere fra Portugals designskoler en mulighed for at gøre sig bemærket i en branche med hård konkurrence.

Selv om modeshowet markedsføres som en Estoril-begivenhed, afholdes det i Cascais. Sådan markedsføres større events ofte i Cascais/Estoril vest for Lissabon, da man mener at ’Estoril’ er et bedre brand og mere kendt på grund af den gamle Formel 1 bane, som bærer navnet Estoril. Banen er dog i en sådan forfatning at den nu til dags kun er vært for mindre kendte motorsportsbegivenheder.

Cascais er langt den største by på kyststrækningen vest for Lissabon. Estoril hører administrativt under Cascais’ bystyre, og udover det berømte Casino Estoril og jetset diskotekerne Tamariz og Jezebel, sker der faktisk mindre i Estoril i forhold til i Cascais. Der er dog stadig en flot strandpromenade i Estoril, som man kan følge hele vejen til Cascais; en afstand på omkring 2 kilometer.

Modeshowet afholdes i samarbejde med Câmera de Cascais (Cascais bystyre) og Junta de Turismo da Costa do Estoril (Estoril/Cascais turistkontor).

Din vurdering:



Premierminister Sócrates i New York

Den portugisiske premierminister José Sócrates mødes i morgen tirsdag d. 25 . september med den amerikanske præsident George W. Bush. Anledningen er at Bush sammen med De Forenede Nationer i New York ønsker at fejre ’Fund for Democracy’, som blev oprettet under Clinton-regeringen af tidligere amerikanske indenrigsminister Madeleine Albright. 25 statsledere er blevet inviteret herunder Tysklands kansler Angela Merckel, Englands nye premierminister Gordon Brown og Italiens præsident Romano Prodi.

Samtidig vil José Sócrates få lejlighed til at mødes med afrikanske statsledere, som også er inviteret; herunder Ghanas præsident John Kufuor, Zambias præsident Levy Mwanawasa og Tanzanias præsident Jakaya Kikwete.

Sócrates håber uden tvivl at den diplomatiske strid om den uberegnelige præsident Robert Mugabe fra Zimbabwes deltagelse i EU-Afrika topmødet i december i Lissabon kan bilægges. Englands Gordon Brown har allerede meldt ud at kommer Mugabe til mødet i Lissabon, bliver Brown hjemme. Det har fornærmet en stor del af de afrikanske landes ledere og bliver set som en tidligere kolonimagts forsøg på fortsat at øve indflydelse på det afrikanske kontinent.

Sócrates’ største udfordring i New York består i at finde en løsning som er neutral og ’spiselig’ for alle parter. At mange af de mere demokratiske afrikanske stater er trætte af Mugabes opførsel, er der ingen tvivl om, men ingen af de afrikanske nationer ønsker at fremstå, som om de giver efter for England og EU. I Zimbabwe anslås der at være omkring 80% arbejdsløshed og ifølge WHO var gennemsnitslevealderen i 2006 verdens laveste med 37 år for mænd og 34 år for kvinder.

Din vurdering:



Gule sporvogne er tilbage i Porto

Den 21. september 2007 vendte de gamle gule sporvogne tilbage til gadebilledet i Porto efter 112 år på museum. De seks sporvogne er blevet restaureret og opgraderet med den nyeste teknik, men ser stadig ud som de gjorde, da de sidst kørte i Portos gader.

I alt er skinnenettet og vognene blevet renoveret for omkring 11 millioner euro (ca. 82 millioner kroner) . Sporvognene er indsat i den gamle bydel, hvor de stejle gader i sommerperioden kan få sveden frem på panden af både lokale beboere og turister. Sidste gang der kørte sporvogne i Porto var i 1970’erne. Det koste nu 1 euro at tage sporvognen.

Din vurdering:



Portugal foregangsland med internet service fra det offentlige

Den kendte internationale it-konsulentvirksomhed Capgemini har offentliggjort en undersøgelse af EU landenes service overfor borgerne via internettet - også kaldes e-Government. Udover EU landene omfatter undersøgelsen også EØS landene Schweiz, Island og Norge samt Tyrkiet. Alle informationer er indsamlet i 2007.

Hvad er e-Government?
Ved e-Government forstås landenes evne til at tilbyde service over nettet til borgerne og erhvervsvirksomheder. Desuden omfatter undersøgelsen en måling af, hvor sofistikeret og dermed brugervenligt e-Government i de enkelte lande er.

Portugal sammenlignet med Danmark
Resultater af undersøgelsen viser at Østrig er stadig det klart det mest aktive medlemsland inden for e-government med en score på 100%. Herefter følger på 2. pladsen Malta og Portugal er en flot nummer 3 med 90%. Danmark er nummer 14 ud af 31 lande og har dermed fortsat tilbagegangen fra 2006, hvor man opnåede en 8. plads efter en respektabel 5. plads i 2004. Portugal fremhæves specielt i undersøgelsen for kraftigt at have forbedret borgernes adgang til at bruge internet til kontakt med offentlige institutioner.

Det er bemærkelsesværdigt at Danmark sammen med Holland synes at hvile på laurbærrene, selvom der i disse to lande er mærkbar bedre økonomi end i f.eks. Malta, Portugal og nationen på 4. pladsen Slovenien. England er rykket op på en 5. plads og Sverige, Norge og Tyskland følger på de næste pladser.

I undersøgelsen af detaljeringsgraden, hvormed service tilbydes af de offentlige institutioner ligger Portugal godt placeret på en 4. plads. Danmark er nummer 15. For Portugals vedkommende har forbedringerne været store siden den første store e-Government undersøgelse i 2004. Landet er nu med i Europas absolutte elite hvad angår e-Government.

Køb af bolig i Portugal
Én af de services, som er meget anvendelig for udlandsdanskere eller folk som påtænker køb af fast ejendom i Portugal, er muligheden for at checke portugisiske ejendomsmægleres autorisation på nettet via www.inci.pt. Ved at indtaste en by, et område eller selve autorisations-nummeret kan man få bekræftet om en given portugisisk ejendomsmægler, som man overvejer at benytte, har sine tilladelser til at drive forretning i orden. Det er en god ide at bruge denne service før man stoler på en mægler; uanset at man måske har fundet sit drømme feriehus. Der går mange historier om, hvordan selv ’indfødte’ portugisere er blevet taget ved næsen i en ejendomshandel. Ligeledes kan man checke om bygherrer i en specifik portugisisk region eller by er registrerede og om de har en up-to-date ”alvará de construção” som licensen kaldes i Portugal. Der er mere information om køb af feriehuse og ferielejligheder i sektionen Bolig i Portugal.

Læger og hospitaler i Portugal
En af de services i Portugal, som undersøgelsen fra Capgemini fremhæver, er muligheden for at booke aftaler med sundshedsvæsenet i Portugal på www.portaldasaude.pt/portal .

Skattevæsenet i Portugal
Som i Danmark kan man også i Portugal selvangive indkomst via internettet. Adgang til Finanças, som den portugisiske udgave af Skat hedder, findes på www.e-financas.gov.pt . På Finanças hjemmeside kan man også beregne skat og man kan se hvilken information skattevæsenet i Portugal allerede har.

Egen virksomhed i Portugal
Skal man oprette egen virksomhed i Portugal kan man anvende www.cfe.iapmei.pt (delvist på engelsk). Det skulle eftersigende kunne lade sig gøre på én time, hvilket den siddende regering med José Sócrates i spidsen har gjort meget ud af at fremhæve. Måske det er bedst at sætte lidt mere end én time af. Der er dog ingen tvivl om at der er gjort meget for at gøre livet lettere for entreprenører i Portugal.

Samlet set er det meget imponerende at Portugal så hurtigt har formået at forbedre adgangen til det offentlige via internettet. Som bruger skal man dog stadig indstille sig på enten at lære sproget eller at alliere sig med en portugisisk sprogkyndig, da langt de fleste services stadig kun findes på nationalsproget.

Hele undersøgelsen kan indhentes fra Capgemini ved at registrere sig på Capgemini's hjemmeside

Din vurdering:



Køb af bil i Portugal

Portugals afgiftssystem for biler er indrettet således at biler med store motorer bliver beskattet hårdest. Det giver en fordel til små og som regel benzinøkonomiske bilmodeller på det portugisiske bilmarked.

Portugalnyt har samlet en række priseksempler på nye biler. Vi har udvalgt modeller som er populære i Portugal. Desuden er medtaget bilmodeller, som er populære blandt udlandsdanskere og andre skandinaver i Portugal. Sidst men ikke mindst er der i oversigten en overvægt af nye bilmodeller, hvor man som regel afskrivningsmæssigt gør den bedste handel.

Langt den største del af det portugisiske nybilsalg koncentrerer sig om relativt billige modeller, og der sælges for eksempel rigtig mange biler af mærket Smart. I områder med højere indkomster primært Porto og Lissabon er de tyske mærker Audi, BMW og Mercedes populære om end stadig forbeholdt den rigeste del af befolkningen. Der ses også relativt ofte rigtig dyre biler som Porsche, Mercedes AMG og Ferrari.

En stor del af prisforskellen mellem Danmark og Portugal udgøres af de voldsomme afgifter i Danmark, som gør de danske bilpriser til de højeste i Europa. Som udgangspunkt er danske biler pålagt 180 % i afgift plus moms. Der er graduering af afgiften for billigere biler og fradrag for sikkerhedsudstyr, men som hovedregel er afgiften på størstedelen af prisen for dyrere biler altid beregnet som 180 % plus moms, hvilket vil sige at man skal gange med faktor 3,5 hver gang en bil fordyres med 1 krone fra fabrikken.

Når man gennemgår bilpriserne er det derfor påfaldende at de danske priser på VW og Mercedes er alt for høje i forhold til priserne i Portugal set i forhold til konkurrerende mærker - også når der tages hensyn til afgifterne. Selv en Ferrari begynder i Danmark at se billig ud ved siden af en SL 65 AMG fra Mercedes.

VW alt for dyre i Danmark
Hos VW er det påfaldende at importøren SMC i Danmark stadig synes, man kan tage næsten 170.000 kroner for en sølle VW Polo, når den i Portugal har stort set samme pris, som den billigste Opel Corsa. Enten er Opel’en vanvittig billig i Danmark, hamrende dyr i Portugal eller også tjener SMC massivt, hver gang der sælges en Polo i Danmark. Vælg selv! Det hjælper i øvrigt ikke som udenlandsdansker at købe bilen afgiftsfrit (tax free). SMC’s overnormale fortjeneste er stadig voldsom og inkluderet i tax free prisen. Samme fænomen gør sig gældende på VW Touran og VW Passat og i mindre grad på VW Golf. SMC gruppen er også bilforhandler i Danmark med mere eller mindre monopol på København og har filialer over hele landet. Der er stadig autoriserede bilforhandlere, som ikke er del af SMC gruppen, men de bliver færre og færre for hvert år. VW Polo er i øvrigt populær til biludlejning i Portugal, men er blevet for dyr i Danmark.

Se også: Ny VW Polo skal bygges i Portugal.

Bemærk forskellen mellem de to VW Golf modeller. Golf’en med 1,4 liters højtydende benzinmotor er billigere end lavtryks 1,9 liter diesel-hakkeren i Portugal, mens det forholder sig lige omvendt i Danmark. Det skyldes den måde de portugisiske bilafgifter er skruet sammen på. Man får mere for pengene i Portugal jo mindre motor, man kan nøjes med, og VW’s nyudviklede 1,4 liter TSi motor med op til 170 hestekræfter er som skabt til det portugisiske afgiftssystem.

Se også: International biludstilling i Lissabon april 2008 - med billeder af den nye VW Scirocco 

Alle priser er baseret på offentligt tilgængelige priser per 21. september 2007. Bilpriserne er eksklusiv leveringsomkostninger. Der kan forekomme forskelle i udstyret i de enkelte modeller mellem Danmark og Portugal. De bedste bilkøb i Portugal (baseret på pris-sammenligning med Danmark) er markeret med "BILLIG i Portugal".

Billige bybiler (bemærk priser fra ultimo 2007):

Smart Fortwo Pure 61 hk, 1,0 liter motor
Pris i Portugal: 9056 euro eller 67.500 kroner.
Pris i Danmark: 128.000 kroner – BILLIG i Portugal

Smart Fortwo Brabus 98 hk, 1,0 liter motor
Pris i Portugal: 20.059 euro eller 149.400 kroner.
Pris i Danmark: Sælges ikke i Danmark

Chevrolet Matiz S, 52 hk, 0,8 liter motor
Pris i Portugal: 8.550 euro eller 63.700 kroner
Pris i Danmark: 90.000 kroner

Super Mini


Suzuki Swift 1,3 GA 5 døre, 93 hk, 1,3 liter motor
Pris i Portugal: 12.540 euro eller 93.500 kroner.
Pris i Danmark: 146.000 kroner (GL model)

Mini One, 95 hk, 1,4 liter motor
Pris i Portugal: 20.300 euro eller 151.300 kroner.
Pris i Danmark: 252.000 kroner

Opel Corsa 1,0 Enjoy 5 døre, 60 hk, 1,0 liter motor
Pris i Portugal: 13.840 euro eller 103.100 kroner
Pris i Danmark: 134.100

Peugeot 207 Urban 1,4i 5 døre, 75 hk, 1,4 liter motor
Pris i Portugal: 14.920 euro eller 111.200 kroner.
Pris i Danmark: 162.000 (billigste model XR)

VW Polo 1,2i Trendline 3 døre, 70 hk, 1,4 liter motor
Pris i Portugal: 13.545 euro eller 101.000 kroner.
Pris i Danmark: ca. 170.000 kroner

Se desuden de 20 mest solgte biler i Portugal i juni 2007.

Lille mellemklasse

Seat Leon 1,9 TDi Reference 5 døre, 105 hk, 1,9 liter dieselmotor
Pris i Portugal: 24.855 euro eller 185.200 kroner
Pris i Danmark: 243.000

VW Golf 1,9 TDi Trendline 5 døre, 105 hk, 1,9 liter dieselmotor
Pris i Portugal: 26.080 euro eller 194.300 kroner
Pris i Danmark: 282.500 kroner (billigste 105 hk TDi model)

VW Golf 1,4 TSi-140 Trendline Pack 3 døre, 140 hk, 1,4 liter motor
Pris i Portugal: 23.908 euro eller 178.200 kroner
Pris i Danmark: 289.100 (billigste 140 hk TSi model)

Opel Astra 1,4 GTC 3 døre, 90 hk, 1,4 liter motor
Pris i Portugal: 21.360 euro eller 159.100 kroner
Pris i Danmark: 196.400 kroner (Essentia model)

Ford Focus 1,4i Trend 5 døre, 80 hk, 1,4 liter motor
Pris i Portugal: 20.345 euro eller 151.600 kroner
Pris i Danmark: 219.300 kroner

Audi A3 1,6 Advance 3 døre, 102 hk, 1,6 liter motor
Pris i Portugal: 26.688 euro eller 198.900 kroner
Pris i Danmark: 283.600 kroner (modelnavn Attraction)

Mellemklasse

Peugeot 407 1,6 HDi Executive 4 døre, 109 hk, 1,6 liter dieselmotor
Pris i Portugal: 32.010 euro eller 238.500 kroner
Pris i Danmark: 277.000 (billigste 407 1,6 HDi model)

Mercedes C 180K 4 døre, 156 hk, 1,8 liter motor (ny model)
Pris i Portugal: 39.448 euro eller 293.900 kroner
Pris i Danmark: 611.000 kroner (billigste C 180k model)

Honda Accord 2,0 Sport 4 døre, 155 hk, 2,0 liter motor
Pris i Portugal: 32.720 euro eller 243.800 kroner
Pris i Danmark: 365.200 kroner

VW Passat 1,9 TDi Trendline 4 døre, 105 hk, 1,9 liter dieselmotor
Pris i Portugal 32.048 euro eller 238.800 kroner
Pris i Danmark: 364.500 kroner (billigste TDi model)

Volvo V50 1,6D Niveau 1, 109 hk, 1,6 liter dieselmotor
Pris i Portugal 32.570 euro eller 242.700 kroner
Pris i Danmark: 358.600 kroner (billigste diesel V50)

Familiebiler


Citroen C4 Picasso 1,6 HDi Base, 110 hk, 1,6 liter dieselmotor
Pris i Portugal: 26.891 euro eller 200.400 kroner
Pris i Danmark: 276.500 kroner

VW Touran TSi-140 Conceptline 5 sæder, 140 hk, 1,4 liter motor
Pris i Portugal: 26.909 euro eller 200.500 kroner
Pris i Danmark: 335.000 kroner – BILLIG i Portugal

Sportsvogne

Audi A5 3,0 TDi Quattro, 240 hk, 3,0 liter dieselmotor
Pris i Portugal: 65.900 euro eller 491.000 kroner
Pris i Danmark: 775.000 kroner

Mini Cooper S, 175 hk, 1,6 liter motor
Pris i Portugal: 29.100 euro eller 216.800 kroner
Pris i Danmark: 374.500 kroner – BILLIG i Portugal

BMW 320i Coupe, 170 hk, 2,0 liter motor
Pris i Portugal: 42.801 euro eller 318.900 kroner
Pris i Danmark: 551.000

Porsche Cayman, 245 hk, 2,7 liter motor
Pris i Portugal: 69.388 euro eller 517.000 kroner
Pris i Danmark: 1.005.000 kroner – BILLIG i Portugal

Lotus Europa S, 200 hk, 2,0 liter motor
Pris i Portugal: 65.626 euro eller 489.000 kroner
Pris i Danmark: 1.029.000 kroner - BILLIG i Portugal

Cabriolet

Audi A4 1,8T Cabriolet, 163 hk, 1,8 liter motor
Pris i Portugal: 47.703 euro eller 355.400 kroner
Pris i Danmark: 588.200 kroner

Mini Cooper Cabriolet, 115 hk, 1,6 liter motor
Pris i Portugal: 28.050 euro eller 209.000 kroner
Pris i Danmark: 376.600 kroner – BILLIG i Portugal

Mazda MX-5 2.0 Sport R.C., 160 hk, 2,0 liter motor
Pris i Portugal: 40.144 euro eller 299.100 kroner
Pris i Danmark: 436.600 kroner

Opel GT, 264 hk, 2,0 liter motor
Pris i Portugal: 44.900 euro eller 334.500 kroner
Pris i Danmark: 648.200 kroner – BILLIG i Portugal

4x4 SUV

Audi Q7 3,0 TDi Tiptronic, 233 hk, 3,0 liter dieselmotor
Pris i Portugal. 83.800 euro eller 624.300 kroner
Pris i Danmark 1.011.300 kroner

BMW X5 3,0d automatic, 225 hk, 3,0 liter dieselmotor
Pris i Portugal: 82.060 euro eller 611.400 kroner
Pris i Danmark: 1.040.000 kroner

Honda CR-V 2,2 CTDi Sport, 140 hk, 2,2 liter dieselmotor
Pris i Portugal: 41.950 euro eller 312.600 kroner
Pris i Danmark: 466.600 kroner (Elegance model)

Superbiler

Aston Martin V8 Vantage Coupe, 450 hk, 6,0 liter motor
Pris i Portugal: 156.487 euro eller 1.165.900 kroner
Pris i Danmark: 2.430.000 kroner

Audi R8, 420 hk, 4,2 liter motor
Pris i Portugal: 147.281 euro eller 1.097.300 kroner.
Pris i Danmark: 2.247.300 kroner

Ferrari F430, 490 hk, 4,3 liter motor
Pris i Portugal: 201.413 euro eller 1.500.600 kroner
Pris i Danmark: 3.384.000 kroner

Mercedes SL 65 AMG, 612 hk, 6,0 liter motor
Pris i Portugal. 216.379 euro eller 1.612.000 kroner
Pris i Danmark: 4.550.000 kroner

Se også Top 20 bilsalg i Portugal og Danmark i juli 2008

Din vurdering:



Flere Indlæg « Forrige side - Næste side »