Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk






Citroen vinder markedsandele i Portugal

Salget af nye biler i Portugal i årets første 6 måneder viser en kraftig fremgang for det franske bilmærke Citroen på det portugisiske marked. Citroens markedsandel er nu på 7,6% og og dermed er Citroen nummer 5 på den portugisiske top 10 liste over mest solgte bilmærker. Det er en stigning i Citroens bilsag på over 15% i forhold til 2006.

Renault ligger på trods af et fald på 9% stadig nummer 1 med en markedsandel på 12,4% af nybilssalget fra januar til juni 2007 i Portugal. Herefter følger Opel med 10,9%, Peugeot med 8,6% og VW med 7,9%. Citroen efterfølges på 6.-pladsen af Ford med 7,1%, Toyota med 6,2%, Seat med 5%, BMW med 4,3% og Mercedes med 3,8%.

Det er i forhold til det danske marked bemærkelsesværdigt at prestigemærket Mercedes i løbet af et halvt år sælger næsten 6.000 nye biler i Portugal. I Danmark blev der ifølge bilimportørerne i perioden januar til september 2007 kun solgt godt 1600 nye Mercedes personbiler. Portugal har omkring dobbelt så mange indbyggere som Danmark. Til gengæld er Danmark et meget rigere land stort set uanset, hvordan man opgører det. Det er naturligvis de overordentlig høje danske bilafgifter samt til en vis grad Mercedes-Benz prispolitik i Danmark, som gør udslaget. I Portugal fås den nye Mercedes C-klasse til en gadepris fra små 40.000 euro svarende til omkring 300.000 danske kroner. Danske bilkøbere kan godt belave sig på at finde omkring 603.000 kroner frem af foret for at kunne købe selv den mest skrabede Mercedes C-klasse model. Portugal har i øvrigt nogen af Europas højste bilafgifter, men Danmark er naturligvis i en liga for sig selv, som eksemplet tydeligt illustrerer. Se tidligere artikel med sammenligning af priser på nye biler i Danmark og Portugal.

Med hensyn til de asiatiske bilmærker er Danmark et af de lande i Europa, hvor det er mest accepteret at køre i en 'riskoger'. At købe en japansk eller en koreansk bil i lande som Tyskland, Frankrig, England eller Portugal giver, for nu at sige det mildt, ikke særlig høj status. Til gengæld er køberne som regel tilfredse, da bilerne, som i øvrigt ofte er produceret i Europa, er skruet godt sammen og i gennemsnit går langt mindre i stykker end eksempelvis franske biler. 

Vi har tidligere set på de mest solgte biler i Portugal i juni 2007. Ser man på salget i årets 6 første måneder ændrer billedet sig lidt. Portugals top 10 inden for bilmodeller ser således ud. Bemærk at alle versioner af én model er medtaget i statistikken.

1. Renault Megane II med 8.084 biler
2. Opel Astra med 7.886 biler
3. Renault Clio II med 7.229 biler
4. Opel Corsa med 7.129 biler
5. Peugeot 207 med 5.081 biler
6. Ford Mondeo med 4.332 biler
7. Peugeot 307 med 4.141 biler
8. VW Polo med 3.948 biler
9. Seat Ibiza med 3.745 biler
10. Fiat Grande Punto med 3.681 biler

Samlet set blev der solgt 114.112 nye personbiler i Portugal i første halvår af 2007. Det er en stigning på små 700 biler i forhold til samme periode i 2006. I Danmark blev der i 2006 i alt solgt 156.760 nye personbiler.

Som sædvanlig skal man bemærke at der i Portugal sælges et stort antal udlejningsbiler til brug for de mere end 12 millioner turister, som hvert år besøger landet. Havde man ikke det store salg til biludlejning ville tallene for nybilsalg i Portugal være lavere. Fordelingen af nyvognssalget påvirkes også af at mindre biler som Opel Astra/Corsa, Fiat Punto og VW Polo er populære til billeje. 

Kilder: Diário Economico, Bilbasen.dk og De Danske Bilimportører  



Kommentarer

Endnu ingen kommentarer