Hvert år udgiver ECC en oversigt over, hvor mange klager, der er indkommet over de enkelte EU landes flyselskaber. Tallene fra 2006 er netop blevet offentliggjort.
Der er væsentlig flere klager fra de europæiske forbrugere over luftfartsselskaberne i 2006 end der var i 2005 – faktisk næsten dobbelt så mange. Ud af de 2592 klager er kun 2% eller 41 klager over portugisiske flyselskaber, som i langt hovedparten af klagerne må være TAP. Danske selskaber har modtaget 69 klager eller 3% og svenske selskaber 46 svarende til 2%.
Find billig flybillet til Portugal
Irland og Spanien skiller sig i særklasse ud, som de lande, hvis flyselskaber, der klages mest over. 24% af alle klager var over irske luftfartsselskaber og 17% af klagerne var over spanske flyselskaber.
Der angives ikke, hvilke flyselskaber det handler om, men man må formode at utilfredse kunder hos Ryanair står for den største del af de i alt 612 klager over irske flyselskaber. I Spanien må flyselskaberne Iberia og Vueling og måske Spanair holde for.
Da ét af de andre store lavprisselskaber på størrelse med Ryanair er registreret i England må tallene for klager over engelske selskaber siges at tale til Easyjets fordel. Kun 9% af samtlige klager er over engelske selskaber, og der er mange andre store flyselskaber i England, som f.eks. Virgin og British Airways.
Ser man på klagerne, klages der over meget forskelligt. Bagage-relaterede klager udgør i 2006 22% af klagerne, forsinkelser 16% og aflysninger 15%.
Flypassagerers rettigheder
De europæiske luftfartsselskaber er underlagt to bestemmelser, hvad angår flypassagerers rettigheder. Den ene er EU direktiv nr. 261/2004, som angår aflysninger og forsinkelser. Den anden bestemmelse er den såkaldte Montreal Convention, som regulerer alle internationale flyselskaber.
Den bedste måde at angribe en sag på, hvis man føler sig uretfærdigt behandlet er at kontakte European Consumer Centre:
PORTUGAL
EUROPEAN CONSUMER
CENTRE PORTUGAL
CENTRO EUROPEU DO
CONSUMIDOR
Director : Cecilie Cardona
Praça Duque de Saldanha, 31-1°
1069-013 Lisboa
+351/21 356 47 50 or 52
+351/21 356 47 12
http://www.consumidor.pt
SWEDEN
EUROPEAN CONSUMER
CENTRE SWEDEN
KONSUMENT EUROPA
Director : Agneta Gillback
Box 48
65102 Karlstad
+46/54 - 19 41 50
+46/54 - 19 41 95
Email: info@konsumenteuropa.se
www.konsumenteuropa.se
NORWAY
EUROPEAN CONSUMER
CENTRE NORWAY
FORBRUKER EUROPA
Director : Elisabeth van Riessen
P.O.Box 4594 Nydalen
0404 Oslo
+47 23 400 500
+47 23 400 501
Email: post@forbrukereuropa.no
www.forbrukereuropa.no
UNITED KINGDOM
EUROPEAN CONSUMER
CENTRE UK
Director : Jediah Mayatt
1 Sylvan Court, Sylvan Way,
Southfi elds Business Park
BASILDON Essex UK SS15 6TH
+44 (0)8456 04 05 03 (Monday to
Thursday: 10:00am to 4:00pm,
Friday: 10:00am to 3:30pm)
+44 (0)8456 08 96 00
Email: ecc@tsi.org.uk
www.ukecc.net
DANMARK
EUROPEAN CONSUMER
CENTRE DENMARK
FORBRUGER EUROPA
Director : Peter Fogh Knudsen
Amagerfælledvej 56
DK-2300 Copenhagen S
+45/32 66 90 00
+45/32 66 91 00
Email: info@forbrugereuropa.dk
www.forbrugereuropa.dk
Den danske ECC organisation har desuden en SMS service, som virker på den måde at du ved at sende en SMS til nummer 1970 med teksten “fly” får tilsendt dine rettigheder per SMS (kræver nyere mobiltelefon med internet-funktion). Se mere om SMS service fra www.forbrugereuropa .
Se hele rapporten fra European Consumer Centre (pdf åbner i nyt vindue).