Portugal vil i den kommende sæson blive markedsført i USA som "West Coast" cool skriver Reuters.
Efter den gængse opfattelse i Amerika er Portugal som turistdestination lidt kedelig med sandstrande, mildt klima og vinproduktion.
Det skal der ændres på nu. Amerikanerne ser meget op til staten Californien, som traditionelt opfattes som spændende, farverig og livlig. Da Californien i USA tit benævnes som the West Coast, har Portugals økonomiminister Manuel Pinho i samarbejde med reklamebureauet BBDO besluttet at markedsføre Portugal som "Europe's West Coast" og dermed give associationer til den afslappede og glamorøse californiske livsstil.
I 2005 forsøgte Portugal sig i USA med kampagnen "Portugal - Go Deeper", som alle med et minimum af kendskab til engelsk vidste kunne/ville blive misforstået i pornografisk retning. Kampagnen var en hentydning til Portugals kvaliteter i forhold til naboen, og den turismemæssige hovedkonkurrent Spanien.
Den nye West Coast Cool kampagne er faktisk en god sammenligning i det mindste hvad klimaet angår. Portugals solskinstimer og temperaturer ligner meget dem, som man finder ved kysten i Californien, surferstrandene på Portugals vestkyst er næsten lige så gode som de berømte surfer spots i Californien, og som Reuters bemærker har Lissabon jo også 25. april broen, som på det nærmeste er en kopi af Golden Gate broen i San Francisco, Californien.