Da vinterens største motorsportsbegivenhed Lissabon-Dakar Rally blev aflyst én dag før starten fra Lissabon var det samtidig startskuddet til en større udredning af erstatningskrav, mistede sponsorpenge og formuer brugt til ingen nytte på forberedelser og logistik.
I Portugal har aflysningen specielt stor virkning på byerne Portimão og Benavente, som skulle have besøg af karavanen. Også Malaga i Spanien vil sandsynligvis lide økonomiske tab.
Benavente har ifølge portugisiske aviser betalt 30.000 euro til arrangørerne, og den noget større by Portimão har efter sigende investeret i omegnen af 1.500.000 euro eller tæt ved 10 millioner kroner.
Borgmesteren i Portimão har ladet forstå at 90% af de 1,5 millioner euro allerede er brugt på forberedelser og på at opfylde kontrakten med organisationen bag Dakar Rally, Amaury Sports Organization også kaldet ASO.
ASO, som ejes af den franske L'Equippe mediekoncern står i øvrigt også bag cykelløbet Tour de France og må siges at være inde i en stime af uheldige omstændigheder. L'Equippe kontrolleres af holdingselskabet Philippe Amaury Publications.
Kørere og racing teams i økonomisk klemme
Det er ikke blot de lokale arrangører i Portugal, Spanien og Afrika, som står med en økonomisk bet. Også mange kørerre har investeret meget store beløb i deltagelse i Dakar Rally 2008.
Motorcykelkøreren nordmanden Pål Anders Ullevålseter er én af dem. Se artikel i den norske netavisen.no.
I USA har Robby Gordon for nyligt udtalt sig meget kritisk om måden aflysningen blev foretaget på. Gordon har brugt i omegnen ef 4,5 millioner dollars eller over 22 millioner kroner på forberedelser til årets Dakar Rally. Se mere om Robby Gordon og hans Dakar Rally team Robby Gordon Motorsports på Nascars hjemmeside.
Fransk indflydelse på aflysningen
Én af grundene til at Lissabon-Dakar Rally'et blev aflyst med så kort varsel er efter mange portugisiske kommentatorers mening at den franske regering gjorde sin indflydelse gældende dels overfor den store franske mediekoncern L'Equippe, som ejer ASO, men også overfor én af hovedsponsorerne: olieselskabet Total, som er Frankrigs største virksomhed. Den franske stat har efterhånden kun en mindre aktiepost i Total, men stadig stor indflydelse i selskabet.
Der er gennem tiden omkommet mange deltagere (og endnu flere tilskuere) i Dakar Rally'et, som tidligere hed Paris-Dakar. Det har sandsynligvis denne gang været den franske regerings største skræk-scenarie at franske statsborgere, som der var der mange af blandt deltagerne, ville blive taget som gidsler under løbet. Man har vurderet at risikoen efter truslerne mod løbet og de nylige drab på franske statsborgere i Mauritanien var for stor.
Som følge af at den franske regering ikke anså Mauritanien for sikkert område, medførte det også forsikringsmæssige problemer for såvel de franske deltagere som for de franske arrangører at deltage. Det har sandsynligvis været en medvirkende årsag til at ASO valgte at aflyse.
Et par dødsfald i forbindelse med Dakar Rally'et har altid været 'accepteret' som en del 'erhvervsrisikoen' ved Dakar Rally løbet. Den økonomiske risiko ved at skulle afvikle arrangementet uden forsikring eller med en langt dyrere forsikring har dog uden tvivl haft en virkning, men man må formode at det ikke alene har kunnet afgøre sagen. Dakar løbets deltagere er nogen af de mest erfarne og koldblodige eventyrere og trods alt derfor et 'sværere mål' for terrorister end almindelige turister og udlændinge. Samtidig er de fleste Dakar deltagere ret så velbeslåede.
En amerikansk sikkerhedseksperts vurdering
Én af deltagerne i det aflyste Dakar Rally 2008 var amerikaneren Ronn Bailey med en lille gruppe rally preparerede Hummers (se video). Bailey grundlagde og er stadig CEO for Vanguard Integrity, som er en virksomhed med speciale i sikkerhed.
Vanguard Integrity udfører blandt andet opgaver for ambassader og store virksomheder i urolige områder. Ronn Bailey er en erfaren og meget velhavende herre, som lever af at vurdere og at minimere risiko. Han har investeret meget i Dakar Rally 2008. Se hans vurdering af situationen i Mauritanien og Marokko på følgende video:
Aflysningen blev i øvrigt annonceret på fransk i højttalerne foran nogen af Portugals flotteste bygningsværker i Belém udenfor Lissabon, hvor alle Dakar Rally deltagernes køretøjer var linet op. Se billeder fra Dakar Rally i Belém kort efter aflysningen fredag 4. januar 2008.
Se også: Dakar Rally 2008 ruten (video)
UPDATE 11. januar 2008
I Portugals aviser er der i dag spekulationer om at portugisiske virksomheder er på vej til at gå i betalingsstandsning som følge af mistede indtægter på Dakar Rally 2008.
Desuden er der ifølge avisen Correio da Manhã kommet et tilbud fra uventet kant. Regeringen i Peru i Sydamerika har foreslået at Peru sammen med Chile kan blive værter for Dakar Rally 2009. Se også artikel om 'Dakar' Rally i Sydamerika i New York Times.
UPDATE 13. februar 2008
Så er det officielt at 'Dakar' 2009 flyttes til Sydamerika - nærmere bestemt Chile og Argentina.