Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk



February 2008 - Indlæg

Stor succes for TAP med flyrute til Brasilien

Det portugisiske luftfartsselskab TAP har modtaget over 20.000 bookinger på selskabets nye flyrute fra Lissabon til Belo Horizonte i Brasilien, som blev åbnet d. 11. februar 2008.

Flyet til Belo Horisonte i Minas Gerais staten i Brasilien afgår fra Lissabon hver mandag, onsdag, torsdag, lørdag og søndag. Der er afgang klokken 10 om formiddagen og ankomst til Brasilien klokken 17.30 om eftermiddagen lokal tid. Den modsatte vej er der afgang med TAP fly kl. 19 og ankomst til Lissabons internationale lufthavn omkring klokken 6 den følgende morgen lokal tid.

Belo Horisonte ligger i den sydøstlige del af den gamle portugisiske koloni omkring 450 kilometer nord for Rio de Janeiro. I Portugal siger man ofte "Beagá" når man nævner Belo Horizonte. Beagá er BH udtalt på portugisisk.

Belo Horizonte
Brasiliens tredje største by har omkring 2,5 million indbyggere. Den ligger i 852 meters højde, hvilket hjælper lidt på temperaturen om sommeren, hvor der godt kan blive varmt i det tropiske klimabælte byen ligger i.

De fleste mener der er mest behageligt i Belo Horizonte fra marts til oktober, hvor luftfugtigheden er lavere og temperaturen stadig holder sig på 25-28 grader. Desuden falder langt det meste af årets regn i november til februar.  Rio de Janeiro er til sammenligning langt varmere og specielt om sommeren i Rio, som på den sydlige halvkugle finder sted mens Europa har vinter, kan varmen og luftfugtigheden af og til blive ubehagelig.

Flybillet til Belo Horisonte
En returbillet til Belo Horisonte koster fra omkring 820 euro med TAP svarende til 6.100 danske kroner. Belo Horisonte lufthavnen har gode forbindelser til alle større brasilianske lufthavne.

Se også: Find billig flybillet med søgemaskinen Momondo

Din vurdering:



Nye flyruter til Portugal

I sommeren 2008 udvides antallet af forbindelser til Portugal med følgende flyruter:

Lissabon lufthavn
BMIBaby starter lavprisrute mellem Manchester og Lissabon d. 17. juni 2008.

SkyEurope starter lavprisrute mellem Lissabon og Prag d. 2. maj 2008.

CentralWings starter flyvning på Warszawa d. 1. april 2008.

Clickair har allerede startet flyvninger på Barcelona fra Lissabon.

Easyjet starter d. 4. april lavprisrute fra Lyon i Frankrig til Lissabon.

Faro lufthavn
TUIfly starter to ruter til Faro i Algarve fra Køln/Bonn i Tyskland og fra Basel i Schweiz. Køln/Bonn flyvningerne starter d. 19. marts 2008 og Basel ruten vil gå i luften d. 2. maj 2008.

Low cost selskabet Ryanair begynder flyvninger på Faro fra Stansted, London d.  1. april 2008.

Britiske Easyjet starter flyrute fra Glasgow til Faro d. 22. april 2008.

Funchal, Madeira lufthavn
Easyjet vil begynde flyvninger fra Gatwick, London til Funchal på Madeira d. 31 marts 2008.

Porto lufthavn
Ny billig flyrute opstartes af Ryanair fra Birmingham til Porto d. 20. juni 2008.

Ryanair vil ligeledes begynde at sælge billige billetter fra Brussel til Porto d. 5. marts 2008.

Easyjet har allerede startet fly fra Paris til Porto.

Easyjet vil også begynde at beflyve Porto fra Lyon d. 5. april 2008.

Kilde: Portugallowcost.com samt diverse flyselskabers hjemmesider

Se også:
Flyruter til Portugal fra Skandinavien.
Find billigeste flybillet til Portugal med flysøgemaskinen Momondo.

Din vurdering:



Gratis sprogkursus i brasiliansk-portugisisk

En gang imellem dukker der services op på nettet, som næsten er for gode til at være gratis - og som regel bliver de heller ikke ved med at være det.

Mango Languages er én af dem. Hjemmesiden henveder sig til interesserede i polsk, fransk, græsk, tysk, spansk, japansk, italiensk, kinesisk og brasiliansk- portugisisk.

Se også: Babbel gratis kursus i portugisisk.

Sprogkursus med Mango Languages
På Mango's hjemmeside kan man vælge hvilket sprog, man gerne vil lære og afprøve Lesson 1 uden at logge ind.

Lesson 2 til 50 kræver at man logger ind med email. Har man mod på at fortsætte efter Lesson 50 koster Mango Language 10 US$ om måneden.

Der er masser af ting man kan afprøve inden det koster penge, og fører man for eksempel musen henover et ord kommer en beskrivelse af udtalen frem.

Der er naturligvis lyd på.

Prøv også at gå ind på Mango Language "Team" nederst på Mango Language siden, hvor man kan læse om personerne bag online sprogskolen.

Se Mango Language sprogskole på www.mangolanguages.com.

Din vurdering:



TGV tog i Portugal

De portugisiske jernbaner CP har siden 1999 haft hurtigtog.

Se også: Alfa Pendular opgraderes i 2016

I dag opererer CP hurtigtog på strækningen fra Faro og Albufeira i Algarve via Lissabon, Aveiro og Porto til Braga i Norte regionen i Nordportugal.

TGV hurtigtogslinjen i Portugal kaldes Alfa Pendular, og der anvendes de såkaldte Pendolino tog konstrueret af Alstrom (tidligere Fiat) og samlet i Amadora.

Pendulino TGV tog i Portugal
Pendulino togene kan hælde i sving og dermed køre med større hastighed og med større komfort i forhold til normale tog. Endvidere anvender Portugal ligesom Spanien såkaldt Iberisk standard 'broad gauge' brede spor på 1668 milimeter.

Danske og de fleste andre nordeuropæiske togspor er på 1435 mm, hvilket svarer til 4 engelske fod og 8,5 engelske tommer (inch). Denne standard opfandt englænderen George Stephenson i år 1814 til sin anden store opfindelse: toget. 

Tophastighed for Portugals TGV tog
Tophastigheden for Portugals TGV tog er 220 kilometer i timen og for at kunne anvende denne hastighed er såvel skinnenet som broer på Alfa Pendular ruten blevet forstærket.

Der er to stationer i Lissabon området. Santa Apolonia og Oriente. Oriente stationen ved Expo-98 området er typisk den nemmeste at benytte da den også er forbundet af metro'en i Lissabon. Det vil Santa Apolonia stationen også blive senere.

Det tager 3,5 time at køre fra Lissabon til Braga i Nordportugal. Lissabon-Porto ruten, som er den mest travle, tager 2,5 timer.

De portugisiske statsbaner
Se mere om priser på CP.pt hjemmesiden (linket åbner i engelsk version). Der findes naturligvis også informationer på de portugisiske statsbaners hjemmeside om togforbindelser til resten af Portugal med normale tog.

Der er et lille portugisisk flag øverst på siden for dem som foretrækker portugisisk. En enkeltbillet fra Lissabon til Porto koster typisk fra omkring 28 euro (pris fundet i februar 2008) svarende til godt 200 kroner.

En enkeltbillet fra Lissabon til Faro med TGV toget koster i februar 2008 omkring 20 euro svarende til godt 150 kroner.

For begge ruters vedkommende er det lidt billigere, hvis man tager bumletoget med stop på alle stationer istedet for Alfa Pendular.

Planer om TGV tog fra Portugal til Spanien
Der er planer om at udvide nettet af TGV tog i Portugal i to retninger.

Dels planlægges en linje fra Portugals næststørste by Porto (Oporto) til Vigo i Nordspanien. Denne rute skulle være klar til drift i år 2013 og skal efter planen operere med hastigheder på op til 250 km/t.

Et nyligt studie fra Vigo Universitetet i Spanien viser at en linje mellem Porto og Vigo vil kunne øge velstanden i de to byer med mellem 1 og 1,5 procentpoint med en tidhorisont til 2018.

Der er desuden planer om en TGV linje fra Lissabon til Madrid. Denne rute vil sandsynligvis anvende smallere spor end Alfa Pendular for at kunne forbindes til det franske skinnenet.

Bygningen af Madrid-Lissabon linjen er endnu ikke endeligt besluttet, men det er sandsynligt at der vil være forbindelse til den nye Lissabon lufthavn i Alcochete.

Togforbindelse Lissabon-Madrid
Der er naturligvis allerede forbindelse med tog fra Lissabon til Madrid.

På de portugisiske statsbaners hjemmeside cp.pt finder man Lusotânia Comboio Hotel, som er nattoget til Madrid. Toget udgår klokken 22 fra Santa Apolonia (men stopper også i Oriente i Lissabon) og klokken 9 om morgenen lokal tid er man i Madrid. Den modsatte vej er der ligeledes nat-service med afgang 22.45 fra Madrid.

Vi fandt i februar 2008 en pris for en returbillet med toget fra Lissabon til Madrid på 92 euro svarende til omkring 700 kroner.

CP har i øvrigt en rimelig omfattende søgefunktion, hvor man for eksempel kan udvælge, hvad man gerne vil se på en bestemt rejse. Prøv CP seværdigheds-søgemaskinen her.

Mere praktisk information for skandinaviske gæster på Algarve, som gerne vil til Lissabon på en-dages-tur findes i Portugal Forum, hvor man også kan stille spørgsmål.  

Se også: Billig leje af bil i Spanien

Din vurdering:



Antallet af offentlige ansatte i Portugal falder

Omkring 40.000 ansatte har forladt den offentlige sektor i Portugal i de sidste to år.

Den portugisiske finansminister Teixeira dos Santos fra det regerende socialistpartiet PS er godt tilfreds, skriver nyhedsbureauet Reuters. Portugals flertalsregering satte sig som mål i 2005 at reducere antallet af offentligt ansatte med 75.000 inden år 2009.

Den offenlige sektor i Portugal voksede sig under tidligere (heriblandt borgelige) regeringer sig større end i mange andre lande, som Portugal normalt sammenlignes med. Desuden har (og er) den offentlige sektor i Portugal på visse områder været præget af bureaukrati og ineffektivitet.

På grund af EU's stabilitetspagt er alle Euro-lande forpligtet til at holde den offentlige gældsætning under kontrol. Det har ikke altid været portugisiske regeringers stærkeste side. Premierminister Sócrates er gået til den bundne opgave med at få styr på de offentlige finanser med succes - godt hjulpet af de gode konjunkturer i udlandet.

Set i forhold til danske politiske partier ligger Sócrates regerende socialistparti PS tættere på socialdemokratiet end på SF. Man kan endda nogen gange sammenligne regeringens politik i Portugal med den siddende VK regerings i Danmark, måske bortset fra at den danske regering bruger langt flere penge på velfærd.

Effektiviseringer i Portugal
Den portugisiske regering har ifølge finansministeren siden 2005 skåret den offentlige sektor ned uden at fyre nogen og har istedet sammenlagt offentlige kontorer og i en vis udstrækning betalt for omskoling med løn.

Der er ingen tvivl om at de tilbageblevne ansatte på mange offentlige kontorer i Portugal for tiden er tvunget til at løbe hurtigere og til at effektivisere.

I 2005 da den nuværende socialistiske regering trådte til lå andelen af BNP i det offentlige sektor i Portugal på 14,5%. I 2007 var den faldet til 12,8%.

Den offentlige sektors størrelse kan måles på utallige måder og andel af BNP er, hvad den portugisiske finansminister valgte at bruge i sit nylige interview. Bemærk at sammenligning med forbrugstal nedenfor ikke er muligt.

Den offenlige sektors størrelse i Portugal
Forbruget i den offentlige sektor i forhold til den private er også svært at opgøre, men Eurostat offentliggører trods alt tal for, hvad de enkelte EU landes samlede offentlige sektor bruger af penge per år. Det kaldes også Final consumption expenditure of general government.

Tallene opgøres i løbende priser (ikke korrigeret for inflation) og viser følgende forbrug i udvalgte landes offentlige sektor i 2006:

Danmark: 56.462 millioner euro
Sverige: 82.327 millioner euro
Norge: 51.630 millioner euro
Island: 3.251 millioner euro
England: 419.896 millioner euro
Portugal: 32.182 millioner euro

Der bor som bekendt næsten dobbelt så mange mennesker i Portugal som i Danmark. På trods af det bruges der ifølge Eurostat tallene 75% flere penge i den offentlige sektor i Danmark end i Portugal. På den anden side er lønningerne til offentligt ansatte væsentlig højere i Danmark end i Portugal.

Offentligt forbrug i % af BNP
Opgøres det samlede offentlige forbrug i 2006 som procent af BNP giver det følgende mere retvisende billede af størrelsen af den offentlige sektor mellem landene:

Danmark: 25,7% (2007-2008 forecast: 25,9%-26,2%)
Sverige: 26,3% (2007-2008 forecast: 25,9%-25,6%)
Norge: 19,3% (2007-2008 forecast: 19,6%-19,5%)
Island: 24,5% (2007-2008 forecast: 25%-25,6%)
England: 22% (2007-2008 forecast: 21,8%-22%)
Portugal: 20,7% (2007-2008 forecast: 20,2%-19,9%)

Som man kan se af forecast for 2007-2008 fører regeringen i Portugal en stram udgiftspolitik, hvis virkning måske bedst kan sammelignes med Schlüter-regeringens kartoffelkur i Danmark sidst i 80'erne.

Se også: Portugals økonomi i 2008 .

Din vurdering:



Prins Joachim besøger Mozambique

Danske Prins Joachim besøger i april den tidligere portugisiske koloni Mozambique.

Joachim skal besøge en række udviklingsprojekter i det sydøstafrikanske land, som bliver støttet økonomisk af Danmark.

Mozambique er sammen med Tanzania de lande i Afrika, som modtager mest i udviklingshjælp fra Danmark. I 2006 var den samlede udvilingshjælp til Afrika på små 4 milliarder kroner.

Joachim lander i Mozambique d. 25. april 2008 og skal efter den officielle modtagelse i hovedstaden Maputo i løbet af 11 dage besøge udviklingsprojekter indenfor landbrug, skovbrug, vandforsyning samt børne- og AIDS-programmer. Desuden vil prinsen stifte bekendtskab med andre dansk-støttede projekter inden for sundhed, sukkerindustrien og undervisningssektoren.

Generalsekretær i CARE Danmark Niels Tofte, der har tidligere rejst med H.K.H. Prins Joachim, siger:

'Prins Joachims besøg hos lokalbefolkningen og vore samarbejdspartnere er et vigtigt og stort skulderklap til de mennesker, der arbejder hårdt for egen og andres udvikling. Derudover skaber Prinsen med sin store interesse og viden på området et vigtigt fokus på udvikling, på fattige menneskers kamp for overlevelse. Det styrker CARE Danmarks mulighed for at give hjælp til selvhjælp til verdens fattigste.'

Mozambique
Den tidligere portugisiske koloni er næsten 20 gange større end Danmark og har omkring 21 millioner inbyggere. Mozambiques bruttonationalprodukt (justeret for købekraft) var i 2007 ifølge IMF omkring 20% mindre end Luxembourgs BNP. Der bor omkring en halv million mennesker i Luxembourg, som er et af EU's rigeste medlemslande.

Mozambigue blev selvstændigt i 1975 efter at portugiserne trak sig ud af landet.  Frihedsbevægelsen FRELIMO havde i mange år kæmpet mod de portugisisk støttede regeringsstyrker i landet.

I dag ledes Mozambique af præsident Armando Emílio Guebuza, som blev valgt i december 2004. Mozambique har siden 1990 været et demokrati, men har stadig svært ved at komme økonomisk på fode. I både år 2000 samt i januar 2007 og januar 2008 blev Mozambique ramt af store oversvømmelser.

Oversvømmelserne har ramt Mozambique hårdt, og den økonomiske vækst som i 1990'erne var høj er blevet reduceret kraftigt. Som i de langt de fleste afrikanske lande er indkomstfordelinge meget skæv, og den almindelige befolkning i Mozambique er mere end nogensinde afhængig af udenlandsk støtte.

Foruden Danmark har Sverige, Norge, Finland, Island, Holland og EU været blandt de vigtigste bidragsyderne af økonomiske hjælp til Mozambique. 

Mozambique er også kendt under den portugisiske stavemåde Moçambique.

Care Danmark
Care Danmark er en selvejende fond med 24 faste medarbejdere. Se mere om den private hjælpeorganisations arbejede på Care Danmarks hjemmeside.

Organisationen er en selvstændig del af Care International, som blev grundlagt efter anden verdenskrig i 1945 af amerikaneren Wallace Campbell.

Care navnet kommer af de amerikanske Care-pakker. Carepakkerne eller 10-i-én pakkerne (10 slags madvarer) var overskudspakker fra USA's militær, som blev uddelt til de overlevende i de mest krigshærgede områder af Europa.

Care International udfører hjælpearbejde over hele verden og har afdelinger i 12 støttelande.

En stor del af Care's hjælpeprogrammer fokuserer på at hjælpe kvinder, idet det har vist sig at hvis kvinders situation i et krise-område forbedrer sig er der gode chancer for at hele områdes situation forbedres. Din vurdering:



Kunstauktion i Lissabon

Den 28. februar 2008 holdes der kunstauktion for moderne kunst i Centro Cultural de Belém vest for Lissabon.

Auktionen afholdes af Sala Branca, som er et helt nyt auktionshus grundlagt i september 2007.

Paula Rego
På kunstauktionen vil der blandt de 148 auktionsnumre være værker af blandt andet Paula Rego og Siza Veira.

Ét af de bedst kendte og dyreste værker på kunstauktionen er Paula Rego's 'The Egyptian Cats'. Paula Rego er vokset op i Portugal, men uddannet i England. Se flere af Paula Rego's værker på Artnet.com .

Portugisiske kunstnere
Auktionen inkluderer værker af blandt andet Júlio Pomar, Noronha da Costa, Manuel Cargaleiro, Almada Negreiros, Leonel Moura, António Sena, José de Guimarães, Fernando Calhau, Daniel Blaufuks, Pedro Cabrita Reis, João Penalva, Nadir Afonso, Angelo de Sousa, Mário Cesariny, Nikias Skapinakis, Michael Biberstein og René Bertholo.

Leonel Moura er nutildags mest kendt for sine installationer med robotter. Se artikel om Moura's Robotarium.

Auktionen over moderne kunst (modern and contemporary art) finder sted fra kl 21.30 i Luís de Freitas Branco salen Cultural Centre de Belém. Der er åbent fra klokken 10.00.

Markedet for kunst er i rivende udvikling i Portugal. Inden for det sidste år er der dukket hele tre nye auktionshuse op i Lissabon.

Din vurdering:



Kørekortet kan nu mistes i to år efter 3 alvorlige trafikforseelser i Portugal

Den portugisiske regering har introduceret nye regler for overtrædelse af færdselsloven i Portugal.

Hidtil har der skulle store og gentagne trafiksynder til for at få frakendt kørekortet. I fremtiden vil 3 meget alvorlige forseelser i løbet af 5 år i Portugal kunne føre til at kørekortet inddrages i 2 år, og at en ny køreprøve derefter skal bestås.

5 alvorlige forseelser kan i teorien også føre til inddragelse af kørekortet i en 2-årig periode og pligt til at bestå en køreprøve før kørekortet gives tilbage.

Meget alvorlige forseelser inkluderer for eksempel at stoppe på motorvejen, parkere til fare for trafikken på hovedveje, køre over for rødt lys, kørsel med en alkoholpromille på over 0,8 eller at køre i nødsporet på motorvejen.

Alvorlige forseelser inkluderer kørsel mellem 0,5 og 0,8 promille alkohol i blodet, parkering i fodgængerovergange og overtrædelse af hastighedsgrænser med mere end 30 km/t uden for bymæssig bebyggelse.

Spirituskørsel i Portugal
I 2001 blev reglerne i Portugal omkring promillekørsel ændret. Den lovlige grænse for alkohol i blodet blev sat ned til 0,2 promille. Der faldt dog ikke i god jord hos de portugisiske vinproducenter, som foranstaltede en demonstration i Lissabon.

Efter et stykke tid ændrede flertallet i parlamentet mening, og grænsen for alkoholpromillen ved rattet i Portugal blev sat tilbage til 0,5 promille.

Øget politikontrol i 2006
I 2006 blev 37.000 portugisere ifølge britiske BBC taget af politiet med for meget alkohol i blodet, hvilket var 20% flere end i 2005. Stigningen skyldtes primært øget kontrol.

Meget værre er at over halvdelen af politirapporterne i 2006 viste at føreren havde en promille over 1,2 promille, som i Portugal er lovens grænse for spirituskørsel og dermed en langt alvorligere forseelse.

Det er stadig ikke unormalt at politiet i Portugal 'ser igennem fingre' med mindre alkoholforseelser. Også retssystemet lader ofte spiritusbilister slippe billigt. Kun 9 personer blev fradømt kørekortet i Portugal i 2007.

Der har allerede været kraftig kritik af de nye regler, som har til formål at få de værste trafiksyndere væk fra vejen. Kritikerne siger at de eksisterende regler er udmærkede, men at myndighederne ikke udnytter dem, og at mange derfor på grund af ineffektivitet i retssystemet undslipper straf.

Portugal har på trods af store forbedringer i 2007 stadig et af de værste ulykkesstatistikker i Europa.

Danske regler
I Danmark inddrages kørekortet i typisk 3 år ved kørsel med over 1,2 promille i blodet. Over 0,5 promille betragtes siden 2001 som spirituskørsel i Danmark og mellem 0,5 og 1,2 promille giver som hovedregel betinget frakendelse af kørekortet, ny køreprøve skal bestås og en større bøde. Promiller over 2,0 giver i Danmark derudover som minimum en betinget fængselsstraf.

I Danmark bliver omkring 15.000 personer årligt taget med en promille over 0,5.

Se mere om straffene for spirituskørsel i Danmark, som blev strammet i 2005.

Din vurdering:



Mere solenergi fra Portugals varmeste område

Selv om Portugals økonomi ikke er i samme gode form, som økonomien i resten af de gamle EU-lande, er vedvarende energi et af de områder, hvor Portugal er førende i Europa.

Verdens største solfangeranlæg i Alentejo regionen
I januar 2007 blev det største solfangeranlæg i verden indviet i Serpa området i Alentejo regionen.

Byggeriet af anlægget omkring 200 kilometer sydøst for Lissabon tog et halvt år, og projektet blev planlagt af den portugisiske virksomhed Catavente. GE Energy Financial Services ejer anlægget, som genererer 11 MW elektricitet. Firmaet PowerLight står for driften af anlægget i Serpa og har udviklet en teknik som gør at solfangerne automatisk drejer sig mod solen for at producere mest mulig energi.

Ny verdensrekord i nabokommunen
I marts 2008 vil første del af et helt nyt solfangeranlæg i Moura området i Alentejo begynde at producere elektricitet. Moura anlægget bygges og sættes igang i flere etapper og når det står færdigt i slutningen af 2008 vil anlægget generere 93 MW, hvilket svarer til forbruget af elektricitet i 30.000 hjem.

Anlægget i Moura koster 237 millioner euro og ejes af den spanske virksomhed Acciona via det portugisiske datterselskab Amper Central Solar. Når Moura anlægget er fuldt udbygget vil det være verdens største solfangeranlæg. Moura kommunen er nabo til Serpa ved den spanske grænse.

Din vurdering:



FC Porto blandt de mest succesfulde fodboldklubber i Europa i 1997-2007

Portugals for tiden mest succesfulde fodboldklub FC Porto er blevet udnævnt til at være et af Europa's mest succesfulde klubhold over en 10-årig periode.

Det er revisions- konsulent- og anlysevirksomheden Deloitte, som for 11. gang har undersøgt de økonomiske forhold i Europæisk topfodbold.

De mest succesfulde klubber i Europa
Deloitte har set på resultater i nationale turneringer og internationale turneringer (men ikke UEFA cup'en).

FC Porto topper listen over de mest vindende klubber sammen med den tyske klub Bayern München. Begge har vundet 13 trofæer i løbet af 10 år. FC Porto har vundet den portugisiske liga 7 gange og desuden vundet 5 portugisiske Cup turneringer. Sidst men ikke mindst vandt FC Porto Champions League turneringen i 2004.

I en nylig undersøgelse af Europas bedste fodboldklubber foretaget af Eurotopfoot.com ligger FC Porto dog kun nummer 11. Se artikel om Eurotopfoot-undersøgelsen.

De rigeste klubber i Europa
Deloitte har også set på økonomien hos de europæiske topklubber og her kan FC Porto ikke være med. Eliten i europæisk fodbold ligger på et langt højere niveu når det drejer sig om omsætning.

Klubberne med de største omsætninger var i 2006/2007 sæsonen:

  1. Real Madrid med 351 millioner euro
  2. Manchester United med 315 millioner euro
  3. Barcelona med 290 millioner euro
  4. Chelsea med 283 millioner euro
  5. Arsenal med 264 millioner euro
  6. AC Milan med 227 millioner euro
  7. Bayern München med 223 millioner euro
  8. Liverpool med 199 millioner euro
  9. Inter Milan med 195 millioner euro
  10. AS Roma med 157 millioner euro 

Deloitte.com kan man finde mere information om den seneste undersøgelse af økonomien i de førende europæisk fodboldklubber.

Din vurdering:



Flere Indlæg Næste side »