February 2008 - Indlæg
Det portugisiske luftfartsselskab TAP har modtaget over 20.000 bookinger på selskabets nye flyrute fra Lissabon til Belo Horizonte i Brasilien, som blev åbnet d. 11. februar 2008.
Flyet til Belo Horisonte i Minas Gerais staten i Brasilien afgår fra Lissabon hver mandag, onsdag, torsdag, lørdag og søndag. Der er afgang klokken 10 om formiddagen og ankomst til Brasilien klokken 17.30 om eftermiddagen lokal tid. Den modsatte vej er der afgang med TAP fly kl. 19 og ankomst til Lissabons internationale lufthavn omkring klokken 6 den følgende morgen lokal tid.
Belo Horisonte ligger i den sydøstlige del af den gamle portugisiske koloni omkring 450 kilometer nord for Rio de Janeiro. I Portugal siger man ofte "Beagá" når man nævner Belo Horizonte. Beagá er BH udtalt på portugisisk.
Belo Horizonte
Brasiliens tredje største by har omkring 2,5 million indbyggere. Den ligger i 852 meters højde, hvilket hjælper lidt på temperaturen om sommeren, hvor der godt kan blive varmt i det tropiske klimabælte byen ligger i.
De fleste mener der er mest behageligt i Belo Horizonte fra marts til oktober, hvor luftfugtigheden er lavere og temperaturen stadig holder sig på 25-28 grader. Desuden falder langt det meste af årets regn i november til februar. Rio de Janeiro er til sammenligning langt varmere og specielt om sommeren i Rio, som på den sydlige halvkugle finder sted mens Europa har vinter, kan varmen og luftfugtigheden af og til blive ubehagelig.
Flybillet til Belo Horisonte
En returbillet til Belo Horisonte koster fra omkring 820 euro med TAP svarende til 6.100 danske kroner. Belo Horisonte lufthavnen har gode forbindelser til alle større brasilianske lufthavne.
Se også: Find billig flybillet med søgemaskinen Momondo
Din vurdering:
I sommeren 2008 udvides antallet af forbindelser til Portugal med følgende flyruter:
Lissabon lufthavn
BMIBaby starter lavprisrute mellem Manchester og Lissabon d. 17. juni 2008.
SkyEurope starter lavprisrute mellem Lissabon og Prag d. 2. maj 2008.
CentralWings starter flyvning på Warszawa d. 1. april 2008.
Clickair har allerede startet flyvninger på Barcelona fra Lissabon.
Easyjet starter d. 4. april lavprisrute fra Lyon i Frankrig til Lissabon.
Faro lufthavn
TUIfly starter to ruter til Faro i Algarve fra Køln/Bonn i Tyskland og fra Basel i Schweiz. Køln/Bonn flyvningerne starter d. 19. marts 2008 og Basel ruten vil gå i luften d. 2. maj 2008.
Low cost selskabet Ryanair begynder flyvninger på Faro fra Stansted, London d. 1. april 2008.
Britiske Easyjet starter flyrute fra Glasgow til Faro d. 22. april 2008.
Funchal, Madeira lufthavn
Easyjet vil begynde flyvninger fra Gatwick, London til Funchal på Madeira d. 31 marts 2008.
Porto lufthavn
Ny billig flyrute opstartes af Ryanair fra Birmingham til Porto d. 20. juni 2008.
Ryanair vil ligeledes begynde at sælge billige billetter fra Brussel til Porto d. 5. marts 2008.
Easyjet har allerede startet fly fra Paris til Porto.
Easyjet vil også begynde at beflyve Porto fra Lyon d. 5. april 2008.
Kilde: Portugallowcost.com samt diverse flyselskabers hjemmesider
Se også:
Flyruter til Portugal fra Skandinavien.
Find billigeste flybillet til Portugal med flysøgemaskinen Momondo.
Din vurdering:
En gang imellem dukker der services op på nettet, som næsten er for gode til at være gratis - og som regel bliver de heller ikke ved med at være det.
Mango Languages er én af dem. Hjemmesiden henveder sig til interesserede i polsk, fransk, græsk, tysk, spansk, japansk, italiensk, kinesisk og brasiliansk- portugisisk.
Se også: Babbel gratis kursus i portugisisk.
Sprogkursus med Mango Languages
På Mango's hjemmeside kan man vælge hvilket sprog, man gerne vil lære og afprøve Lesson 1 uden at logge ind.
Lesson 2 til 50 kræver at man logger ind med email. Har man mod på at fortsætte efter Lesson 50 koster Mango Language 10 US$ om måneden.
Der er masser af ting man kan afprøve inden det koster penge, og fører man for eksempel musen henover et ord kommer en beskrivelse af udtalen frem.
Der er naturligvis lyd på.
Prøv også at gå ind på Mango Language "Team" nederst på Mango Language siden, hvor man kan læse om personerne bag online sprogskolen.
Se Mango Language sprogskole på www.mangolanguages.com.
Din vurdering:
De portugisiske jernbaner CP har siden 1999 haft hurtigtog.
Se også: Alfa Pendular opgraderes i 2016
I dag opererer CP hurtigtog på strækningen fra Faro og Albufeira i Algarve via Lissabon, Aveiro og Porto til Braga i Norte regionen i Nordportugal.
TGV hurtigtogslinjen i Portugal kaldes Alfa Pendular, og der anvendes de såkaldte Pendolino tog konstrueret af Alstrom (tidligere Fiat) og samlet i Amadora.
Pendulino TGV tog i Portugal
Pendulino togene kan hælde i sving og dermed køre med større hastighed og med større komfort i forhold til normale tog. Endvidere anvender Portugal ligesom Spanien såkaldt Iberisk standard 'broad gauge' brede spor på 1668 milimeter.
Danske og de fleste andre nordeuropæiske togspor er på 1435 mm, hvilket svarer til 4 engelske fod og 8,5 engelske tommer (inch). Denne standard opfandt englænderen George Stephenson i år 1814 til sin anden store opfindelse: toget.
Tophastighed for Portugals TGV tog
Tophastigheden for Portugals TGV tog er 220 kilometer i timen og for at kunne anvende denne hastighed er såvel skinnenet som broer på Alfa Pendular ruten blevet forstærket.
Der er to stationer i Lissabon området. Santa Apolonia og Oriente. Oriente stationen ved Expo-98 området er typisk den nemmeste at benytte da den også er forbundet af metro'en i Lissabon. Det vil Santa Apolonia stationen også blive senere.
Det tager 3,5 time at køre fra Lissabon til Braga i Nordportugal. Lissabon-Porto ruten, som er den mest travle, tager 2,5 timer.
De portugisiske statsbaner
Se mere om priser på CP.pt hjemmesiden (linket åbner i engelsk version). Der findes naturligvis også informationer på de portugisiske statsbaners hjemmeside om togforbindelser til resten af Portugal med normale tog.
Der er et lille portugisisk flag øverst på siden for dem som foretrækker portugisisk. En enkeltbillet fra Lissabon til Porto koster typisk fra omkring 28 euro (pris fundet i februar 2008) svarende til godt 200 kroner.
En enkeltbillet fra Lissabon til Faro med TGV toget koster i februar 2008 omkring 20 euro svarende til godt 150 kroner.
For begge ruters vedkommende er det lidt billigere, hvis man tager bumletoget med stop på alle stationer istedet for Alfa Pendular.
Planer om TGV tog fra Portugal til Spanien
Der er planer om at udvide nettet af TGV tog i Portugal i to retninger.
Dels planlægges en linje fra Portugals næststørste by Porto (Oporto) til Vigo i Nordspanien. Denne rute skulle være klar til drift i år 2013 og skal efter planen operere med hastigheder på op til 250 km/t.
Et nyligt studie fra Vigo Universitetet i Spanien viser at en linje mellem Porto og Vigo vil kunne øge velstanden i de to byer med mellem 1 og 1,5 procentpoint med en tidhorisont til 2018.
Der er desuden planer om en TGV linje fra Lissabon til Madrid. Denne rute vil sandsynligvis anvende smallere spor end Alfa Pendular for at kunne forbindes til det franske skinnenet.
Bygningen af Madrid-Lissabon linjen er endnu ikke endeligt besluttet, men det er sandsynligt at der vil være forbindelse til den nye Lissabon lufthavn i Alcochete.
Togforbindelse Lissabon-Madrid
Der er naturligvis allerede forbindelse med tog fra Lissabon til Madrid.
På de portugisiske statsbaners hjemmeside cp.pt finder man Lusotânia Comboio Hotel, som er nattoget til Madrid. Toget udgår klokken 22 fra Santa Apolonia (men stopper også i Oriente i Lissabon) og klokken 9 om morgenen lokal tid er man i Madrid. Den modsatte vej er der ligeledes nat-service med afgang 22.45 fra Madrid.
Vi fandt i februar 2008 en pris for en returbillet med toget fra Lissabon til Madrid på 92 euro svarende til omkring 700 kroner.
CP har i øvrigt en rimelig omfattende søgefunktion, hvor man for eksempel kan udvælge, hvad man gerne vil se på en bestemt rejse. Prøv CP seværdigheds-søgemaskinen her.
Mere praktisk information for skandinaviske gæster på Algarve, som gerne vil til Lissabon på en-dages-tur findes i Portugal Forum, hvor man også kan stille spørgsmål.
Se også: Billig leje af bil i Spanien
Din vurdering:
Omkring 40.000 ansatte har forladt den offentlige sektor i Portugal i de sidste to år.
Den portugisiske finansminister Teixeira dos Santos fra det regerende socialistpartiet PS er godt tilfreds, skriver nyhedsbureauet Reuters. Portugals flertalsregering satte sig som mål i 2005 at reducere antallet af offentligt ansatte med 75.000 inden år 2009.
Den offenlige sektor i Portugal voksede sig under tidligere (heriblandt borgelige) regeringer sig større end i mange andre lande, som Portugal normalt sammenlignes med. Desuden har (og er) den offentlige sektor i Portugal på visse områder været præget af bureaukrati og ineffektivitet.
På grund af EU's stabilitetspagt er alle Euro-lande forpligtet til at holde den offentlige gældsætning under kontrol. Det har ikke altid været portugisiske regeringers stærkeste side. Premierminister Sócrates er gået til den bundne opgave med at få styr på de offentlige finanser med succes - godt hjulpet af de gode konjunkturer i udlandet.
Set i forhold til danske politiske partier ligger Sócrates regerende socialistparti PS tættere på socialdemokratiet end på SF. Man kan endda nogen gange sammenligne regeringens politik i Portugal med den siddende VK regerings i Danmark, måske bortset fra at den danske regering bruger langt flere penge på velfærd.
Effektiviseringer i Portugal
Den portugisiske regering har ifølge finansministeren siden 2005 skåret den offentlige sektor ned uden at fyre nogen og har istedet sammenlagt offentlige kontorer og i en vis udstrækning betalt for omskoling med løn.
Der er ingen tvivl om at de tilbageblevne ansatte på mange offentlige kontorer i Portugal for tiden er tvunget til at løbe hurtigere og til at effektivisere.
I 2005 da den nuværende socialistiske regering trådte til lå andelen af BNP i det offentlige sektor i Portugal på 14,5%. I 2007 var den faldet til 12,8%.
Den offentlige sektors størrelse kan måles på utallige måder og andel af BNP er, hvad den portugisiske finansminister valgte at bruge i sit nylige interview. Bemærk at sammenligning med forbrugstal nedenfor ikke er muligt.
Den offenlige sektors størrelse i Portugal
Forbruget i den offentlige sektor i forhold til den private er også svært at opgøre, men Eurostat offentliggører trods alt tal for, hvad de enkelte EU landes samlede offentlige sektor bruger af penge per år. Det kaldes også Final consumption expenditure of general government.
Tallene opgøres i løbende priser (ikke korrigeret for inflation) og viser følgende forbrug i udvalgte landes offentlige sektor i 2006:
Danmark: 56.462 millioner euro
Sverige: 82.327 millioner euro
Norge: 51.630 millioner euro
Island: 3.251 millioner euro
England: 419.896 millioner euro
Portugal: 32.182 millioner euro
Der bor som bekendt næsten dobbelt så mange mennesker i Portugal som i Danmark. På trods af det bruges der ifølge Eurostat tallene 75% flere penge i den offentlige sektor i Danmark end i Portugal. På den anden side er lønningerne til offentligt ansatte væsentlig højere i Danmark end i Portugal.
Offentligt forbrug i % af BNP
Opgøres det samlede offentlige forbrug i 2006 som procent af BNP giver det følgende mere retvisende billede af størrelsen af den offentlige sektor mellem landene:
Danmark: 25,7% (2007-2008 forecast: 25,9%-26,2%)
Sverige: 26,3% (2007-2008 forecast: 25,9%-25,6%)
Norge: 19,3% (2007-2008 forecast: 19,6%-19,5%)
Island: 24,5% (2007-2008 forecast: 25%-25,6%)
England: 22% (2007-2008 forecast: 21,8%-22%)
Portugal: 20,7% (2007-2008 forecast: 20,2%-19,9%)
Som man kan se af forecast for 2007-2008 fører regeringen i Portugal en stram udgiftspolitik, hvis virkning måske bedst kan sammelignes med Schlüter-regeringens kartoffelkur i Danmark sidst i 80'erne.
Se også: Portugals økonomi i 2008 .
Din vurdering:
Flere Indlæg
Næste side »