Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk



February 2008 - Indlæg

Team Essex har testet på Estoril

Det danske Le Mans Series deltager Team Essex har i weekenden været på Estoril banen og teste deres nye Porsche RS Spyder.

Holdet består af Teamchef John Nielsen og førstekører Casper Elgaard. Desuden er der 3 faste mekanikere tilknyttet.

Team Essex er ejet og delvist sponseret af Essex ejendomsgruppen, som har domicil i Aarhus. Ejer af Essex Ejendomsinvest og Team Essex er ejendomsspekulanten og finansmanden Peter Halvorsen.

Peter Halvorsen stammer fra Randers og har udover ejendomsinvesteringer i Storkøbenhavn og Aarhus også interesser i ejendomssektoren i Randers. Den selvlærte ejendomsspekulant startede ifølge ErhvervsEjendom.dk med at købe et hotel i Hadsund sidst i 80'erne, som han derefter solgte videre og udstykkede grunden. Se artikel om Peter Halvorsens karriere i artikel på ErhvervsEjendom.dk. Peter Halvorsen er også indvolveret i fodboldklubben Randers FC.

Team Essex i Le Mans Serien
Det er planen at Team Essex med Casper Elgaard som førstekører og erfarne John Nielsen som andenkører stiller op i den prestigefyldte Le Mans Series.

Klassen, som Team Essex kører hedder Le Mans Prototype 2 eller forkortet LMP2. Bilen Team Essex anvender er en Porsche RS Spyder, som Porsche fabrikkerne sælger eller leaser til velbeslåede teams.

LMP2 er hundedyrt at deltage i, men dog stadigvæk billigere end LMP1, som er Le Mans seriens fornemste klasse. LMP2 er tænkt som en 'privatist' klasse, mens LMP1 er tænkt som en fabriks-serie, hvor de allernyeste og mest hemmelige teknologiske udviklinger kan afprøves.

En LMP2 racer har en motor på maksimalt 3,4 liter, mens LMP1 racerne kan anvende motorer på op til 6,0 liter. Der kan dog anvendes motorer i LMP2 på op til 4,0 liter såfremt bilen også opfylder LM GT2 reglementet.

Klasserne i Le Mans Serien
For udenforstående er klasserne i Le Mans Serien en gåde at finde rundt i.

Det oprindelige klassiske Le Mans løb bliver i juni hvert år kørt som et 24 timers løb ved byen Le Mans sydvest for Paris. Det har det gjort siden 1920'erne dog med pause under 2. verdenskrig og genopbygningen af Europa indtil 1949.

Siden løbet gennem mange år har været en stor succes, besluttede det internationale motorsportsforbund FIA at oprette en serie (løbs-klasse) for biler, som kunne bruges i det oprindelige 24-timers Le Mans løb. Det blev til de 'gamle' relativt ukomplicerede GT1 og GT2 biler. GT står for Grand Touring. I 1970'erne og 80'erne vandt 'de langsomme' GT biler (typisk en Porsche 935) faktisk af og til 24 timers løbet Le Mans på grund af bedre holdbarhed og dermed færre og kortere pitstop.

I USA havde The American Le Mans serie stor succes. Det kunne Automobile Club de l'Ouest eller ACO (som kan oversættes med Automobilklubben for den vestlige del af Frankrig) se, og de opfandt derfor den såkaldte europæiske Le Mans serie for at tiltrække sponsorer og tilskuere ved også i Europa at brande en serie med en kendt bane.

Le Mans serien køres ikke over 24 timer, men derimod over 1.000 kilometer. Der køres løb flere steder i Europa. Første løb i 2008 sæsonen er på Catalunya i Spanien d. 5. april. Klasserne i Le Mans serien omfatter:

  • Le Mans Series P1 (LM P1)
  • Le Mans Series P2 (LM P2)

Det første FIA GT Championship løb i 2008 er på Silverstone banen i England d. 20. april. FIA GT serien køres som et 2-timers løb i klasserne:

  • GT1 (LM GT1)
  • GT2 (LM GT2)
  • GT3 (relativt tæt på standardbiler, som køres seperat)

Forskellen mellem GT biler og prototyper (P1 og P2) biler er at GT bilerne i det mindste af udseende 'ligner' dyre serieproducerede sportsvogne, som dem, man kan købe hos Ferrari forhandleren i Allerød eller hos Aston Martin i København. Det er FIA som regulerer GT klasserne.

Prototype klasserne er biler, som set udefra, er opbygget som 'rene racere'. Det er GT1 bilerne efterhånden dybest set også, men hvem har sagt at det skal være let at kende forskel. ACO regulerer Le Mans Prototype klasserne P1 og P2. Den hurtigste og fornemste klasse er P1.

GT klasse bilerne skal have 2 sæder, mens Le Mans serie bilerne kan nøjes med ét sæde. GT bilerne skal (i teorien) kunne indregistreres til gadebrug. Den slags abstrakte hensyn trækkes Le Mans Serie bilerne ikke med.

Se mere om LM P1 og LM P2 klasserne (med billeder) i vores Le Mans 2008 artikel.

Udvikling i motorsportens fornemste klasser
Teknologisk udvikling gør at der med mellemrum må ændres i reglementet i langt de fleste motorsportsklasser. Siden 1997 har FIA utallige gange ændret på reglementet i de respektive GT klasser. En del af ændringerne har udelukkende haft kommercielle hensyn og har fra tid til anden favoriseret visse bilmærke(r).

Det åbnede omkring år 2001 en mulighed for ASO, som til FIA's store fortrydelse fik nogle store bilfabrikkers støtte til at oprette den 'konkurrerende' Le Mans serie i Europa. De velbetalte FIA ledere ryster formodentlig allerede i bukserne ved tanken om at det samme en dag kan ske i bilsportens fornemste klasse Formel 1.

GT1 bilerne er i øvrigt igen ved at blive så dyre og teknisk komplicerede at man forventer at FIA - endnu en gang - snart vil ændre på GT klasserne.

Team Essex i Estoril

Foto: Team Essex
Se også Team Essex hjemmeside med flere fine billeder af den flotte Porsche RS Spyder.

Den portugisiske kører Pedro Lamy deltager i øvrigt også i Le Mans Serien.

UPDATE 20. februar 2008:
Det blev i går bekræftet at Team Essex er godkendt til deltagelse i årets 24 timers Le Mans løb i Frankrig d. 14. og 15. juni 2008. Se artikel om Team Essex og de andre danske kørere i Le Mans 2008.

UPDATE 16. juli 2008
Team Essex har igen været på Estoril - se artikel med billeder af Team Essex i Dunlop dæktest.

UPDATE 15. august 2008
Se baggrundsartikel om Team Essex konkurrenten team Quifel ASM fra Portugal. Din vurdering:



General Motors trækkes måske i retten af Portugal

Bystyret i kommunen Azambuja nord for Lissabon har anlagt sag mod den portugisiske stat om bilproducenten General Motors manglende betaling af skat til Azambuja Municipal.

General Motors, som i Danmark og resten af Europa undtagen de britiske øer markedsføres under mærket Opel, havde fra 1963 til 2006 produktion i Azambuja i Portugal.

Der blev i de sidste 10 år samlet én Opel bilmodel i Portugal. Varebilen Opel Combo var baseret på supermini'en Opel Corsa.

Opel Combo udmærkede sig ved som lille varebil i forhold til konkurrenterne at have plads til en euro-palle. Den lille 'arbejdshest' var et ret basalt køretøj. Holdbarheden fejlede ikke noget. Som chauffør i Opels mindste varebil midt i 90'erne kunne man dog overveje om Combo'en måske skulle havde været leveret med et par ørepropper. 

Lavere skat til bilproducenter
I forbindelse med produktionen af den lille Opel Combo varebil fik General Motors i perioden 1996-2006 forhandlet sig til meget favorable skattevilkår i Portugal.

Det var og er ikke unormalt at bilproducenter får lavere skatter, billig jord eller på anden måde får specielt favorable vilkår i forhold til andre virksomheder.

Bilproduktion er fortsat en arbejdskraft-tung industri, og en samlefabrik har desuden altid på grund af sin størrelse en positiv indvirkning på underleverandører og anden erhvervsvirksomhed i det område fabrikken placeres. Som tommelfingerregel vil der kunne beskæftiges mellem 2 og 6 gange så mange mennesker som underleverandører og støtte funktioner, som på selve bilfabrikken.

Der er derfor kamp mellem landene og regionerne i EU om at tiltrække bilfabrikker.

Opel lukker fabrikken i Portugal
I 2006 kom choket. General Motors (Opel) besluttede at den relativt nye fabrik i Azambuja var for lille til at være rentabel og annoncerede at man flyttede produktionen til Zaragoza Opel fabrikken i Spanien, hvor Combo'en produceres i dag.

Det var et chok både for lokalbefolkningen, hvor 1200 arbejdsplader på selve fabrikken gik tabt, og for den portugisiske regering, som havde givet Opel samlefabrikken særvilkår for at holde på den store arbejdsgiver.

Retssag mod Opel / General Motors
Borgmesteren i Azambuja har annonceret at man lægger sag an mod den portugisiske stat om betaling af skatter for at presse regeringen til at sagsøge General Motors.

Den socialistiske borgmester Joaquim Ramos mener at når Opel (General Motors) er flyttet må Portugal have krav på de penge bilfabrikanten fik eftergivet i skat. Det drejer sig ifølge en artikel på BBC om 30 millioner euro svarende til over 200 millioner danske kroner.


Se også: Tax free biler og bilpriser i Portugal

Din vurdering:



Ferie For Alle messe i Herning 2008

Gå direkte til:
Ferie For Alle 2009 i Herning
(klik på rødt link)

I februar 2008 afholdes der 'Ferie for Alle' messe i Messecenter Herning.

Det er 10. gang at arrangementet afholdes og i anledningen af jubilæet er alle sejl sat til på feriemessen, som i år dækker over 62.000 kvadratmeter udstillingsareal.

Ferie messens hovedområder
Messen koncentrerer sig om fire hovedområder:

  • Udland
  • Camping
  • Danmark
  • Golfferie

En stor del af udstillerne dækker naturligvis flere områder.

Udstillerlisten er alenlang - se den her. Den omfatter alt fra campingpladser i Tjekkiet til ødegårdsferie i Sverige og fra flyselskaber til golfferie arrangører.

Løber man igennem listen over de mange stande på Ferie for Alle finder man i år rigtig mange danske udstillere.

Portugal på programmet
Set med Portugal-øjne kan man blandt andet møde rejsebureauet Bravo Tours, som startede netop i Herning og var én af pionererne på rejser til Azorerne.

Desuden er golfrejse specialisten Green2Green til stede med tilbud, råd og vejledning om golfrejser og golfskole i Portugal.

Både Bravo Tours og Green2Green finder man i Hal L, som også huser udstillingen Dansk Golfshow.

Tema'er på Ferie for Alle
En stor del af Ferie for Alle messen er helliget campingfolket og ferie i Danmark.

Et andet tema er wellness og tema'et Rejser til Tyrkiet har som omdrejningspunkt hele 120 kvadratmeter standplads fra Tyrkiets nationale turistbureau.

Praktisk information
Ferie for Alle messen løber fra d. 22. til d. 24. februar 2008. Åbningstider:

Fredag d. 22 februar: 11-19
Lørdag d. 23. februar: 9-18
Søndag d. 24. februar: 10-17

Entre er 90 kroner for voksne og 45 kroner for børn over 4 år. 2 voksne og 2 børn kan komme ind for samlet 200 kroner. Seniorer får 50% rabat.

Se mere på Ferie for Alle hjemmesiden.

For Københavnerne er der d. 8. og 9. marts 2008 endnu en gang Bolig i Udlandet messe i Bella Centret.

Din vurdering:



TAP vil forbedre bagagehåndteringen

Det portugisiske luftfartsselskab TAP har fået frie hænder til at finde en ny partner, som skal overtage halvdelen af bagagehåndterings selskabet Groundforce Portugal.

TAP ejer 49,9% af Groundforce Portugal, mens det spanske selskab Globalis ejer de resterende 51,1%.

TAP mister flest kufferter
Efter endnu en dårlig rating i februar 2008 for antallet af mistede kufferter og forsinket bagage, har TAP tilsyneladende nået grænsen for, hvad selskabet kan acceptere.

TAP er netop i en undersøgelse igen blevet udnævnt til at være det europæiske selskab, som mister flest kufferter, og hvor bagagen i gennemsnit er mest forsinket.

Hver dag i løbet af de første 9 måneder i 2007 mistede TAP 400 stykker bagage. Det er Groundforce Portugal, som står for bagagehåndtering for TAP i alle de portugisiske lufthavne. Problemerne hos Groundforce Portugal er tilsyneladende blot blevet forværret.

TAP udsendte d. 11. februar 2008 en pressemeddelelse om at ejerforholdene i Groundforce Portugal ændres. Det blev ikke oplyst, hvem der vil overtage de 51,1% af aktierne.

Din vurdering:



Formel 1 bane ved Portimão under opførelse

UPDATE: Se indvielsen af banen

Arbejdet på det nye motorsports-mekka ved navn Algarve International Racetrack skrider frem, og man kan nu ane konturerne af racerbanen fra luften.

I weekenden blev projektet indviet af den portugisiske minister for økonomi og innovation. Samtidig blev det afsløret, hvad folkene bag Algarves største investering nogensinde har i tankerne at anlægget skal bruges til.

Først og fremmest er der ikke blot tale om en racerbane. Der opføres et 5-stjernet luksushotel og et større lejlighedskompleks i forbindelse med banen. Desuden er det planen at området skal huse virksomheder inden for motorsportsindustrien i et 'Algarve Innovation Center'.

Der vil også blive opført en go-kart bane på små 2 kilometers længde, hvilket gør den til én af de længste i Europa. Der tales endda om et større solfangeranlæg, som vil begrænse det store anlægs energi- og miljømæssigige belastning af lokalområdet. 

I øjeblikket arbejder omkring 500 mand på at gøre det næsten 300 hektar store område klar til byggeriet og snart vil omkring 3.000 mennesker være beskæftiget på byggepladsen i nærheden af den lille by Pereira i Portimao. Senere forventes den nye racerbane i Portugal med tilhørende faciliteter at give permanent arbejde til omkring 1.200 personer.

Når anlægget står færdigt har det kostet 195 millioner euro eller næsten 1,5 milliarder kroner. Hvem der har skudt penge i projektet er ikke blevet oplyst udover at der er tale om '100% investorer på Algarve'.

Den nye racerbane er godkendt til Formel 1
Algarves nye trækplaster er ifølge CEO Paulo Pinheiro godkendt af FIA, som er Formel 1 sportens øverste myndighed. Det er dog ikke det samme som at der vil blive afholdt F1 løb på Autódrome Internacional do Algarve, men det er helt klart én af investorernes højeste ambitioner, at det en dag vil blive tilfældet.

Portugal har ikke haft et nationalt Formel 1 Grand Prix siden i 1996, hvor det sidste Formel 1 løb blev kørt på Estoril banen ved Lissabon.

Den nye bane kan konfigureres på 64 forskellige måder og vil i sin længste form være 4.692 meter lang.

Langsiden er planlagt til 750 meter og der vil blive plads til 55.000 tilskuere. Endvidere bygges der en cylinderformet VIP bygning midt i anlægget. Denne bygning vil have plads til hele 15.000 gæster.

Tæt ved go-kart banen vil der blive bygget en lang lige testbane til tophastighed og et område beregnet til dæk-test.

Banen påtænkes anvendt til blandt andet SuperBikes, A1 Grand Prix, WTCC og naturligvis Formel 1. Foreløbig er dog kun nedennævnte SuperBike løb bekræftet.

Parkalgar i Superbike World Championship Series
Den nye bane i Algarve vil blive indviet d. 2. november 2008 med afholdelse af Superbike World Championship.

Selskabet Parkalgar, som står bag den nye Formel 1 bane i Algarve er selv involveret i Superbike serien og stiller med Parkalgar World Super Sport team'et i form af den portugisiske kører Miguel Praia og briten Craig Jones.

Parkalgar Racing Team kører på Honda motorcykler og har, indtil videre, base i Louth, Lincolnshire i England.

Se også område guide: Portimão

Din vurdering:



Roger Federer i Estoril Open april 2008

Igen i år afholdes den traditionsrige tennisturnering Estoril Open, og som altid spilles der på grusbane.

Mange berømte tennisspillere har gennem tiden gæstet Lissabon. I år har den schweiziske tennisstjerne Roger Federer annonceret sin deltagelse.

I 2007 deltog blandt andet Sofia Arvidsson fra Sverige og danske Caroline Wozniacki. Den fulde deltagerliste for Estoril Open 2008 offentliggøres på turneringens hjemmeside 6 uger før turneringens start.

Turneringsplan Estoril Open
Turneringen finder sted fra d. 12. til d. 20. april 2008 og er lidt af et tilløbsstykke for tennis enthusiaster i Portugal.

Der er kvalifikationskampe d. 12. og 13. april.

1. runde spilles d. 14. og 15. april. Anden runde spilles d. 16. og 17. april.

Den 18. april er der kvartfinaler og d. 19. april semifinaler.

Finalerne i Estoril Open spilles fra klokken 15.00 d. 20. april 2008.

Selv om navnet antyder at event'et afholdes i kystbyen Estoril, spilles turneringen på Estadio Nacional tæt på Lissabon. Pengepræmierne ligger på samme niveau som sidste år. Såfremt Roger Federer løber med sejren hos herrerne vinder han samtidigt 74.300 euro. Kvindernes førstepræmie er på 19.150 euro.

Se nogen af de kendteste profiler i Estoril Open 2008 her:

 


Billetter kan købes på www.estorilopen.net. Priserne starter ved 60 euro for en 4-dages billet, og det er en god ide at være tidligt ude.

Vi fandt følgende stemnings video-clip fra Estoril Open 2007:

 

Relaterede artikler:
Nyeste resultater fra Estoril Open i tennis
Portugisisk tennispige imponerer i USA
.

 
Din vurdering:



Backpacker hostel i Lissabon 8. bedste i verden

Portugal er et godt land at rejse i - også hvis man er på et begrænset budget. Specielt Lissabon og Porto har mange gode hostels, som tilbyder billig overnatning tæt på de mest berømte seværdigheder og mest populære underholdningskvarterer.

På web sitet www.hostelworld.com har omkring 600.000 brugerne afholdt afstemning for at udvælge de bedste hostels i verden.

Kåringen af de bedste hostels i verden fandt sted i Dublin og prisen for verdens bedste hostel kaldes 'Hoscar'. Der var mødt mere end 300 hostel-ejere op til præmieoverrækkelsen.

Det bedste hostel i verden ligger i den flotte by Krakow i Polen og hedder Flamingo Hostel. Det næstbedste hostel ligger også i Krakow og hedder Mama's Hostel. Nummer tre blev Clarence Castle i Toronto, Canada. Sidste års vinder Jetpak City Hostel i Berlin blev i år nummer fire.

På en flot 8. plads blandt verdens hostels ligger Lissabons Travellers House.

Travellers House i Lissabon
Travellers House ligger i en 250 år gammel bygning, men er topmoderne indrettet. Priserne starter ved 20 euro i lavsæsonen, men det er stadig muligt at bo billigt i højsæsonen for 22 euro. Et enkeltværelse koster 35 euro og et dobbeltværelse 30 euro per person. Alle værelser deler bad- og toiletfaciliteter.

Der er fælles TV-rum, køkken og fri internetadgang.  Morgenmad og te/kaffe i løbet af dagen er inkluderet i prisen.

Med placering i Rua Augusta i Lissabons Baixa bydel kan man ikke komme tættere på centrum af Lissabon. Travellers House i Lissabon vandt da også kategorien 'Bedste placering' ved prisuddelingen i Dublin.

Se mere på www.travellershouse.com .


Travellershouse Lisbon

 

Din vurdering:



Diesel Seat til Portugals bedste F1 kører

Der er ikke langt mellem succes og fiasko i motorsportens fornemste række Formel1.

Det har dog ikke afholdt den tidligere F1 kører Tiago Monteiro i at sætte næsen op efter gode resultater i WTCC serien i 2008. WTCC står for World Touring Car Championship.

I Monteiros første WTCC sæson i 2007 blev han nummer 11. Det lyder ikke umiddlbart imponerende, men det blev dog både til en 2. plads i løbet på Anderstorp i Sverige og til to 3. pladser i 2007 sæsonen. Desværre udgik Monteiro i flere løb end han gennemførte.

Diesel racer til Monteiro
I år har Seat besluttet at satse på 100% på dieselmotorer i WTCC, og dermed bliver Seat TDi raceren 80 kilo tungere end Seat benzin-udgaven fra 2007 sæsonen.

Tiago Monteiro udtalte efter en nylig test på Estoril banen ved Lissabon at køreegenskaberne er 'fuldstændig ændrede' med de ekstra 80 kilo, men at testen gik fint og bilens undervogn blev sat op til at matche den nye vægtfordeling.

En yderligere forklaring på den ændrede dynamik i Seat TDi raceren kan være at Seat i år har fået forbud af WTCC mod at bruge 'flad undervogn' dvs. at afskærme undervognen for at gøre den så aerodynamisk som muligt. Det har, mener Monteiro, stor betydning i svingene.

Se Seat raceren her:

Tiago Monteiro i Dakar Rally
Monteiro har også forsøgt sig i Dakar og var faktisk klar til start i 2008 løbet, som blev aflyst i sidste øjeblik.

Vi fangede ham med kamera'et efter den aflyste start i Belém:

Tiago Monteiro

Se her hvordan Monteiro's Dakar Special klarer sig i ørkensandet:

 

WTCC løbskalender
Det første løb i WTCC 2008 køres i Brasilien på Curitiba banen d. 29. feb til d. 2. marts.

Herefter er der WTCC løb i Mexico, Spanien (Valencia), Frankrig (Pau), Tjekkiet (Brno).

Fra d. 11. til d. 13. juli 2008 vil WTCC racerne være at finde på Estoril banen ved Lissabon/Cascais.

Herefter køres der i England (Brands Hatch), Tyskland (Oschersleben), Sverige (Anderstorp), Italien (Monza), Japan (Okayama) og til sidst i Macau.

Se flere detaljer på WTCC's hjemmeside.

Portugisiske kørere i Formel1
Pedry Lamy og Tiago Monteiro er de to mest succesfulde portugisiske F1 kørere gennem tiderne.

Monteiro er med sine 37 F1 løb og en 3. plads i USA's Grand Prix i 2005 den portugisiske racerkører med mest F1 erfaring og de bedste resultater i Formel 1. Det blev dog aldrig til den succes han havde håbet på, og med udgangen af 2006 var der ikke længere plads til Monteiro i Formel 1.

Den 31-årige Tiago Monteiro er fra Porto og hans fulde navn lyder Tiago Vagaroso da Costa Monteiro. Det portugisiske WTCC håb bruger dog ikke sit 'Vagaroso' mellemnavn så meget i Portugal. Vagaroso betyder nemlig 'langsom' på portugisisk - og nej, det er ikke en vittighed.

Her i Cascais blev vi i øvrigt vækket lørdag morgen d. 9. feb. lidt før klokken 9 af motorlarm fra Estoril banen. Siden det ville være umuligt at trække nogen portugisere ud af sengen til arrangementer på den tid, antager vi at et racerteam har lejet banen til testformål.

UPDATE 12. februar 2008
Det var faktisk et dansk racerteam som var tidligt oppe og teste på Estoril. Se historien om Team Essex og deres nye Porsche RS Spyder

Se også: Ralf Schumacher i DTM test på Estoril. Din vurdering:



Nyt stort biogas anlæg i Portugal

Det portugisiske selskab Bioeléctrica har påbegyndt planlægningen af et større biogas anlæg i området mellem byerne Monchique i Algarve og Odemira i Alentejo regionen.

Monchique ligger omkring 25 kilomete nord for Portimão og er måske mest kendt for Serra de Monchique bjergene. Bystyret i den mindre by på omkring 7.000 indbyggere har i længere tid forhandlet med Bioeléctrica.

I Moncheque er man som de fleste andre mindre byer i Portugals indland stærkt interesserede i flere arbejdspladser. Det nye biogasanlæg skaber 20 direkte arbejdspladser, og desuden forventes der yderligere 150 nye arbejdspladser oprettet hos underleverandører.

Portugals regering har allerede en fastlagt en strategi for støtte til udvikling af flere biogas anlæg i Portugal. Sammen med de nordiske lande og Det nye anlæg, som Bioeléctrica bygger er dog ikke omfattet af statens planer.

Portugal er i øvrigt allerede sammen med Danmark, Sverige, Finland, Letland og Østrig et af de lande i EU, som dækker den højste andel af borgernes energiforsyning med vedvarende energi.

Biomassen vil komme fra papirfabrikker i området samt fra anden overskudsprodukter fra skrovdrift. Desuden vil anlægget kunne modtage biomasse (gødning) fra husdyr. Når man bortskaffer træaffald fra skovdrift mindsker man desuden risikoen for skovbrænde, som i nogen år hærger Portugal.

Anlægget ved Monchique forventes at kunne producere 14,6 MW, hvilket svarer til energiforbruget for omkring 100.000 mennesker i Portugal.

Bioeléctrica
Bioeléctrica virksomheden er grundlagt af de børsnoterede selskaber ALTRI og EDP. Oprindeligt var Bóeléctrica et EDP selskab, men i 2006 solgte EDP 50% af aktierne til ALTRI papirkoncernen.

EDP (Energias de Portugal) er Portugals største virksomhed og meget aktiv inden for produktion af vedvarende energi. Samlet investeres 75 millioner euro eller omkring 550 millioner danske kroner i projektet i Monchique. Virksomheden ALTRI er Portugals største producent af cellulose (papirmasse). Begge virksomheder er en del af det portugisiske PSI 20 indeks på Euronext børsen i Lissabon.

EDP er i øvrigt et af de virksomheder i Europa som var tidligt med på Biogas/Biomasse bølgen. Allerede i 1999 opførte man det første større biogas anlæg i Portugal i Mórtagua i den nordlige centrale del af Portugal mellem Aveiro og Viseu. Siden har man opført et anlæg i Vila Velha de Ródão i Centro regionen tæt på den spanske grænse mod øst.

Bioeléctrica har planlagt i alt 7 større biogas anlæg i Portugal inden år 2012 til en samlet pris af 250 millioner euro eller små 1,9 milliarder kroner.

Din vurdering:



Carlsberg Cup finale i Algarve

I Portugal er der for første gang spillet Taça da Liga eller på dansk pokalturnering under navnet Carlsberg Cup.

Det danske bryggeri er hovedsponsor og turneringen organiseres af den portugisiske liga.

Alle hold som spiller i den portugisiske liga samt i den portugisiske Liga de Honra eller 'æres-liga' deltager. Liga de Honra svarer til 1. division i Danmark.

Carlsberg Cup turneringens format
Alle hold i Liga de Honra spiller i første runde én kamp mod et tilfældigt hold fra Liga de Honra, som i Portugal også i år hedder Liga Vitalis (sponsornavn). Det er en do-or-die kamp, hvor en vinder eventuelt i sidste instans findes på straffesparkskonkurrence.

De 8 vindere spiller herefter mod de 8 dårligst seedede hold fra den portugisiske fornemste liga, som i år hedder Bwin liga'en (sponsornavn).

Igen er der tale om afgørende enkeltkampe, hvor der skal findes en vinder.

Herefter er der 8 hold tilbage som vindere af de indledende runder og 8 hold fra den bedste del af Bwin ligaen.

Igen spilles der til der findes en vinder i 8 kampe, og herefter er der kun 8 hold tilbage i Carlsberg Cup'en.

I 2007/2008 var de tilbageblevne 8 hold:

Fatima
Sporting
Benfica
V. Setúbal
Penafiel
U. Leiria
Portimonense
Beira-Mar

Bemærk at storklubben FC Porto ikke er at finde i listen. Porto blev sensationelt slået ud af Fatima fra den portugisiske førstedivision.

I 4. runde trækkes igen en modstander, men denne gang spilles både ude og hjemme og det samlede bedste resultat tæller. Herefter er der 4 bold tilbage.

Igen trækkes der lod og der spilles ude og hjemme inden 2 hold er klar til finalen.

Finalen i Carlsberg Cup 2007/2008
Finalen i Carlsberg Cup 2007/2008 står mellem Vitoria Sétubal og Sporting fra Lissabon.

Kampen spilles på Estádio Algarve i Faro d. 22. marts.

Ovennævnte oplysninger er hentet fra fodboldavisen A Bola, som på dansk betyder 'bolden'. A Bola er den avis i Portugal, som har det største daglige oplag.

Carlsberg Cup spilles også i Hong Kong, hvor turneringen dog også kaldes The Lunar New Year Cup eller Carlsberg Challenge. Der er også Carlsberg Cup i Danmark - dog kun for 5-mands hold.

Se video clip fra den mindeværdige dag da Fatima sendte FC Porto ud af Carlsberg Cup i straffesparks-konkurrence:


Fatima 4 - 2FC Porto all penalties

UPDATE 23. marts 2007
Vitoria Setúbal vandt Carlsberg Cup 2008 over FC Porto efter straffesparkskonkurrence.

 

Din vurdering:



Flere Indlæg « Forrige side - Næste side »