De portugisiske jernbaner CP har siden 1999 haft hurtigtog.
Se også: Alfa Pendular opgraderes i 2016
I dag opererer CP hurtigtog på strækningen fra Faro og Albufeira i Algarve via Lissabon, Aveiro og Porto til Braga i Norte regionen i Nordportugal.
TGV hurtigtogslinjen i Portugal kaldes Alfa Pendular, og der anvendes de såkaldte Pendolino tog konstrueret af Alstrom (tidligere Fiat) og samlet i Amadora.
Pendulino TGV tog i Portugal
Pendulino togene kan hælde i sving og dermed køre med større hastighed og med større komfort i forhold til normale tog. Endvidere anvender Portugal ligesom Spanien såkaldt Iberisk standard 'broad gauge' brede spor på 1668 milimeter.
Danske og de fleste andre nordeuropæiske togspor er på 1435 mm, hvilket svarer til 4 engelske fod og 8,5 engelske tommer (inch). Denne standard opfandt englænderen George Stephenson i år 1814 til sin anden store opfindelse: toget.
Tophastighed for Portugals TGV tog
Tophastigheden for Portugals TGV tog er 220 kilometer i timen og for at kunne anvende denne hastighed er såvel skinnenet som broer på Alfa Pendular ruten blevet forstærket.
Der er to stationer i Lissabon området. Santa Apolonia og Oriente. Oriente stationen ved Expo-98 området er typisk den nemmeste at benytte da den også er forbundet af metro'en i Lissabon. Det vil Santa Apolonia stationen også blive senere.
Det tager 3,5 time at køre fra Lissabon til Braga i Nordportugal. Lissabon-Porto ruten, som er den mest travle, tager 2,5 timer.
De portugisiske statsbaner
Se mere om priser på CP.pt hjemmesiden (linket åbner i engelsk version). Der findes naturligvis også informationer på de portugisiske statsbaners hjemmeside om togforbindelser til resten af Portugal med normale tog.
Der er et lille portugisisk flag øverst på siden for dem som foretrækker portugisisk. En enkeltbillet fra Lissabon til Porto koster typisk fra omkring 28 euro (pris fundet i februar 2008) svarende til godt 200 kroner.
En enkeltbillet fra Lissabon til Faro med TGV toget koster i februar 2008 omkring 20 euro svarende til godt 150 kroner.
For begge ruters vedkommende er det lidt billigere, hvis man tager bumletoget med stop på alle stationer istedet for Alfa Pendular.
Planer om TGV tog fra Portugal til Spanien
Der er planer om at udvide nettet af TGV tog i Portugal i to retninger.
Dels planlægges en linje fra Portugals næststørste by Porto (Oporto) til Vigo i Nordspanien. Denne rute skulle være klar til drift i år 2013 og skal efter planen operere med hastigheder på op til 250 km/t.
Et nyligt studie fra Vigo Universitetet i Spanien viser at en linje mellem Porto og Vigo vil kunne øge velstanden i de to byer med mellem 1 og 1,5 procentpoint med en tidhorisont til 2018.
Der er desuden planer om en TGV linje fra Lissabon til Madrid. Denne rute vil sandsynligvis anvende smallere spor end Alfa Pendular for at kunne forbindes til det franske skinnenet.
Bygningen af Madrid-Lissabon linjen er endnu ikke endeligt besluttet, men det er sandsynligt at der vil være forbindelse til den nye Lissabon lufthavn i Alcochete.
Togforbindelse Lissabon-Madrid
Der er naturligvis allerede forbindelse med tog fra Lissabon til Madrid.
På de portugisiske statsbaners hjemmeside cp.pt finder man Lusotânia Comboio Hotel, som er nattoget til Madrid. Toget udgår klokken 22 fra Santa Apolonia (men stopper også i Oriente i Lissabon) og klokken 9 om morgenen lokal tid er man i Madrid. Den modsatte vej er der ligeledes nat-service med afgang 22.45 fra Madrid.
Vi fandt i februar 2008 en pris for en returbillet med toget fra Lissabon til Madrid på 92 euro svarende til omkring 700 kroner.
CP har i øvrigt en rimelig omfattende søgefunktion, hvor man for eksempel kan udvælge, hvad man gerne vil se på en bestemt rejse. Prøv CP seværdigheds-søgemaskinen her.
Mere praktisk information for skandinaviske gæster på Algarve, som gerne vil til Lissabon på en-dages-tur findes i Portugal Forum, hvor man også kan stille spørgsmål.
Se også: Billig leje af bil i Spanien