March 2008 - Indlæg
Efter at Portugal gennem nogen tid har oplevet mange tilfælde af ustyrlige kamphunde, som har angrebet mennesker og dyr, planlægger regeringen nu at forbyde visse hunderacer i Portugal.
Ifølge landbrugsminister Jaime Silva vil regeringen underskrive loven om farlige hunde i løbet af kort tid.
Hunderacerne, som det bliver forbudt at importere og at avle er Brasiliansk Fila, Argentinsk Doge, Pit Bull Terrier, Rottweiler, Japansk Tosa, Amerikansk Staffordshire Terrier og Staffordshire Bull-terrier.
Overgangsordning for de farlige hunderacer
Der findes omkring 5.500 farlige hunde i Portugal, som er regisitreret. Hertil kommer omkring 1.000 hunde, som er blevet registreret i forbindelse med angreb eller ukontrolleret agression.
Alle eksisterende hunde i Portugal inden for de 7 racer må ifølge den nye lov ikke avles eller krydses med hinanden. Alle hunde i de 7 racer i Portugal skal desuden sterealiseres.
Det påhviler ejeren at tage skridt til at hunden bliver sterealiseret ved dyrlægen inden for 2 måneder efter lovens ikrafttræden, og det kommer til at koste mellem 500 euro og 45.000 euro i bøde at bryde loven om sterealisering.
Alle hunde født efter juni 2007 skal desuden forsynes med micro-chip (RFID-teknologi) . Denne bestemmelse gælder alle hunde i Portugal. Såfremt denne bestemmelse overtrædes koster det mellem 50 og 1850 euro i bøde.
Den eneste undtagelse fra reglen om sterealisering er, hvis hunden opfylder nærmere betingelser og registreres i den såkaldte 'Portugisiske race-bog'. Hunde brugt af politiet og militæret vil dog også kunne opnå undtagelse.
Årsag til stramning af hundeloven i Portugal
Det er den generelle modvilje mod at overholde den allerede eksisterende hundelovgivning og visse samfundsgruppers forherligelse af aggressive kamphunde, som den nye lov skal dæmme op for.
Såfremt den gamle hundelov havde virket efter hensigten, ville den nye strengere lov ikke være nødvendig, udtaler Jaime Silva.
Generelt er portugisernes forhold til hunde meget afslappet i forhold til Danmark, og det er ikke unormalt at møde løse hunde i boligkvarterer i Portugal.
I marts 2007 blev en 60-årig kvinde i Sintra bidt ihjel af fire undslupne rottweilere.
De 7 ovennævnte racer har siden 2003 figureret på Portugals liste over farlige hunderacer. Sagen fra Sintra har været kraftigt medvirkende til at Portugal nu strammer loven om farlige hunde.
BSL hunderacer
I mange europæiske lande er der indført såkaldt Breed Specific Legislation (BSL). I Tyskland er 15 racer forbudt. I England og Norge er så vidt vides fire racer forbudt, og rottweileren er også tæt på at blive forbudt i England.
I Danmark er Pitbull Terrier og Japansk Tosa forbudt.
Se også: Portugisisk Vandhund - Fiskernes bedste ven
Din vurdering:
Den store portugisiske retail kæde Jeronimo Martins er i front med investeringer i Polen. Kæden har omkring 1.000 Biedronka forretninger i Polen og 15.000 medarbejdere i landet.
Polen det 4. største land for portugisiske investeringer
Jeronimo Martins omfattende engagement i Polen gør at landet med knap 40 millioner indbyggere i højere og højere grad ses som vigtigt for portugisisk erhvervsliv.
Også energivirksomheden EDP har store interesser i Polen.
Nyt portugisisk-polsk handelskammer i Warszawa
Den nyudnævnte præsident for det portugisisk-polske handelskammer Pedro Pereira da Silva, som også er General Direktør for Jeronimo Martins fortalte til polske journalister at Portugal med investeringer på omkring 400 millioner euro nu udgør den 20. største investor i Polen.
Han fortalte endvidere at i alt 22 portugisiske virksomheder er medlem af det nyoprettede portugisiske handlekammer i Polen.
Handelskammeret er etableret for at knytte yderligere bånd mellem portugisiske og polske virksomheder.
Se mere om EDP og Jeronimo Martins på vores sider om Euronext Børsen i Lissabon.
Din vurdering:
Hvert år siden 1997 har Portugal lagt luftrum til Travessia de Portugal em Balão de Ar Quente.
Frit oversat til dansk hedder eventet 'Portugal varmluftsballon flyvning' eller på engelsk det måske mere mundrette 'Portugal Hot Air Balloon Transcrossing'.
Ballonflyvningens rute
De mange balloner flyver fra Ponte de Lima i nord ved den spanske grænse med stop i Porto, Coimbra, Batalha, Alcobaca og Santerem. Derefter fortsættes til Reguengos de Monsaraz i Alentejo regionen, hvor der afsluttes i byen Beja.
Ballonfarten er en konkurrence mellem mange mandskaber fra både udlandet og Portugal, men den er lige så meget en kulturel begivenhed arrangeres af Clube de Português de Balonismo.
I år er byerne på ruten blandt andet kendt for:
Ponte de Lima
Den ældste portugisiske landsby.
Porto
Byen som gav navn til Portugal (og naturligvis til portvin ikke at forglemme).
Coimbra
Kendt for sine studerende og for den forbudt kærlighed mellem D. Pedro og Ines de Castro.
Batalha
Byen med det storslåede kloster.
Alcobaca
Byen med den største kirke i Portugal
Santerém
Goternes hovedstad i Portugal i middelalderen
Reguengos de Monsaraz
Middelalderby på toppen af et bjerg, som er berømt for sin vinproduktion
Beja
Hjertet i Alentejo regionen.
Eventet starter d. 29. marts i Ponte de Lima med festligholdelse af den 10. ballonfart over Portugal. Den 30. flyves første etape til Porto. Turen afsluttes d. 4. april i Beja.
Mange steder vil der være optog og specielle arrangementer i forbindelse med at ballonerne besøger byerne
Der er 30 deltagende teams herunder 6 portugisiske og 6 belgiske. Skandinavien er ikke repræsenteret.
Se hele programmet på www.travessiadeportugal.eu .
UPDATE 30. marts 2008
På You Tube findes følgende video fra første dag på ballonfærden gennem Portugal:
Din vurdering:
Motorcykelfans vil flokkes til Estoril, når der for 9. gang afholdes Grand Prix de Portugal på den tidligere Formel 1 bane nordvest for Lissabon.
Løbet afholdes i weekenden fra d. 11. til d. 13. april 2008.
Portugals største motorsportsbegivenhed
Portugals MotoGP er, efter at Dakar Rally'et er aflyst og flyttet til Sydamerika i 2009, den vigtigste motorsportsbegivenhed i Portugal.
Portugiserne, og specielt dem som har skudt penge i den nye Formel 1 bane i Algarve, håber inden for nogen år igen at kunne afholde Formel 1 i Portugal, men der er sandsynligvis lang vej før det ønske opfyldes.
Der er dog allerede afsat omkring 200 millioner euro til projektet, så hvem ved. Se mere om det store motorsportsprojekt på Algarve ved byen Portimão.
Billetter til MotoGP
Vil man til MotoGP i Estoril kan billetter købes på www.ticketline.pt (se menu'en til venstre under MotoGP 2008).
Ståpladser koster kun 20 euro. Vil man sidde ned, hvad de fleste vil, da man ser langt bedre, starter priserne for en billet til alle tre løbsdage ved 45 euro. De dyreste billetter koster 95 euro eller omkring 700 kroner
Søndag d. 13. er hovedattraktionen med det 'rigtige' Grand Prix og alle de kendte kørere. Nøjes man med søndag er der 5 euro at spare på billetten. Mere information om det store motorsports event kan findes på www.motogp.com .
Se også artikel om maskinerne og kørerne da Valentino Rossi vandt Portugals MotoGP i september 2007.
Et godt billede af Estoril Autodromo banen findes som intro på Estoril banens hjemmeside, som ellers ikke brillierer med særlig raffineret grafik, men OK - det er jo racerløb det drejer sig om.
Se mere på vores motorsportssider om Circuito Estoril med video af en tur rundt på banen i bil.
Tur til Portugal
Er man frisk på en tur til Portugal for at se ræs kan vi anbefale at bruge vores flysøgemaskine.
Der er også mulighed for at leje ferielejligheder i Cascais eller Estoril via vores samarbejdspartnere. Begge badebyer ligger så tæt på banen at en taxi derud koster under 100 kroner.
Se også fakta om temperaturen i området omkring Lissabon i april.
Din vurdering:
Indbyggerne på portugisiske ferieø Madeira kan med tilfredshed konstatere at øens hovedindtægtskilde turisterne besøger den smukke blomsterø i stort tal.
I påsken meldes således om 88% belægningsprocent på Madeiras hoteller, og det er på niveau med sidste år gode tal.
Turistmyndighederne på Madeira fortæller at det som sædvanligt er englænderne og portugiserne, som er i flertal. De næststørste grupper af turister kommer fra Skandinavien og Tyskland.
De lokale tager til Porto Santo
De lokale på Madeira, som ikke har travlt i påsken i turistindustrien vælger ofte at tage på ferie til Porto Santo, som er en lille ø med en imponerende 9 kilometer lang sandstrand 50 kilometer nordøst fra Madeira. Porto Santo har kan nås både med skub og fly fra hovedbyen Funchal på Madeira.
Andre populære destinationer for de omkring 250.000 faste indbyggerne på Madeira er De Kanariske Øer, Brasilien og Mexico.
Invasion af spanske turister i påsken
En stor del af påskens gæster i Portugal er fra Spanien.
Der er ofte tale om spanske familier med børn, som pakker bilen og kører til Portugal i den forlængede weekend.
Det vækker i øvrigt af og til lidt undren på de portugisiske café'er når spanierne bestiller drikkevarer. Spansk kreativitet når der mikses drinks er nemlig udviklet mere end i Portugal og inkluderer for eksempel øl med citronvand og whiskey med hvid rom.
Den sidstenævnte konstellation går i Spanien under navnet "Whisky Dic". Alt bliver naturligvis bestilt på syngende spansk, hvilket bidrager til fejlmulighederne.
Turistmyndighederne i Porto melder ligesom Maderia om rigtig pænt besøg i påsken 2008 - specielt af spanske turister.
Se også: Blomsterøen Madeira
Din vurdering:
Mens det sner og rusker i Danmark i påsken har Portugal relativt behagelige temperaturer specielt i den sydlige del af landet.
Træningslejr i Portugal
Det udnytter flere danske atletikfolk til at teste formen af før sommerens store konkurrencer.
Den danske mester i spydkast Lars Møller Laursen er i Monte Gordo på Algarvekysten sammen med blandt andet danmarksmesteren i højdespring Jens Møller Boeriis.
Lars skiver på sin atletikblog at det er 5. eller 6. gang han besøger Monte Gordo, som er en lille by i nærheden af Vila Real ved grænsen til Spanien.
I alt omkring 75 atleter og trænere er afsted; heraf mange fra atletikklubben Sparta.
Din vurdering:
Den danske soulsangerinde Ida Corr er med sin seneste single "Let me think about it" strøget helt til tops på verdens musikhitlister de seneste måneder.
Det er en imponerende præstation at Ida Corr har opnået topplaceringer på såvel engelske single hitlister samt den amerikanske sværvægter Billboard. Herudover har Ida Corr ligget i top 10 på Dancecharten i ikke mindre end 30 måneder.
Ida Corr deltog allerede som 11-årig i det første børne melodi grand prix MGP i 1988 - og vandt!
Hun sang i flere år kor i danske bands - f.eks. for Thomas Helmig og Sanne Salomonsen. I 2005 og 2006 udgav Ida Corr sine første 2 albums "StreetDiva" og "RoboSoul", uden at de dog rigtigt slog an.
Ida Corrs seneste album "One" udkom som dobbelt-cd i denne uge og i slutningen af marts lægger Ida Corr vejen forbi Portugal og Spanien.
Ida Corr koncertkalender - Portugal - Spanien
28. marts 2008 kl. 20.00 i Club Queens, Porrino Puxeiros, Spanien
29. marts 2008 kl. 20.00 i Club Cavalli, Praia de Âncora, Portugal
Lyt til Ida Corr på Ida Corrs MySpace hjemmeside, hvor du også kan se hendes fulde koncertkalender.
Din vurdering:
Både det nationale politi GNR og regionale PSP enheder har på forhånd meldt ud at man optrapper patruljering i såvel byområder med mange feriegæster som på Portugals veje i påsken.
Det portugisisk GNR politi kan af og til godt lide at påtage sig rollen som 'sherif'.
Her er GNR korpsets påske-hilsen til Portugals bilister: Der vil være 1700 betjente og 700 patruljekøretøjer på vejene i påsken.
Og for at skære beskeden endnu mere ud i pap, har politiet også ladet forstå, at man medbringer 700 alkometre og 35 radermålingspistoler. Så skulle ingen hvis være i tvivl.
Byrådsmedlem i fælden
Det skulle viceborgmesteren Marco António Costa fra Gaia ved Porto måske have skrevet sig bag øret. Han blev nappet med 190 kilometer i timen på A1 i nærheden af Coimbra med endnu et byrådsmedlem som passager, skriver SIC.
Efter protester gik politiet dog med til at sætte den lynhurtige viceborgmesters hastighed til 183 kilometer i timen, da udstyret, der måles med efter en rekalibrering måske havde en sådan fejlmargin. De to hurtige folkevagte havde tilsyneladende ikke regnet med at politiet ville være på plads på om morgenen på en næsten tom motorvej.
Hastighedsgrænsen på motorvej er i Portugal 120 kilometer i timen.
Politiets 'Operation påske' på vejene i Portugal koncentrerer sig om fartsyndere og spiritusbilister.
Din vurdering:
UPDATE 8. marts: Se billeder af den nye VW Sharan.
VW holder kortene tæt ind til kroppen med deres nye VW Sharan.
Det er allerede bestemt at det amerikanske marked får en ny model ved navn VW Routan, som skal produceres i samarbejde med Chrysler. Bilen bliver en del større end den nye Sharan og forventes ikke til Europa.
Ny VW Sharan 2009
Til det europæiske marked er der en ny Sharan model på vej, og denne gang lægger VW sig helt sikkert i selen for at lave en konkurrencedygtig bil.
Den nye Sharan forventes introduceret i slutningen af 2008 eller starten af 2009. Uanset hvornår bliver det som 2009 model.
Den nye VW Sharan 2009 er allerede blevet fotograferet under testkørsel. Se spion billederne.
Umiddelbart er der ikke meget, der er ændret. Faktisk er der så lidt, der afviger på spionbillederne fra 2007, at det tyske Auto Bild har offentliggjort en computertegning med flere ændringer som viser, hvordan de tror den nye Sharan i virkeligheden kommer til at se ud (det er bilen i øverste venstre hjørne). et andet bud på den nye Sharan kan ses på Worldcarfans.com.
VW Sharan 1995-2008
Den nuværende VW Sharan/Seat Alhambra model fik et mindre facelift i 2004, hvilket blandt andet gav bilen de karakteristiske baglygter med dobbelte runde lygteglas indbygget i lygten.
Allerede i år 2000 var modellen, som blev introduceret som Ford Galaxy, Seat Alhambra og VW Sharan dog blevet væsentligt ændret med blandt andet forlænget akselafstand og sporvidde.
Ford valgte fra og med 2006 at bygge sine nye Ford Galaxy og Ford S-Max modeller i Belgien, og VW kan efterhånden mærke at konkurrencen er blevet hårdere på markedet for sine store MPV.
Kvalitetsproblemer med VW Sharan, Seat Alhambra og Ford Galaxy
Det har heller ikke gjort livet lettere for VW sælgerne at VW Sharan familien har haft mange irriterende småfejl og kvalitetsproblemer, selvom specielt VW Sharan altid har ligget i den dyrere ende af prisskalaen.
Se også artikel om Autoeurope fabrikken i Palmela i Portugal, hvor Sharan produceres. I artiklen er der også statistik fra de tyske TüV prøvestationer over problemer med VW Sharan, Ford Galaxy og Seat Alhambra.
Udsalg på VW Sharan i Danmark i 2008
Sharan har tabt markedsandele og har aldrig været billig i Danmark.
Det hjalp gevaldigt at den kunne ombygges til campingbus med lille afgift, men den fidus fik regeringen sat en stopper for i slutningen af 2007. Se artikel fra DR med priser fra dengang det kunne lade sig gøre at lave operation campingbus.
Samtidig er den nuværende VW Sharan basalt set en gammel model, som er blevet shinet op mange gange.
At Renault for nyligt har skåret mellem 100.000 og 130.000 kroner af prisen på en ny Renault Espace og har sat trumf på med 3 års garanti med op til 150.000 kilometer, har heller ikke gjort livet lettere for Sharan'en i VW forhandlernes showroom.
Det rådes der lidt bod på med nye priser i 2008. Importøren Scandinavisk Motor Compani har med vanlig sans for underdrivelse valgt at kalde priserne på den gamle Sharan for 'aktionspriser' - underforstået: Noget må der gøres.
Bedste køb 140 hestes diesel
Den gamle to-liter benzinmotor på 115 hestkræfter skal man dog for sin egen skyld glemme alt om, selv om prisen kun er omkring 355.000 kroner. Sharan vejer henimod 1,7 tons og endnu mere, hvis man anvender det antal sæder, den leveres med.
Så er der den veltjente 1,8 turbo benzinmotor på 150 hestekræfter. Den maskine har i mange år været én af VW koncernens fineste og de 150 hestekræfter er lavt sat (af hensyn til tyske forsikringsselskaber). Mange 1,8T motorer i standardtrim er blevet målt til omkring 165 heste, hvilket passer bedre til Sharan'ens kampvægt. Motoren er dog efterhåndet noget bedaget (fra omkring 1995) og ikke mindst lidt små-tørstig under belastning. Og Sharan'en vejer altså stadig omkring 1,7 tons plus det løse.
Vælger man benzinmotoren på 2,8 liter går Sharans appetit på brændstof helt i hegnet. I det hele taget er det påfaldende så lidt der er gjort for at opdatere Sharan modellen med moderne motorer. I Danmark går det naturligvis helt galt på grund af afgiftssystemet, som på sin vis begunstiger forslugne gamle motorkonstruktioner, som VW burde have pensioneret for lang tid siden.
Den eneste moderne økonomiske Sharan motor, som markedsføres i Danmark, er den nye 140 hestes diesel på 2 liter, som med få ændringer er den samme motor, som også kan findes i den nye Audi A4. Køber man denne Sharan model er man som minimum 465.000 kroner fattigere, men har dog også fået en rummelig folkevogn med en god motor, som desværre om få måneder bliver afløst af en ny model.
Produktion i Portugal
Indtil videre er håbet i Portugal at den nye VW Sharan og Seat Alhambra søstermodellen ligesom VW Eos, den nye VW Scirocco og den nye VW Polo 2009, fortsat skal bygges i Portugal.
Autoeurope fabrikken syd for Lissabon står for henved 1% af Portugals bruttonationalprodukt, og det er den portugisiske regerings erklærede målsætning at tiltrække flere bilproducenter til Portugal.
En VW Sharan med 140 hestes 2-liter dieselmotor koster i den billigste udstyrsversion i øvrigt omkring 35.000 euro eller omregnet en pris på 261.000 kroner i Portugal. I Tyskland har den samme bil i basisudgave en pris på 31.475 euro svarende til 234.500 kroner (priser per marts 2008).
Relaterede artikler:
Stor biludstilling i Lissabon i april 2008 - med billeder af den nye VW Scirocco og Passat CC
Din vurdering:
Som den sidste opvarmning før EM 2008 slutrunden i Schweiz og Østrig spiller Portugal d. 26. marts venskabskamp mod Grækenland.
Landstræner Scolari har udtaget følgende portugisiske fodboldspillere til landsholdet:
Målmænd:
Ricardo (Betis) og Rui Patrício (Sporting Lissabon)
Forsvar:
Bruno Alves (FC Porto), Caneira samt Miguel (Valencia), Paulo Ferreira og Ricardo Carvalho (Chelsea), Fernando Meira (Stuttgart), Jorge Ribeiro (Boavista) og Pepe (Real Madrid).
Midtbane:
Raul Meireles (FC Porto), Carlos Martins (Recreativo de Huelva), João Moutinho og Miguel Veloso (Sporting Lissabon)
Angreb:
Cristiano Ronaldo and Nani (Manchester United), Ricardo Quaresma (FC Porto), Simão Sabrosa (Atlético Madrid) Nuno Gomes (Benfica) og Hugo Almeida (Werder Bremen)
Kampen spilles i Düsseldorg i Tyskland klokken 20.45 lokal tid.
Portugiserne glæder sig til at få has på Grækenland, som sidste gang de to hold mødtes tog guldet for næsen af Portugal i finalekampen om Europamesterskabet i fodbold i Portugal 2004.
UPDATE 24. marts 2007
Hverken Ronaldo eller Nani forventes at stille op mod Grækenland, da begge blev småskadede i søndagens kamp mellem Liverpool og Mancester United.
UPDATE 27.marts 2007
Portugal tabte 1-2 til Grækenland.
Din vurdering:
Flere Indlæg
« Forrige side -
Næste side »