March 2008 - Indlæg
Lissabon er i april 2008 vært for årets største Classic Car udstilling i Portugal.
Motorclássico afholdes fra d. 11. til d. 13. april i FIL udstillingscenteret i Parque das Nações ved Oriente metro-stationen.
Gammelt jern med charme
Der vil i år specielt blive lejlighed til at beundre værdifulde automobiler fra Volkswagen, som udstiller sjældne og i nogen tilfælde nærmest ubetalelige VW biler fra perioden 1938 til 2003.
Desuden vil der være stande fra importører, restaurerings-eksperter (mange i Portugal), tilbehørsfabrikanter, museeer og alle mulige andre institutioner, som kæler for de gamle 4-hjulede maskiner.
Portugals Cote d'Azur
Portugal er et af de lande i Europa, hvor man bilmæssigt nærmest dagligt oplever fortiden i glimt.
Hvor ellers kan man opleve en Ferrari 246 'Dino' køre (mådeligt) om kap med en Jaguar E-Type serie 2 roadster søndag eftermiddag på vej til Cascais Shopping (indkøbscenter i Cascais) en uge efter man er ankommet til landet. Begge de to yndefulde gamle automobiler, som kan gå henved 240 på en god dag med solen i ryggen, var selvfølgelig røde.
Klassiske biler i Portugal
Portugalnyt har efterhåndet samlet et lille billedarkiv af 'gode sager' fra Portugal. Senere vil vi lave en mere udførlig billeddatabase med gamle specielle biler, som for længst ville være rustet væk i Skandinavien.
Her er et lille udpluk af de klassiske biler set i Cascais.
Billed-sekvensen viser Lotus Elan +2 130S, Maserati Quattroporte, Jaguar E-Type serie 2 Roadster, Renault 8 Gordini, Alfa Romeo 2000 GTV Bertone og Fiat Nuova 500:
Se Motorclássico hjemmesiden for mere information.
Se også: Historisk Rally i Cascais (med video)
Din vurdering:
Der har altid været en vis spænding mellem de to lande på den Ibiriske Halvø, hvilket siden man er blevet ' venner' i EU har resulteret i en del drillerier.
Portugiserne synes at spanske mænd er små og fede, eftersigende fordi de spiser for mange kartofler. I Spanien synes man portugiserne er 'lidt bagefter' også nogen gange mentalt.
Provokatøren Saramago
Intet udover en tabt fodboldlandskamp har kunnet sætte portugisernes blod så meget i kog, som da den aldrende forfatter José Saramago foreslog at slå Spanien og Portugal sammen til landet Iberia.
Det vidste den spansk gifte nobelpristager og provokatør Saramago selvfølgelig godt, da han i sommeren 2007 offentliggjorde dette vidtgående forslag fra sit domicil på den spanske ø Lanzarote.
Forslaget affødte højlydte protester fra medlemmer af det portugisiske parlament, mens man i Spanien tog det mere roligt og humoristisk - måske fordi Saramago havde foreslået at portugisisk i forbindelse med landesammmenlægningen skulle opgives til fordel for spansk.
På trods af de mange drillerier og udbrud af sydeuropæisk temperament (mest på den spanske side - portugiserne er pæne mennesker) er der imidlertid ved at ske en udvikling henimod mere samarbejde og samkvem mellem de to befolkninger.
Spanierne tager til Portugal på ferie
Spanske turister er efter briterne den næststørste gruppe af udenlandske turister i Portugal. I 2006 udgjorde de spanske turister med over 2,4 millioner mennesker 19% af det samlede antal turister i Portugal.
Til forskel fra de engelske turister, som primært besøger Portugal med fly til Lissabon eller Algarve og bliver der en uge eller 2, er turisterne fra Spanien mere mobile.
De spanske turister kører i stor udstrækning selv til Portugal og gerne på weekendtur. Det betyder også at spanske turister betyder forholdsvis mere for de mindre kendte turistområder, som for eksempel spa-området ved Viseu. Man ser også oftere spanske turister ved 'de portugisiske strande' dvs. de strande, som englænderne, irerne, hollænderne og skandinaverne ikke har fundet endnu.
I Portugal forstår de fleste lidt spansk, mens man i Spanien ofte har langt sværere ved at forstå portugisisk.
Portugiserne tager til Spanien for at arbejde
I 2007 viser tal fra Spanien at antallet af portugisere med bopæl i Spanien er steget med over 40% i forhold til 2006, således at der nu bor over 100.000 portugisere i Spanien.
De fleste bor i Galicien i det nordlige Spanien, i Andalusien i Sydspanien eller i Madrid. Portugiserne udgør dermed den fjerde største gruppe af immigranter i Spanien og den næststørste, hvis man måler på betaling af sociale bidrag til den spanske stat.
Spaniens økonomiske boom og Portugals mangel på samme har naturligvis medvirket til at trække mange portugisere udenlands.
I Madrid bor der nu 14.500 portugisere. Også mange studerende fra Portugal rejser til Spanien specielt for at læse medicin.
Se også: Billeje i Spanien
Din vurdering:
Nye regler for byggetilladelser betyder mindre bureaukrati, men også mere ansvar hos de byggeansvarlige rapporterer SIC mandag d. 3. marts 2008.
Lempelse af regler for simple ombygninger
Bygningsarbejder inde i en bygning, som ikke ændrer i bygningens bærende struktur, facaden eller taget vil ikke længere kræve byggetilladelse. Der er dog visse undtagelser herfra deriblandt, hvis bygningen ligger i et historisk eller beskyttet område.
Renoveringer af facader eller anlæg af en swimming pool vil som udgangspunkt også, ifølge SIC kunne foretages uden byggetilladelse.
Større ansvar hos de byggeansvarlige
I forbindelse med de nye regler introduceres en 'procedure ansvarlig' eller på portugisisk 'o gestor de procedimento'. Vedkommende er ansvarlig for at bygningsreglementet overholdes, og der kan idømmes høje bøder på op til 450.000 euro og op til 4 års suspendering såfremt denne person ikke overholder reglerne.
I tilfælde af at den procedure ansvarlige ikke vil godkende et byggeri, skal der fortsat kunne indhentes tilladelse fra det offentlige til simple ombygninger. Der lægges op til at lokale myndigheder har 20 dage til at foretage en sådan vurdering, og hvis vurderingen ikke foretages i tide må licensen til at foretage (den begrænsede) ombygning anses for givet af myndighederne.
Det åbner selvsagt op for en mængde interessante sager i fremtidens byggeri i Portugal.
Videreførelse af tidligere regler
Samtidig fastholdes dog myndighedernes lovmæssige krav på at skulle godkende en lang række ombygninger, tilbygninger og naturligvis bygning af nye huse samt nedrivninger.
Det forventes i øvrigt i de nye regler at lokale myndigheder skal være mere opmærksomme end tidligere på at undersøge forholdene i forbindelse med byggetilladelser til ombygninger og renoveringer af bygninger med historisk værdi og bygninger i beskyttede områder.
Online ansøgninger om byggetilladelser
Der planlægges endvidere at borgerne skal kunne anvende en online ansøgnings-blanket om byggetilladelse, som tilsendes myndighederne elektronisk.
De nye regler er trådt i kraft allerede. Se video indslag fra SIC om de nye regler for byggetilladelser.
Din vurdering:
(UPDATE august 2008 - KLIK HER for de danske priser på VW Scirocco)
Den portugisiske økonomiminister Manuel Pinto er i øjeblikket gæst ved præmieren på den nye VW Scirocco sports coupe på den internationale biludstilling i Geneve.
Autoueropa fabrikkens direktør har bekræftet over for ministeren at VW Scirocco modellen skal produceres udelukkende på VW fabrikken i Palmela syd for Lissabon.
Niche modellen Scirocco forventes at blive produceret i 8 år før næste modelskifte. Produktionen af VW Scirocco går igang i 2008 og den nye sportscoupe fra VW vil være i forretningerne i Danmark i sensommeren.
Pris i Danmark på VW Scirocco
Priserne i Tyskland starter ved 21.750 euro står der på den danske VW hjemmeside, hvilket er virkelig billigt.
Hvis den danske importør ikke som sædvanligt skal tjene lidt ekstra vil den billigste VW Scirocco i Danmark kunne købes for hvad der svarer til omkring 272.000 kroner ex levering.
Beregningen er baseret på hvad en Golf TSi 3-dørs med 122 hestekræfter koster i henholdsvis Danmark og Tyskland. Prisen for den billigste Scirocco bil er i Tyskland stort set den samme som for Golf'en, men lad os se hvad den danske importør SMC med bilforretninger over hele landet finder ud af denne gang.
VW Scirocco motor
Den nye Scirocco tilbydes med en særdeles økonomisk motor. Der er tale om den nyudviklede 1,4 TSI benzinmotor med 122 hestekræfter. Scirocco årgang 2009 fås også med 1,8 TSI motor og med den 200 hestes GTI 2,0 motor fra Golf'en.

Se flere billeder af den nye Scirocco 1,4 TSI fra International biludstilling i Lissabon april 2008.
Senere på året kommer der uden tvivl flere og kraftigere alternativer, men det lader til at Scirocco skal introduceres, som BMW Z3 blev det midt i 90'erne med de mindste motorer først. Det kunne tyde på at VW måske har en endnu kraftigere sportsvogn i støbeskeen.
Vælger man den kraftigste motor, kan man efter 7,2 sekunder se nålen passere de 100 km/t og tophastighed angives til 235 km/t. Benzinforbruget angives til 13 km/l og vil uden tvivl være endnu bedre med de mere ydmyge motor alternativer. Der vil også være en diesel version af Scirocco med VW-koncernens udmærkede 140 hestes 2-liter dieselmotor.
Se også: Test af VW Scirocco - med video.
Autoeuropa i Portugal
Autoeuropa fabrikken er én af Portugals største arbejdspladser og står for næsten 1% af landets bruttonationalprodukt. I øjeblikket produceres MPV familiebilen VW Sharan og den lille foldetagscabriolet VW Eos. I 2009 vil produktionen af den nye VW Polo gå igang.
Den nye VW Scirocco, som forventes i forretningerne i 2009 er en bil i stil med Audi TT, BMW 1-serie og Mercedes SLK. Det vil sige en bil med fokus på køreglæde og individualisme og mindre fokus på bagsædepassagerer og bagageplads.
VW Scirocco prisættes sandsynligvis lidt lavere end konkurrenterne for at kunne tage kampen op mod prestigemærkerne.
Den portugisiske regering er meget interesserede i at tiltrække flere bilfabrikker til Portugal. I 2006 mistede Portugal produktionen af Opel Combo varebiler. Opel havde siden 1963 produceret biler i Azambuja nord for Lissabon.
Sådan så prototypen Scirocco Iroc ud, men som det kan ses på linket nedenfor ligner den nye produktionsklare Scirocco heldigvis prototypen rigtig meget.
Se billeder af den nye VW Scirocco fra Geneve udstillingen på
Autoblog.com.
Relaterede artikler:
Video og flere detaljer om den nye VW Scirocco
Se også:
Ny VW Polo skal produceres i Portugal
Din vurdering:
Det traditionsrige Lisbon Half Marathon finder sted søndag d. 16. marts 2008.
Løberne vil igen i år få råderet over 25. april broen over Tejo floden, hvorfra man kan se langt omkring og væsentlig mere end man normalt kan nå at se i bil.
Sidste år var 36.000 deltagere mødt op i Lissabon. Hvis man ikke lige er i form til 21.097 meter kan man 'nøjes' med en tur på 7,2 kilometer, som kaldes Mini-Marathon.
Mini-Marathon
Alle kan deltage i Mini-Marathon, hvor vægten er lagt på det sociale i forhold til konkurrence.
Turen afgår fra Praca das Portagens på Tejo flodens sydlige bred og går over 25. Abril broen. Efter at have besøgt Alcântara, løbes der mod Belém, hvor der afsluttes ved Mosteiro dos Jerónimos klosteret.
Lisbon Half Marathon
Lissabon Half Marathon starter ligeledes på den modsatte side af floden og går over 25 april broen til Alcântara/Docas området.
Herefter løbes der ind mod byen, omkring Praca do Commercio og videre mod Santa Apolonia, hvorefter der vendes om og løbes tilbage igen af Avenida 24. Julho mod Belém. Der afsluttes som ved Mini Marathon på Praca do Império ved Mosteiro dos Jerónimos i Belém.
Se mere på www.meiamaratonadelisboa.com eller på engelsk på www.lisbon-half-marathon.com.
Tilmelding skal ske inden 14. marts og koster 35 euro. Se hjemmesiden.
I 2007 blev 8 ud af de 10 første pladser besat af løbere fra Kenya. Vinder blev Robert Kichumba med 1 time og 31 sekunder for de godt 21 kilometer. Den bedste nogen sinde blev sat af kenyaneren Paul Tergat i år 2000 med tiden 59 minutter og 6 sekunder.
I 2008 er det 18. gang at Lisbon Half Marathon afholdes.
UPDATE 16. marts 2008
Lissabon halvmarathon blev i 2008 vundet af Haile Gebrselassie fra Etiopien i tiden 59 minutter og 15 sekunder. I kvindernes konkurrence vandt Kenya's Salina Kosgei i tiden 1 time, 9 minutter og 57 sekunder.
Din vurdering:
Igen i år besøger nogen af de bedste professionelle golfspillere Madeira på Europatouren.
Banen turneringen spilles på er som sædvanlig Santo da Serra golfbanen tæt på hovedbyen Funchal og ikke langt fra Madeiras lufthavn i Santa Cruz.
Tidligere vindere af Madeira Island Open
Madeira Open turneringen er blevet spillet siden 1993 og i de senere år har PGA Europatouren lagt vejen omkring Madeira. I årene 2004 og 2005 besøgte PGA Europa Touren dog ikke Madeira.
Tidligere vindere af Madeira Island Open inkluderer Daniel Vancsik (2007), Jean Van de Velde (2006), Bradley Dredge (2003) og Mats Lanner, som vandt i både 1998 og på den gamle Campo de Golfe da Madeira, som var Santo da Serra golfbanens navn, i 1994.
Golfturneringen
Madeira Island Open løber fra d. 19. marts til d. 23. marts 2008. Der er 144 tilmeldte spillere fra PGA Europatouren. De sidste 2 dage spiller kun de 70 bedste spillere fra de indledende runder.
Selv om pengepræmierne ikke helt står mål med de højeste præmiebeløb på Europatouren er der 700.000 euro på højkant. Hovedsponser i 2008 er BPI banken fra Portugal.
Santo da Serra golfbanen på Madeira
Santo da Serra kan være meget vanskelig på grund af vindforholdene i over 500 meters højde.
Par 72 banen er designet af Trent Jones i 1991 og har et layout, som gør den til den nok sværeste bane på Madeira. Hul 4 er for eksempel et par 3 hul på mere end 200 meter som spilles over en kløft, som leder ned til byen Machico.
Den 6241 meter lange golfbane på den østlige del af Madeira ligger med en fantastisk udsigt over havet ved São Lourenço bugten og videre udover de ubeboede Desert Isles. Desuden kan man se ind over Machico på østkysten.
Madeira Island Open er én ud af 3 portugisiske turneringer på PGA Europatouren. De øvrige er Estoril Open i begyndelsen af april og Portugal Masters i Algarve midt i oktober.
Se også:
Madeira - blomsterøen med det milde klima
Biludlejning på Madeira
Din vurdering:
Portugals statistiske institut INE, som svarer til Danmarks Statistik, har udsendt tal for befolkningsudviklingen i Portugal i 2006.
Fødsler og dødsfald
Med 105.449 nyfødte og 101.990 dødsfald i Portugal giver fødsels- og dødstallene isoleret set en befolkningstilvækst på 0,03%.
Som følge af øget indvandring kommer den samlede befolkningstilvækst op på 0,28%.
I 2006 var der i Portugal i alt 10.599.095 personer registreret som indbyggere mod 10.569.492 i 2005. De nye tal for Portugals demografi er fra slutningen af august måned 2006.
Aldersfordeling
Portugiserne lever længere og det er hovedårsagen til at aldersindekset stiger. Aldersindekset er forholdet mellem personer på 65 eller derover i forhold til personer under 15 år.
I Portugal er aldersindekset i 2006 på 112 mod 110 i 2005. Man kan derfor sige at der er 112 ældre medborgere i Portugal for hver 100 medborgere under 15 år.
Ægteskab
I 2006 blev der indgået 47.857 ægteskaber i Portugal, hvilket er lidt mindre end i 2005. Der var i år 2006 23.935 skilsmisser, hvilket er lidt mere end i 2005.
Ser man lidt længere tilbage er udviklingen meget tydelig. I år 2000 blev der indgået 63.752 ægteskaber og antallet af skilsmisser var kun omkring to tredjedele af, hvad det var i 2006.
Se også artiklen: Portugiserne får stadig færre børn .
Din vurdering:
Flere Indlæg
« Forrige side