UPDATE 8. marts: Se billeder af den nye VW Sharan.
VW holder kortene tæt ind til kroppen med deres nye VW Sharan.
Det er allerede bestemt at det amerikanske marked får en ny model ved navn VW Routan, som skal produceres i samarbejde med Chrysler. Bilen bliver en del større end den nye Sharan og forventes ikke til Europa.
Ny VW Sharan 2009
Til det europæiske marked er der en ny Sharan model på vej, og denne gang lægger VW sig helt sikkert i selen for at lave en konkurrencedygtig bil.
Den nye Sharan forventes introduceret i slutningen af 2008 eller starten af 2009. Uanset hvornår bliver det som 2009 model.
Den nye VW Sharan 2009 er allerede blevet fotograferet under testkørsel. Se spion billederne.
Umiddelbart er der ikke meget, der er ændret. Faktisk er der så lidt, der afviger på spionbillederne fra 2007, at det tyske Auto Bild har offentliggjort en computertegning med flere ændringer som viser, hvordan de tror den nye Sharan i virkeligheden kommer til at se ud (det er bilen i øverste venstre hjørne). et andet bud på den nye Sharan kan ses på Worldcarfans.com.
VW Sharan 1995-2008
Den nuværende VW Sharan/Seat Alhambra model fik et mindre facelift i 2004, hvilket blandt andet gav bilen de karakteristiske baglygter med dobbelte runde lygteglas indbygget i lygten.
Allerede i år 2000 var modellen, som blev introduceret som Ford Galaxy, Seat Alhambra og VW Sharan dog blevet væsentligt ændret med blandt andet forlænget akselafstand og sporvidde.
Ford valgte fra og med 2006 at bygge sine nye Ford Galaxy og Ford S-Max modeller i Belgien, og VW kan efterhånden mærke at konkurrencen er blevet hårdere på markedet for sine store MPV.
Kvalitetsproblemer med VW Sharan, Seat Alhambra og Ford Galaxy
Det har heller ikke gjort livet lettere for VW sælgerne at VW Sharan familien har haft mange irriterende småfejl og kvalitetsproblemer, selvom specielt VW Sharan altid har ligget i den dyrere ende af prisskalaen.
Se også artikel om Autoeurope fabrikken i Palmela i Portugal, hvor Sharan produceres. I artiklen er der også statistik fra de tyske TüV prøvestationer over problemer med VW Sharan, Ford Galaxy og Seat Alhambra.
Udsalg på VW Sharan i Danmark i 2008
Sharan har tabt markedsandele og har aldrig været billig i Danmark.
Det hjalp gevaldigt at den kunne ombygges til campingbus med lille afgift, men den fidus fik regeringen sat en stopper for i slutningen af 2007. Se artikel fra DR med priser fra dengang det kunne lade sig gøre at lave operation campingbus.
Samtidig er den nuværende VW Sharan basalt set en gammel model, som er blevet shinet op mange gange.
At Renault for nyligt har skåret mellem 100.000 og 130.000 kroner af prisen på en ny Renault Espace og har sat trumf på med 3 års garanti med op til 150.000 kilometer, har heller ikke gjort livet lettere for Sharan'en i VW forhandlernes showroom.
Det rådes der lidt bod på med nye priser i 2008. Importøren Scandinavisk Motor Compani har med vanlig sans for underdrivelse valgt at kalde priserne på den gamle Sharan for 'aktionspriser' - underforstået: Noget må der gøres.
Bedste køb 140 hestes diesel
Den gamle to-liter benzinmotor på 115 hestkræfter skal man dog for sin egen skyld glemme alt om, selv om prisen kun er omkring 355.000 kroner. Sharan vejer henimod 1,7 tons og endnu mere, hvis man anvender det antal sæder, den leveres med.
Så er der den veltjente 1,8 turbo benzinmotor på 150 hestekræfter. Den maskine har i mange år været én af VW koncernens fineste og de 150 hestekræfter er lavt sat (af hensyn til tyske forsikringsselskaber). Mange 1,8T motorer i standardtrim er blevet målt til omkring 165 heste, hvilket passer bedre til Sharan'ens kampvægt. Motoren er dog efterhåndet noget bedaget (fra omkring 1995) og ikke mindst lidt små-tørstig under belastning. Og Sharan'en vejer altså stadig omkring 1,7 tons plus det løse.
Vælger man benzinmotoren på 2,8 liter går Sharans appetit på brændstof helt i hegnet. I det hele taget er det påfaldende så lidt der er gjort for at opdatere Sharan modellen med moderne motorer. I Danmark går det naturligvis helt galt på grund af afgiftssystemet, som på sin vis begunstiger forslugne gamle motorkonstruktioner, som VW burde have pensioneret for lang tid siden.
Den eneste moderne økonomiske Sharan motor, som markedsføres i Danmark, er den nye 140 hestes diesel på 2 liter, som med få ændringer er den samme motor, som også kan findes i den nye Audi A4. Køber man denne Sharan model er man som minimum 465.000 kroner fattigere, men har dog også fået en rummelig folkevogn med en god motor, som desværre om få måneder bliver afløst af en ny model.
Produktion i Portugal
Indtil videre er håbet i Portugal at den nye VW Sharan og Seat Alhambra søstermodellen ligesom VW Eos, den nye VW Scirocco og den nye VW Polo 2009, fortsat skal bygges i Portugal.
Autoeurope fabrikken syd for Lissabon står for henved 1% af Portugals bruttonationalprodukt, og det er den portugisiske regerings erklærede målsætning at tiltrække flere bilproducenter til Portugal.
En VW Sharan med 140 hestes 2-liter dieselmotor koster i den billigste udstyrsversion i øvrigt omkring 35.000 euro eller omregnet en pris på 261.000 kroner i Portugal. I Tyskland har den samme bil i basisudgave en pris på 31.475 euro svarende til 234.500 kroner (priser per marts 2008).
Relaterede artikler:
Stor biludstilling i Lissabon i april 2008 - med billeder af den nye VW Scirocco og Passat CC