Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk






Benzinpriser på himmelflugt i Portugal

Brændstof til bilen har så vidt vides aldrig været så dyrt i Portugal, som det er nu.

Med priser på op til 1,45 euro for en liter blyfri 95 oktan er Portugal nu markant dyrere end England, hvor en liter blyfri 'kun' koster omkring 1,37 euro. I danske priser svarer det til 10,80 kroner i Portugal og 10,20 kroner i England.

Se også: Find den billigste benzin og diesel i Portugal

Priserne i Portugal er hentet hos de store Galp (nationalt portugisisk olieselskab) og BP kæder i Portugal. Tanker man op ved supermarkedet kan man ofte spare 5-10 cent per liter svarende til 40-80 øre. Danske priser ligger dog fortsat højere med 10,72 kroner for en liter blyfri 95.

Diesel er også steget markant og koster nu op til 1,3 euro eller 9,69 kroner i Portugal. I Danmark er prisen på diesel oppe på omkring 10,25 per liter.

Norge har ligeledes højere priser end i Portugal. I Norge koster blyfri 95 11,90 danske kroner, mens svenskerne slipper med 10,35 danske kroner. Til gengæld er diesel dyrt i Sverige med 10,79 danske kroner per liter, som dog overgås af Norges priser på omkring 11,95 danske kroner.

Billig benzin og diesel i Spanien
For turister, som kører til Portugal er der nu stor fordel ved at tanke op i Spanien. Prisen for 95 blyfri er her kun omkring 8,35 kroner eller 1,12 euro. Diesel i Spanien er også billigt med 1,10 euro eller omkring 8,19 danske kroner.

Sammenligningspriser er fundet d. 1. maj 2008 hos Vejdirektoratets oversigt over benzinpriser i Europa. Guide til billig benzin og diesel i Danmark kan i øvrigt findes hos FDM på Benzinpriser.dk og grafer over prisudviklingen på Benzinpriser.nu, som er en del af Euroinvestor-familien. Her kan man i øvrigt også se udviklingen i benzin- og dieselpriserne i forskellige lande i Europa (dog er materialet sparsomt før 2007).

Store konsekvenser for portugisiske familier
Den meget høje pris på at bruge bilen er ved at få indvirkning på normale portugiseres liv.

Portugal har nu oplevet 14 prisstigninger på benzin fra årsskiftet til 1. maj. Det er ikke alle, som har råd til at bruge bilen i samme udstrækning som før, og portugiserne kører derfor generelt mindre, skriver avisen Correiro de Manhã.

Det er efterhånden almindelig kendt at der er færre biler på vejene sidst på måneden. Mange har forkøbt sig i en dyr bil og har derfor ikke sidst på måneden råd til at betale for at køre i den.

Økonomiministeren i Portugal Manuel Pinho har i slutningen af april 2008 udtrykt bekymring for benzinprisernes himmelflugt og vil undersøge om benzinselskaberne 'glemmer' at sætte priserne ned, når de ind imellem falder.

Statussymbol for middelklassen
En ny bil eller eventuelt en lidt brugt (og helst VW, Audi, BMW eller Mercedes) står nemlig meget højt på ønskelisten hos langt de fleste portugisere - såvel hos mænd som hos kvinder. Der er megen status forbundet med at køre i den rigtige bilmodel i Portugal.

BMW sælger eksempelvis fantastisk mange BMW 520d og BMW X3, som begge kan fås fra omkring 50.000 euro. I den lidt billigere kategori er BMW 118d og BMW 120d meget populære ikke mindst som 'konebil'. Portugiserne er faktisk så glade for bilerne at de er villige til at gældssætte sig for at køre i den rigtige model og naturligvis helst med læderindtræk, de ekstra dyre fælge og navigationsanlæg, som i Portugal ikke er afgiftsbelagte.

BMW aktiv på leasingmarkedet for private
For 333 euro om måneden kan man i Portugal lease en BMW 118d i 5 år. Det kræver blot en indbetaling på 25% dvs. små 8.000 euro af en samlet finansiering på 31.000 euro.

Bilen tilhører ved leasingaftalens udløb stadig leasingselskabet og residualværdien efter 5 år beregnes som 25%, hvilket ikke er meget og absolut ikke i kundens favør. Den samlede finansieringsomkostning ligger dog på relativt lave 6,014%. 333 euro om måneden svarer til en leasingydelse på 2.480 kroner.

Eksemplet på leasing af bil i Portugal er set på Millenium BCP bankens hjemmeside og bliver markedsført kraftigt.


Kommentarer

Endnu ingen kommentarer