August 2008 - Indlæg
I Lissabon har årets traditionsrige sardinfest også kaldet Santo Antonio festen allerede været afholdt i juni måned.
I Portimão på Algarvekysten foreskriver traditionen at sardinfesten afholdes i august måned, og langt den største del af festlighederne på den 14. sardinfestival i Portimão foregår i Zona Ribeirinha i Portimão ved Arade flodens udmunding.
Der er åbent på den familievenlige festival hver dag fra 18 til 24. Indgangsbillet er 3,50 euro per person og børn under 10 år kommer gratis med ind.
Festivallen byder blandt andet på opvisning af TV-kokken José Bento med både traditionelle og mere moderne portugisiske retter. Der vil også være mulighed for at smage et bredt udvalg af, hvad Portugal kan byde på af vin og øl.
Desuden er der naturligvis sardiner, som tilberedes på grill. Er man ikke til sardiner findes der mange andre kulinariske fristelser på områdets 7 restauranter.
Hver aften afsluttes med et storslået fyrværkerishow.
Da Weasel
Et af Portugals største navne spiller i Portimão d. 14. august som en del af sardin-festivallen.
Da Weasel er et hip-hop band med pæn succes i udlandet. Se mere på Da Weasel hjemmesiden.
Herunder hele koncertprogrammet i Portimão fra 8. til 17. august 2008:
8. august - La Fura Dels Baús - Naumon
9. august - Mickael Carreira
10. august - Orishas
11. august - Camané
12. august - João Pedro Pais + Ricardo Azevedo
13. august - Jorge Palma
14. august - Da Weasel
15. august - Mafalda Veiga
16. august - Martinho da Vila
17. august - Just Girls
Alle koncerter starter kl. 22.30.
Relateret artikel:
Sardinfest i Lissabon i 2007
Se også:
Guide til Portimão
Din vurdering:
I sensommeren 2009 bliver en ny VW Polo introduceret, men mod forventning bliver den nye VW supermini ikke produceret på Autoeuropa fabrikken i Portugal syd for Lissabon.
Se priser og video med den nye VW Polo 2009.
Der er normalt ikke den store interesse fra bilfabrikkernes side i at promovere en frisk og opdateret afløser til en eksisterende model, før den er klar til at blive solgt i bilforhandlernes showroom. VW Polo modelskiftet er ingen undtagelse. Årsagen er naturligvis at hvis kunderne ved, der kommer en ny og bedre, mere benzinøkonomisk og sågar også nogen gange billigere model, er der få som vil springe ud i at købe den 'gamle'.
VW har på det nærmeste mørkelagt al information, og selv om VW ledelsen i januar 2008 lovede portugisiske politikere at produktionen af den nye Polo vil finde sted i Portugal, er der heller intet nyt om dén sag.
I øjeblikket produceres den nuværende Polo IV (4) blandt andet i Brussel i Belgien, hvor der er varslet kraftige nedskæringer og her er medarbejderne naturligvis bekymrede over fremtiden. Der er også europæsik produktion af VW Polo i Spanien i byerne Pamplona og Martorell samt i mindre omfang i Bratislava i Slovakiet.
UPDATE: Herunder video med den nye Polo fra marts 2009:
Billeder af den nye VW Polo 2009
Hvor meget bilfabrikkerne end forsøger at undgå fotografier af ikke introducerede modeller, er det meget vanskeligt at teste biler uden at anvende offentlig vej.
Desuden har moderne computerdesign affødt en hel industri af mere eller mindre 'autoriserede' computer-genererede gæt på, hvordan en ny model kommer til at se ud.
Der er bred engihed om at den nye Polo kommer til at ligne en lille VW Golf og at lygterne 'rettes ud' og får et mere sportsligt look som på den nye VW Scirocco.
Se bud på den nye 2009 VW Polo (set forfra) og den samme 2009 VW Polo computertegning (set bagfra).
Her er desuden det måske bedste bud på den nye 2009 VW Polo fra den tyske Volkswagen koncern: nyt Polo 2009 design - og ny Polo 2009 skråt bagfra.
Et spionbillede af den nye Polo findes også.
I år 2010 vil VW åbne en fabrik den indiske by Chakan, som vil producere VW Polo. Modellen vil dog afvige fra Europas VW Polo model på flere områder.
Se også: VW Golf topper bilsalget i november 2008 i Portugal
Vent med at købe ny VW Polo til den nye 2009 model kommer
VW importøren i Danmark mener i ramme alvor at en ny VW Polo med snart 4 år på bagen som model og et relativt bedaget design skal koste 150.000 kroner for billigste 3-cylindrede model med 60 bovlamme heste.
Der er intet nyt i at VW importøren SMC (Scandinavisk Motor Compagni) tager høje priser, men ser man på konkurrenterne, koster den spritnye Opel Corsa model med de samme specifikationer eksempelvis 120.000 kroner og den kraftigere Ford Fiesta 1,3, som også står til snarlig afløsning, men dog har 4-cylindret 70 hestes motor omkring 124.000 kroner (alle priser fundet på Bilbasen.dk per 1. august 2008).
Vil man være til grin for sine egne penge er der mange langt sjovere måder at blive det på end at betale 25-30.000 kroner i overpris for en standardbil, som med sikkerhed falder meget i værdi efter sommeren 2009, når en ny VW Polo model kommer på gaden.
Til illustration koster en ny VW Polo i Tyskland lige nu i billigste udgave (listepris) omkring 12.320 euro. En ny Ford Fiesta 1,3 koster i billigste udgave omkring 12.110 euro. Billigste Opel Corsa koster omkring 12.340 euro. Alle listepriser fundet i Tyskland per august 2008 er inklusive levering.
Priserne i Tyskland er naturligvis et udtryk for at VW ikke laver noget unikt produkt i den lille supermini klasse. De danske priser er et udtryk for at importøren SMC forsøger at bilde den danske befolkning ind at en fornuftig, men halvgammel VW Polo model er noget særligt.
VW Polo stamtræet
I nedenstående YouTube video ses hele VW Polo udviklingen, som startede med den revolutionerende (og særdeles rustplagede) VW Polo I (1) fra 1975.
VW Polo blev faktisk opfundet som Audi 50 allerede i 1974, men da Audi'en (som var smådyr, men veludstyret) floppede salgsmæssigt satte VW koncernen nyt logo på, sænkede udstyrsniveauet og prisen, og så var succes'en hjemme. Audi stoppede med at producere Audi 50 allerede i 1978. I dag er en Audi 50 en forholdsvis sjælden bil, som i øvrigt ruster lige så meget som de første VW Polo'er.
Bemærk i den sidste del af denne video er der billeder af den endnu ikke introducerede VW Polo V (5):
Se også: Ny VW Polo skal produceres i Portugal .
VW Scirocco får fantastiske anmeldelser i Tyskland
Hele den veltunede VW-marketings maskine har overgået sig selv med introduktionen af VW's nye darling i Tyskland. Se for eksempel Mission Scirocco sitet: http://www.mission-scirocco.de/ .
De tyske medier omtaler allerede den nye Scirocco model som et nationalklenodie - sikkert fordi den første VW Scirocco fra 1974 var én af de første tyskproducerede sports-coupé'er, som datidens tyske fabriksarbejder lige netop havde råd til - eventuelt som brugtvogn med et par år på bagen.
Se mere om priser på VW Scirocco og om VW bilfabrikken Autoeuropa syd for Lissabon, hvor VW Scirokko produceres.
Sådan bliver VW Scirocco præsenteret af en tysk TV-kanal:
En engelsk TV-kanal præsenterer den portugisisk byggede VW Scirocco'en sådan her:
Se også aggressiv driving video fra VW's Scirocco hjemmesiden (kan ikke findes længere på VW-sitet):
Der er afholdt konkurrence om titelsangen til VW Scirocco introduktionen. Her et spoof på den konto fra VW's marketingafdeling:
Din vurdering:
UPDATE 11. juni 2009: Cristiano Ronaldo solgt til Real Madrid
.......
Spekulationerne og den portugisiske stjernes fremtid kører igen i højeste gear på rygter i spanske medier om at Cristiano Ronaldo skulle have truffet en underhåndsaftale med Real Madrid om at han nægter at vende tilbage til Manchester United efter sin ufrivillige pause efter operationen i sin ankel.
På den danske Real Madrid fanside Madridsta.dk mener man at vide at Cristiano Ronaldo er i gang med at lave samme 'nummer', som Luis Figo, da han i år 2000 blev overtalt til at skifte til Real Madrid fra Barcelona.
Der blev i øvrigt dengang lavet en veritabel hadeside om Luis Figo ved navn AntiFigo.com, men de ophidsede Barcelona fans har dog lukket den igen.
Også engelske The Sun har en ny Real Madrid historie om Cristiano Ronaldo, og selv den seriøse engelske avis The Telegraph rapporterer fredag d. 1. august 2008 om den hemmelige aftale mellem Cristiano Ronaldo og Real Madrid.
Din vurdering:
Ikke alle medlemmer af byrådet Câmera Municipal de Cascais var lige begejstrede da et flertal for nyligt vedtog at Cascais fortet ved siden af den store Cascais Marina skal huse et luksushotel i en del af de gamle bygninger, skriver internetavisen The Resident fredag.
Det gamle fort er tidligere sommerbolig for kongehuset og var efter sigende den første bygning i Portugal, som fik indlagt elektricitet for omkring 110 år siden.
Hensyn til skatteyderne
Årsagen til at byrådet i Cascais har truffet beslutningen om at det største og kulturelt vigtige bygningsværk i Cascais skal anvendes i privat commercielt øjemed er at det er meget dyrt at vedligeholde fortet med de relativt få indtægter som kommer fra modemesser, udstillinger og andre events, som afholdes i Cascais Cidadela.
I stedet for at sende regningen til skatteyderne, har man derfor besluttet at få private partnere ind i en minimum 35-årig periode, som giver rådighed over en del af fortet.
Der vil dog fortsat være åbent for offentligheden og de nuværende museer og fortets store gård vil fremdeles skulle anvendes til koncerter, udstillinger, messer og lignende.
Potentielle lejere
Aftalen som tilbydes en eksisterende hotelkæde vil omfatte 35 års leje med ret til forlængelse til 50 eller 75 år. Hotellet vil kunne bygge op til 20 luksuslejligheder/værelser og op mod 2800 m2 vil kunne anvendes hertil.
Pestana hotelkæden nævnes allerede som en interesseret partner, men andre pousada-style hoteller kan også komme på tale.
Det forventes at renoveringen og ombygningen til hotel af Forte de Nossa Senhora da Luz, som er en del af Cidadela Caiscais, påbegyndes i år 2009.
Din vurdering:
Flere Indlæg
« Forrige side -
Næste side »