August 2008 - Indlæg
Efter at den nye lufthavn ikke som oprindeligt planlagt skal bygges i Ota området nord for Lissabon, men i stedet i Alcochete på Sétubal halvøen sydvest for hovedstaden, er kommunerne i det centrale Portugal omkring Ota endt i en kedelig situation.
Dels får de ikke den stærkt tiltrængte gavn af lufthavnsprojektet, og desuden har en del af dem i mange år har udskudt investeringer i infrastruktur for at kunne tilpasse til det kommende og nu flyttede lufthavnsprojekt, skriver Reuters.
Sócrates-regeringen i Portugal annoncerede torsdag d. 28. august 2008 at man anerkender at der er et problem, og derfor vil investere 2,1 milliarder euro i ny infrasturktur, hospitaler og erhvervsliv i hele det centrale Portugal over de næste 10 år.
Centro i Portugal
Det centrale Portugal kaldes også for Centro regionen, og har ikke industri i samme grad som Porto og Lissabon. Desuden er der færre udenlandske besøgende, da mange turister primært tager til Portugal for at opleve landets fantastiske strande i den sydlige del.
Centro regionen har dog også kystlinje, og 40 kilometer øst for Atlathavskysten ligger den administrative hovedby Coimbra, hvor ét af Portugals kendteste og bedste universiteter ligger. De øvrige større byer i Centro regionen omfatter:
- Aveiro - en vigtig havneby kendt som Portugals svar på Venedig med sine mange kanaler
- Viseu - byen er berømt for Dão vinen og for sine mange kursteder
- Leiria - halvvejs mellem Lissabon og Porto og er berømt for middelalderborgen Castelo de Leiria
- Covilhã - berømt for tekstilproduktion. Byen ligger ved foden af Serra da Estrala bjergkæden, hvor man kan stå på ski nogen få uger om vinteren
- Castelo Branco - grænseby til Spanien og kendt for sin flotte barok-haveanlæg Jardim do Paço Episcopal
- Figueira da Foz - kystby ikke langt fra Coimbra med blandt andet papirproduktion og Portugals største kasino
- Guarda - Portugals højst beliggende større by nordøst for Serra da Estrela
- Caldas da Rainha - hyggelig kurby med en del udenlandske beboere omkring 90 kilometer nord for Lissabon
Din vurdering:
Nybilsalget falder i både Portugal og Danmark.
I Portugal blev der i juli måned solgt 4,4% færre personbiler i forhold til sidste år, og i Danmark var nedgangen i bilsalget på 3,3% (biler på hvide plader).
Danskere køber små biler i sommeren 2008
Der er desuden den sidste tid sket en mærkbar forskydning i bilsalget i Danmark til fordel for mindre bilmodeller.
Danske bilkøbere har sjældent valgt at købe så mange små biler, som de gør nu. Den super populære trio i den allermindste klasse Toyota Aygo / Peugeot 107 / Citroen C1 er i front på salgstal.
Bilen, som de tre producenter samarbejder om og producerer på samme fabrik, er i bund og grund ens med små forskelle i udseende og udstyr.
Det danske bilsalgs top 20 liste i juli 2008 ser sådan ud:
- Toyota Aygo (samme bil som Citroen C1 og Peugeot 107)
- Skoda Fabia
- Kia Ceed
- Peugeot 207
- Opel Corsa
- Citroen C1 (samme bil som Toyota Aygo og Peugeot 107)
- Toyota Yaris
- Mazda 2
- Citroen C5
- Audi A4
- VW Passat
- Toyota Avensis
- Suzuki Swift
- Fiat 500
- Ford Mondeo
- Peugeot 307
- Peugeot 107 (samme bil som Toyota Aygo og Citroen C1)
- Peugeot 206
- VW Polo (der kommer snart en ny Polo - se artikel)
- Ford Focus
Se også: VW Golf topper bilsalget i Portugal i november 2008
Noget kunne tyde på at der er et faldende salg af mellemstore personbiler i firmaklassen - ligesom antallet af solgte gul-pladebiler falder (dog mest pga. afgiftsomlægninger, som gør det ufordelagtigt for private at køre på gule plader i Danmark).
Få nye tyske biler til Danmark i juli
Der er også bemærkelsesværdigt få tyske biler på det danske bilsalgs topliste. Kun 6 bilmodeller bliver det til, og de er bortset fra den næsten nye Opel Corsa alle placeret et stykke nede på listen. Salget af tyske biler hæmmes af, når tidligere storsælgere som VW Polo (som er for dyr for en gammel model - se artikel), Ford Fiesta (som kommer i ny udformning meget snart - se ny Fiesta billeder fra Lissabon) og VW Golf (som også kommer i ny model til efteråret - se billeder) ikke trækker de store salgstal længere.
PSA-koncernen (Peugeot-Citroen) fra Frankrig gør det til gengæld godt i Danmark, selvom mange danskere gennem de sidste 5-10 år har oplevet fornyede kvalitetsproblemer med både Citroen og Peugeot, mest når bilerne er blivet nogen år gamle - men også med 'selvantændelse' af visse modeller med HDi diesel-motor om vinteren pga. et obskurt korrossionsproblem i en motordel.
Selv om Citroen og Peugeot er populære, gider danske bilkøbere tilsyneladende ikke det franske mærke Renault. Det er lidt synd for en bil som Renault Clio, der er noget af det bedste fra Frankrig lige nu. De mange fejl på den forrige Renault Laguna skræmmer, og Peugeot importøren i Danmark K.W. Bruun har altid været dygtigere til at markedsføre sit bilmærke end mange af kollegerne i branchen.
Japanerne er også gået tilbage bortset fra Toyota, som i øjeblikket har det bedste program i de små bilklasser, som passer perfekt til de danske bilkøberes præferencer i sommeren 2008.
Festen ovre for danske bilforhandlere
Bilforhandlerne i Danmark har på det seneste haft virkelig gode år. Man skal helt tilbage til sidst i 80'erne for at finde højere bilsalgstal. 2008 tegner sig på trods af tilbagegang i juli stadig til at blive rekordår, men meget kan nå at ændre sig i årets sidste måneder.
Til gengæld er der ikke så meget fortjeneste ved at sælge små biler, som der er ved at sælge store. En lille ny bil tjenes der sjældent mere end 7-8.000 kroner på og 4-5.000 kroner i fortjeneste på salg af de allermindste modeller er heller ikke unormalt.
Dyrt at køre bilen til service i Danmark
Forhandlerne skal derfor i Danmark hente en stor del af deres fortjeneste hjem på service-delen, hvilket af og til resulterer i fuldstændig ublu priser på at få lavet sin bil i Danmark - se Danmarks Radios hjemmeside, som har et priseksempel på service af VW hos SMC i Vejle.
Se også Jyllandspostens artikel om læseres erfaringer med ekstremt høje værkstedspriser i Danmark, som grænser til røveri ved højlys dag.
Heldigvis er der jo bro til Sverige og motorvej til Tyskland, hvor man sagtens kan få sin bil serviceret mindst ligeså godt, som i Danmark. Gør man det på autoriseret værksted gælder garantien stadigvæk (for det har man vedtaget i EU at den skal) uanset hvad visse danske bilforhandlere mener. Der er rigtig mange penge at spare ved at få serviceret sin bil i Sverige eller Tyskland - specielt ved de store service eftersyn, eller når dyrere dele går i stykker.
Prisfald på brugte biler i Danmark
Selv om det har været gode tider, står danske bilhandlere i 2008 til at blive ramt på at lageret af store brugte biler, som bliver voldsomt meget mindre værd.
Udviklingen kan allerede ses i England og Tyskland, hvor forbrugerne flygter ud af benzinforslugne biler med store motorer herunder 4-hjulstrækkere, som tillige er blevet 'politisk ukorrekte' at køre i. Priserne i England og Tyskland er for mange modellers vedkommende faldet 20-25% alene i første halvdel af 2008, hvilket er overordentligt meget. Dieselbilerne falder mindre, men mange bezindrevne tidligere voldsomt populære modeller som VW Touareg, Audi Q7 og Porsche Cayenne er nærmest usælgelige i udlandet.
I Danmark er der solgt få store benzinslugere, men trods alt en del dieseludgaver på gule plader. Samtidig lider de brugte luksusbiler i danske forhandleres showroom af at der hentes næsten nye biler til Tyskland fra USA i stor stil, da amerikanerne fattes penge samtidig med at dollarkursen er lav. Det slår igennem på brugtvognsmarkedet i Tyskland, og derfor kan man i mange tilfælde hente en bil i Tyskland til afgiftsberigtigelse i Danmark, som bliver billigere end de oprindeligt dansk indførte biler i forhandlernes udstillinger. Som et ekstra plus har de importerede brugte biler som oftest mere udstyr.
Nybilsalg i Portugal - Top 20
I Portugal er bilsalgs top 20 domineret af lidt større modeller end i Danmark. Den nye højdespringer er dog den lille Seat Ibiza, som netop er introduceret i ny udgave. Seat har godt fat i det portugisiske og spanske marked. I Portugal er Seat eksempelvis lige så store som Citroen på en 7. plads målt på nysalg af bilmærker i Portugal.
Top 20 bilsalg i Portugal for juli 2008 ser således ud:
- Seat Ibiza - se video herunder med den nye frække model, som starter ved 135.000 kroner i Danmark
- Opel Corsa
- Peugeot 207
- Opel Astra
- Peugeot 308
- Ford Focus
- VW Golf
- Audi A4
- VW Polo
- Fiat Grande Punto
- BMW 3-serie
- Toyota Auris
- Nissan Micra
- Honda Civic
- Seat Leon
- VW Passat
- Ford Fiesta
- BMW 1-serie
- Skoda Fabia
- Mazda 2
Ingen af bilerne på den portugisiske top 20 bilsalgs liste er i mini-bil klassen, som topper listen i Danmark. Til gengæld er der hele hele 9 modeller i den såkaldte supermini klasse, som omfatter VW Polo, Nissan Micra, Mazda 2, Seat Ibiza, Ford Fiesta, Opel Corsa osv.
BMW har rigtig godt fat i prestige markedet i Portugal med hele to modeller i bilsalg top 20. BMW i Portugal har endda netop hævet priserne en anelse uden det tilsyneladende har påvirket salget. Opel Astra sælger også overraskende godt i Portugal, og det gør VW's udgående Golf V model også - men kun i Golf TDi Bluemotion grøn energispareudgave - se artikel.
Ny Seat Ibiza 2009
Den lille nye charmerende Fiat 500 er ikke på top 20 bilsalg listen - primært fordi den i forhold til andre alternativer er relativ dyr i Portugal med en indgangspris på 13.650 euro. En ny Seat Ibiza koster i billigste udgave med 5 døre 13.756 euro i Portugal. Seat Ibiza anvender samme 'bund' som den næste VW Polo kommer til, og alt i alt er den nye Ibiza måske det bedste køb lige nu i supermini klassen. Seat Ibiza 2009 bliver præsenteret d. 6-7. september i Danmark. Se også Seat Danmarks hjemmeside.
Kilder: Mobile.de, Autotrader.co.uk, Bilimportørerne i Danmark, salgsstatistikker i Guia do Automóvel, Seat.com
Din vurdering:
Herunder lidt om, hvad de portugisisk aviser skriver om fodbold i august 2008.
Med Chelsea's fire portugisiske spillere, Portugals Ex-landstræner som Manager i Chelsea og måske brasilianske Robinho på vej til London-klubben fra Real Madrid, er alt om Chelsea efterhånden interessant i Portugal.
Deco i hovedrolle hos Chelsea
Chelsea lagde godt ud i den engelske liga til sæsonstart for 2 uger siden. Med en sejr på 0-4 over Portsmouth beviste den nyudnævnte Chelsea træner og tidligere portugisiske landstræner Scolari at han har styr på tropperne. I sæsonens 2. kamp vandt Chelsea ude mindre overbevisende med 0-1 over Wigan i Nordengland.
Chelsea med portugiserne Deco, Ricardo Carvalho, Jose Bosingwa og Paulo Ferreira fører dermed efter to spillerunder den engelske Premier League.
Deco, som Scolari hentede til Chelsea fra Barcelona lige før sæsonstart, har fået den bedst tænkelige begyndelse på sin engelske karriere. Det er blevet til 2 mål i to kampe, og dermed har den målfarlige portugiser (og tidligere brasilianer) allerede vundet en plads i Chelsea fans'enes hjerter - specielt fordi Deco scorede det afgørende mål mod Wigan.
Chelsea sejren over Wigan i august 2008 var i øvrigt en tro kopi af Chelseas 0-1 udesejr over Wigan under den portugsiske træner José Mourinhos ledelse i 2005.
Sæsonstart i den portugisiske liga
Ingen store overrasker i den første runde i den portugisiske liga 2008/2009.
Alle tophold vandt udover Benfica, som spillede uafgjort mod relativt ukendte Rio Ave fra Nordportugal. Den kamp var nyudnævnte Benfica træner fra Spanien Quique Flores helt sikkert ikke tilfreds med. Benica er kendt for at skifte manager/træner meget hurtigt, hvis resultaterne udebliver.
Cristiano Ronaldo investerer i hotelkompleks på lille ø ved Madeira
Den måske mest berømte portugisiske fodboldspiler nogensinde (bortset fra Eusébio) er med i investerings-konsortiet Plaza Prestige, som planlægger at bygge et luksushotel med tilhørende lejligheder og faciliteter på øen Porto Santo 50 kilometer fra Madeira.
Cristiano Ronaldo er i øvrigt stadig på rekreation i Portugal efter sin lille ankel operation. I mellemtiden er der spekulationer om at Manchester United manager Alex Ferguson gerne vil købe bulgareren Dimitar Berbatov fra Tottenham Hotspurs, som potentielt vil kunne blive en konkurrent i United til Cristiano Ronaldo.
Succes for Portugals nye landstræner
Den nye træner for Portugal Carlos Queiroz havde (undskyld Færøerne) en let modstander i sidste uges venskabskamp i Aveiro få kilometer syd for Porto.
Med resultatet 5-0 er det portugisiske landshold klar til den næste lette opgave ude mod Malta d. 6. september, før den på papiret heller ikke så svære opgave mod Danmark hjemme i Portugal d. 10. september 2008. Se mere om Portugals fodbold landskamp mod Danmark i september 2008.
Sexede fodboldstjerner fra Portugal - de portugisiske kvinder stemmer per SMS
Den portugisiske avis Correiro da Manhä har introduceret en top 20 over de mest sexede personer i portugisisk show-biz og relaterede brancer - herunder fodbold naturligvis. Listen kaldes også for Bolsa da Sensualidade.
De portugisiske kvinder (og mænd) kan stemme per SMS hver uge, og selv om der ikke offentliggøres eksakte stemmetal er resultatet foruroligende entydigt for mænd med en traditionel mandlig hårpragt og -længde.
På førstepladsen blandt de mest sexede portugisiske mænd finder man nemlig i så mange uger nogen kan huske det sympatiske og ikke mindst langhårede portugisiske 'sex-ikon' Nuno Gomes fra Benfica, som uden besvær løber med over 45% af de kvindelige stemmer. Det har uden tvivl hjulpet at Nuno har været dommer i Danca Comigo, som er Portugals svar på TV-programmet Vild Med Dans. Se klip fra showet herunder:
Den portugisiske kvinde kan tilsyneladende godt li' modne velhavende mænd, for på 5. pladsen i august 2008 på 'sexy-listen' i Portugal finder man tidligere Chelsea træner og nuværende Inter Milan træner José Mourinho. Så lad gå da - Mourinho har mange penge.
Først som nummer 5 og 6 kommer ungkarlene Cristiano Ronaldo og Ricardo Quaresma, mens veteranen Luís Figo indtager plads nummer 8. Fodboldspilleren Miguel Veloso er nummer 9.
Antallet af fodboldspillere på Sexy-Listen i én af Portugals største aviser siger en del om, hvor stor interessen for fodbold er i Portugal - også hos den kvindelige del af befolkningen.
Vi bringer senere en udførlig rapport om de mest sexede kvinder i showbiz i Portugal - og kan på forhånd love at der ingen fodboldspillere er i blandt dem.
Relatrede artikler:
Fodboldnyt fra Portugal juli 2008
Fodboldnyt fra Portugal juni 2008
Din vurdering:
Der er ellers ikke så meget som tyder på at portugiserne har lettet på speederfoden, men mere kontrol, højere bøder, hyppigere bilsyn og ikke mindst tvungen brug af sikkerhedsele i lastbiler har hjulpet på statistikken, skirver The Portugal News.
Der er indtil videre (15. august 2008) 455 dræbte i trafikken i Portugal i 2008. Ser man på Danmark var der ifølge Politiken per 10. august 229 dræbte.
Umiddelbart skulle man synes at Portugal klarer sig relativt pænt idet landet har omkring dobbelt så stor en befolkning, som Danmark, men tallene snyder. Der er faktisk flere biler per indbygger i Portugal (for de er billigere), men i Danmark kører man mere, og desuden er der få cyklister i Portugal, hvilket får sammenligningen til at blive skæv.
Portugals motorveje er, selv om de er blevet forbedret meget, stadig et svagt punkt i statistikken i forhold til de øvrige EU lande. Kun Slovenien og Ungarn har en værre statistik på landenes motorveje.
Fartglade udlændinge i Portugal
Selv med relativt få mobile fartkontroller lykkedes det ind imellem portugisisk politi at fange særdeles hurtige bilister.
Området omkring byen Guarda i den nordøstlige del af landet på grænsen til Spanien har for nyligt lagt asfalt til en speciel travl bilist, som blev målt til 235 km/t, skriver Jornal de Notícias. Hastigheder over 200 ses relativt hyppigt og omkring 1/3 af fartbøderne, der uddeles til den slags voldsomme overskridelser, går ifølge GNR politiet til udlændinge med hurtige biler - nogen af dem dog med fast bopæl i Portugal.
89 bilister snuppet for spritkørsel på en weekend
I den 2. weekend i august 2008 blev op mod 1.800 bilister standset og alkoholtestet over hele Portugal. 89 bilister havde en promille på over 1,2, hvilket er en alvorlig forseelse også i Portugal og et meget højt antal. I Danmark betyder en sådan promille automatisk frakendelse af kørekortet.
Uanset at der stadig er god plads til forbedringer, har Portugal bevæget sig væk fra den blodige europæiske rekord i trafikdrab, som landet havde først i 90'erne, hvor over 2000 mennesker årlig mistede livet på de portugisiske veje.
Se også:
Ambitiøs plan i Portugal til reduktion i antallet af trafikdræbte i Portugal
Din vurdering:
Flere Indlæg
« Forrige side -
Næste side »