I Portugal beskattes biler i stor udstrækning efter, hvor meget co2 der slippes ud i luften.
Co2 måles i g/km og såfremt udslippet er lavt, er bilerne billigere at købe i Portugal.
Det hjælper også beskatningsmæssigt, hvis motoren er lille. Derimod er det ligemeget om bilen er hammerdyr at producere eller om bilen er speciel benzinøkonomisk.
Det lader til at politikerne i Portugal godt ved at folk nok skal tænke økonomisk, men måske skal hjælpes mere til at tænke grønt.
Den udgående VW Golf V med grøn Bluemotion motor
Den eksisterende VW Golf V introduceret i 2003 har ikke solgt specielt godt i Portugal. Det er ikke fordi portugiserne ikke kan lide at køre VW Golf, men Golf V (5) har indtil for nyligt ikke rigtig passet til det portugisiske gennemtænkte grønne afgiftssystem.
Først i 2008 med introduktionen af VW Golf V modellen med Bluemotion diesel-motor er salget steget betragteligt. Årsag: Bluemotion motoren på 105 hestekræfter kan i en Golf V presses ned på et co2 udslip på kun 119 g/km, og dermed kunne den dieseldrevne (og økonomiske) Golf TDi 105 Bluemotion pludselig sælges fra kun omkring 23.000 euro - en meget konkurrencedygtig pris i Portugal.
Til sammenligning koster en Skoda Octavia 1,9 TDi i billigste udgave (også med 1,9-TDi VW dieselmotor, men uden Bluemotion teknologi) fra omkring 25.000 euro for portugisiske forbrugere.
Salget af Golf V steg i april 2008 med over 60% i forhold til april 2007, og hele 506 ud af de 591 nye Golf V solgt i Portugal denne måned var miljøversionen Bluemotion. Det kan man da kalde et succesfuldt afgiftssystem.
Den danske Golf 1,6 GT Sport Solskin
Til sammenligning er én af de mest solgte Golf-modeller i Danmark lige nu den udgående Golf V (5) farvel-og-tak kampagnemodel VW Golf 1,6 GT Sport Solskin - øøøøh fik I den? Så er det man straks tænker om VW har lavet en ny fin miljøvenlig og sportslig (det er jo en GT Sport) 1,6 benzin motor?
Desværre er svaret selvfølgelig: Nej det har de ikke, men i Danmark er man nødt til at sælge gammel teknologi under mere eller mindre opfindsomme varebetegnelser. En Golf 1,6 med soltag (eller Solskin) har den samme 102 hestes 1,6 motor som sad i den gamle Golf IV (4) fra omkring år 2000. Den sviner som blev den betalt for det. Ifølge VW i Tyskland med hele 176 g/km co2 med manuelt gear. Med automatgear oser den hele 196 g/km co2. En BMW 325 Coupe med 3,0 liter motor og pænt over 200 hestekræfter er bedre mod miljø'et med 170 g/km co2.
Hvorfor sælger SMC importøren i Danmark overhovedet en VW Golf med denne oldsag af en motor? Jo - det er såmænd fordi prisen er relativ lav fra fabrikken (og fortjenesten sandsynligvis højere for SMC importøren) og den årlige ejerafgift i Danmark er begrænset, da den mildt sagt bedagede motor stadig præsterer en benzinøkonomi på 13,5 km/l uden automatgear. Resultatet er en falliterklæring for det danske afgiftssystem og en bet til danske bil-købere.
Med hensyn til GT Sport betegnelsen kan vi oplyse at det faktisk er et tiltalende udstyrsniveau, men bilen har absolut INTET at gøre med GT (dvs Grand Touring) og endnu mindre med Sport. Golf 1,6 GT Sport Solskin modellen til en listepris af 270.000 danske kroner kan ikke undgå at skuffe dynamisk set, da den gamle Golf V vejer ind med over 1250 kilo før man sætter sig ind i den. Konebil er det ord, som ligger nærmest for - men det siger man ikke højt hos VW i Danmark.
Køb en Bluemotion istedet for med ordentlig teknologi - eller vent til den nye Golf VI (6) lander i Danmark senere på året. Man er i øvrigt for længst holdt op med at tilbyde Golf 1,6 benzin-modeller i Portugal - de sviner for meget til at de kan sælges. I Tyskland kunne vi i august 2008 finde én enkelt ny Golf 1,6 til salg på Volkswagens hjemmeside - hos VW er man er i gang med at omstille produktionen til den nye model.
Ny VW Golf 2009
Den nye Golf VI (6) ser meget lovende ud. Bagfra ligner den nye Golf 2009 lidt Golf IV (4) (1997-2002), hvilket ikke er dårligt, og fronten ligner lidt den nye VW Scirocco sports-coupe.
Motor-mæssigt er den gamle 1,6 benzin naturligvis sendt på tiltrængt pension. Istedet er der gode 1,4 liter trykladede alternativer med benzin-motor og VW koncernens TDi-140 dieselmotor, som allerede kan fås i den nye tyste og store Audi A4, er også på programmet. De dyrere versioner af Golf VI vil også komme til Danmark.
Desuden vil den nye Golf 2009 naturligvis kunne fås med Bluemotion diesel-teknologi, som er VW's miljø-mærke. Denne version forventes via afgiftsystemets indflydelse at sælge bedst i Portugal.
Se billeder af den nye VW Golf VI 2008-2009 herunder (det er den endelige version):
Se også:
Ny VW Polo spionbilleder
Ny VW Scirocco pris-gæt og billeder
Danske priser offentliggjort - se prisen på den nye Scirocco
VW Golf bedst-sælgende model i Portugal i november 2008