Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk






Greenpeace skib på besøg i Lissabon

Den 50 meter lange isbryder Arctic Sunrise er d. 21. august på besøg i Lissabon ved Alcântara.

Arctic Sunrise er et tidligere seismisk undersøgelses-skib og har siden 1977 været chartret af miljøorganisationen Greenpeace. Skibet er 50 meter langt og bygget til at kunne sejle i arktiske farvande.

Greenpeace besætningen på op til 30 mand har de sidste 3 måneder været i Middelhavet for at rapportere om ulovligt fiskeri og promovere et bæredygtigt fiskerierhverv i middelhavsregionen.

Under turen 'fangede' Arctic Sunrise det italienske skib Diomede II i at anvende ulovlige flydenet udfor Sicilien. Et net blev samlet op på Greenpeace skibet, og den italienske kystvagt blev alarmeret til at opbringe skibet og konfiskere den ulovlige fangst.

Den blåfinnede tunfisk i Middelhavet
I Tyrkiet blev der afholdt en konference på Arctic Sunrise i havnebyen Mersin små 200 kilometer fra Cypern. Konferencen handlede om brug af de ulovlige flydenet, og om overfiskeri af blandt andet blåfinnet tunfisk, som er i fare for udryddelse i Middelhavet. Se også artiklen: Lidl i Portugal bemærket af Greenpeace.

I Danmark kunne man for mange år siden fange netop den blåfinnede tun i Kattegat og Øresund. Scandinavian Tuna Club findes faktisk endnu selv om det er meget småt med tunfisk i Danmark . Se tunfiskerklubbens hjemmeside

Greenpeace skibet Arctic Sunrice
Arctic Sunrise skibet har mange gange været i verdenspressen under aktioner mod alt fra olieselskabet Shell til hvalfangerskibe i Japan.

Greenpeace skibet Arctic Sunrice har i særlig grad været i 'nærkontakt' med det enorme 130 meter lange hvalfangerskib Nisshin Maru (flydende hvalfabrik er måske en bedre betegnelse).  Både i 1999 og i 2006 stødte de to skibe bogstavelig talt sammen under Greenpeace skibets forsøg på at forhindre Japans hvalfangst. Der skete dog kun mindre materiel skade.

Tyrkiske tun-fiskere var ikke meget for Greenpeace skibet Arctic Sunrise besøg i havet mellem Cypern og Tyrkiet for nyligt. Se Greenpeace video med en flok gale tyrkiske fiskere:



I 2007 udbrød der en voldsom brand på Nisshin Maru og ved skæbnens ironi var Greenpeace skibet MV Esperanza det nærmeste skib i området. Greenpeace tilbød, som man skal på havet, assistance til japaneren ikke mindst med at forudsige, hvornår farvandet ville blive faligt at ligge i p.g.a. is. Greenpeace skibet tilbød desuden at bugsere det nødstedte skib. Det japanske hvalfangerskib valgte dog at søge havn ved egen hjælp. Se beretningen fra Sydhavet:


Den politiske organisation Greenpeace
Mange vil nok mene at Greenpeace af og til går længere end nødvendigt under deres aktioner. Man kan også anføre at Greenpeace ofte vælger at kæmpe for sager, som gør sig godt i medierne uden tanke på de lokale befolkninger, som lever af naturens ressourcer.

På den anden side set kan de fleste være enige i at det er torskedumt, hvis tunfisken i Middelhavet forsvinder som den gjorde det i Øresund og Kattegat - ifølge Greenpeace pga. overfiskning og politikere, som er i lommen på fiskeri-industrien.

Dansk holdning til hvalfangst
Hvalfangst er et andet område, hvor Greenpeace tilsyneladende er på verdensopinionens side.

Den tidligere medlem af det Konservative Folkeparti og tidligere Ny Alliance politiker Gitte Seeberg udtrykte i maj 2008 stærk kritik af Danmarks holdning til kommerciel hvalfangst, som hun mener tager for meget hensyn til Grønland og Færøerne. Se kronik af Gitte Seeberg.

Netop Grønland og Færøerne har også været i Greenpeace søgelys for år tilbage i forbindelse med fangst af hvaler og sæler.



Kommentarer

Endnu ingen kommentarer