September 2008 - Indlæg
UPDATE: Resultat blev 3-1 til Barcelona over Sporting Lissabon - se de øvrige resultater i Champions League.
Den spanske storklub Barcelona får besøg af Sporting fra Portugal på Camp Nou kl. 20.45 dansk tid.
Barcelona, som må anses for Spaniens næstbedste hold efter Real Madrid, har naturligvis æren af at være storfavorit til tirsdagens kamp i Champions League gruppe C.
Bookmakerne giver op til 12,5 gange pengene igen, såfremt Sporting vinder CL kampen. En sejr til Barcelona hjemme mod det portugisiske hold har kun odds 1,3.
Portugisisk træner med spansk erfaring
Paulo Jorge Gomes Bento har stået i spidsen for Sporting siden 2005 og er selv tidligere portugisisk landsholdspiller med 35 kampe for Portugal. Netop Spanien kender Paulo Bento særdeles godt efter at have spillet for den spanske klub Real Oviedo i perioden 1996-2000.
Sporting stiller med blandt andet landsholdsspillerne Miguel Veloso og João Moutinho.
FC Barcelona handicappet uden Deco
Den spanske klub kan sagtens klare sig uden den portugisisk-brasilianske mester, som for nyligt er skiftet til Chelsea.
I den spanske liga blev FC Barcelona for nyligt overraskende slået 1-0 af oprykkerne fra Numancia, som også var lige ved at få has på selveste Real Madrid i weekenden i en forrygende kamp, som Real Madrid vandt med 4 mål mod 3.
Barcelons trup indeholder fodboldpersonligheder som Samuel Eto fra Cameroon, spanske Xavi og argentinske Messi. Også islændingen Eidur Gudjohnsen og den franske veteran Thierry Henri spiller for Barcelona.
Champions League Gruppe C bør vindes af FC Barcelona
FC Barcelonas succeskriterie er uden diskussion at klubben skal videre til knock-out runden med de bedste 16 hold. Intet andet er acceptabelt for Barcelona, som forventer en sejr på Camp Nou tirsdag aften.
Sporting på sin side er undertippet, men må meget lig Portugal-Danmark kampen for nyligt, se om der ikke kan trækkes minimum et enkelt point med hjem fra Spanien i Champions League gruppe C.
UPDATE 16. september 2008:
Sporting Lissabon tabte 3-1 til et overlegent spansk hold efter stort pres på portugisernes mål i de sidste minutter, som resulterede i at Barcelona med mål nummer 3 trak en komfortabel sejr hjem.
Se også:
Champions League grupperne 2008/2009
Fodboldnyt fra Portugal august 2008
Din vurdering:
Den hovedrige Suleiman Al-Fahim fra Oliestaten Abu Dhabi har netop overtaget kontrollen med den engelske fodboldklub Manchester City.
Købet kom i stand efter at den thailandske politibetjent, forretningsmand og tidligere præmierminister Thaksin Shinawatra synes at bekendtskabet med Manchester City blev lidt for dyrt. Shinawatra har dog bestemt ikke været fedtet med pengene siden han overtog Manchester City i sommeren 2007.
"Der skal flere kræfter til", udtalte Shinawatra til Sky Sports d. 14. september 2008, og han fortsatte "Spillerne bliver dyrere og dyrere og Manchester City har brug for en investor med dybe lommer".
Dybe lommmer har Suleiman Al-Fahim om nogen. Den forældreløse universitetsuddannede ejendomsudvikler og TV-producent betalte omkring 1,8 milliarder kroner (200 millioner £) for kontrollen med Manchester City F.C. per 1. september 2008. På samme shoppingtur eller i hvert fald få dage efter købte Suleiman Al-Fahim den brasilianske spiller Robinho af Real Madrid for anslået 32 millioner £ svarende til omkring 300 millioner danske kroner.
Al-Fahim bliver ikke for ingenting kaldt for Mellemøstens svar på Donald Trumph. Han anses blandt mange iagttagere for at være én af de 15 mest magtfulde personer i Mellemøsten.
Benfica er interessant udtaler Suleiman Al-Fahim til portugisisk avis
Den portugisiske arbejderklub Benfica, som ikke har præsteret specielt godt de sidste par år udover at gøre en rimelig figur i Champions League turneringen i 2007/2008, er interessant for den arabiske medie- og ejendomsmogul med guldbukserne.
I et interview med den portugisiske avis Diário da Notícias udtalte Suleiman Al-Fahim at kun Benfica ville være interessant at købe i Portugal. Det kunne lyde som et eksempel på blomstrende arabisk sprogbrug, men faktisk er Suleiman Al-Fahim sandsynligvis i stand til at købe præcis hvilke klubber, han vil - inklusive Benfica.
Mange mener at rigmanden fra oliestaten Abu Dhabi økonomisk set er i en liga over den nuværende kapitalkonge i engelsk fodbold Roman Abramowich, som fortsat hælder millioner af pund i fodboldklubben Chelsea tilsyneladende uden tanke for afkastet.
Med hensyn til Benfica, lod Suleiman Al-Fahim dog forstå at den portugisiske klub vil være en "næsten umulig investering", men skulle han købe i Portugal, er Benficas historie (og fanbase) særdeles værdifuld.
I første omgang nøjes den 31-årige Al-Fahim med at sætte forventningerne op for fodboldpersonligheder som Cristiano Ronaldo, Fernando Torres, Ruud van Nistelrooy med flere næste gang der er lønforhandling.
Se interview med Suleiman Al-Fahim om købet af Manchester City på Youtube:
Se også:
Portugisisk fodbold
Din vurdering:
Verdens største producent af juice hedder Sucocitrico Cutrale, og produkterne fra virksomheden markedsføres i mange lande under navnet Cutrale.
Det store brasilianske selskab står for op mod 30% af verdens produktion af juice baseret på frugter i citrus-familien herunder appelsiner. Virksomheden har afdelinger i Syd- og Nordamerika samt i Asien. Traditionelt er langt den meste juice fra citrus frugter blevet produceret i Brasilien og i de sydlige stater i USA.
I Danmark kendes Cutrale måske bedre som Minute Maid juice mærket, som markedsføres af Carlsberg.
Appelsinjuice fra Algarve
Den portugisiske appelsinjuice fabrik Fábrica Lara i byen Silves bliver dermed Cutrales første europæiske fodfæste.
Fábrica Lara beskæftiger kun 25 mand, men sammenslutningen af fiskeri- og landbrugsvirksomheder på Algarve forventer nye investeringer fra den brasilianske gigant og er derfor godt tilfredse med den nye brasilianske ejer, som har lovet at beholde alle de nuværende ansatte. Fabrikken var tidligere i spansk ejerskab.
Se mere om juiceproduktion på Cutrales hjemmeside.
Din vurdering:
Over de sidste dage har specialbyggede biler og motorcykler været at se over store dele af Portugal på vej rundt på etaperne i PAX RALLY Lisboa - Portimão 2008. Pax Rally'et fra Lissabon til Portimão er en del af Rally Dakar Serien.
Carlos Saintz i VW Touareg
Den største berømthed i Pax Rally'et i Portugal er spanieren Carlos Saintz, som i en menneskealder har vundet alt, hvad der er værd at vinde inden for rallysporten.
Saints debuterede i det motorsportsglade Portugal allerede i 1987 for Ford i en Sierra RS Cosworth.
Senere vandt den nu 46-årige mester VM i rally i årene 1990 og 1992 for Toyota. Faktisk gjorde han det så godt at Toyota kaldte en særlig hidsig udgave af Toyota Celica med 4-hjulstræk midt i 90'erne med op til 245 heste (det var meget dengang) for Carlos Saintz versionen.
Saintz skiftede senere til Subaru, og han har også kørt for Citroën samt været tilbage i korte perioder hos både Ford og Toyota.
Nu er Saintz i mellemtiden blevet en vigtig del af VW Motorsports Team'et, hvor direktøren i øvrigt er danske Kris Nissen.
VW Motorsport fører med VW Touareg i rally-prep udgave før den afsluttende etape søndag d. 14. september med Carlos Saints og codriver Michel Périn. Se mere på VW motorsports hjemmeside.
UPDATE 14. september: Carlos Saintz sejrede på sidste etape og vandt dermed PAX RALLY Portugal 2008. I klassen for Motorcykler vandt franskmanden David Casteu på en KTM cykel. Se mere på Dakar Series hjemmesiden.
Rallysport i Portugal
Portugal er på mange måder et perfekt land for de mange rallysport anthusiaster på både 2 og 4 hjul. Store dele af det indre Portugal er relativt tyndt befolket og det er derfor muligt at afholde events uden at forstyrre for mange mennesker.
Samtidig er portugiserne traditionelt meget positive stemt over for motorsport og de fleste tager det ikke så højtideligt, om der er lidt larm i en weekend eller to.
Herunder et klip fra en lukket afdeling på 2. dagen af Pax Rally Portugal 2008, som blev kørt fra 8. til 14. september:
Dakar Series løbene er den europæiske afløser for det berømte Dakar Rally, som tidligere på året måtte aflyses som følge af terrortrusler mod kørerne i den nordlige del af Afrika. Se mere om det aflyste Dakar Rally i Portugal.
Din vurdering:
Det portugisiske luftfartsselskab TAP introducerer per 15. september særdeles billige flyrejser fra Portugal til internationale destinationer.
Kampagnen, som løber fra mandag d. 15. september til 31. oktober 2008, omfatter 300.000 enkelt (one way) billetter til 64 euro stykket inklusive lufthavnsskatter.
De billige flyrejser skal finde sted mellem d. 1. oktober 2008 og d. 31. maj 2009.
TAP til angreb på Ryanair og Easyjet
Inkluderet i billetprisen er 20 kilo bagage, og man bliver heller ikke opkrævet ekstra for sit bording kort (som ved Ryanair).
Desuden fremhæver TAP at der er benplads i flyene, at man kan ændre billetten (mod et gebyr) samt at man optjener Victoria bonuspoint - ganske vist kun 10% af det normale.
Prismæssigt kan TAP dog som regel ikke slå Easyjet, men TAP flyver til langt flere destinationer fra Lissabon. Se mere om Easyjet rutenet fra Lissabon og sammenligning af billetpriser.
Fly fra Portugal med discount
De specielle discount billetter hos TAP gælder kun fra Portugal (Lissabon og Porto lufthavne) til destinationer i Europa og Portugal. Skal man retur til Portugal, kan man ikke opnå den samme meget lave pris for sin flybillet hos TAP.
TAP flyver i efterår/vinter/forår 2008/2009 til følgende destinationer for 64 euro per enkeltbillet:
- Lissabon-Oslo
- Lissabon-Stockholm
- Lissabon-København
- Lissabon-Amsterdam
- Lissabon-Frankfurt
- Lissabon-Prag
- Lissabon-Budapest
- Lissabon-Munchen
- Lissabon-London
- Lissabon-Luxembourg
- Lissabon-Brussel
- Lissabon-Geneve
- Lissabon-Zürick
- Lissabon-Zabreb
- Lissabon-Milano
- Lissabon-Rom
- Lissabon-Bologna
- Lissabon-Venedig
- Lissabon-Lyon
- Lissabon-Paris
- Lissabon-Toulouse
- Lissabon-Marseille
- Lissabon-Nice
- Lissabon-Barcelona
- Lissabon-Pamplona
- Lissabon-Bilbao
- Lissabon-La Coruña
- Lissabon-Sevilla
- Lissabon-Malaga
- Lissabon-Madrid
- Lissabon-Funchal, Madeira
- Lissabon-Porto Santo
- Lissabon-Porto
- Lissabon-Faro, Algarve
- Porto-Lissabon
- Porto-Barcelona
- Porto-London
- Porto-Paris
- Porto-Zürich
- Porto-Geneve
- Porto-Milano
- Porto-Luxembourg
- Porto-Brussel
- Porto-Amsterdam
- Porto-Funchal, Madeira
Det ser umiddelbart ud til at kampagnen er et klogt modtræk i forhold til lavprisselskaberne - specielt over for de portugisiske kunder.
Hos lavprisselskaber som Ryanair og Easyjet ender prisen for en one-way flybillet ofte med at være højere end 64 euro på grund af mængden af gebyrer, som lægges oven i den annoncerede billetpris.
TAP håber uden tvivl på at mange kunder også vil booke returbilletten hos TAP, og at det portugisiske selskab derved kan fylde sine fly i lavsæsonen, hvilket vil gøre det muligt trods høje oliepriser at flyve med en fornuftig økonomi.
Billig flybillet Lissabon-København-Lissabon
Såfremt den nuværende pris (TAP Basic) holdes vil en returrejse med TAP fra Lissabon til København med booking fra 15. september kunne gøres fra omkring 1.660 danske kroner i efterår/vinter/forår 2008/2009. Det er billigt for Lissabon-København retur.
Til sammenligning tager Sterling (UPDATE: Sterling er gået konkurs) for den samme flybillet med afgange fra ultimo februar 2009 ifølge Sterlings hjemmeside 230 euro på de billigste dage svarende til omkring 1.715 danske kroner.
Se mere på billige flyrejser på TAP hjemmesiden .
Relaterede artikler:
Sterling åbner ny rute fra København til Lissabon i februar 2009
Se også:
Oversigt over flyforbindelser til Portugal
Din vurdering:
Folkevognsimportøren SMC har besluttet sig til at tilbyde VW's nye portugisisk byggede sportscoupe VW Scirocco på gule plader.
Under sloganet 'Scirocco for to' markedsføres den billigste Scirocco version til 183.895 plus moms. Der er per 12. september 2008 ikke flere oplysninger til kunderne på SMC's hjemmeside udover en prisliste.
Billigste Scirocco 1,4 TSi med 122 hestekræfter kan fås til privat brug for små 230.000 danske kroner.
Se hele prislisten for de fristende VW Scirocco Vans på SMC's hjemmeside (åbner som pdf).
Den lille ny fra VW produceres på VW Autoeuropa fabrikken i Palmela syd for Lissbon, og på trods af at modellen bliver introduceret i en periode med begyndende recession i både Danmark, England og Spanien, har Volkswagen store forventninger til det nye meget velskabte medlem af VW-familien.
Se billeder af VW Scirocco under introduktionen i Lissabon.
Scirocco Van for alle
Scirocco Van kan købes af alle, men såfremt man vælger som erhvervsdrivende at kræve momsen tilbage, er der skrappe restriktioner på privat brug af sportsvognen.
Det er i øvrigt meget heldigt for SMC importøren i Danmark at VW med sit nye design holder sig inden for de mål, som kræves for at kunne lave en Scirocco Van uden bagsæder ud af en normal VW Scirocco sports-coupé.
Se også: 0-100 km/t på 6 sekunder - den nye 2010 Scirocco R sportsvogn.
VW Scirocco Van gennem nåleøjet
Når en VW Scirocco kommer til Danmark før den konverteres til Van, hives bagsæderne ud, og ind sættes en formstøbt kasse med gitter til forsædepassagererne, som mindst dækker adskillelse til føreren.
Varerummet skal ifølge Skats regler være på mindst 120 cm. Mindstehøjden skal være på 60 centimeter i en van (det er ikke særligt meget).
Skat nævner på sin meget informative hjemmeside følgende:
"Der må ikke bag førersædet findes sædearrangement af nogen art eller indretninger, der er egnede til anbringelse af sæder e.l. til personbefordring.
Varerummet må heller ikke være forsynet med håndstropper, rudemekanismer, askebægre, sikkerhedsseler og beslag hertil eller andet personvognsudstyr. Håndgreb skal være fjernet eller fastgjort. Den oprindelige sidebeklædning i varerummet, herunder højttalere og låsehåndtag, kan dog bevares."
Så langt så godt. VW Scirocco Van er (tilsyneladende) godkendt på det grundlag at den utvivlsomt er indrettet til varetransport.
Mystisk afgørelse af Skat
Og så kommer det sjove: Danske Skat nævner på sin hjemmeside at man IKKE efter en afgørelse for år tilbage ville godkende ombygningen af en Porsche 924 til van selv om den næsten befandt sig inden for reglerne. Det er sådan set Okay, men begrundelsen var latterlig.
Den føromtalte ældre Porsche 924 blev forkastet med følgende begrundelse fra Skat:
"En Porsche 924, årgang 1978, kan efter en påtænkt ombygning ikke anses for at opfylde kravet om at være utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport. Bilen skulle ombygges til lukket varebil og afgiftsberigtiges med 95 pct. afgift efter lovens § 5, stk. 1. Af de fremlagte tegninger fremgår følgende mål:
- længden af førerrummet udgør 120 cm.
- længden af varerummet udgør 130 cm.
- varerummets højde udgør for og bag henholdsvis 56 og 23 cm.
Nævnet har i afgørelsen anført, at bilen (biltypen) heller ikke med den ændrede indretning opfylder kravet om at være utvivlsomt konstrueret til godstransport, jf. lovens § 5, stk 1." Alt er citeret fra Skats egen hjemmeside.
Vi går ud fra at VW importøren har fået godkendt den nye VW Scirocco Van af Skat som konstrueret og indrettet utvivlsomt til godstransport - "for to personer", som SMC importøren i sin markedsføring bemærker.
PS: Ingen hemmelighed at nogen af os her på Portugalnyt er lidt bil-glade: Se flere artikler om bl.a. priserne i Europa på den nye fantastiske Scirocco fra Portugal.
Din vurdering:
Partiet 'O Bloco de Esquerda' - på dansk Vestreblokken, som kan sammenlignes med det danske parti SF, afholder lørdag demonstration i det gamle Expo-98 område i Lissabons nordøstlige del.
Venstreblokken er utilfreds med at en stigende andel af lønmodtagerne i Portugal arbejder for vikarbureauer og dermed aldrig opnår de rettigheder, som man har på normale arbejdspladser. BE mener desuden at den socialistiske regering er 'i lommen' på arbejdsgiverne og undlader at kæmpe for arbejdstagernes rettigheder.
Venstreblokken, som i daglig tale også kaldes BE, har henlagt demonstrationen til Expo-området, som nu kaldes nationernes park, da mange af Portugals største vikarbureau'er har kontorer i nærheden.
En tredjedel af Portugals lønmodtagere i berøring med vikarbureauerne
BE partiets repræsentant Jorge Costa udtalte i september 2008 til portugisiske aviser at op til 1/3 af Portugals lønmodtagere arbejder for eller har arbejdet for vikarbureau'erne, som ifølge BE behandler de ansatte ringere end normale arbejdsgivere.
Problemet er desuden ifølge BE at de ansatte i vikarbureauerne betragtes som anden-klasses arbejdskraft i de virksomheder, de sendes ud i.
Efter mødet i Nationernes Park går demonstrationen mod nord til parken Jardim Catarina Eufémia i bydelen Barreiro.
Danske vikarbureauer
Vikarernes manglende annerkendelse er i øvrigt heller ikke et ukendt fænomen i danske virksomheder, som også i stor udstrækning benytter vikarer. Man kan eksempelvis opleve store forskelle i timelønnen mellem fastansatte og vikaransatte for stort set de samme arbejdsopgaver. I Danmark tjener et vikarbureau typisk mellem 80 og 100 kroner i timen på at leje vikarer ud, men skal dog svare feriepenge af beløbet. En vikar får typisk omkring 125 kroner i timen.
I visse brancher er det en økonomisk og afvekslingsmæssig fornøjelse at være vikar. Mange danske sygeplejesker er tilmeldt et vikarbureau, og kan på den måde tjene en væsentlig højere timeløn end ved normalt fast arbejde på et hospital.
Se også:
Vikarbureauer i Portugal
Relateret artikel:
Recibo Verde ordningen misbruges
Din vurdering:
Mange flyselskaber er på trods af olieprisens nylige fald til under 100 dollars per tønde fortsat under stort pres som følge af vigende efterspørgsel, kreditkrise og generelle omkostningsstigninger.
Det forventes i branchen at flere flyselskaber ikke vil klare sig helskindet gennem vinterperioden 2008, som traditionelt er lavsæson for luftfarten.
Den eller de forventede krak blandt flyselskaberne vil med al sandsynlighed også berøre Skandinavien, så der er al mulig grund til at passe på, når man bestiller flybillet. Se også artikel i Berlingske Tidende.
For forbrugerne kan konsekvensen af en konkurs hos et flyselskab nemlig blive at man pludselig står med flybilletter, som er værdiløse.
Se også: Ny konkursforsikring fra 1. januar 2010.
Book fly og rejse samtidigt for at være sikret
Vil man ikke løbe en risiko er der en meget simpel måde for danske forbrugere at sikre sig på: Køb en rejse sammen med flybilletten.
Køber man en pakke bestående af en rejse og en flybillet, kan man, hvis et flyselskab krakker, få sine penge igen af Rejsegarantifonden.
Se for eksempel liste over rejsearrangører til Azorerne, hvoraf mange også arrangerer rejser til Portugal og Madeira.
Billige og dyre flyrejser
Man kan også argumentere for at en billig flybillet eksempelvis inden for Europas grænser trods alt er et tab, man kan bære.
Der er desuden forskel på, hvor lang tid i forvejen flyselskaberne hæver pengene fra kundernes konti efter at flybilletten er bestilt. Det kan dog være svært at finde den slags oplysninger på flyseskabernes hjemmesider, inden man booker sin flybillet.
Brug kreditkort istedet for Dankort
Det lyder lidt tåbeligt at betale ekstra gebyrer, men mange udstedere af kreditkort har en forsikring inkluderet for kunderne, således at en betaling med visse internationale kreditkort (ikke Dankort) refunderes såfremt varen ikke bliver leveret.
Såfremt man bestiller en flybillet med sit kreditkort, vil man derfor i mange tilfælde kunne få pengene tilbage, hvis flyselskabet ikke flyver længere, når rejsen skal finde sted.
Hvilke flyselskaber er i risiko-gruppen?
Det korte svar er ALLE. Der er dog relativ bred enighed i branchen om at små lokale lavprisselskaber som regel medfører en større risiko end de større og mere veletablerede flyselskaber.
Selv de etablerede 'gamle' flyselskaber er i stor udstrækning under økonomisk pres, og det er faktisk kun Lufthansa og i mindre grad British Airways, som ser ud til at klare krisen uden problemer.
Man må dog forvente at nationale regeringer med ejerandele i de fleste tilfælde vil gå langt for at beskytte 'deres eget' flyselskab mod konkurs. Den italienske regering forsøgte eksempelvis at redde flyselskabet Alitalia, som dog til sidst i august 2008 måtte kaste håndklædet i ringen og erklære sig insolvent.
Flyselskaber konkurs i 2007 og 2008
Både flyselskaber og rejsearrangører presses af den økonomiske nedtur.
Den 12. september 2008 bukkede den store engelske rejsearrangør XL Leisure Group med luftfatsselskabet XL Airlines under. Da kollapset skete, havde XL anslået 85.000 gæster rundt omkring i verden, som måtte finde alternative måder at rejse hjem på. XL Leisure Group var i øvrigt hovedsponsor for London fodboldklubben West Ham United. Udover XL påvirkes også selskaberne Travel City Direct, Medlife Hotels Limited, Freedom Flights, The Really Great Holiday Company og Kosmar Holidays. Se mere om XL kollapset i BBC reportage på YouTube.
XL var den tredje største rejsearrangør i England. Søndag d. 14. september 2008 kollapsede det mindre engelske selskab K&S ligeledes. Se artikel i The Guardian.
Det lille danske niche-selskab Fly-Classic indstillede samme dag aktiviteterne som følge af at SAS/Spainair havde opsagt en samarbejdsaftale. Ejenkapitalen på 2 millioner kroner er ifølge Take-Off tabt. Senere var selskabet dog ude med et dementi og meddeler at man blot har indstillet bookingen midlertidigt. Se artikel på Jyllandsposten om FlyClassic.
I marts 2007 gik det svenske lavprisselskab Fly Me konkurs, og fornyligt overgik samme skæbne det canadiske lavprisselskab Zoom, som ifølge Take-Off inden selskabets konkurs blev brugt af de danske rejsebureauer Bravo Tours, Kuoni, Star Tour og Tyrkiet Eksperten til langdistance flyvninger til blandt andet Thailand.
Både det lille islandske/skotske selskab City Star Airlines og Norges 4. største flyselskab Coast Air gik ligeledes konkurs i 2008.
Uheldige englændere
På engelske BBC kan man d. 12. september 2008 læse om et engelsk kor på 130 personer, som skulle på turne i Canada.
Først bookede koret hos flyselskabet Zoom. Det tabte de 50.000 engelske pund på. Herefter bookede koret uheldigvis hos XL Leisure Group og er nu i den kedelige situation måske at tabe penge endnu engang. Se historien på BBC's hjemmeside.
UPDATE 15. september 2008
Det største krak i 11 år i den danske rejsebranche er en realitet. Mandag måtte Øster Lindet Rejser, Thinggaard Rejser, Grand Prix Tours og EuroPas give op og erklære sig konkurs. Alle selskaberne har samme ejerkreds. I alt omkring 5.600 forbrugere, som har bestilt rejser, bliver berørt. 800 gæster menes at befinde sig ude på destinationerne. Rejsegarantifonden forventer erstatningskrav på op til 30 millioner danske kroner, skriver Take-Off mandag d. 15. september. Se artikel på Take-Off.
UPDATE 29. september 2008
Thinggaard og Øster Lindet Rejser opstår nu tilsyneladende igen som rejseselskaber - se artikel på Berlingske Tidende d. 29. september.
Den nye Sterling ejer Palmi Haraldsson, som ejer Nordic Travel Holding har solgt det sunde svenske selskab Ticket AB i en intern handel til selskabet Fons - også ejet af islændingen Palmi Haraldsson. Se artikel på Standby.dk fra 18. september 2008. Det betyder at Nordic Travel Holding (NTH) nu omfatter Sterling, Hekla Travel og Iceland Express. Se også tidligere artikel om salget af Sterling.
UPDATE 23. oktober 2008:
Sterling er sat til salg efter at Islands krise er en realitet - se artikel om Sterling på jagt efter kapitalstærk køber
UPDATE 29. oktober 2008
Sterlin har indgivet konkursbegæring - se mere om, hvordan man som rejsende forholder sig ved konkurs
Se også:
Rejsegarantifondens hjemmeside
Relaterede artikler:
Luftfartsselskaber i Europa har problemer
Din vurdering:
Maria de Jesus blev født den 10. september 1893 i nærheden af byen Ourém i det centrale Portugal.
Hun har i mange år boet i landsbyen Corujo ikke langt fra den historiske by Tomar.
Maria de Jesus, som oprindeligt bar navnet Maria dos Santos, nåede ifølge den portugisiske avis Diario de Noticias aldrig at komme i skole, men arbejdede istedet på landet allerede som barn.
Gift i år 1919
Efter første verdenskrigs afslutning blev Maria gift i år 1919. Hendes mand, med hvem hun fik 5 børn, døde dog allerede i 1951.
Tre af hendes børn er stadig i live.
Maria de Jesus er endnu ikke kommet på plejehjem, og verdens næstældste person har et forbavsende godt helbred. Efter sigende har hun aldrig røget eller drukket alkohol.
Ville lære at læse som 100-årig
Hendes 84-årige datter fortalte i forbindelse med fødselsdagen til den portugisiske avis at Maria de Jesus forsøgte at lære at læse som 100-årig, men at projektet blev opgivet igen.
Maria de Jesus kan godt li' at se på gamle familiebilleder og er specielt glad for den portugisiske risbudding arroz doce.
Tidligere på året var Europas ældste barn Maria de Jesus med til at åbne en stor LEGO-udstilling i Tomar. Se mere om TomarLego 2008.
Verdens næstældste person i Portugal
Ifølge forskere fra Gerontology Research Group, som undersøger, hvorfor nogen mennesker bliver meget gamle, er kun den amerikanske dame Edna Parker ældre end Maria de Jesus.
Verdens så vidt vides næstældste person fejrede sin 115 års fødselsdag sammen med familien.
Din vurdering:
Flere Indlæg
« Forrige side -
Næste side »