Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk






Flyselskaber under pres - pas på med at købe dyre flybilletter lang tid i forvejen

Mange flyselskaber er på trods af olieprisens nylige fald til under 100 dollars per tønde fortsat under stort pres som følge af vigende efterspørgsel, kreditkrise og generelle omkostningsstigninger.

Det forventes i branchen at flere flyselskaber ikke vil klare sig helskindet gennem vinterperioden 2008, som traditionelt er lavsæson for luftfarten.

Den eller de forventede krak blandt flyselskaberne vil med al sandsynlighed også berøre Skandinavien, så der er al mulig grund til at passe på, når man bestiller flybillet. Se også artikel i Berlingske Tidende.

For forbrugerne kan konsekvensen af en konkurs hos et flyselskab nemlig blive at man pludselig står med flybilletter, som er værdiløse.

Se også: Ny konkursforsikring fra 1. januar 2010.

Book fly og rejse samtidigt for at være sikret
Vil man ikke løbe en risiko er der en meget simpel måde for danske forbrugere at sikre sig på: Køb en rejse sammen med flybilletten.

Køber man en pakke bestående af en rejse og en flybillet, kan man, hvis et flyselskab krakker, få sine penge igen af Rejsegarantifonden.

Se for eksempel liste over rejsearrangører til Azorerne, hvoraf mange også arrangerer rejser til Portugal og Madeira.

Billige og dyre flyrejser
Man kan også argumentere for at en billig flybillet eksempelvis inden for Europas grænser trods alt er et tab, man kan bære.

Der er desuden forskel på, hvor lang tid i forvejen flyselskaberne hæver pengene fra kundernes konti efter at flybilletten er bestilt. Det kan dog være svært at finde den slags oplysninger på flyseskabernes hjemmesider, inden man booker sin flybillet.

Brug kreditkort istedet for Dankort
Det lyder lidt tåbeligt at betale ekstra gebyrer, men mange udstedere af kreditkort har en forsikring inkluderet for kunderne, således at en betaling med visse internationale kreditkort (ikke Dankort) refunderes såfremt varen ikke bliver leveret.

Såfremt man bestiller en flybillet med sit kreditkort, vil man derfor i mange tilfælde kunne få pengene tilbage, hvis flyselskabet ikke flyver længere, når rejsen skal finde sted.

Hvilke flyselskaber er i risiko-gruppen?   
Det korte svar er ALLE. Der er dog relativ bred enighed i branchen om at små lokale lavprisselskaber som regel medfører en større risiko end de større og mere veletablerede flyselskaber.

Selv de etablerede 'gamle' flyselskaber er i stor udstrækning under økonomisk pres, og det er faktisk kun Lufthansa og i mindre grad British Airways, som ser ud til at klare krisen uden problemer.

Man må dog forvente at nationale regeringer med ejerandele i de fleste tilfælde vil gå langt for at beskytte 'deres eget' flyselskab mod konkurs. Den italienske regering forsøgte eksempelvis at redde flyselskabet Alitalia, som dog til sidst i august 2008 måtte kaste håndklædet i ringen og erklære sig insolvent.

Flyselskaber konkurs i 2007 og 2008
Både flyselskaber og rejsearrangører presses af den økonomiske nedtur.

Den 12. september 2008 bukkede den store engelske rejsearrangør XL Leisure Group med luftfatsselskabet XL Airlines under. Da kollapset skete, havde XL anslået 85.000 gæster rundt omkring i verden, som måtte finde alternative måder at rejse hjem på. XL Leisure Group var i øvrigt hovedsponsor for London fodboldklubben West Ham United. Udover XL påvirkes også selskaberne Travel City Direct, Medlife Hotels Limited, Freedom Flights, The Really Great Holiday Company og Kosmar Holidays. Se mere om XL kollapset i BBC reportage på YouTube.

XL var den tredje største rejsearrangør i England. Søndag d. 14. september 2008 kollapsede det mindre engelske selskab K&S ligeledes. Se artikel i The Guardian

Det lille danske niche-selskab Fly-Classic indstillede samme dag aktiviteterne som følge af at SAS/Spainair havde opsagt en samarbejdsaftale. Ejenkapitalen på 2 millioner kroner er ifølge Take-Off tabt. Senere var selskabet dog ude med et dementi og meddeler at man blot har indstillet bookingen midlertidigt. Se artikel på Jyllandsposten om FlyClassic

I marts 2007 gik det svenske lavprisselskab Fly Me konkurs, og fornyligt overgik samme skæbne det canadiske lavprisselskab Zoom, som ifølge Take-Off inden selskabets konkurs blev brugt af de danske rejsebureauer  Bravo Tours, Kuoni, Star Tour og Tyrkiet Eksperten til langdistance flyvninger til blandt andet Thailand.

Både det lille islandske/skotske selskab City Star Airlines og Norges 4. største flyselskab Coast Air gik ligeledes konkurs i 2008.

Uheldige englændere
På engelske BBC kan man d. 12. september 2008 læse om et engelsk kor på 130 personer, som skulle på turne i Canada.

Først bookede koret hos flyselskabet Zoom. Det tabte de 50.000 engelske pund på. Herefter bookede koret uheldigvis hos XL Leisure Group og er nu i den kedelige situation måske at tabe penge endnu engang. Se historien på BBC's hjemmeside.  

UPDATE 15. september 2008
Det største krak i 11 år i den danske rejsebranche er en realitet. Mandag måtte Øster Lindet Rejser, Thinggaard Rejser, Grand Prix Tours og EuroPas give op og erklære sig konkurs. Alle selskaberne har samme ejerkreds. I alt omkring 5.600 forbrugere, som har bestilt rejser, bliver berørt. 800 gæster menes at befinde sig ude på destinationerne. Rejsegarantifonden forventer erstatningskrav på op til 30 millioner danske kroner, skriver Take-Off mandag d. 15. september. Se artikel på Take-Off

UPDATE 29. september 2008
Thinggaard og Øster Lindet Rejser opstår nu tilsyneladende igen som rejseselskaber - se artikel på Berlingske Tidende d. 29. september.

Den nye Sterling ejer Palmi Haraldsson, som ejer Nordic Travel Holding har solgt det sunde svenske selskab Ticket AB i en intern handel til selskabet Fons - også ejet af islændingen Palmi Haraldsson. Se artikel på Standby.dk fra 18. september 2008. Det betyder at Nordic Travel Holding (NTH) nu omfatter Sterling, Hekla Travel og Iceland Express. Se også tidligere artikel om salget af Sterling

UPDATE 23. oktober 2008:
Sterling er sat til salg efter at Islands krise er en realitet - se artikel om Sterling på jagt efter kapitalstærk køber

UPDATE 29. oktober 2008
Sterlin har indgivet konkursbegæring - se mere om, hvordan man som rejsende forholder sig ved konkurs

Se også:
Rejsegarantifondens hjemmeside

Relaterede artikler:
Luftfartsselskaber i Europa har problemer



Kommentarer

Endnu ingen kommentarer