Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk






Scirocco Van fås i Danmark fra oktober

Folkevognsimportøren SMC har besluttet sig til at tilbyde VW's nye portugisisk byggede sportscoupe VW Scirocco på gule plader.

Under sloganet 'Scirocco for to' markedsføres den billigste Scirocco version til 183.895 plus moms. Der er per 12. september 2008 ikke flere oplysninger til kunderne på SMC's hjemmeside udover en prisliste.

Billigste Scirocco 1,4 TSi med 122 hestekræfter kan fås til privat brug for små 230.000 danske kroner.

Se hele prislisten for de fristende VW Scirocco Vans på SMC's hjemmeside (åbner som pdf).

Den lille ny fra VW produceres på VW Autoeuropa fabrikken i Palmela syd for Lissbon, og på trods af at modellen bliver introduceret i en periode med begyndende recession i både Danmark, England og Spanien, har Volkswagen store forventninger til det nye meget velskabte medlem af VW-familien.

Se billeder af VW Scirocco under introduktionen i Lissabon.

Scirocco Van for alle
Scirocco Van kan købes af alle, men såfremt man vælger som erhvervsdrivende at kræve momsen tilbage, er der skrappe restriktioner på privat brug af sportsvognen.

Det er i øvrigt meget heldigt for SMC importøren i Danmark at VW med sit nye design holder sig inden for de mål, som kræves for at kunne lave en Scirocco Van uden bagsæder ud af en normal VW Scirocco sports-coupé.

Se også: 0-100 km/t på 6 sekunder - den nye 2010 Scirocco R sportsvogn.

VW Scirocco Van gennem nåleøjet
Når en VW Scirocco kommer til Danmark før den konverteres til Van, hives bagsæderne ud, og ind sættes en formstøbt kasse med gitter til forsædepassagererne, som mindst dækker adskillelse til føreren.

Varerummet skal ifølge Skats regler være på mindst 120 cm. Mindstehøjden skal være på 60 centimeter i en van (det er ikke særligt meget).

Skat nævner på sin meget informative hjemmeside følgende:

"Der må ikke bag førersædet findes sædearrangement af nogen art eller indretninger, der er egnede til anbringelse af sæder e.l. til personbefordring.

Varerummet må heller ikke være forsynet med håndstropper, rudemekanismer, askebægre, sikkerhedsseler og beslag hertil eller andet personvognsudstyr. Håndgreb skal være fjernet eller fastgjort. Den oprindelige sidebeklædning i varerummet, herunder højttalere og låsehåndtag, kan dog bevares."

Så langt så godt. VW Scirocco Van er (tilsyneladende) godkendt på det grundlag at den utvivlsomt er indrettet til varetransport.

Mystisk afgørelse af Skat
Og så kommer det sjove: Danske Skat nævner på sin hjemmeside at man IKKE efter en afgørelse for år tilbage ville godkende ombygningen af en Porsche 924 til van selv om den næsten befandt sig inden for reglerne. Det er sådan set Okay, men begrundelsen var latterlig.

Den føromtalte ældre Porsche 924 blev forkastet med følgende begrundelse fra Skat:

"En Porsche 924, årgang 1978, kan efter en påtænkt ombygning ikke anses for at opfylde kravet om at være utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport. Bilen skulle ombygges til lukket varebil og afgiftsberigtiges med 95 pct. afgift efter lovens § 5, stk. 1. Af de fremlagte tegninger fremgår følgende mål:

  • længden af førerrummet udgør 120 cm.
  • længden af varerummet udgør 130 cm.
  • varerummets højde udgør for og bag henholdsvis 56 og 23 cm.

Nævnet har i afgørelsen anført, at bilen (biltypen) heller ikke med den ændrede indretning opfylder kravet om at være utvivlsomt konstrueret til godstransport, jf. lovens § 5, stk 1." Alt er citeret fra Skats egen hjemmeside.

Vi går ud fra at VW importøren har fået godkendt den nye VW Scirocco Van af Skat som konstrueret og indrettet utvivlsomt til godstransport - "for to personer", som SMC importøren i sin markedsføring bemærker.

PS: Ingen hemmelighed at nogen af os her på Portugalnyt er lidt bil-glade: Se flere artikler om bl.a. priserne i Europa på den nye fantastiske Scirocco fra Portugal



Kommentarer

Endnu ingen kommentarer