Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk






Kasper Andersen i Superleague Formula på Estoril banen

Kasper Andersen er en racerkører med ambitioner, og i weekenden d. 18-19 oktober er han tilbage på Estoril banen vest for Lissabon.

Sidste gang han kørte løb på Estoril i april 2008 i en Formula Master racer med 250 hestekræfter. Bevares, det er pænt til omkring 560 kilo, som en Formula Master racer vejer, men ikke meget i forhold til en Superleague Formula racer.

Kasper Andersen i Superleague Formula med bjørnekræfter
I weekenden 18-19 oktober 2008 er Kasper tilbage med langt større kraftoverskud i en Superleague Formula racerbil, som er forsynet med 750 hestekræfter til det omtrent samme antal kilo.

Det giver et vægt/kraft-forhold, som nærmer sig ÉN TIL ÉN - og det giver seriøst hurtige biler og masser af dramatik, da den slags kraftoverskud kræver meget af sin chauffør.

Kongeklassen i motorsport Formel 1 racer har i 2008 et vægt-kraft forhold, som nærmer sig 0,8 (godt 730 hestekræfter til omkring 600 kilo).

Superleague Formula klassen
Alle deltagere kører i ens biler og Superleague Formula klassen, som er oprettet i marts 2008, har internationale fodboldklubber som sponsorer.

De nuværende fodboldklub sponsorer omfatter: AC Milan, PSV Eindhoven og Olympiakos fra starten i april 2007. De blev efterfulgt af Borussia Dortmund, RSC Anderlecht og Flamengo i juli 2007, og derefter FC Basel.

I starten af 2008 kom FC Porto, Sevilla FC, Corinthians, Galatasaray SK, Rangers og for nyligt også Al Ain, Beijing Gouan FC, AS Roma, Tottenham Hotspurs, Liverpool FC og Atletico de Madrid .

Klik på de enkelte hold for at se mere - under Kaspers team Olympiacos er der et interview med den unge dansker.

Løbet søndag d. 19. oktober starter kl. 10.00 og klokken 13.00. De kan følges på Eurosport eller direkte på Superleague Formula hjemmesiden.

Se mere om Kasper Andersens løb på Estorilbanen på Motorsporten.dk.

Gadebiler med med gode vægt/kraft forhold
Der er intet, som hjælper mere på præstationer end lav vægt. Gode køreegenskaber er naturligvis også afgørende, og på tredjepladsen er det de rå kræfter det handler om.

Vil man som almindelig bilist gerne mærke et overlegent kraftoverskud under overhalinger er nogen af de bedste 'standardbiler' at købe (dvs. i ligaen under hundedyre velhaversportsvogne som Ferrari, Aston Martin og Lamborghini) til en høj, men dog betalelig pris følgende:

Audi S4 (B5) fra 1996-2003 - priser fra 250.000 kroner i Danmark
265 hestekrafter til omkring 1500 kilo - vægt/kraftforhold er ca. 5,7

Audi S4 (B6) fra 2003-2005 - priser fra 500.000 kroner i Danmark, men fra kun omkring 25.000 euro i Tyskland
344 hestekræfter til omkring 1650 kilo - vægt/kraftforhold er ca. 4,8

BMW M3 (E36) fra 1992-1999 - priser fra 200.000 kroner i Danmark
I Tyskland får man dem smidt i nakken fra 6000-7000 euro
286 hestekræfter til omkring 1460 kilo - vægt/kraftforhold er ca. 5,1

BMW M3 (E46) fra 2000-2006 - priser fra 450.000 kroner i Danmark
343 hestekræfter til omkring 1460 kilo - vægt/kraftforhold er ca. 4,3

Porsche Boxster S (986) fra 2000-2004 - priser fra 500.000 kroner i Danmark
252 hestekræfter til omkring 1300 kilo - vægt/kraftforhold er ca. 5,1

Fælles for alle de ovenstående biler (imodsætning til italienske eksotikere) er at de kan holde til at blive brugt. Køber man én med nogen år på bagen er fuld servicebog dog absolut afgørende. Har den godt brugte M3 eller S4 ikke alle stempler i bogen, skal man holde fingerene væk, da bilerne ofte er værdiløse, hvis motoren brænder af. Priserne er set på Bilbasen.dk i oktober 2008.



Kommentarer

Endnu ingen kommentarer