Sterling Airlines har den 29. oktober 2008 indgivet konkurserklæring, hvilket desværre også påvirker mange rejsende til Portugal, hvor Sterling har haft ruter til Faro og Madeira. Ligeledes havde Sterling planlagt opstart af en rute til Lissabon i 2009, hvor billetsalget allerede var startet.
I Sterlings konkursmeddelelse fremgår det at man kan kontakte sit kreditkortselskab for refundering af ubrugte billetter betalt med internationale kreditkort (VISA, MasterCard, Diners, Eurocard, American Express etc.).
Har man derimod betalt sin rejse med et normalt Dankort, er man sidestillet med forbrugere, der har betalt kontant, og dermed er pengene tabt. Læs nærmere hos PBS.
Desuden er det værd at bemærke at betalt billeje eller hotelophold booket via Sterlings hjemmeside IKKE er omfattet af konkursen, idet disse betalinger er sket direkte til Sterlings samarbejdspartnere.
Konkursen kommer som en overraskelse idet Sterling så sent som i går meddelte af man havde to bindende bud på flyselskabet.
Sterling har udgivet følgende informationer til sine passagerer:
Kunder som har bestilt billetter direkte på Sterlings hjemmeside, har desværre ikke mulighed for at få deres billetter refunderet. Dette gælder også returrejsen, hvorfor hjemrejsen med andet flyselskab således er for egen regning.
Hvis du har betalt for billetterne med kreditkort, bør du kontakte kreditkortselskabet/udstederen eller din bank for eventuel refundering af ubrugte billetter.
Passagerer som har booket deres fly gennem et rejsebureau bør omgående kontakte deres tur-operatør.
De passagerer som har booket billet gennem Sterling, men skal flyve med Norwegian, bedes kontakte Norwegian direkte:
+47 21490015 (uden for Norge)
815 21 815 (fra Norge)
Passagerer som lige nu befinder sig i udlandet, boende på hotel eller som har lejet bil gennem Sterlings samarbejdspartnere, har stadig mulighed for at blive på hotellet eller have bilen i den periode som de har betalt for, da disse er betalt direkte til Sterlings samarbejdspartnere. Med hensyn til flybilletten retur bliver man desværre nødt til at finde andre alternativer for at komme hjem.
Vær venligst opmærksom på, at hvis flybilletten/hotellet/bilen er købt og betalt hos ét og samme rejsebureau, og står du med en samlet faktura, bør du ved hjemkomsten kontakte dit rejsebureau for eventuel dækning eller hjælp til dine yderligere udgifter til hjemrejsen.
Mange rejseforsikringer dækker desværre ikke konkurs, men du bør alligevel kontakte dit forsikringsselskab for at få en eventuel afklaring heraf.
Vi følger op senere i dag med svar på konkrete problemstillinger, og håber på denne måde at kunne hjælpe dig i denne meget uheldige situation.
Hjælp til strandede passagerer
SAS arbejder på en redningsplan for at få de tusindvis af strandede Sterling-passagerer retur til Danmark. SAS udsender en pressemeddelelse senere i dag.
Endvidere har Star Tour annonceret at de også vil gøre alt hvad de kan, for at hjælpe Sterling passagerer hjem. Det sker ved at Star Tour tilbyder evt. ledige sæder gratis på de destinationer, som Sterling også fløj til.
Måske videreførelse af visse Sterling ruter
Berlingske Tidende kunne onsdag eftermiddag løfte sløret for at flyselskabet Norwegian måske vil videreføre dele af Sterlings ruter. Der afholdes pressemøde senere på dagen. Se artikel på Berlingske .
UPDATE 30. oktober 2008:
Flyselskabet Norwegian åbner 11 nye lavprisruter fra København til følgende destinationer: Alicante, Malaga, Nice og snart også til Amsterdam, Barcelona, Krakow, London , Pisa, Prag og Rom.