Endelig en for Portugal positiv nyhed forårsaget af den verdensomspændende økonomiske krise: Portugisisk vin viser salgsfremgang i USA.
Statistikken er fortsat begrænset, men Portugal sælger ifølge Nielsen’s food, drug and liquor data mere vin i USA som følge af den økonomiske krise.
I en måned fra 15. oktober til 15 november er salget af portugisisk vin i guds eget land steget med 1,7% målt på omsætning.
Det står dog i skyggen af den helt store vinder Argentina, som har øget sin vin-omsætning i USA med hele 30,6%. Vin fra Chile har vundet over 13% omsætning og New Zealand mere end 14%.
Fra Europa sælger Spanien små 3% mere og Tyskland 0,9% mere vin i USA. Også salget af amerikanskproduceret vin er steget.
Mindre på restaurant
Forklaringen på de gode tider for lande med producenter af vin i den billigere klasse er meget simpel. Amerikanerne sparer på restaurantbesøgene og har i stedet skruet op for hjemme-hyggen. Der er med andre ord dømt 'Value for Money', når den amerikanske husmoder vælger vin i supermarkedet.
En argentinsk eksportør udtrykker det således: "I stedet for at gå på restaurant og give 30$ for en flaske vin, spiser amerikanerne hjemme med en flaske vin op til 15$". De hyppigst købte vine koster 5,99$ i USA - svarende til omkring 30 kroner.
Portugisisk og spansk vins positive tal fra USA skal ses på baggrund af en stærkt forringet dollarkurs over for euro, som alt andet lige gør det sværere for europæiske produkter at konkurrere på det amerikanske marked.
Den store taber på det amerikanske vinmarked er Frankrig, som ifølge Nielsen i samme periode tabte 15% i omsætning. Også Italien gik tilbage med 2,4%.
Portugals markedsandel i USA
Portugal var i 2007 ifølge de fleste kilder blot den 11. største eksportør af vin til USA med en relativ lille omsætning på omkring 72 millioner US$.
Frankrig, Italien og Mexico var i samme år de største udenlandske leverandører med over 1 milliard US$ hver i vin-omsætning på det amerikanske marked.
Se også: Vin fra Portugal
Relateret link: Billeje USA