Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk






VW Autoeuropa fabrikken ved Lissabon afskediger vikarer

Portugals største fabrik målt på omsætning afskediger med virkning fra februar 2009 alle ikke fastansatte medarbejdere. Afskedigelserne omfatter 254 personer fra eksterne bureauer.

Samtidig meddeler VW Autoeuropa ifølge Reuters at der ikke bliver tale om fyringer af nogen fastansatte medarbejdere på trods af rygter i pressen om det modsatte.

I 2007 havde VW Autoeuropa en arbejdsstyrke på 2990 personer og producerede 90.000 biler årligt. Siden er produktionen af den nye VW Scirocco begyndt således at antallet af medarbejdere med stor sandsynlighed nu er over 3000 på VW samlefabrikken i Palmela få kilometer syd for Lissabon.  

Ny VW Scirocco populær
Salget af den nye VW Scirocco sportscoupe går fortsat godt på de vigtige europæiske markeder og med introduktionen af en dieselversion i 2009 (VW Scirocco 2,0 TDi-140) er Autoeuropa-fabrikken ikke helt så hårdt ramt på denne model, som mange andre bilfabrikker, der producerer ældre modeller.

Samtidig varetager Autoeuropa også produktionen af foldetags-cabriolet'en VW Eos introduceret i 2007 og af den noget bedagede VW Sharan familie-MPV (multi purpose vehicle), som står foran et snarligt modelskifte.

VW Eos udsat for øget konkurrence
VW Eos modellen har oplevet faldende salg i 2008, dels som følge af den økonomiske krise, men også på grund af øget konkurrence fra nye bilmodeller som den nye Audi A3 cabriolet, den nye Ford Focus CC foldetagscabriolet, den nye BMW 1-serie cabriolet, den nye Peugeot 207 CC, den nye Mini Cabriolet og også fra egne rækker med den nye VW Scirocco, som i øvrigt anvender mange interiørdele fra VW Eos.

Regeringshjælp på 200 millioner euro til bilproducenter i Portugal
PSA koncernen (Peugeot og Citroën) med fabrik i Mangualde, VW samlefabrikken i Palmela samt et antal underleverandører fik tidligere i 2008 stillet 200 millioner euro til rådighed af den portugisiske regering på en såkaldt credit line til hjælp under den finansielle krise. Pengene skal anvendes til at undgå fyringer og heraf de 70 millioner euro til yderligere uddannelse af bilfabrikkernes medarbejdere samt til at støtte aktiviteter til mersalg af biler.

Udover de to producenter af personbiler fik også Mitsubishi med fabrik ved byen Tramagal og Toyota med produktion i Ovar del i statsstøtten. Begge producerer små lastbiler fortrinsvis under 3500 kilo i Portugal (Mitsubishi Canter Truck og Toyota Dyna Truck samt Toyota Hiace varebil og Toyota Optimo minibus).

VW Autoeuropa tog i øvrigt som mange af Europas bilfabrikker en god lang juleferie på 25 dage. Medarbejderne er først tilbage på job den 19. januar 2009.

Ny ægte VW sportsvogn  - video med VW BlueSport frigivet
VW Scirocco er bygget på samme 'bund', som en VW Golf, da det alt andet lige er langt billigere at genanvende de bærende dele.

I januar 2009 overraskede VW alle motorjournalister ved at præsentere en særdeles velproportioneret VW sportsvogn (selvfølgelig med kun 2 sæder) på den internationale biludstilling i Detroit i USA.

VW BlueSport concept
VW BlueSport konceptbilen ser ud til at være tæt på produktionsklar - og dog. Kunderne må vente minimum til år 2012, forlyder det fra en tysk ingeniør på VW, da bilen er bygget på et nyudviklet chassis, som ikke kommer i produktion det første par år.

Vi krydser fingre for at VW Autoeuropa i Portugal får opgaven, men da VW BlueSport er et samarbejde mellem Audi, Porsche og VW, er det sandsynligt at produktionen af de måske hele 3 forskellige modeller (én variant af hvert mærke) vil finde sted i Tyskland eller måske i USA, som må anses for en sådan models hovedmarked.

Produktionen af VW BlueSport kunne dog også i lighed med Audi TT, som bliver produceret i Ungarn, tænkes at skulle foregå i et europæisk land med lavere lønninger end i Tyskland.

Herunder video med VW BlueSport:



Kommentarer

Endnu ingen kommentarer