Den portugisiske bilpark udskiftes stadig i et tempo, som om økonomien i Portugal intet fejlede.
I 2008 steg salget af personbiler således med 5,7% i forhold til 2007 til i alt 213.386 enheder. Portugal var dermed i 2008 et af de få lande i Vesteuropa, som gik imod den generelle nedafgående trend i bilsalget. I 2009 forventes dog en anderledes negativ udviling i bilsalget i Portugal.
Top 20 bilsalget i Portugal viser at portugisiske forbrugere køber med hjertet og samtidig faktisk ganske dyrt. De mest populære modeller udgjordes dog primært af prisbillige modeller fra Renault, Opel, Ford, Seat og Peugeot.
Franske favoritter i Portugal
Traditioner inden for bilkøb har i alle lande stor magt, og i latinske Portugal har man altid købt mange franske biler uanset at holdbarheden ikke altid har været på højde med for eksempel japanske bilmodeller.
Fransk bilindustri laver fine biler - og så lige ind imellem noget gevaldigt skrammel. Eksempelvis er den tidligere model Renault Laguna 2000-2007 berygtet for dels at gå i stykker meget ofte og dels at være dyr at reparere på.
Spanske Seat har haft det samme ry og selv om VW har overtaget forretningen for år tilbage er der stadig ikke helt den samme kvalitet over en 3 år gammel Seat, som over en 3 år gammel Skoda eller VW fra samme koncern. Uanset hvad, køber portugiserne fortsat også utrolig mange Seat biler. Specielt den nye 2009 Seat Ibiza er populær.
Tyske biler populære i prestigeklassen
Den fornuftige mellemklassebil af en vis størrelse sælger dårligt i Portugal. Der er ikke mange, som vælger en Ford Mondeo, Skoda Octavia eller en Opel Insignia. Toyota Avensis og Mazda 6 er heller ikke rigtig slået an i samme grad som i Nordeuropa.
Hvis der skal være fest, så lad der være fest.
I Portugal får kreditkortet lov til at gløde når portugiserne (eller virksomhederne) køber eller leaser BMW 3-serie, Audi A4 eller Mercedes C-klassee - biler som i Danmark koster et godt stykke over den halve million. I Portugal figurerer de alle tre på top 20 over bilsalget i år 2008.
Top 20 bilsalg i Portugal i 2008
De mest populære bilmodeller i år 2008 i Portugal var følgende:
- Reanult Clio
- Renault Megane
- Opel Corsa
- Seat Ibiza
- Peugeot 207
- Opel Astra
- Ford Focus
- VW Golf
- Peugeot 308
- Fiat Punto
- Audi A4
- BMW 3-serie
- Toyota Auris
- Nissan Qashqai
- Citroen C4
- Mercedes C-klasse
- Ford Fiesta
- Toyota Yaris
- Citroen C3
- VW Passat
Herunder til sammenligning Top 20 bilsalg i Danmark 2008
Top 20 bilsalg år 2008 i Danmark
- Toyota Aygo
- Skoda Fabia
- Peugeot 207
- Opel Corsa
- Kia Ceed
- Suzuki Swifth
- VW Passat
- Citroen C1
- Audi A4
- Peugeot 206
- Toyota Yaris
- Mazda 2
- Mazda 6
- Ford Mondeo
- Peugeot 107
- Kia Picanto
- VW Golf
- Fiat Punto
- Toyota Avensis
- Ford Focus
Salg af biler i Danmark i 2008
De danske forbrugeres Top 10 valg af biler slår i 2008 næsten bunden ud af skala'en hvad angår pladsforhold og komfort - og ryger til gengæld ovenud af skala'en, hvis 'fornuft' er den afgørende faktor ved bilkøb.
Undskyld, men hvem gider helt ærligt frivilligt at køre rundt i sardindåserne Citroen C2/Toyota Aygo eller Peugeot 107 med standardmonteret plæneklipper-motor, uanset hvor godt disse biler i øvrigt er sat sammen (på samme fabrik i Tjekkiet) ?
Her spiller det uigennemtænkte danske afgiftssystem selvfølgelig ind. I Portugal har selv de mest solgte mindste biler en vis størrelse, og det kan ofte være billigere at køre i en BMW med en økonomisk og co2 udstødningseffektiv motor i stedet for at vælge en Avensis eller Mazda 6, som på trods af færre kræfter forurener mere og går kortere på literen - samt taber mere i værdi.
Det skal dog tilføjes at den danske regering i begyndelsen af 2009 ser ud til efter mange års 'tænkepause' at ville ændre afgiftsreglerne på nye biler i Danmark, således at en lille forurening belønnes.
Salget af biler i Danmark faldt i øvrigt ifølge FDM med 7,7% til 151.185 enheder (personbiler) i år 2008 i forhold til år 2007.