Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk



March 2009 - Indlæg

Priser på mobilsamtaler stiger i Portugal

Landets største mobilselskaber har sat deres takster op.

Allerede den 1. marts 2009 lagde TMN ud og snart fulgte Vodafone og Optimus efter med prisstigninger på mobilsamtaler for portugisiske kunder på omkring 2,5%.

Visse abonnementsformer er dog udeholdt af prisstigningerne.

TMN (Telecomunicações Móveis Nacionais) er Portugals førende mobilskab og ejes af Portugal Telecom (PT). TMN sidder på over 50% af mobiltelefoni-markedet i Portugal.

Andre mobil-operatører i Portugal
Langt de fleste mobiltelefoner i Portugal fungerer som pay-as-you-go dvs. uden abonnement.

Blandt Portugals billigste operatør-selskaber finder man lavprisselskabet Uzo, som også er ejet af PT. Per 10. marts 2009 kostede et minuts samtale på Uzo 0,162 Euro svarende til 1,20 kroner. Såfremt man indbetalte 15 euro, kunne man dog tale for 0,122 euro svarende til 91 øre i minuttet i 30 dage.

Phone-ix ejes af det portugisiske postvæsen CTT. Tjenesten blev oprettet i slutningen af 2007 og giver rabat på samtaler til andre Phone-ix kunder.

Rede4 svarer til Uzo idet Rede4 er et lavprisselskab ejet af Optimus. Også Vodafone har et lavprisselskab ved navn Vodafone Directo.

Et lidt mindre selskab er Talk Talk Mobile, som ejes af britiske The Phone Warehouse.

Prisstrukturerne er lidt af en jungle, så det kan godt betale sig at shoppe lidt rundt, hvis man som nytilkommer til Portugal har brug for en mobiltelefon.

Se også: Mobiltelefoni i udlandet bliver billigere (fra august 2008)

Din vurdering:



Nissan overvejer at placere batteri-produktion til elbiler i Portugal

Den store Nissan-Renault koncern er stærkt involveret i udviklingen af fremtidens elbiler.

Nissan har været relativt sent ude i forhold til mærkerne Honda og Toyota, som med deres Honda Civic Hybrid og Toyota Prius modeller allerede har hybrid-biler (el og benzin), som kan købes af forbrugerne.

Hverken Toyota eller Honda kan dog endnu byde på fuldt elektriske biler, og ingen af de nuværende modeller kan lades op i en stikkontakt.

Opladning foregår ved hjælp af bremseenergi og egen motorkraft, og besparelserne er dermed relativt begrænsede.

Project Better Place
Portugal har i lighed med Danmark og Israel forpligtet sig til at bygge et stort antal ladestationer til elbiler. Inden år 2012 skal der efter planen stå 1300 ladestationer rundt omkring i Portugal. Ladestationerne er en del af den såkaldte Project Better Palce aftale, som har til formål at udvikle grøn elbaseret transport.

Én af medunderskriverne af Project Better Place aftalen er netop bilproducenten Nissan-Renault.

Nissan har i øjeblikket ingen elbil, men foretager eksperimenter med den nye teknologi i blandt andet den lille charmerende Nissan Cube, som endnu ikke sælges officielt i hverken Danmark eller Portugal.

Nissans chefer ofte i Portugal 
Den øverste ledelse i Nissan-Renault med den karismatiske Carlos Ghosn i spidsen er ofte i Portugal blandt andet fordi Nissan hyppigt anvender Estoril racerbanen ved Lissabon som præsentationsbane for nye modeller.

En ny batteri-fabrik repræsenterer en investering på 300-400 millioner euro og skal af transportmæssige årsager ligge tæt ved havet. Fabrikken forventes at ville kunne beskæftige omkring 300 mennesker.

Portugals regering håber på at afgørelsen om hvor batteri-fabrikken skal ligge falder ud til Portugals fordel. Der er dog fortsat flere lande i spil, når Nissan inden for et år eller halvanden skal afgøre, hvor fabrikken skal ligge.

Nissan i Portugal
Nissan har faktisk tidligere haft fabrikker i Portugal.

I 1960'erne og 1970'erne blev der i Portugal blandt andet produceret Datsun 1200 modeller. Datsun var dengang Nissans europæiske brand, men bilerne var ofte de samme, som i Japan. Nissan har siden 1934 heddet Nissan i Japan.

Som et resultat af produktionen kører der i Portugal et meget stort antal gamle Datsun rundt, hvoraf en del anvendes til billigt motorløb for ældre biler.

Din vurdering:



CL kampe Bayern Munchen-Sporting og Porto-Atlético

Se også: Kvartfinaler og resultater i CL slutspillet 2009

UPDATE: 11 marts 2009: FC Porto er fortjent videre til kvartfinalerne i Champions League efter en velspillet, men målløs kamp hjemme mod Atlético Madrid. Se kommentar på TV2.

UPDATE 10. marts 2009: Sporting blev ydmyget med resultatet 7-1 til Bayern Munchen. Kun João Moutinhos enlige mål for Sporting formåede at skabe et lyspunkt ved stillingen 4-1. Se João Moutinhos kommentarer på Goal.com.


Sporting Lissabon besøger den 10. marts Bayern Munchen i Champions League i ottendedelsfinale returkampen, som med al sandsynlighed bliver Sportings farvel til Champions League turneringen for denne gang.

Sporting skal indhente et 0-5 nederlag hjemme i Lissabon for at gå videre til CL kvartfinalen, og det er højst urealistisk mod Bayern Munchen, som godt kan ligne en vinder af Champions League.

Kampen går igang 20.45 i Tyskland.

CL kamp FC Porto mod Atlético Madrid
For storklubben FC Porto er det udsigt til CL kvartfinaleplads, hvis målet holdes rent i onsdagens kamp mod Atlético.

Den nordportugisiske tidligere vinder af Champions League med træner José Mourinho ved roret i sæsonen 2003/2004 har et udmærket 2-2 CL resultat med fra Spaniens hovedstad før returkampen den 11. marts 2009 i Porto.

CL kampen Porto-Atletico går igang 19.45 lokal tid i Portugal (20.45 dansk tid).

Kommentarer i pressen før CL kampene
Den spanske træner Abel Resino, som siden 2009 har stået for ledelsen af Atlético Madrid står til at blive fastansat, hvis Atlético vinder over Porto eller på anden måde kvalificerer sig videre til kavartfinalen i Champions League. Se mere på Goal.com. Resino har selv tidligere været målmand for netop Atlético. Trænerjobbet i Madrid er 49-årige Resinos første topjob som træner - og foreløbig er han altså blot på prøve.

Mission Impossible er karakteristikken mange sportsmedier giver Sporting Lissabons chancer mod Bayern Munchen den 10 marts 2009.

Din vurdering:



WTCC 2009 resultater i Brasilien

Portugals WTCC kører Tiago Monteiro åbnede 2009 WTCC serien med en 8. plads i første løb som bedste resultat.

Sent søndag den 8. marts blev han dog fradømt sit ene point i WTCC mesterskabet for at have overhalet under en periode med safety car på banen. Samme straf overgik Nicola Larini på 5. pladsen i løb 1 på Curitiba banen i Brasilien.

Danske Kristian Poulsen blev i sæsonens første WTCC løb henholdsvis nummer 20 og nummer 18 efter udmærkede trænings-tider, men med knap så godt et resultat i løbets indledende kvalifikation.

Herunder opdateres resultater og WTCC stilling for 2009 sæsonen, hvor både Danmark og Portugal har én kører i WTCC.

Resultat WTCC løb på Curitiba i Brasilien 8. marts 2009
Vinder race 1: Yvan Muller fra Team Seat Sport i en Seat Leon TDi
2. plads race 1: Jordi Gene fra Team Seat Sport i en Seat Leon TDi
3. plads race 1: Rickard Rydell fra Team Seat Sport i en Seat Leaon TDi
Tiago Monteiro fik en 8. plads men blev tildelt 30 strafsekunder og dermed ingen point
Danske Kristian Poulsen blev skuffende nummer sidst på plads nummer 20 i race 1

Vinder race 2: Gabriele Tarquinifra Team Seat Sport i Seat Leon TDi
2. plads race 2: Rickard Rydell fra Team Seat Sport i en Seat Leon TDi
3. plads race 2: Jordi Gene fra Team Seat Sport i Seat Leon TDi
Tiago Monteiro blev nummer 12 i andet løb i sin Seat Leon TDi fra Team Seat Sport
Kristian Poulsen blev nummer 18 i sin BMW 320si i sit nye Liqui Moly Team Engstler

Seat fører overbevisende efter første afdeling i konstruktørernes WTCC mesterskab foran BMW (BMW 320si), Lada (Lada 110 2,0) og Chevrolet (Chevrolet Cruze LT).

TV WTCC: Eurosport 2 fra 16.45

Herunder youtube WTCC video med hollænderen Tom Coronel under kvalifikation til WTCC løbet i Brasilien:



WTCC løb på Puebla banen i Mexico 22. marts 2009 
Vinder race 1: 1. Rickard Rydell fra Team Seat Sport i Seat Leon TDi
2. Augusto Farfus BMW Team Germany i BMW 320si +1.508secs
3. Andy Priaulx BMW Team UK i BMW 320si +1.986secs
4. Yvan Muller Seat Sport i Seat Leon TDi +4.620secs
5. Jorg Muller BMW Team Germany i BMW 320si +5.717secs
6. Gabriele Tarquini Seat Sport i Seat Leon TDi +9.473secs
7. Jordi Gene Seat Sport i Seat Leon TDi +19.399secs
8. Nicola Larini Chevrolet i Chevrolet Cruze +22.794secs
Kristian Poulsen i BMW 320si, Danmark nåede kun 1/2 omgang og Tiago Monteiro, Portugal blev skuffende nummer 11 i sin Seat Leon TDi.

Vinder race 2: 1. Yvan Muller Team Seat Sport i Seat Leon TDi
2. Andy Priaulx BMW Team UK BMW 320si +0.459secs
3. Rickard Rydell SEAT Sport SEAT Leon TDi +1.240
4. Augusto Farfus BMW Team Germany BMW 320si +1.973secs
5. Sergio Hernandez BMW Team Italy-Spain BMW 320si +5.819secs
6. Alex Zanardi BMW Team Italy-Spain BMW 320si +6.281secs
7. Jordi Gene SEAT Sport SEAT Leon TDi +11.755secs
8. Gabriele Tarquini SEAT Sport SEAT Leon TDi +12.189secs

Kristian Poulsen udgik i løb2 efter 7 omgange og Tiago Monteiro på første omgang.
WTCC TV: Eurosport fra 18.45 (løb1) søndag 22. marts, Europsport fra 22.30 (løb2) søndag 22. marts

Din vurdering:



Europa Tour golfturnering Estoril Open 2-5 april 2009

Portugals næststørste golf-event er Estoril Open, som traditionen tro afholdes i foråret.

Indtil videre er der så vidt vides primo marts 2009 ingen danskere tilmeldt, men det kan sagtens nå at ændre sig.

Se også: Gratis adgang for tilskuere til Estoril Open

Turneringen, som er en del af Europatouren, spilles i 2009 på den kendte Oitavos bane et par kilometer vest for Cascais.

Tidligere vindere inkluderer franskmanden Grégory Bourdy (2008), spanieren Pablo Martin (2007) og ikke mindst Paul Broadhurst fra England, som vand Estoril Open i både 2006 og 2005.

Estoril Open 2009 Europa Tour turneringen har i 2009 pengepræmier på i alt 1.250.000 euro.

The Race to Dubai
Europatouren har i 2009 et lidt andet præmie-format end tidligere.

Som sædvanligt spilles de første turneringer i 2009 Europatouren uden for Europa, ofte sammen med andre internationale turneringer.

Det nye er at istedet at belønne spillerne efter Order of Merit, vil man i 2009 belønne de 15 bedste Europatour golfspillere med en samlet præmiesum på 10 millioner euro, som kaldes The Race to Dubai - idet Dubai World Championship turneringen afslutter Europatouren 19-22 november 2009.

Ud af de 10 millioner euro vil årets bedste spiller målt på indtjening på Europatouren få yderligere 2 millioner, mens de resterende 8 millioner fordeles blandt de 14 resterende spillere.

Yderligere vil den bedste spiller målt på indtjening modtage et European Tour 'frikort' til de næste 7 år.

Se mere om Race to Dubai 2009.

Madeira Open 19-22 marts med Mads Vibe-Hastrup
(UPDATE 17. marts: Mads Vibe alligevel ikke med på Madeira)
For Europas bedste golfspillere markerer årets 16. Europa Tour turnering den første på europæisk jord.

Madeira Open 2009 har Mads Vibe-Hastrup på deltagerlisten. Mads har tidligere boet i Portugal vest for Lissabon, men er nu flyttet hjem til Danmark igen. Se mere på Mads Vibe-Hastrups egen hjemmeside.

UPDATE 17. marts: Fra Danmark deltager derimod Jeppe Huldahl.

Europa Tour programmets Madeira Open 2009 er én af de mindre turneringer på Europa Touren med kun 700.000 euro i pengepræmier.

Se også: Golfrejser til Portugal.

Portugals største golfturnering Portugal Masters
Den største golfturnering på portugisisk jord er Portugal Masters, som i 2009 afholdes 15-18 oktober på Victoria banen ved Vilamoura på Algarvekysten.

Portugal Masters turneringen har pengepræmier på 3 millioner euro. 

Europatour turneringer aflyst
Finanskrisen har også ramt golfsporten.

To events er allerede aflyst i 2009 kalenderen. Det gælder Indian Masters ved Delhi og English Open på Englands sydvestligste spids Cornwall (St. Mellion).

Danske Anders Hansen vandt sensationelt den sjette Europa Tour turnering i 2009 Joburg Open i Sydafrika i januar 2009.

Herunder det første slag (Robert Karlsson) i årets Race to Dubai 2009 European Tour, som begyndte allerede i november med HSBC Champions turneringen i Kina:

Din vurdering:



Flere Indlæg « Forrige side - Næste side »