De trykte medier er under pres i hele Europa. I USA er den økonomiske situation for de fleste landsdækkende aviser om muligt endnu værre.
Avisernes problemer består dels af manglende omstillingsevne til nettet (og fald i antallet af betalende avislæsere) og dels af voldsomt fald i annonceindtægter som følge af recession og større konkurrence primært fra nettet og (egne) gratis-aviser.
At udgive en ny landsdækkende trykt avis på hverdage er derfor et meget sjældent syn, men det er hvad Portugal har fået i maj 2009.
'i' udkommer i papirformat og på nettet
Den nye avis hedder 'i', og udkommer dels som normal-avis og i en elektronisk udgave.
Det er virsomheden Grupo Lena, som med medieselskabet Sojormedia sender den nye nationale avis på gaden i Portugal, foreløbigt i 80.000 eksemplarer.
Grupo Lena har for uden 10 lokalaviser og et par radiostationer også aktivitetrer inden for turisme, byggeri- og energisektoren.
Se den nye landsdækkende avis 'i' på www.ionline.pt .
Den nye avis repræsenterer en investering på over 10 millioner euro og vil beskæftige 74 journalister. Man forventer i Grupo Lena at avisen bliver profitabel i løbet af 5 år.
Få avis-læsere i Portugal
Portugal er velforsynet med gratis-aviser, og i modsætning til Danmark er der i Portugal også en udmærket gratis avis med erhvervsnyheder ved navn Oje.
Antallet af solgte aviser i Portugal har aldrig været super-højt. Ud af 1000 portugisere læser under 100 dagligt en avis. Det skyldes i høj grad at traditionen for fri presse på det nærmeste forsvandt under Salazar-diktaturet, og i mange år efter revolutionen i 1974-1975 kontrollerede staten i stor udstrækningen stadig medierne.
Som noget særligt portugisisk har den katolske kirke stadig interesser i mange lokale aviser.
Ny avis rettet mod mellem- og høj-indkomster
Den nye avis 'i' henvender sig til den veluddannede del af den portugisiske befolkning og dermed i stor udstrækning til publikummet i Portugals større byer.
Den største rigtige avis i Portugal er Correio da Manhã med små 120.000 solgte aviser om dagen. Den betragtes som lidt af en sensations-avis på linje med Ekstra Bladet i Danmark. Der står dog ganske meget mere i Correio da Manhã end i det danske formiddagsblad.
Ser man aviser i et bredere perspektiv er 'A Bola' fodboldavisen oplagsmæssigt den største i Portugal.
Se også Media Landscape of Portugal.
Relateret artikel:
Ugeavisen Expresso vinder design-pris