June 2009 - Indlæg
Guantánamo-lejren skal nedlægges.
Den amerikanske præsident Barack Obama har opfordret andre lande til at modtage fanger fra den kontroversielle Guantanamo Bay lejr på Cuba, som USA siden 2002 har drevet som interneringslejr for tilbageholdte ikke officielle soldater fra diverse fraktioner primært fra Mellemøsten.
Det største antal fanger er tilbageholdte fra kampe i Irak og spænder over et stort antal nationaliteter.
Obama besluttede kort efter at være valgt til præsident at nedlægge Guantánamo som interneringslejr. Lukningen vil være en realitet til januar 2010.
Det mest kontroversielle ved Guantánamo-lejren har været at de indsatte har siddet indtil flere år i lejren uden dom i et juridisk ingenmandsland.
Portugal, Spanien og Italien modtager fanger
Udover de 2-3 fanger, som den portugisiske udenrigsminister Luis Amado har indikeret at Portugal vil modtage, har Italien og Spanien lovet at modtage et ukendt antal Guantánamo fanger.
De øvrige lande, som har deltaget og/eller støttet krigen i Irak og Afganistan har kun modtaget egne statsborgere. Irland, England og Tyskland har dog lovet at overveje at modtage flere.
Danmark har modtaget én tidligere Guantánamo fange, som er dansk statsborger.
Der sad i slutningen af 2008 ifølge Amnesty International 255 fanger i Guantánamo lejren på Cuba. Langt de fleste kan ikke vende hjem til deres oprindelsesland uden at risikere tortur eller i visse tilfælde dødsstraf.
Forhåbentlig snarlig afslutning i Afganistan
De britiske, estiske og danske soldater i Afganistans mest urolige område Helmand provinsen har sidst i juni 2009 fået støtte af yderligere 10.000 amerikanske soldater. Se artikel i Berlingske Tidende.
Portugal har omkring 30 soldater i Afganistan med et Hercules C-130 transportfly. I august 2009 vil antallet være oppe på omkring 140 portugisiske soldater, som er en del af en øget styrke fra Nato på 5.000 mand.
Ved at sætte flere styrker ind håber ISAF (Intenational Security Assistance Force), som udgøres af soldater fra 41 lande, at få sat modstanderne så meget i defensiven at den hårdt prøvede lokalbefolkning uden for Afganistans store byer vil slutte op om den internationale styrke.
En stor del af de 5.000 ekstra Nato-soldater trækkes efter planen hjem igen når Afganistan har afholdt valg i august 2009.
Mere om ISAF's portugisiske kontingent på det portugisiske militærs hjemmeside (på portugisisk).
Din vurdering:
I mange år var Portugal kendt som ét af de lande i Europa, som hvert år havde flest trafikdræbte i forhold til indbyggertal.
Efterhånden som flere og flere portugisere fik bil, gik det værre og værre med uhelds-statistikken. Det store antal udlændinge i udlejningsbiler på solkysten i Portugal (og Spanien) med tung speederfod på halvdårlige veje gjorde ikke sagen bedre.
Udviklingen er for længst vendt. I dag er Portugal næsten i samme liga som Danmark hvad angår trafikdræbte.
Portugal har færre trafikdræbte end Belgien. Desuden er Portugal i ulykkes-statistikken langt foran de nye EU lande i Øst- og Centraleuropa, som slås med at befolkningen har fået smag for hurtige og i mange tilfælde ældre Mercedes, BMW og Audi modeller, som måske nok er sikre, men ikke sikre at møde i et uheld i små gamle biler uden moderne sikkerhedsudstyr.
Stort antal trafikdræbte i Danmark
Desværre er der ikke så meget at prale af i Portugal ved at sammenligne med danske og belgiske forhold, som begge på det trafiksikkehedsmæssige områder er langt fra eliten.
Danmark er på trods af fartgrænser (som til dels overholdes), forhøjede bøder og mere respekt for alkohol end for 20 år siden stadigvæk ikke nået op på siden af de mest trafiksikre EU-lande såsom Sverige, England og Holland. Faktisk blev der i 2008 i forhold til indbyggertal dræbt 67% flere på vejene i Danmark end på vejene i Sverige.
Det er ifølge ny statistik sikrere i trafikken i Spanien end i Danmark - i hvert fald hvis man måler på antal dræbte i forhold til det samlede befolkningstal.
Portugal i front med at forbedre trafiksikkerhed
Selv om portugiserne forsat kører særdeles ‘friskt’ og i stor udstrækning glemmer at holde afstand, er der sket en mærkbar forbedring over de sidste år.
En nylig undersøgelse fra European Transport Safety Council (ETSC) offentliggjort i juni 2009 giver Luxembourg, Frankrig og Portugal topplaceringer, når man ser på hvor meget antallet af dræbte er reduceret fra år 2001 til 2008. For Portugals vekommende er der tale om en reduktion på 47% mod eksempelvis en dansk reduktion i antallet af trafikdræbte på 9% i samme periode.
Hvis de portugisiske myndigheder får held til at tæmme de fartglade portugisiske bilister og begrænse den relativt omfattende spiritus- og promille-kørsel, vil Portugal med mindre der sker noget radikalt med trafiksikkerheden i Danmark inden for få år blive et mere trafiksikkert land målt på trafikdræbte i forhold til Danmark.
Ringe fokus på sikkerhed ved køb af små biler i Danmark
Antallet af trafikdræbte er korreleret med antallet af cyklister, hvor Danmark har mange. Det har Holland imidlertid også og klarer fortsat at ligge i den trafiksikkerhedsmæssigt bedste del af landene i Europa.
Danskerne har fået flere biler og kører mere, men det har tyskerne også altid haft og gjort, og i Tyskland blev der i 2008 ‘kun’ dræbt 54 personer per million indbyggere – det er væsentligt færre end de 72 personer per million, som Danmark præsterede i 2008.
Der er almindeligt accepteret at en lille bil er mindre sikker end en stor, og at en gammel bil er mindre sikker end en ny.
Danmarks høje antal trafikdræbte kan måske tænkes at hænge sammen med de tårnhøje afgifter på biler i Danmark. Dels er der i Danmark mange gamle biler (ringe udskiftning grund af de høje bilafgifter samt import af gamle brugte store biler fra Tyskland) og dels er langt de fleste nye biler små, da de belastes med mindre afgift. At de små biler desuden som ‘sidegevindst’ er sikkerhedsmæssigt farlige i forhold til større biler, synes man ikke at gå så meget op i. Faktisk køber danskerne i 2009 væsentligt flere helt små biler end portugiserne på trods af at danskerne på papiret i gennemsnit er 2-3 gange rigere – se også Top 10 bilsalg i Danmark og Portugal.
Svenskerne køber sikre biler
ETSC har også kigget på sikkerhed i nye biler solgt i Europa.
Svenskerne er det folkefærd, som køber flest biler med 5-stjernet Eurocap sikkerheds-vurdering. Hele 64% af de nye biler solgt i Sverige får den bedste vurdering.
I Danmark er tallet 46% på linje med Italien og Litauen. Kun i Grækenland samt i majoriteten af de nye EU-lande i Central- og Østeuropa er der mindre fokus på sikkerhed i nye biler end i Danmark.
Trafikdræbte i Europa
Tallene for trafikdræbte i EU er skræmmende højt med omkring 39.000 i år 2008. Det er milevidt fra målet i 2010 om højst 27.000 trafikdræbte i EU.
I 2008 fordeler tallene sig ifølge ETSC således målt som trafikdrab per én million indbyggere:
- Trafikdrab Malta 37 (Malta er så lille at tallet kan være lidt tilfældigt)
- Trafikdrab Sverige 43
- England trafikdrab 44
- Holland trafikdrab 46
- Schweiz trafikdrab 47
- Trafikdrab Norge 54
- Trafikdrab Tyskland 54
- Trafikdrab Irland 63
- Trafikdrab Finland 65
- Trafikdrab Spanien 68
- Trafikdrab Frankrig 69
- Trafikdrab Danmark 72
- Trafikdrab Luxembourg 72
- Trafikdrab Italien 79
- Trafikdrab Østrig 81
- Trafikdrab Portugal 83
- Trafikdrab Belgien 86
- Trafikdrab Estland 98
- Trafikdrab Ungarn 99
- Trafikdrab Tjekkiet 104
- Trafikdrab Cypern 104
- Trafikdrab Slovenien 106
- Trafikdrab Slovakiet 112
- Trafikdrab Bulgarien 139
- Trafikdrab Letland 139
- Trafikdrab Grækenland 142
- Trafikdrab Bulgarien 142
- Trafikdrab Polen 143
- Trafikdrab Litauen 148
De baltiske lande samt de to nyeste EU-lande Bulgarien og Rumænien halter voldsomt bagud.
Estland, Letland og Litauen samt Slovenien er dog de lande, som har vist den største procent-vise forbedring fra 2007 til 2008.
Bulgarien og Rumænien har oplevet en kraftig vækst i antallet af biler på veje, som ikke er bygget til meget trafik.
Uhyggelig statistik i Grækenland
Grækenland er trafiksikkerhedsmæssigt stadig et U-land, og det er tilsyneladende svært at ændre på.
I år 2002 havde Grækenland omtrent det samme antal trafikdræbte som Portugal, dvs. omkring 1600 per år. I 2008 havde Portugal næsten halveret antallet til 882, mens Grækenland havde opnået en marginal forbedring til 1593 dræbte på de græske veje.
Se hele rapporten fra ETSC (åbner som pdf)
Din vurdering:
Mandag den 22. juni 2009 klokken 20 er der piano koncert med den berømte pianist Valéria Zanini i Palácio Foz i Lissabon.
Arrangementet sponseres af Den Danske Ambassade i Lissabon og finder sted i spejlsalen eller på portugisisk Sala dos Espelhos i den store Paláciao Foz bygning i Lissabon på Praca dos Restauradores.
Valéria Zanini
Den brasiliansk-fødte Valéria Zanini flyttede til Danmark i 1974 og afsluttede sin pianist-uddannelse på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København.
Til koncerten i Lissabon vil hun blandt andet spille værker af Robert Schumann, de danske komponister Carl Nielsen og P. E. Lange-Müller samt portuigisiske Luis de Freitas Branco og brasilianske Francisco Mignone.
Se mere om Valéria Zanini på hendes egen hjemmeside.
Man finder spejlsalen i Palácio Foz i samme bygning som det store turistkontor på Restauradores pladsen, med indgang i den modsatte ende af bygningen over for Hardrock Café Lisboa, som ligger på den anden side af Restauradores pladsens nordlige del.
Der er gratis adgang til koncerten for alle interesserede.
Din vurdering:
Portugugals næststørste børsnoterede bank Banco Espirito Santo (BES) har åbnet filial i New York.
Den vidt forgrenede bank som i Portugal for tiden er symboliseret ved Cristiano Ronaldo som reklamesøjle, er ekspanderet til at omfatte en bred vifte af selskaber inden for finansiering og bankvirksomhed.
BES i USA
Espirito Santo familien har altid haft gode forbindeler til USA, hvor der allerede er en filial i Miami. Se mere om BES bankens historie på oversigt over virksomheder på Euronext børsen i Lisbon.
Senest har BES været involveret i finansieringen af amerikansk infrasturktur (State Highway SH-130) i staten Texas og desuden et større amerikansk vindmølle-projekt, hvor den store portugisiske virksomhed EDP er involveret.
Det er tanken at den nye New York afdeling på Madison Avenue skal øge BES tilstedeværelse på det amerikanske marked blandt andet ved formidling af investerings-projekter i Brasilien, Spanien og Portugal til amerikanske investorer.
BES vil desuden rådgive generelt om finansiering i Sydamerika (Brasilien) og på den Iberiske Halvø. I USA forventer BES at kunne sælge rådgivning om vedvarende energi-projekter og desuden formidle amerikanske stats-papirer (fixed income securities) til udlandet.
BES en verdensomspændende bank
BES ejer en andel af brasiliens største ikke stats-kontrollerede bank Banco Bradesco SA.
Den ekspansive BES bank er desuden til stede i Angola, Polen, Macau, Spanien, Frankrig, England, Schweiz og på Cayman Island. Der findes BES repræsentationskontorer i yderligere en håndfuld lande.
54% af bankens overskud i første kvartal 2009 hidrørte ifølge en nylig BES pressemeddelelse fra aktiviteter uden for Portugal. Se mere på www.bes.pt.
Herunder Cristiano Ronaldo i et BES reklamespot fra 2007:
Din vurdering:
Den frygtede mikroskopiske fyrreved-nematode (ringorm), som er udbredt i Portugal har fået EU til at stramme kontrollen med nåletræ, som udføres fra Portugal.
Nåletræ og nåletræs-emballage fra Portugal er allerede underlagt strenge regler om gasning eller varmebehandling før udførsel.
De nye regler gældende fra 1. januar 2010 gælder også retur-emballage af nåletræ fra andre lande herunder Danmark. Eksportører kan vælge at gasse/varmebehandle og mærke træ-emballagen på forhånd, hvilket ofte er billigere og mere praktisk end at få emballagen behandlet i Portugal.
Mere information om regelsættet ISPM-15 fra FAO kan findes på Plantedirektoratets hjemmeside.
Den lille ringorm kom formodentlig til Portugal fra den tidligere portugisiske koloni Macau i Kina i 1990’erne. Se mere den lille organisme fyrreveds-nematoden, som får fyrretræer til at visne.
Din vurdering:
Flere Indlæg
« Forrige side -
Næste side »