Portugals største bilfabrik Autoeuropa i Palmela er ramt af krisen.
Bilkøbere over hele verden holder igen, og det mærkes på efterspørgslen af modellerne VW Scirocco, VW Eos og VW Sharan (og Seat Alhambra), som bygges i Portugal.
Tidligere har VW Autoeuropa indikeret at den nye VW Polo skulle bygges (samles) på fabrikken i Palmela, men dén plan er lagt i skuffen igen efter krisens indtog på specielt de europæiske bilmarkeder.
Se også: Top 10 bilsalg i Portugal og Danmark i april 2009
Ny Polo produceres foreløbig ikke i Portugal
Ifølge fabriksdirektør Andreas Hinrichs er planerne om at samle VW Polo i Portugal ikke længere realistiske.
Se også: Priser på den nye Polo 2009 i Danmark.
Den nye Polo laves foreløbig i Tyskland, og Kina skal efter planen også producere VW Polo til det kinesiske marked. Senere står sandsynligvis VW samlefabrikker i Slovakiet og Spanien først i køen til at producere den nye VW Polo 2009.
Hinrichs og hans kolleger i VW ledelsen i Portugal har været i forhandlinger med fagforeningerne. Der arbejder godt 3.000 mand på Autoeuropa fabrikken og Hinrichs har efterspurgt mere fleksibilitet ved blandt andet lørdagsarbejde. Fagforeningerne er ikke indstillet på at give køb på allerede indgåede aftaler - krise eller ej.
Der spekuleres i Portugal desuden i om VW ender med at nedlægge fabrikken i Palmela i lighed med Opel, som trak sig fra Portugal i 2006 - specielt hvis fagforeningerne ikke udviser vilje til kompromier.
Tæt på laveste produktion nogensinde på Autoeuropa fabrikken
I 2009 anslår VW at Autoeuropa vil producere ca. 90.000 biler. I så fald er det den laveste produktion siden fabrikken i 2005-2006 nåede et lavpunkt med 80.000 enheder.
Da VW Autoeuropa samlefabrikken blev anlagt i 1996 var prodiuktionen 120.000 biler, og rekorden sat i 1998 er en produktion på omkring 135.000 biler årligt.
Antal enheder produceret er afgørende for rentabel bilproduktion.
Autoeuropa behøver ny model
I øjeblikket er Autoeuropa ved at omstille en del af kapaciteten til den nye VW Sharan/Seat Alhambra og det vil uden tvilv have en positiv indvirkning på output, når en ny Sharan er klar. Den nye Sharan-Alhambra skal så vidt vides kun produceres i Portugal.
Andreas Hinrichs har dog udtalt at VW Autoeuropa, som står for godt 1% af Portugals BNP og en endnu højere eksportandel, ikke kan overleve på sigt uden en ekstra model at producere.
Hinrichs peger på en såkaldt 'fun'-model af VW Polo a lá VW Polo Cross eller måske mere sandsynligt endnu en lille cabriolet eller sportsvogn - eventuelt VW BlueSport med centermotor, som formodentlig sættes i produktion i år 2011-2012.
Ny VW Polo priser
Priserne på den nye VW Polo i Danmark er ikke offentliggjort endnu i starten af juni 2009.
Den nye 2009 Polo V, som mange venter på, forventes at stå hos forhandlerne i midten af juli 2009.
Prisen på den nye Polo er til gengæld klar i Tyskland. De er her:
- VW Polo 1,2 Trendline, 5 døre - priser fra 12.150 euro
Se artikel med VW Polo 2009 priser i Danmark, Portugal og Tyskland.