Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk






Brugtbils-priser under pres i Portugal i sommeren 2009

Skattevæsenet i Portugal planlægger ifølge avisen Diário Económico at tvangssælge 70.000 køretøjer, som det portugisiske skattevæsen Finanças har pant i.

Salget af de mange køretøjer er en bombe under markedet for brugte biler i Portugal, hvor priserne i forvejen er pressede.

Mistede skatteindtægter i 2009
Ifølge den portugisiske erhvervsavis står den portugisiske stat til at miste omkring 20% af de samlede budgetterede skatteindtægter i 2009 som følge af krisen.

Siden år 2006 er kun 2446 biler blevet beslaglagt og solgt af Finanças, men i fremtiden vil skattevæsenet gå anderledes hårdhændet til værks mod skyldnere.

Dårlig pris for biler på tvangssalg
For dem som endnu ikke har en bil og overvejer at købe en brugt af slagsen, er det omfattende tvangssalg godt nyt.

Brugtbils-priser i Portugal vil med skattevæsenets hårdere linje uden tvivl falde ekstra i pris efterhånden som et stort antal biler bortauktioneres.

Man vil fra Finanças side forsøge at afhænde biler med en værdi over 4.080 euro via bilforhandlere, mens de billigere biler skal sælges på auktion.

I forvejen har mange portugisere ikke råd til at køre særligt meget i deres (mange store) biler. Man mener endog at den seneste tids store forbedringer i ulykkes-statistikken i Portugal til en vis grad skyldes at portugiserne kører mindre i bil.

Se også: Top 10 nybilsalg i april 2009 i Portugal og Danmark

Biler som falder i pris
Der har været en meget stor import af større brugte biler fra primært Tyskland til Portugal, typisk af årgangene 2002-2008. Ændringer i skattereglerne for indregistrering af brugte importbiler i Portugal har dog bevirket at denne trafik i 2009 er mere end halveret.

De mest populære importbiler har været de tyske prestige-mærker Audi, BMW og Mercedes. Også mange brugte Porsche er importeret til Portugal.

Blandt prestige-modellerne ser brugte nyere Mercedes indtil videre ud til at holde prisen bedst. Til gengæld er det så småt ved at være købers marked, hvis man søger en BMW – specielt årgangene 1999-2002 er faldet i pris i de seneste måneder. En lidt ældre BMW 320 diesel fra år 2000 med et rimeligt kilometertal under 150.000 (ok for en diesel) kan nu med lidt tålmodighed findes til under 10.000 euro svarende til 75.000 kroner.

Japanske biler er ikke i høj kurs i Portugal. Det er eksempelvis af og til muligt at finde Honda Accord fra årgang 2003 til priser fra omkring 10.000 euro for de billigste med relativt lave kilometer – ofte endda med garanti hos en forhandler.

Set med skandinaviske øjne falder priser på lidt ældre Volvo og Saab biler i Portugal som en sten. Hvad med eksempelvis en Volvo V70 T5 (fuldt udstyret og 250 hestekræfter) med 125.000 kilometer fra år 2001 til 11.000 euro. 

De lidt ældre større 4-hjulstrukne biler er meget billige. En Jeep Grand Cherokee Limited (lædersæder, stort anlæg, automatgear m.v.) med diesel- eller stor (forslugen) benzin motor fra omkring år 2000 kan findes fra omkring 8.500 euro for de billigste – og der er rigtig mange på markedet, også i god stand.

Mindre biler holder prisen bedst
De lidt mindre og nyere ‘fornuftige’ biler i VW Golf og Opel Astra klassen holder generelt prisen bedre. Mindre 'lifestyle' biler som Mini Cooper og VW Beetle er også fortsat i høj kurs i Portugal.

Blandt de nyere biler er der dog også gode tilbud. En semi-ny Ford Fiesta 1,25 Trend (ny model fra marts 2009) med kun 2.000 kilometer og fabriksgaranti kunne i juli 2009 findes til 13.400 euro, hvilket er godt et par tusind euro under nypris (med 5 døre, metallak og ekstraudstyr).

Fransk favorit i den lille klasse
Dén af de mindre bilmodeller på markedet, som der findes flest gode tilbud på som brugtbil i Portugal er uden sammenligning Renault Clio.

En 3-4 år gammel Clio kan i juli 2009 købes fra omkring 7.000 euro med 40-90.000 kilometer på klokken.

Som altid med franske biler er det en god idé ikke kun at se på prisen, men Clio'en har i seneste udgave (introduceret år 2005) overvundet de fleste fejl, som ofte plager franske biler.

Renault Clio, som er meget populær (og ofte mest solgte bil) i Portugal, giver som nyere brugtbil som regel mærkbart færre problemer end franske 'søskende' som eksempelvis Renault Laguna, Citroen C5 og ikke mindst Citroen C3 af samme årgange.  

Se mere om priser på brugte biler i Portugal på eksempelvis www.guiadoautomovel.pt , www.standvirtual.com (største brugtbils-marked i Portugal) eller på www.sapo.pt .



Kommentarer

Endnu ingen kommentarer