Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk



September 2009 - Indlæg

José Manuel Barroso får 5 år mere som EU kommissionsformand

Den måske mest magtfulde portugisiske politiker siden Salazar får yderligere 5 år som EU Kommissions-formand.

Det stod klart onsdag den 16. september 2009 efter afstemning i EU parlamentet, som blandt dets vigtigste ansvarsområder har at godkende eller forkaste EU Kommissionens medlemmer herunder formanden.

Durão (det kaldes han ofte i Portugal) Barroso havde ingen modkandidater og blev genvalgt med 382 stemmer for, 219 imod og 117 blanke stemmer i det 736 medlemmer store EU parlament (med 718 tilstedeværende).

Da Barroso blev valgt til kommissionsformand første gang i år 2004, fik han hele 413 stemmer for sig og 251 stemmer imod sig. Kun 44 medlemmer af parlamentet undlod i juli 2004 at stemme om EU kommissions-formandsposten.

EU kommissionens opgaver
EU Kommissionen har blandt sine vigtigste opgaver at stille lovforslag til godkendelse i EU parlamentet samt overordnet at sørge for at EU direktiverne føres ud i livet.

EU kommisisonen tager sig desuden af ‘den daglige drift’ at det meget store EU-apparat.

Alle medlemmer af EU kommissionen er udpeget af medlemslandene (normalt af medlemslandenes regering). Der er derfor i alt 27 personer i EU kommisssionen - én kommissær for hvert land i EU.

Når man udpeger EU kommissærer i de enkelte lande ses der specielt på erfaring og personlig 'tyngde' - og langt mindre på popularitet i de enkelte lande. Som resultat er langt de fleste EU kommissærer blandt de ypperste, som de respektive EU lande kan stille med.

Se også: Hyldest til EU kommissær Viviane Reading (EU kommissær fra Luxembourg)

Poul Nyrup imod Barroso
Den danske EU parlamentariker og tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen valgt til Europa Parlamentet for Socialdemokratiet havde inden genvalget af Barroso varslet modstand fra den socialdemokratiske gruppe i EU parlamentet (socialister og demokrater) mod den portugisiske kandidat.

Nyrup er formand for S&D fraktionen i EU parlamentet, som består af socialdemokrater og socialister og var på et tidspunkt i sommeren 2009 nævnt som en mulig modkandidat til Barroso.

Da det kom til stykket kunne center-venstre fløjen i det folkevalgte EU parlament dog ikke samle flertal for en modkandidat.

Se også: Resultat af valget til EU-parlamentet 2009.

Ny dansk EU kommissær
Den samlede nye kommission vil bestå af de i alt 27 EU-landes kommissærer, og den samlede nye kommision skal godkendes af de folkevalgte i EU parlamentet inden tiltrædelse.

Den nuværende danske kommissær Mariann Fisher-Boel har til Barrosos beklagelse besluttet at sige nej-tak til at forlænge sin tjans som landbrugs- og fiskeri-kommissær, når hendes periode udløber.

Fisher-Boel har gennem de sidste 5 år oparbejdet et ry som højt respekteret EU kommissær. Hun er måske ikke elsket i alle lande, men i langt de fleste EU lande er Fischer-Boel dybt respekteret for sin fair forhandlings-stil. 

Se også: Mariann Fisher-Boel på besøg i Portugal (hvor hun ikke var specielt populær blandt vinproducenterne i Douro-området)

Connie Hedegaard måske ny EU kommissær for Danmark
En ny dansk EU kommissær kan måske gå hen og blive den konservative Connie Hedegaard, som har et godt navn i udlandet (specielt i EU), og med sin interesse og erfaring inden for klima-området er Connie et oplagt valg til den nye post som klima-kommissær, som forventes oprettet i den nye Kommission.

I Danmark støtter både SF, Socialdemokratiet, Venstre og Det Konservative Folkeparti Connie's kandidatur, men hun har endnu ikke meldt ud, om hun er klar til opgaven som dansk EU kommissær. 

Barroso påtænker desuden at udskille det svære flygtninge- og immigrationsområde til et særskildt kommisariat. Det passer dermed sammen med klima-området til to ekstra kommissærer fra EU's nu 27 lande (førhen 25 - nu også med Rumænien og Bulgarien).

Dygtige professionelle danskere i EU kommissionen
Det er i øvrigt ikke kun professionelle politikere fra højre-fløjen i dansk politik, som har haft en stor stjerne i EU.

Den legendariske (og kontroversielle, men uden tvivl dybt professionelle) energiminister og senere minister for udviklingsbistand fra Socialdemokratiet Poul Nielson fik efter sin karriere i Folketinget en særdeles bemærkelsesværdig succes som EU kommissær (2000-2004) for Udvikling og Humanitær Bistand uden at det blev bemærket så meget i Danmark.  

Relateret artikel:
Anders Fog Rasmussens portugisiske ven

Din vurdering:



Co2 udledning fra biler mindst på nye biler solgt i Portugal – se hvorfor co2 afgift på biler virker

For tredje år i træk er Portugal den co2 mæssigt reneste nation målt på udledning af co2 fra nye biler solgt i 2008 i 25 EU lande.

Den årlige undersøgelse af co2 udledning fra nye biler laves af European Federation for Transport and Environment, som er en EU støttet organisation med base i Brussel.

T&E uafhængig af politiske interesser
Bæredygtig transport (på engelsk: sustainable transport) er det centrale for European Federation for Transport and Environment også kaldet T&E.

Organisationens formål er støtte nationale politikker på transport- og infrastrukturomådet, som er med til at forbedre sundhed og miljø og samtidig sparer energi og giver befolkningen et effektivt transportsystem.

T&E er således en politisk uvildig institution med en tendens til at indtage et kollektivt syn på transportproblemer, men uden på nogen måde at forlange at alle skal skal køre i el-biler og højst flyve én gang hvert femte år.

En stor del af T&E’s arbejde består i at fremskaffe de informationer, der kræves, for at tage de rette beslutninger. 

Se hele rapporten fra T&E (åbner som pdf)

Portugal i forhold til andre lande – målt på co2 udledning fra nye biler
Salget af nye personbiler i Portugal lå i 2008 på omkring 205.000 stk.

En bil har typisk en levetid på 12-15 år afhængig af mærke og model. Hvad der bliver købt af nye biler nu er derfor afgørende for co2 udledningen i mange år fremover.

Det er derfor særdeles interessant at Portugal for 3. år i træk formår at indtage førstepladsen i EU sammenligningen med den gennemsnitligt mindste co2-udledning fra nye personbiler solgt i Portugal.

I Danmark har det boomende 2008 salg af små citybiler såsom Citroen C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo indflydelse på den pæne 2008 placering.

Kilde: T&E

Sådan laver man et afgiftssystem med fokus på co2
Den portugisiske afgiftsmodel for biler bygger på på tre antagelser:

A) Det er skidt for miljøet at udlede co2
B) Det er bedst at folk ikke kører i store benzinslugende biler (for Portugal har ingen olie selv)
C) Det skal være dyrt at bruge meget benzin som følge af B (men ikke nødvendigvis koste ekstra i strafafgift at have en Ferrari holdende i garagen)

Ergo besluttede man i 2007 at det skulle være ekstra dyrt at købe en ny bil, som udleder meget co2, og at det desuden skulle koste ekstra at købe en ny bil med en stor motor i Portugal.

Dyr benzin i Portugal
Prisen på benzin og diesel i Portugal var allerede høj – i 2009 er den voldsom høj.

Brændstofprisen i Portugal er sådan set på linje med dansk niveau, men da portugiserne i gennemsnit tjener væsentlig mindre, svarer prisen på benzin og diesel for mange portugisere til en dansk benzinpris på 15-20 kroner literen.

Afgiftssystem uden misundelsesafgift
Der er ikke nogen ‘misundelsesafgift’ indbygget i det portugisiske afgiftssystem.

Man bliver således ikke beskattet af at bestille sin nye bil med navigationsanlæg (som sparer brændstof), og man bliver helller ikke beskattet af at udstyre sin nye Audi med et fabriksmonteret (og selv uden afgift hundedyrt) B&O anlæg eller for den sags skyld beskattet (udover moms 20%) på at bestille andet dyrt fabriksmonteret ekstraudstyr til sin nye bil.

Resultatet er at der sælges en stor mængde nye biler i Portugal med teknisk set meget moderne motorer med følgende karakteristik:

1) biler med lav co2 udledning
2) biler med lille slagvolumen - motorerne er ofte små, men til gengæld højtydende ‘state of the art’ motorer
3) biler med god benzinøkonomi
4) veludstyrede biler

Afgiftssystemet forhindrer imidlertid ikke den almindelige portugiser i at købe biler af en vis fysisk størrelse. De allermindste bilmodeller er ikke særligt populære i Portugal, men man ser dog mange Smart biler i byerne.

Se også bilsalg Top 10 i april 2009 i Portugal og Danmark.

I den lidt dyrere klasse er de mest benzinøkonomiske og co2 venlige Mercedes, BMW og Audi modeller (med små motorer) oftere og oftere et rigtigt godt køb i Portugal. De tre tyske producenter forsker meget i effektive motorer og anvender i stor udstrækning ny teknologi i deres teknisk mest avancerede modeller, som ikke brandbeskattes i det portugisiske afgiftssystem. 

Co2 afgiftssystemet i tal
Siden juli 2007 er nye biler i Portugal pålagt følgende to former for registreringsafgift:

Motorstørrelse registrerings-afgift
Motorer indtil 1250 cm3 slagvolumen: 0,90 euro per cm3
Motorer over 1250 cm3 slagvolumen: 4,25 euro per cm3 (de første 1250 cm3 til billig takst)

Co2 registrerings-afgift benzinbiler:
Under 115 g/km co2: 3,50 euro per g/km co2
116-145 co2: 31,50 euro per g/km co2
146-175 co2: 38 euro per g/km co2
176-205 co2: 90 euro per g/km co2
Over 205 co2: 125 euro per g/km co2

Co2 registrerings-afgift dieselbiler:
Under 95 g/km co2: 10 euro per g/km co2
96-120 co2: 48 euro per g/km co2
121-140 co2: 98 euro per g/km co2
141-170 co2: 119 euro per g/km co2
Over 170 co2: 168 euro per g/km co2

Som det kan ses, vil en ny dieselbil med en forurenende (stor) motor blive beskattet kraftigt i Portugal.

Billigt at eje, men dyrt at bruge bilen i Portugal
Et andet vigtigt element i den portugisiske afgiftspolitik er den udbredte brug af vejafgifter på de store hovedfærdselsårer. Det koster eksempelvis omkring 32 euro i vejafgift at køre fra Lissabon-området til Porto og retur, hvor distancen samlet er omkring 650 km.

Den årlige brugsafgift, som i Danmark hedder vægtafgift eller grøn afgift, er til gengæld særdeles rimelig i Portugal. En ny Audi A4 koster fra 182 euro årligt i IUC afgift. En Smart eller en anden lille ny city-bil koster mindste takst på 78 euro årligt at eje i Portugal.

Der gives i Portugal rabat på ejerskab af lidt ældre biler i forhold til den årlige ejerafgift på nye eller næsten nye biler. Det gøres udfra hensyntagen til indkomstniveauet i Portugal – langt fra alle har råd til en ny bil.

En stor mellemklassebil fra år 2004 koster derfor typisk ikke mere end 130 euro i Portugals IUC afgift årligt at eje svarende til omkring 970 kroner.

Alle afgiftstakster i denne artikel er aktuelle per september 2009.

Din vurdering:



Algarve modtog flere turister end forventet i august 2009

Sommeren 2009 blev af mange i Algarves hotel-industri spået til at blive økonomisk meget vanskelig.

For mange hoteller har der ganske rigtigt været mangel på gæster, og stort set alle hoteller i Algarve har måttet sætte priserne ned eller lave special-tilbud for at trække kunder til.

Se også: Find billigt hotel på Algarve-kysten

Turisme-indtægter på Algarvekysten i august bedre end ventet
Den afgørende august måned er dog ifølge hotel- og turist-organisationen AHETA gået bedre end frygtet.

Faktisk ligger belægningsprocenten på hotellerne i Algarve i august 2009 på samme niveau som i august 2008 – dvs. omkring 90,5%.

De travleste feriesteder har været ved grænsen til Spanien i Monte Gordo og Vila Real de Santo António med en belægningsprocent på hoteller (medlemmer af AHETA) på 97,6%.

På Taviras hoteller i nærheden har der dog været færre turister end i august 2008, hvilket også er tilfældet specielt i Faro og Olhão, som rapporterer om et fald på 6,4% i forhold til august 2008.

Flest portugisere på Algarvekysten i august
August måned er den største feriemåned i Portugal, og det sætter naturligvis sit præg på tallene.

Ifølge AHETA var hele 40,6% af Algarve hotel-gæsterne i august 2009 portugisere efterfulgt af 23,2% englændere og 8,1% turister fra Spanien.

Se også: Her holder de forskellige nationaliteter ferie på Algarvekysten

De dyreste hoteller har været mindst påvirket af krisen, mens de billigere hoteller og resorts på Algarve har registreret de største fald i antallet af gæster i august 2009.

Ferieboliger populære på Algarvekysten
Algarvekysten har på trods at et samlet færre antal turister også været positivt påvirket af den økonomiske krise.

En årsag kan være at Portugal i de fleste områder er billigere end Frankrig, Italien og Spanien at holde ferie i.

Vi hører gerne fra skandinaviske ejere af feriehuse og ferielejligheder i Portugal, som har lyst til at leje ud til feriegæster i 2010 sæsonen. Kontakt os på info@portugalnyt.dk .

Se også: Lej feriebolig i Portugal via Portugalnyt.

Din vurdering:



Champions League resultater gruppespil 2009 – stilling gruppe A,B,C,D,E,F,G og H - oversigt over CL kampe 2009-2010

Herunder resultater i CL gruppespillet 2009, hvor FC Porto deltager.

Se også: Champions League resultater gruppespil 2011.

CL kampe og resultater CL gruppe A
15. september Juventus-Bordeaux - resultat 1-1
15. september Haifa-Bayern Munchen - resultat 0-3
30. september Bayern München-Juventus - resultat 0-0
30. september Bordeaux-Haifa - resultat 1-0
21. oktober Bordeaux-Bayern München - resultat 2-1
21. oktober Juventus-Haifa - resultat 1-0
3. november Bayern München-Bordeaux - resultat 0-2
3. november Haifa-Juventus - resultat 0-1
25. november Bordeaux-Juventus - resultat 2-0
25. november Bayern-Haifa - resultat 1-0
8. december Juventus-Bayern München - resultat 1-4
8. december Haifa-Bordeaux - resultat 0-1

Bordeaux og Bayern München er videre.
Se også: Stilling i Champions League gruppe A.

CL kampe og resultater CL gruppe B
15. september Wolfsburg-CSKA Moskva - resultat 3-1
15. september Besiktas-Manchester United - resultat 0-1
30. september CSKA Moskva-Besiktas - resultat 2-1
30. september Manchester United-Wolfsburg - resultat 2-1
21. oktober Moskva-Mancxhester United - resultat 0-1
21. oktober Wolfsburg-Besiktas - resultat 0-0
3. november Manchester United-CSKA Moskva - resultat 3-3
3. november Besiktas-Wolfsburg - resultat 0-3
25. november CSKA Moskva-Wolfsburg - resultat 2-1
25. november Manchester United-Besiktas - resultat 0-1
8. december Besiktas-CSKA Moskva - resultat 1-2
8. december Wolfsburg-Manchester United - resultat 1-3

Manchester United og CSKA Moskva er videre.
Se også: Stilling i Champions League gruppe B.

CL kampe og resultater CL gruppe C
15. september Zürich-Real Madrid - resultat 2-5
15. september Marseilles-AC Milan - resultat 1-2
30. september AC Milan-Zürich - resultat 0-1
30. september Real Madrid-Marseilles - resultat 3-0
21. oktober Real Madrid- AC Milan - resultat 2-3
21. oktober Zürich-Olympic Marseille - resultat 0-1
3. november AC Milan-Real Madrid - resultat 1-1
3. november Olympic Marseille-Zürich - resultat 6-1
25. november Real Madrid-Zürich - resultat 1-0
25. november Milan-Marseille - resultat 1-1
8. december Zürich-AC Milan - resultat 1-1
8. december Marseille-Real Madrid - resultat 1-3

Real Madrid og Milan er videre.
Se også: Stilling i Champions league gruppe C.

CL kampe og resultater CL gruppe D
15. september Chelsea-FC Porto – resultat 1-0 - se mere om kampen
15. september Atlético Madrid- APOEL Cypern - resultat 0-0
30. september APOEL-Chelsea - resultat 0-1
30. september FC Porto-Atlético Madrid - resultat 2-0
21. oktober FC Porto-APOEL Cypern - resultat 2-1
21. oktober Chelsea-Atlético Madrid - resultat 4-0
3. november APOEL-FC Porto - resultat 0-1
3. november Atlético Madrid-Chelsea - resultat 2-2
25. november FC Porto-Chelsea - resultat 0-1
25. november APOEL Cypern-Atlético - resultat 1-1
8. december Chelsea-APOEL - resultat 2-2
8. december Atlético-FC Porto - resultat 0-3

Chelsea og Porto er videre.
Se også: Stilling i Champions League gruppe D

Kampe og resultater CL gruppe E
16. september Liverpool-Debreceni - resultat 1-0
16. september Olympic Lyonnais (Lyon)-Fiorentina - resultat 1-0
29. september Fiorentina-Liverpool - resultat 2-0
29. september Debreceni-Olympic Lyonnais - resultat 0-4
20. oktober Debreceni-Fiorentina - resultat 3-4
20. oktober Liverpool-Lyon - resultat 1-2
4. november Fiorentina-Debreceni - resultat 5-1
4. november Lyon-Liverpool - resultat 1-1
24. november Debreceni-Liverpool - resultat 0-1
24. november Fiorentina-Lyon - resultat 1-0
9. december Liverpool-Fiorentina - resultat 1-2
9. december Lyon-Debreceni - resultat 4-0

Fiorentina og Lyon er videre - Liverpool er slået ud
Se også: Stilling i Champions league gruppe E.

Kampe og resultater CL gruppe F
16. september Internazionale-Barcelona - resultat 0-0
16. september Dynamo Kiev-Rubin Kazan - resultat 3-1
29. september Rubin Kazan-Internazionale - resultat 1-1
29. september Barcelona-Dynamo Kiev - resultat 2-0
20. oktober Barcelona-Rubin - resultat 1-2
20. oktober Internazionale-Dynamo Kiev - resultat 2-2
4. november Rubin-Barcelona - resultat 0-0
4. november Dynamo Kiev-Internazionale - resultat 1-2
24. november Rubin-Dynamo Kiev - resultat 0-0
24. november Barcelona-Internazionale - resultat 2-0
9. december Internazionale-Rubin - resultat 2-0
9. december Dynamo Kiev-Barcelona- resultat 1-2

Barcelona og Internazionale er videre.
Se også: Stilling i Champions League gruppe F.

Kampe og resultater CL gruppe G
16. september Stuttgart-Glasgow Rangers - resultat 1-1
16. september Sevilla-Unirea Urziceni - resultat 2-0
29. september Unirea Urziceni-Stuttgart - resultat 1-1
29. september Glasgow Rangers-Sevilla - resultat 1-4
20. oktober Rangers-Unirea Urziceni - resultat 1-4
20. oktober Stuttgart-Sevilla- resultat 1-3
4. november Unirea Urziceni-Rangers - resultat 1-1
4. november Sevilla-Stuttgart - resultat 1-1
24. november Rangers-Stuttgart - resultat 0-2
24. november Unirea Urziceni-Sevilla - resultat 1-0
9. december Stuttgart-Urziceni - resultat 3-1
9. december Sevilla-Glasgow Rangers - resultat 1-0

Sevilla og Stuttgart er videre.
Se også: Stilling i Champions League gruppe G.

Kampe og resultater CL gruppe H
16. september Olympiacos-Alkmaar - resultat 1-0
16. september Standard Liége-Arsenal - resultat 2-3
29. september Arsenal-Olympiacos - resultat 2-0
29. september Alkmaar-Standard Liége - resultat 1-1
20. oktober AZ Alkmaar-Arsenal - resultat 1-1
20. oktober Olympiacos-Standard - resultat 2-1
4. november Arsenal-AZ Alkmaar - resultat 4-1
4. november Standard Liége-Olympiacos - resultat 2-0
24. november AZ-Olympiacos - resultat 0-0
24. november Arsenal-Standard - resultat 2-0
9. december Olympiacos-Arsenal - resultat 1-0
9. december Standard Liége-AZ Alkmaar - resultat 1-1

Arsenal og Olympiacos er videre.
Se også: Stilling i Champions League gruppe H.

Se den samlede stilling i Champions League grupperne på UEFA Champions League hjemmesiden.

Herunder opdateres Champions League ottendedelsfinaler (playoff-kampe), CL kvartfinaler, CL semifinaler og Champions League finalen 22 maj 2010.

Din vurdering:



Saxo Bank og BES i strategisk kryds-ejerskab – del af portugisisk internet-bank solgt til Saxo

Saxo Bank og Banco Esperito Santo (BES) er blevet forlovet.

Om det senere fører til ægteskab er en anden sag, men de to banker med styrker på meget forskellige felter har ansøgt myndighederne om at få lov at bytte aktier i hinandens selskaber.

Saxo Bank vil med handelen få 25% af aktierne i den portugisiske internetbank Banco Best (datterselskab af BES banken), og BES vil øge ejerandelen i Saxo Bank fra 5% til knap 10%.

Allerede i januar 2008 købte Banco Espirito Santo 5% af aktierne i Saxo Bank. Med den øgede ejerandel bliver BES den største aktionær i Saxo Bank. 

Saxo Bank fra Danmark

Saxo bank er en atypisk dansk bank derved at den ikke har nogen detail-afdeling.

Banken med de ligeledes atypiske direktører og stiftere Kim Fournais og Lars Seier Christensen leverer handelssystemer til andre banker.

Saxo Bank har siden stiftelsen i 1992 som børsmægler-selskabet Midas undergået en forvandling, som sjældent ses i den danske bankverden. I år 2001 fik Midas tilladelse til at drive bankforretning i Danmark og navnet blev ændret til Saxo Bank.

Saxo Bank er en såkaldt investerings-bank, men en usædvanlig én af slagsen, idet bankens primære kunder hovedsagligt er andre banker, som benytter Saxo’s sofistikerede produkter (platforme) til at handle på internettet med. Private kan dog også anvende Saxo Banks platform til internethandel.

I Danmark er Saxo Bank måske bedst kendt for sit cykelhold Team Saxo Bank (introduceret som Team Saxo Bank - IT Factory), som ejes af cykelrytteren (og tidligere Tour de France vinder) Bjarne Riis.

Ydermere er Saxo Bank verdensberømt i Danmark for sin meget udanske amerikansk inspirerede personalepolitik, som tiltrækker mange dygtige medarbejdere. Ejerne og stifterne Lars og Kim er desuden ikke bange for at ytre sig i offentligheden om emner, som ikke nødvendigvis har noget at gøre med bankforretninger. Der er heller ingen tilbageholdenhed i forhold til økonomisk at støtte projekter og organisationer, som bekender sig til en særdeles liberalistisk tankegang.

Den portugisiske bank BES
Banco Espirito Santo familien er ét af de mest velhavende familier-dynastier i Portugal.

BES banken er en vidt forgrenet finansiel virksomhed med hovedsæde i Lissabon. BES aktien udgør godt 10% af aktie-værdien i det portugisiske PSi-20 indeks og er dermed blandt Portugals fem største privat-ejede virksomheder.

Se også: Virksomheder på Euronext børsen i Lissabon.

Udover sit meget store detailnet i Portugal og datterselskaber i udlandet, har BES opbygget, hvad de fleste betragter som Portugals bedst drevne internetbank med faciliteter for kunderne til online handel med aktier, som for en portugisisk bank ligger på et højt niveau. Der anvendes naturligvis Saxo Bank produkter.

Se mere om BES banken i internationalt perspektiv og desuden interview i Berlingske Tidende og i Børsen d. 15. september med Kim Furnais.

Din vurdering:



Azorerne fly fra København til Azorerne – nyt rutefly direkte til Azorerne med SATA

I perioden 22. oktober til 26. november 2009 samt igen fra 11. februar til 10. april 2010 vil SATA indsætte fly på ruten København-Azorerne.

Der planlægges ét ugentligt fly til Azorerne fra København.

SATA lander som de øvrige danske charterfly med gæster fra bl.a. Bravo Tours, Svante, Portugal Bureauet med flere i lufthavnen Ponta Delgada på São Miguel, som er Azorernes største ø.

SATA, som står for SATA INTERNACIONAL - Serviços e Transportes Aéreos, S.A., varetager også alle flyvninger internt på Azorerne.

På ruterne til Europa benyttes Airbus fly, mens de lokale ruter på Azorerne betjenes af større og mindre propelfly af mærkerne British Aerospace og Dornier.

København-Madeira med SATA
Fra januar 2010 tilbyder SATA fly-rejser til Madeira fra København.

Der er afgang hver mandag og priser fra omkring 3100 kroner (retur-billet) for en flyrejse til Madeira.

Se også: Find billig flybillet med Momondo flysøgemaskinen

Besøg både Madeira og Azorerne
Da det Azorerne baserede SATA flyselskab desuden flyver mellem Madeira og Azorerne, kan man nu lave en lille rundrejse til de portugisiske øer.

Mere information kan findes på SATA hjemmesiden.

Herunder en video med et udvalg af SATA fly-selskabets maskiner:

Din vurdering:



Chelsea-Porto kamp 15. september 2009 i Champions League


UPDATE 15. september 2009:
Porto måtte indkassere et nederlag på 1-0 efter en pæn indsats mod Chelsea i England.

Nicolas Anelka stod for Chelsea scoringen starten af 2. halvleg.

...................

FC Porto står over for en formidabel modstander, når den portugisiske stoklub møder Chelsea FC i den første kamp i gruppespillet 2009 i Champions League turneringen den 15. september 2009.

Chelsea er på forhånd storfavorit til at vinde CL gruppe D.

Se også: Champions league grupperne i 2009-2010.

Porto underdog
På papiret er Chelsea langt stærkere end Porto.

Den nordportugisiske klub har stadig et pænt antal portugisiske landsholdsspillere, men angrebet forventes svækket efter at FC Porto for nyligt solgte Lisandro Lopez til franske Lyon. Istedet satser Porto på den nyindkøbte angriber Radamel Falcao Garcia fra Columbien.

Chelsea med 5 portugisere
Chelsea har hele 5 spillere fra Portugal på lønningslisten: landsholdsspilllerne Carvalho, Bosingwa, Paulo Ferreira, Deco og den mere ukendte Hilário. Alle fem har tidligere spillet for Porto.

En sandsynlig Chelsea holdopstilling inkluderer dog kun en enkelt portugisisk spiller.

Forsvarsspilleren Ricardo Carvalho er som regel med fra start, og Deco og/eller Bosingwa er også hyppigt at finde i Chelsea startopstillingen. Denne gang må Deco, Bosingwa og Paulo Ferreira dog se til fra tilskuerpladserne, da de alle har mindre skader.

Til gengæld stiller Chelsea med internationale stjerner som Petr Cech, Michael Ballack, John Terry, Frank Lampart med flere.

Chelsea-Porto kampen spilles på Stamford Bridge d. 15. september 20.45 dansk tid (19.45 lokal tid).

Se også: Resultater af kampe i CL 2009-1010

Din vurdering:



Norwegian fly København-Algarve - flere afgange til Faro fra København i forår/sommer 2010

Det norske lavprisselskab Norwegian øger fra foråret 2010 antallet af fly-afgange fra København til Faro lufthavn i Algarve.

Fra slutningen af marts 2010 vil der være to ugentlige Norwegian fly til Algarve mod nu kun ét.

Norwegian flyver allerede nu hver lørdag mellem København og Faro, og fra marts 2010 udviddes med fly-afgang til Faro fra København om onsdagen.

Begge dage returneres samme dag til København fra Faro/Algarve lufthavnen i Portugal.

De billigste afgange fra København til Faro i foråret 2010 koster 571 kroner og returbillet fra Algarve til København fås fra 721 kroner. (Priser set per 14. september 2009).

Norwegian holder pause til Algarve i vinterperioden
I vinteren 2009/2010 er der pause i Norwegians afgange til Algarve.

Sidste Norwegian fly til Algarve fra København inden vinteren er den 28. november. Der startes op igen lørdag den 6. marts 2010.

Se også: Flyruter fra Danmark til Algarve og resten af Portugal.

Norwegian dagligt fly til Malaga  
Den mest populære Norwegian rute er ruten til den spanske sydkyst i Malaga også kaldet Costa Brava.

Her øger Norwegian antallet af flyvninger i forår/sommer 2009 til én om dagen.

Også Nice i Frankrig vil få flere Norwegian afgange fra København og dermed nå op på 5 ugentlige afgange fra ultimo marts 2010.

Til Rom og til Barcelona fra København vil der i forår/sommer 2010 være 4 ugentlige afgange.

Norwegian har desuden for nyligt introduceret fly til Dubai fra København fra 999 kroner (enkelt).

Din vurdering:



PSD og regeringspartiet PS står lige i meningsmåling før valget den 27. september

Der er valg i Portugal den 27. september. Regeringspartiet står til et valgnederlag af de større, hvis man skal tro den seneste meningsmåling fra SIC/Expresso.

PS og premierminister Sócrates står til med efterhånden stor sikkerhed at tabe det komfortable flertal i det portugisiske parlament.

Se også: Vigtige emner til det portugisiske valg 2009

Det ser faktisk ud til at det største oppositionsparti og tidligere regeringsparti i perioden 2002-2005 PSD kan blive lige så stort som PS-partiet, som inden valget i 2005 sidder på 121 af de i alt 230 sæder i Assembleia da República, som portugals parlament kaldes.

Meningsmåling 11. september 2009
De enkelte partier får følgende stemme-%'er og antal mandater (circa-tal) ved valget d. 27. september 2009:
PS - socialisterne - 33,6%  (84-90 mandater)
PSD – socialdemokraterne – 32,5% (84-90 mandater)
BE – venstreblokken – 9,6% (18-20 mandater)
CDU – kommunisterne/de grønne – 9,4% (16-19 mandater)
CDS – kristendemokraterne – 8,0% (14-16 mandater)
Andre – 6,9% (0-1 mandater)

Der forudses en valgdeltagelse på omkring 64%, hvilket er 4% mere end ved sidste valg.

I Portugal skal der 116 medlemmer til et flertal. Det kræver som regel omkring 42% af stemmerne at opnå absolut flertal.

Såfremt meningsmålingen er et udtryk for vælgernes dom den 27. september, vil PSD stå til en fremgang på 9-16 mandater i forhold til det nuværende (2005-2009) parlamant i Portugal, hvor PSD har 75 mandater.  

PS stærkest i Sydportugal
PS regeringspartiet (som kan sammenlignes med det danske socialdemokrati) står til at vinde Alentejo og Lissabon-området.

Til gengæld er PSD stærkere i det nordlige Portugal herunder i Porto området. PSD er også så godt som sikre på at vinde på Madeira.

På samme dato, som parlamentsvalget i Portugal, den 27. september vil der også i Tyskland afholdes valg til det tyske parlament (Forbundsdagen).

Din vurdering:



Algarve hovedvej EN125 renoveres for små 400 millioner euro

Den specielt i sommerperioden stærkt trafikerede EN125 hovedvej i Algarve fra Sagres i vest til Vila Real de Santo António i øst står foran en gennemgribende renovering.

Projektet, som blandt andet omfatter en ny ringvej nord om byen Faro, løber op i omkring 390 millioner euro i alt, heraf de 142 millioner over de første 3 år.

Jobskabelse og investering i infrastruktur
Forbedringerne på EN125, også kendt i sin kommende form under navnet Concessão Algarve Litoral, vil udover at være en investering i fremtiden (og i en langt mere trafiksikker EN125) også skabe arbejdspladser i Algarve på et tidspunkt, hvor jobs i Algarve absolut ikke hænger på træerne.

I de næste 3 år forventes omkring 7.000 beskæftigede ved EN125 projektet.

De første spadestik er taget i Faro, hvor en omfartsvej nord om byen længe har været på politikernes ønskeliste. Arbejdet på Faro-ringvejen gik for alvor igang i maj 2009.

Hovedvej EN125 i Algarve
De fleste turister i Algarve har allerede stiftet bekendtskab med den snoede hovedvej EN125, som i det østlige Algarve løber tæt på havet.

I den vestlige del af Algarve er EN125 nærmest en parallelvej med motorvej IC4, men IC4 når ikke som EN125 helt ud til Portugals sydvestligste punkt ved byen Sagres.

EN125 har gennem årene været kendt for trafikpropper og for år tilbage desuden for relativt mange trafikulykker.

Den nye EN125 vej-føring (plan åbner som pdf) inkluderer udover omfartsveje også anlæggelse af et stort antal rundkørsler for at minimere antallet af farlige vejkryds.

Omkring 35% af alle ulykker på EN125 forventes at kunne undgås, når EN125 hovedvejen er moderniseret.

Uden rundkørsler, tilslutningsveje m.v. er EN125 omkring 165 kilometer lang, men tager ifølge Google Maps over 3 timer at tilbagelægge.

 


Se større kort


Din vurdering:



Flere Indlæg « Forrige side - Næste side »